Uusioperhe: miehen vanhemmat

Riinu

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Olen nyt ensimmäistä kertaa tällaisessa tilanteessa, jossa molemmilla on entisistä suhteista lapsia. Vuoden verran tässä on nyt yhteistä eloa pidetty, ja pintaan on noussut asia, joka painaa minua, ja nyt pohdinkin, ylireagoinko.

Tilanne siis tämä: miehen vanhempien kodissa paljon esillä valokuvia miehestäni ja tämän ex-vaimosta. Onko tämä outoa vain minun mielestäni? Täytyy myöntää, että tulee fiilis, ettei ihan helpoksi tehdä tätä ex-vaimon "korvaamista"...

Vietettiin tässä hiljattain miehen vanhempien luona miehen tyttären synttäreitä. Ensimmäisenä anoppi toteaa, että laitetaanpa valokuva synttäreistä tälle miehen ex-vaimolle. Mitä, miksi?
 
Minun mielestä sinä et ylireagoi ollenkaan, sillä kun miehesi on eronnut ex-vaimostaan ilmeisesti jo kauan aikaa sitten ja kun te olette olleet yhdessä jo vuoden verran, niin ei niitä yhteiskuvia tarvitsisi olla esillä.Toki jos kyseessä ois yksi kuva ja jos kuvassa ois vaikka lapsiakin, niin se ois ihan ok. Mun oma isoveli erosi vaimostaan ja heti kun erosta tuli varma päätös, niin kyllä mun vanhemmat poisti esillä olevat yhteiskuvat veljestä ja hänen ex-vaimosta. Yksi perhekuva taisi mun vanhempien luokse jäädä, mutta siinäkin pääosassa on mun mielestä veljen lapset. Ja jos veli löytäisi uuden naisen ja hän ei vaikka perhekuvasta tykkäisi, niin kyllä mun vanhemmat kuvan poistaisivat. Ja en minäkään tykkäisi yhtään, jos mun anoppilassa ois yhteiskuvia miehestäni ja hänen exästään. Jotenkin tuntuu tosi kurjalta sinun puolesta tuo tilanne. :sad001 Voisiko sinun miehesi pyytää äitiänsä poistamaan ne kuvat näkyviltä?
 
Mun mummolla on vieläkin tyttönsä hääkuva ekan miehensä kanssa vaikka tämä on ollut varmaan tuhannen miehen kanssa yhdessä ja naimisissa. Että en tiedä onko se joki vanhojen todella outo tapa vai täh häh..
 
Kuinka kauan he olivat olleet naimisissa ja yhdessä? Jos he ovat olleet yhdessä useampia vuosikymmeniä, niin ei sitä voi eikä pidä pyyhkiä pois. Tästä naisesta on voinut tulla anopilleen kuin tytär, tärkeä ja rakas ihminen. Ei sitä sinun tarvitse ottaa henkilökohtaisesti, siellä voi olla taustalla erittäin tärkeä ja syvä ihmissuhde. Ei sitä voi pyytää katkaisemaan vaikka anopin pojalle tuli ero.

Minusta olisi outoa ja surullista jos eron sattuessa olisin mieheni suvulle kuin mieheni kanssa yhdessä vietettyä aikaa ei olisi ollut, onhan tässä oltu yhdessä jo yli puolet elämästä.
 
Kyllä minusta olisi ihan asiallista poistaa yhteiskuvat näkyviltä. Mielestäni vanhemman pitää ajatella ensisijaisesti oman lapsensa tunteita eikä ex-miniän. Ehkä lapsi ei haluisi vanhemmilla käydessään muistutuksia yhteisestä ajasta ex-puolisonsa kanssa, jos uusi puoliso on kuvioissa. Voi anoppi mielestäni pitää ihan hyvin yhteyttä entiseen miniään ja olla ystävä erosta huolimatta, mutta kyllä hääkuvat (+tietynlaisen yhteiskuvat) voi poistaa näkyvistä jos avioliitto on päättynyt.
 
Miehen lapset ovat hänen isovanhempiensa lapsenlapsia, ja isovanhempien kannalta ajateltuna heidän lapsenlapsensa ovat myös miehesi exän lapsia. Niin kauan kun sinä et ole antanut miehesi vanhemmille lapsenlapsia, on miehesi vanhemmilla enemmän yhteistä miehesi exän kanssa kuin sinun kanssasi. Ja on aivan luonnollista, että isovanhemmat haluavat lähettää lastenlapsensa valokuvan myös lastenlapsensa äidille.

Tämä ei ole sinulle mikään uhka, koska miehesi on valintansa tehnyt. Sinun ei tarvitse "korvata" miehesi exää, koska sinä olet sinä ja hän on hän. Miehesi exä on aina kuviossa mukana, eikä senkään pitäisi olla mikään ongelma. Se synttäreiltä lähetetty kuva voi hyvin olla sellainen, jossa sinä olet kuvassa mukana, koska sinä olet nykyään myös osa miehesi exän lasten elämää.

Ei se eletty elämä häviä, vaikka ihmissuhteet muuttuisivatkin. Entistä elämää ei myöskään tarvitse yrittää pyyhkiä pois tai vältellä siitä puhumista, vaan siihen voi suhtautua kuten historiaan muutenkin. Se on ollutta ja mennyttä, ja toki parhaimmista tapahtumista voi säilyttää muistoja.
 
Just näin kuin suski75 sanoi, erittäin hyvin sanottu. Tuntuu varmaan lapsista pahalta, jos mummi hävittää muistot heidän äidistään ja äiti on tabu.

Kokeeko mies kuvat ongelmaksi? Oletko keskustellut hänen kanssaan asiasta? Pyydätkö omia vanhempiasi hävittämään muistot omasta exästäsi, lapsiesi isästä? Oletko itse hävittänyt kaikki kuvat teidän yhteiseltä ajalta?
 
Takaisin
Top