Väsymys, baby blues, synnytyksen jälkeinen masennus

Kävely sinällään ei suoraan vahvista noita lihaksia mitenkään erityisesti, mutta jos aktivoi ne kävellessä ja voi samalla pitää pientä pitoa vatsalihaksissa "napa sisään ja ylöspäin" ne vahvistuvat kyllä. Tuossa on se etu, että noita lihaksia tarvitaan just arjen askareissa eli tavallaan lajin mukaista harjoittelua. Pitää muistaa sitten vain välillä myös rentouttaa.
 
Mä oon treenaillu lantiopohjanlihaksia synnäriltä saadun oppaan mukaan, joskin hieman laiskasti on tullut tehtyä. Lisäks oon tehny välillä pilatestunneilta tuttuja liikkeitä et on saanu vähän vaihtelua. Kauheesti oottelen jälkitarkastusta (25.7.) niin tietäis vähän tarkemmin mitä uskaltaa ja pitää tehä.
 
Mulla lääkäri ei jälkitarkastuksessa ottanut kantaa liikuntaan tai vatsalihaksiin tai mihinkään. Teki alatutkimuksen ja kysy että onko vaivoja. En kyllä kysynytkään kun aattelin että ei ne lääkärit niistä mitään osaa sanoa.:woot:
 
Mulla lääkäri ei jälkitarkastuksessa ottanut kantaa liikuntaan tai vatsalihaksiin tai mihinkään. Teki alatutkimuksen ja kysy että onko vaivoja. En kyllä kysynytkään kun aattelin että ei ne lääkärit niistä mitään osaa sanoa.:woot:
En usko, että usein osaakaan. Ainakin meillä jälkitarkastukset tekee ihan perust-tk-lääkärit, joilla harvoin on mitään erityistä koulutusta ts. osaavat katsoa perusasiat, mutta aika vähän näistä liikuntajutuista on missään koulutuksessa. Osalla voi toki olla omaa harrastuneisuutta ja perehtyneisyyttä, mutta jos ei näistä puhuta neuvolan puolellakaan (joka kuitenkin on "erikoistunut"), niin en myöskään hirveästi laske sen varaan, että mun jälkitarkastuslääkäri näistä mitään tietäisi.
 
Oliko täällä muita kenelle on määrätty lääkettä synnytyksen jälkeiseen masennukseen? Sain nyt reseptin essitalopraamiin, jota (cipralex) käytin monta vuotta sitten paniikkihäiriön oireisiin. Mietin että aloittaisinko nyt sen? Käy kuulemma imetyksen aikanakin. Mutta hiljalleen vähennän imetystä nyt, kun haluaisin että tää hormonimyrsky laantuu ja palaisin omaksi itsekseni! Nyt siis meni tilanne niin että valvoin muutaman yön lähes kokonaan vaikka vauva nukkui ok. Kroppa vaan kävi niin ylikierroksilla ettei uni tullut ollenkaan. Hirveä tunne. Sain onneksi sellaista lääkettä millä viime yön nukuin ihan hyvin. Ja isä hoiti vauvaa. Meillä vielä tämä tissiltä vieroitus menossa. Vaikeaa sekin. Mutta pakko oli jotain jo keksiä tähän avuksi.
 
Ja piti vielä kirjoittaa että lääkäri sanoi että tämä on todella yleistä synnytyksen jälkeen... Neuvolaan oon myös yhteydessä huomenna! :)
 
Mulle määrättiin samaa kesällä, oon nyt pari kuukautta käyttänyt ja olo on parempi. Ei tosin synnytyksen jälkeiseen masennukseen vaan pitempään jatkuneisiin oireisiin. Oon syönyt jotain halvempaa rinnakkaisvalmistetta, mut vaikuttavana aineena tuo escitalopram. Täysimetyksellä meillä mennään.
 
Tässä vielä kuulostelen et mikä on olo kun saan nukuttua ensin univelkoja pois. Sit katson aloitanko. Ja neuvolaan otan yhteyttä jos kävis siellä juttelee. Onneks onnistui järjestää niin et mies jäi nyt kotiin. Kuinka nopeesti Dee sulla olo helpotti?
 
Oisko ollut viikon parin kuluessa. Oltiin kyllä lomailemas mökillä silloin, et lasten kans oli helpompaa silloin kun mies oli enemmän kuvioissa, et en tiedä paljonko siitä alun helpotuksesta oli sitä. Mut on selkeesti paremmat fiilikset, pinnakin kestää paaaaljon paremmin kuin ennen.
 
Mä pelkäsin, et mielialat jotenkin tasoittuu niin kuin hormoniehkäisyn kanssa, mutta ei niin käynytkään. Nyt tunnen enemmän onnea ja iloa kuin aiemmin. Lastenkin kans pystyy hassuttelemaan aiemman jatkuvan (turhan) komentelun sijaan.
 
Mä tonne toiseen ketjuun kirosin mun unettomuutta.. Mä ostin tänään melatoniiniä, että jos sais tähän valvomiskierteeseen lopun. Niissä lukee ettei suositella raskaana olevalle ja oletin sitten et voi kyllä imettäessä käyttää.
Onko kellään tästä mitään faktatietoa?
Kun nyt googlettelin paljon, ettei sitä suositella imettäessä.
 
Veikkaan kyllä että tuo valvominen vaarallisempaa kuin että ottaa tota melatoniinia kun keho kuitenkin sitä itsekkin tuottaa. Sitä ei kuitenkaan pahemmin erity äidinmaitoon. Ja voi tietty olla jos erittyy niin.vauvva saattaa nukkua sikeemmin. Mutta lyhyenä kuurina että pääset yliväsymyksestä yli niin kokeilisin kyllä. Lähes kaikissa lääkkeissä tuo kielto jotta ei voi niitä haastaa.
 
Juu kun ite tiiän jo kahen nukkumattoman yön jälkeen oli hermot kireellä. Niin sitten kun toi jatkunu jo pitempään... kun kuitenkin kun nukkunut edes muutaman yön kunnolla niin jaksaa lapsen kanssa paremmin. Ja tua vau.fissä oli että melatoniini on ensisijainen millä koittaa ja muutamana päivänä ei haittaa... ja ainoona pelkona pitkinä kuureina voi olla vauvan rytmin muuttuminen.
 
Huhtikuisista huutelen. . Facebookiin on perustettu ryhmä Suuritarpeiset lapset, jonka tarkoitus olla tukiryhmänä suuritarpeisten lasten vanhemmille. Sinne siis mukaan, jos kaipaa vertaistukea! :)
 
Hei oletko iinama koittanut sitä melatoniinia ja ootko saanut yhtään nukuttua?
 
Miulla melatoniini on auttanut jonkun verran ja unet parantunu. Ja vaikka otan melatoniinin ja nukun korvatulppien kanssa herään heti, jos enemmän kuuluu ähinää. En kylläkään imetä, joten siitä ei ole kokemusta.
 
Joo! Oon nyt kolmena iltana ottanu ja kyllä on auttanu! Oon jopa nukahtanu taas kesken imettämisen niinku aikasemminki :) eli vaikka poika herää edelleen moonta monta kertaa yössä, niin en oo ollut ihan zombina :)
 
Takaisin
Top