Urheilu ja anovulaatio

Liljankukka🌸

Oman äänensä löytänyt
Moikka😊 Etsiskelen kanssasisaria liikunnan (+stressin) aikaan saamaan kuukautisten puuttumiseen/harvenemiseen/anovulaatioon liittyen. Termi "hypotalaaminen amenorrea" siis tarkoittaa aivolisäkkeen säätelyhäiriötä, mikä voi johtua esim.liikunnasta (useimmiten kestävyysurheilu)/ riittämättömästä ravinnosta/stressistä. Kliinisinä löydöksinä usein PCO-tyyppiset munasarjat, jotka eivät ole kuitenkaan varsinaisesta PCOS:sta johtuvaa vaan LH ja FSH:n vähyydestä (elimistö yrittää saada ovulaatiota aikaan, mutta säätelyhäiriön vuoksi tätä ei tapahdu). Usein tilaan liittyy myös matalahko estrogeenitaso.
Olen nyt itse saanut vähentämällä liikuntaa lähes nollaan sekä yksinkertaisesti lisäämällä painoa kuukautiset tulemaan takaisin 2 kertaa, mutta aina liikuntaa lisätessä ovulaatio viivästyy ja viivästyy. Lapsihaave on kova.

Onko kenelläkään samanlaista tilannetta ollut, jossa liikunta tai voimakas stressi ovat vaikuttaneet kuukautiskiertoon? Ja kuinka olet saanut tilanteen normalisoitua?
Kuinka paljon ylipäätään ns.uskallatte harrastaa liikuntaa mahdollisten hoitojen aikana?
 
Heippa!
Mulla nykyään treenit ei vaikuta kiertoon, nuorempana jäi kuukautiset puoleksi vuodeksi pois. Ne palasi, kun rasvaprosentti nousi.

Lähinnä tuohon treenaamiseen tulin kommentoimaan. Mä treenaan noin 8-12 tuntia viikossa kestävyyslajeja. Pitkät (yli 5 h:n) kisat on mulla myöhästyttäneet ovulaatiota ja kuukautisia. Oon lääkäreiltä kysellyt, et miten voi treenata ja kaikki on aina vastannut, että ihan normaalisti saa urheilla. Kukaan ei kyllä ole kysynyt, että minkä verran treenaan normaalisti. Olen silti ajatellut, ettei varmaan vaikuta lapsettomuuteen, kun kierto on kuitenkin säännöllinen ja ovulaatio tapahtuu joka kierto.

Nykyään kyllä painoa on jopa jo hieman liikaa 🙄
 
Kiva kun tuli edes yksi vastaus @Piisku. Lohdullista kuulla, että säännöllinen kierto voi olla vaikka paljon urheilisikin. Itsellä tosiaan maraton-/juoksuharrastus taustalla, paino putosi huomattavan alas ja kuukautiset olivat poissa n.5 vuotta, kunnes asiaan nyt sitten puututtiin. Estrogeenitasot laskivat pahimmillaan vaihdevuosi-ikäisen tasolle😅
Mulle ei gyne ole ottanut enää kantaa liikuntaan, ei kuitenkaan nyt mitään maratontreenausta suosittele kun raskaan liikunnan tuoma kortisoliryöppy voi kiertoon vaikuttaa (mm.lyhyt luteaali yms)
Jospa sitä pari kiertoa malttaisi rauhallisemmin vielä liikkua ja sitten palata rakkaan harrastuksen pariin, jos tää kierto ja ovulaatiot säännöllistyisivät ilman hoitoja. Ei vain itse haluaisi sabotoida tätä matkaa, kun äidiksi kovasti haluaisin. Toisaalta oman "normaalin" elämän tauolle laittaminen ottaa henkisesti tosi koville🙄
 
Itsellä on sama tilanne, et pitäisi vähentää treenaamista. Mutta, kun on pitkään tottunut treenaamaan niin se on myös tapa purkaa stressiä, mitä varsinkin oma lapsettomuus aiheuttaa. Eli vähän noidankehää! Meillä yritystä takana jo 1,5 vuotta ja ei ole tapahtunut yhtään mitään, vaikka säännöllinen kierto onkin ja ovulaation olen bongannut joka kierrossa.

Ensi viikolla on suunnittelukäynti IVF hoitoon, taidan ottaa liikunnan määrän myös puheeksi siellä!
 
Mä otan osaa keskusteluun valmentajan näkökulmasta, sillä valmennan fysiikkalajeja, joissa erityisesti kisakaudella kuukautisten poisjäänti on "normaalia" ja liittyy usein vahvasti rasvaprosenttiin.

Tämän lisäksi olen valmentanut urheilijaa, jolla oli hypotalaminen amennorrea syömishäiriön myötä vuosia ennen valmennukseen tuloa. Hänen kanssaan saatiin kierto palaamaan, kun painoa vuosien saatossa saatiin pikkuhiljaa lisää, viitisen kiloa lähtötilanteesta jos oikein muistan.

Fysiikkaurheilijoilla, esimerkiksi itsellä, olen huomannut, että kierto pysyy paremmin, mitä enemmän lihasmassaa on, joka tietysti toimii energiavarastona elimistölle siinä missä rasvakin. Osan kestävyysurheilun vaihtaminen lihaskuntotreeniin voi siis olla positiivinen vaikutus.

Omat urheilijat harvemmin urheilevat edes kisakaudella enempää kuin 8-10h/vko, mutta väittäisin, että isommassa osassa on energian saatavuus kulutukseen nähden, rasvaprosentti ja treeneistä palautuminen. Mitä enemmän treenaa, sitä enemmän pitää nukkua ja varata aikaa palautumiselle. Aktiiviurheilijoiden pitäisi aina nukkua niin paljon kuin unta riittää.

Jos toive raskautua on iso, kannattaa treenimäärät pitää itselle kohtuullisena, mieluummin vähän vähemmän kuin enemmän, pitää/nostaa rasvaprosentti 20-25% ja varmistaa, että lepoa tulee riittävästi.

Ja jos tuntuu hankalalta löytää itselle toimiva setti, niin valmentajan apu voi olla hyvä henkinen tuki matkalla. Toivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä! 🤗
 
Mä otan osaa keskusteluun valmentajan näkökulmasta, sillä valmennan fysiikkalajeja, joissa erityisesti kisakaudella kuukautisten poisjäänti on "normaalia" ja liittyy usein vahvasti rasvaprosenttiin.

Tämän lisäksi olen valmentanut urheilijaa, jolla oli hypotalaminen amennorrea syömishäiriön myötä vuosia ennen valmennukseen tuloa. Hänen kanssaan saatiin kierto palaamaan, kun painoa vuosien saatossa saatiin pikkuhiljaa lisää, viitisen kiloa lähtötilanteesta jos oikein muistan.

Fysiikkaurheilijoilla, esimerkiksi itsellä, olen huomannut, että kierto pysyy paremmin, mitä enemmän lihasmassaa on, joka tietysti toimii energiavarastona elimistölle siinä missä rasvakin. Osan kestävyysurheilun vaihtaminen lihaskuntotreeniin voi siis olla positiivinen vaikutus.

Omat urheilijat harvemmin urheilevat edes kisakaudella enempää kuin 8-10h/vko, mutta väittäisin, että isommassa osassa on energian saatavuus kulutukseen nähden, rasvaprosentti ja treeneistä palautuminen. Mitä enemmän treenaa, sitä enemmän pitää nukkua ja varata aikaa palautumiselle. Aktiiviurheilijoiden pitäisi aina nukkua niin paljon kuin unta riittää.

Jos toive raskautua on iso, kannattaa treenimäärät pitää itselle kohtuullisena, mieluummin vähän vähemmän kuin enemmän, pitää/nostaa rasvaprosentti 20-25% ja varmistaa, että lepoa tulee riittävästi.

Ja jos tuntuu hankalalta löytää itselle toimiva setti, niin valmentajan apu voi olla hyvä henkinen tuki matkalla. Toivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä! 🤗
Kiitos kattavasta ja asiantuntevasta vastauksesta!😊 onpa kiva, että valmentajat ovat hereillä tämän suhteen. Pakko itsekin sen verran lisätä valistusta ja sanoa, ettei periaatteessa kuukautisten puuttumista pitäisi ns.normalisoida urheilijoiden keskuudessa, pitkällä tähtäimellä amenorrea vaikuttaa tosi haitallisesti luuston terveyteen sekä kardiovaskulaariseen terveyteen. Varmaan female athlete triad on jo nykyisin tosi tunnettukin. Itsellä ei onneksi osteopeniaa tullut, luustotiheydessä kuitenkin alarajoilla mennään.

Minullakin vaadittiin se +10kg painonnousu, että kuukautiset palasivat ja juoksuharrastus melkein jäihin käytännössä. Palasin taas lisäilemään kilometrejä ja kolmas ovulaatio jätti nyt sitten tulematta. Jonkin verran muissa keskusteluissa urheilumääriä olen kysellyt, mikä on se raja, että ovulaatio toimisi/paljonko muut urheilevat. Mutta taitaa olla tosi yksilöllistä lopulta ja oma historia ja fysiikka huomioiden. Täytyy miettiä, jos ottaisi tuota lihaskuntoa enemmän juoksun tilalle/lisäksi, olisiko siitä sitten pidemmällä tähtäimellä apua kierron ylläpitoon.

Hartain toiveeni olisi, että jonakin päivänä palailisin maratonille vauva rattaissa ja kierto normaalisti pyörien🙏
 
Miulla ei ole koskaan ollut ongelmia urheilun ja ovulaation kanssa. Olen treenannut kovaakin ennen lasta eikä kierto ole urheilun vuoksi sen kummemmin häiriintynyt (epäsäännöllisyyttä on kuukautisissa ollut, mutta ovulaation olen tuntenut selkeästi joka kuukausi).
Toki miulla on aina ollut voimakas hormonitoiminta (kaikki minipillerit eivät estä ovulaatiota) enkä ole harrastanut varsinaisesti kestävyyslajeja. Myöskin rasvaprosentti on aina ollut normaali.
 
Kiitos kattavasta ja asiantuntevasta vastauksesta!😊 onpa kiva, että valmentajat ovat hereillä tämän suhteen. Pakko itsekin sen verran lisätä valistusta ja sanoa, ettei periaatteessa kuukautisten puuttumista pitäisi ns.normalisoida urheilijoiden keskuudessa, pitkällä tähtäimellä amenorrea vaikuttaa tosi haitallisesti luuston terveyteen sekä kardiovaskulaariseen terveyteen. Varmaan female athlete triad on jo nykyisin tosi tunnettukin. Itsellä ei onneksi osteopeniaa tullut, luustotiheydessä kuitenkin alarajoilla mennään.

Minullakin vaadittiin se +10kg painonnousu, että kuukautiset palasivat ja juoksuharrastus melkein jäihin käytännössä. Palasin taas lisäilemään kilometrejä ja kolmas ovulaatio jätti nyt sitten tulematta. Jonkin verran muissa keskusteluissa urheilumääriä olen kysellyt, mikä on se raja, että ovulaatio toimisi/paljonko muut urheilevat. Mutta taitaa olla tosi yksilöllistä lopulta ja oma historia ja fysiikka huomioiden. Täytyy miettiä, jos ottaisi tuota lihaskuntoa enemmän juoksun tilalle/lisäksi, olisiko siitä sitten pidemmällä tähtäimellä apua kierron ylläpitoon.

Hartain toiveeni olisi, että jonakin päivänä palailisin maratonille vauva rattaissa ja kierto normaalisti pyörien🙏
Juu, missään nimessä ovuloimattomuutta tai kuukaitisten puuttumista ei saa normalisoida, mutta kun fitnesskisakaudella mennään luonnottoman matalaan rasvaprosenttiin, kärsii jokaisen kisaajan hormonitoiminta väkisinkin.

Tämän takia itse toivon, että kisaajilla ei ole hormonaalista ehkäisyä ja urheilijat ovat seuranneet kuukautiskiertoaan kehityskaudella, jotta kierto on hyvä mittari siitä miten hyvin kroppa toimii dieetillä. Tämän takia rasvaprosentti tulee myös palauttaa kisakauden jälkeen nopeasti takaisin, jotta hormonitoiminta palautuu mahdollisimman nopeasti.

Sama on nähtävissä monissa muissa urheilulajeissa, kun kisakaudella halutaan olla kevyempiä, jolloin ollaan usein nopeampia, mutta kaikki ei ymmärrä miten tärkeää on palauttaa rasvaprosentti takaisin kisakauden jälkeen.

Osteoporoosin suhteen erityisesti riskissä ovat urheilijat jotka eivät harrasta riittävän intensiivistä lihaskuntotreeniä muun harjoittelun ohella. Luut heikkenevät, jos ne eivät kuormitu riittävästi. Voimanostajillaon tutkitusti vahvimmat luut syystä! 😉
 
Takaisin
Top