Uusperhesatu: Saako tulla virpomaan?

Hanna

Näppärä viestien naputtelija
Uusperhesatu kirjoittaa perjantain postauksessaan virpomisen "kohteliaisuussäännöistä": Sunnuntaina virvotaan – muista virpomisetiketti!

Käykö teillä lapset virpomassa? Miten naapurustossanne virpojiin suhtaudutaan? Ja mitä lorua teillä käytetään, olisiko vaikka tarjota joku vähän poikkeava versio?

Tämä aiheutti aikoinaan omassa naapurustossamme paljon hyvää mieltä:

"Virpoi varpoi vitsa uusi
Kaunis niin kuin kukkiva kuusi
Elämän onnea toivotan sulle
Parhaat lahjat anna sä mulle"
 
Oma lapsi ei ainakaan vielä tänä vuonna virvo, mutta itse kävin lapsena virpomassa. Naapurusto suhtautui silloin hyvin pieniin noitiin ja puoliksi tuttuja kaikki siellä taisi ollakin. :) Vitsat oli kanssa aina hyvin tehtyjä. Ei sellaisia 1-2 sulan surkimuksia mitä nykyisin välillä näkee vaan kunnolla koristeltuja. Loruna meillä oli se varmaan tavallisin:

"Virvon varvon
tuoreeks, terveeks,
tulevaks vuodeks,
vitsa sulle
palkka mulle."

Mielestäni perinne on edelleen mukava ja naapuruston lapsille pitää karkkia hankkia (ja syödä loput itse). Ne oksat kyllä saisi olla kunnolla koristeltuja...
 
Minulle palmusunnuntai on aina merkinnyt kevään alkua. Lapsena kävin innokkaana virpomassa. Nyt uudelle (rivitalo)alueelle muutettuamme sain ilokseni huomata, että perinne elää yhä. Toivottavasti saan innostettua oman lapseni virpomaan, kunhan hän ensin syntyy ja kasvaa vähän. :joyful:
 
Takaisin
Top