Ultrakuulumiset (nt- ja rakenneultra)

Mulla on vahva mielipide abortista. Oma äitini oli muutamaa päivää vajaa 16v minut saadessaan. Jotenkin sitä ajattelee, että mitä jos hän olisi tehnyt abortin. Olosuhteet vauvan saamiselle eivät erinäisistä syistä olleet kovin hyvät. Lopulta 3-vuotiaana muutin pois hänen luotaan. Olen kuitenkin kovin kiitollinen hänelle, vaikka hän ei minua kyennytkään kasvattamaan. Hänen takiaan sain elämän. Itse olen tästä oppinut, että jokainen lapsi on arvokas ja siksi otan omani vastaan juuri sellaisena kuin hän on :Heartred
 
Mä haluan sitten taas varmistaa ja turvata lapseni hyvinvoinnin ja sen takia osallistun seulontoihin. Seulonnoissa voidaan saada kiinni sairauksia, jotka vaativat tarkempaa seurantaa ja näin ollen lapsen terveys voidaan paremmin turvata :)

Tämä mullaki. Haluan tietää ja varautua ennakkoon kuin että synnytyksen jälkeen hormoonimyrskyssä lisää vettä myllyyn.
 
Itse käyn seuloissa sen takia, että voin varautua valmiiksi jos onkin jotain poikkeavaa, olen todella herkkä reagoimaan vakaviin asioihin joten saisin sulatella kunnolla ennen syntymää.
 
Meillä mieheni kanssa on vakaamus takana ei kristin uskon vakaamus vain islam.Ennen kääntymistä olin samalla kannalla että olkoon lapsi sellainen kuin hän on.
 
Mua kiinnostaa tuo, että mitä asioita jäisi hoitamatta NT-ultran ja rakenneultran välillä, jos ei osallistu seulontaan? Et voiko olla että seuraamalla tarkemmin ennen rakenneultraa voitaisiin vauvaa pelastaa tai hoitaa, eli mitä olisi tehtävissä, jos jotakin seulassa havaittaisiin?

Kuitenkinhan rakenneultraan mennään ihan samalla laillla kuin seulontaankin osallistuvat. Mulla on itellä vaan se käsitys, että seulat on enemmänkin vamman selvitystä varten, jotta raskaus voidaan keskeyttää aiemmin kuin vasta rakenneultran aikoihin tai että vammaisuus voidaan todentaa jo mahdollisimman aikaisin. Vai onko tosiaan niin, että seulat auttavat tunnistamaan jotakin, mitä voidaan hoitaa ennen rakenneultraa ja seulassa voisi selvitä jotakin lapsen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta, mitä ei enää rakenneultrassa? Mulle ei oo koskaan neuvolasta sanottu, että nt-seulonta olisi mitenkään vauvan hyvinvointia varten tai tärkeää sen vuoksi ja että vauvalle voisi aiheutua mitään hoidollista viivettä tai hoidon estoa, jos ei osallistu.
 
Muokattu viimeksi:
Jos vauvalla on jotain vialla ja se jossain ultrassa selviää niin eipä niille pystytä käsittääkseni raskausaikana mitään tekemään tai hoitamaan. Sitten on vain tarkemmat seurannat loppuraskauden ajan. Selvitystä vartenhan ne on. Rakenteet ja muut näkyy silloin rakenneultran aikoihin. Nt-ultrassahan pääosin katsotaan että miten lapsi on muodostunut, löytyykö kädet ja jalat, mittaillaan että mitä viikkoja vastaa. Ainakin omissa nt-ultrissa on katsottu myös lapsi kauttaaltaan. Viimeisimmässä tutkivat tarkkaan jo kaikki virtauksetkin kun edellisissä raskauksissa korkeiden verenpaineiden kanssa ongelmaa.
Itse koen että kaikki nuo seulonnat tarvittaessa auttaa sitä, että synnytyksen jälkeen pystyvät sit tutkimaan mahdolliset epäilyksen aiheet mitä raskausaikana mahdollisesti ilmennyt.
 
Mulla sama käsitys ku sulla Saini. Mielenkiintoista on ehkä se että onko nt seulonnassa jotakin, mitä rakenneultrassa ei enää voida löytää ja näin ollen vauvan hyvinvointi voi kärsiä, jos nt-ultrassa jotakin löydöksiä olisi voitu tehdä, mutta ei enää rakenneultrassa.. Vai onko niin, että jos äiti ei aio tehdä aborttia missään tapauksessa, niin silloin nt-seurantaan osallistuminen tai osallistumatta jättäminen ”ei vaikuta” mitenkään vauvan elämään?

Kuitenkin on totta, että rakenneultrassa nähdään niin paljon enemmän ja orientoitumiseen jää aikaa ennen syntymään todennäköisesti kuukausia ja nt-ultrassa ultraaja kyllä kertoo vanhemmille, jos on huolissaan isosta turvotuksesta ihan samalla tavalla ku jostakin muustakin poikkeavasta.
 
Eihän se osallistumatta jättäminen tai osallistuminen periaatteessa vauvan elämään mitenkään vaikuta. Tai voisiko sanoa, että se vaikuttaa vain sen verran mitä vanhemmat haluaa. Vaikka nt-seulonnassa tulisi huonot todennäköisyydet niin ainahan äiti saa kieltäytyä lisätutkimuksista (lapsivesinäyte jne). On kuitenkin niitäkin down-lapsia joilla ei oo raskausaikana löytynyt mitään viitteitä seuloissa ja sit vasta syntyessä huomattu se.
 
Jos niin on, niin silloinhan nt-seulaan osallistuminen ei ole vauvan terveyden tai hyvinvoinnin hoitoa (ellei sillä ajattele aborttia, et säästää vammaisen lapsen syntymältä/kivuilta), jos aikoo osallistua kuitenkin rakenneultraan?

Haluan kyllä tästä kysäistä vielä joltakin ammattilaiselta. Rupesi niin kiinnostamaan, et onko niskaturvotusultran tarkoitus oikeesti pääasiassa seuloa ”abortoitavat”. Tuskin niitä huvikseenkaan/vanhempien iloksi tai orientoitumiseksi tehdään yhteiskunnassa, ku varmasti tulevat aika kalliiksi.
 
Muokattu viimeksi:
Varmaan se tehdään juurikin tuon takia että seulotaan "abortoitavat". Noin kun sen kirjoittaa nii kuulostaa niin karulta
 
Kysyin lapsen kaverin äidiltä, joka on kätilö ja sanoi että ei keksi mitään keinoa, miten vauvaa voitaisiin auttaa ennen rakenneultraa. Joten ehkä totuus on noin karu.
 
Ja lisäsi, että ellei aborttia laske auttamiskeinoksi.
 
Mä ajattelen vähän niin päin, että kun kerran sinne alkuraskauden ultraan mennään niin tehdään samalla ne seulatkin. Ei siihen mitään sen kummempaa periaatetta kuulu, lähinnä sellainen "no miksei". Luultavasti kuitenkin kieltäytyisin esim. lapsivesipunktiosta, koska siitä voi olla vauvalle oikeasti haittaa.

Niin ja koska tykkään tieteestä ja tutkimuksista, osallistun seuloihin oikeastaan vähän senkin takia, että sillä saadaan tilastoja ja tutkimuksia taas vähän tarkemmiksi - tai ainakin sellainen mielikuva mulla on.
 
Mä tuun huhtikuisista huutelemaan väliin tähän nt-ultran ja niskaturvotuksen tärkeydestä. Niskaturvotus on sikiöllä mitattavissa vain juuri silloin nt-ultran aikaan ja se katoaa käsittääkseni joka tapauksessa myöhemmin (joskus rv 15 aikoihin). Niskaturvotus voi kromosomipoikkeamien lisäksi johtua myös esim. sydänviasta tai muista sisäelinten poikkeamista, jotka voidaan havaita myöhemmin ja hoitaa syntymän jälkeen. Verikokeissa taas kannattaa alkuraskaudessa joka tapauksessa käydä, koska samallahan selviävät omat veriarvot.

Jos sikiöllä havaitaan niskaturvotusta nt-ultrassa, mutta lisätutkimuksia ei sen jälkeen tehdä tai tutkimuksissa kromosomit osoittautuvat normaaleiksi, tehdään rakenneultrassa tarkempi sisäelinten tutkimus. Yleensä sen tekee näissä tapauksissa kätilön sijasta erikoislääkäri. Näin ne syntymän jälkeen hoidettavat viat ja sairaudet löydetään suuremmalla todennäköiseyydellä jo ennen syntymää. Tämä voi joissain tapauksessa olla lapsen selviämisen kannalta tärkeää, koska yleensä heti syntymän jälkeen hoitoa vaativissa tapauksissa synnytykset keskitetään yliopistosairaaloihin. En tuudittautuisi pelkästään siihen, että ”kyllä siellä rakenneultrassa sitten huomataan, jos joku on pielessä”. Ei välttämättä huomata. Mikään ultraäänitutkimus, edes erikoislääkärin tekemä, ei ole aukoton, mutta kyllä minä ainakin haluaisin, että tutkittaisiin erityisen tarkasti, jos aihetta on.

Ihmiset on erilaisia. Mä stressaan eniten tiedon puutetta ja haluan tietää mahdollisimman aikaisin, mitä kaikkea voi olla edessä. Monet vakavammat kromosomipoikkeamathan johtaa itsestään keskenmenoon tai kohtukuolemaan ja kyllä mä haluaisin olla varustautunut siihenkin. Abortin tekisin, jos lapsella ei olisi elinmahdollisuuksia. Se ei silti muuta sitä, että me rakastetaan meidän lasta just sellaisena kuin hän on.
 
Mrs R, ymmärsinkö oikein eli lapsi tutkitaan tarkemmin rakenneultrassa, jos turvotusta on? Eli tämä turvotus selviää myös kaikilla, jotka eivät seulontaan osallistu, pelkkään ultraan vaan. Juuri tänään juttelin, niin kaverilla oli kans mitattu turvotus vaivalta, vaikka ei sit niitä todennäköisyyksiä laskettukaan eli ei seulaan osallistunut. Meille ultraaja sanoi että tottakai sanoo, jos turvotus ei ole normaali. Aiemmin jo sanoin tästä, että haluan tietenkin tietää, jos lapsella on mitä tahansa poikkeavaa!

Ja tottakai varmaan jokainen käy verikokeissa alussa.

Minäkin haluaisin tietää ennen syntymää, onko lapselleni joku kromosomipoikkeavuus, jos sen tutkiminen ei olisi vaarallista lapselle. Näinkin ilmeisesti voi nykyää tehdä, mut on vielä aika kallis tapa (verikoe). Mä oon kans ihminen joka nauttii ja tarvitsee tietoa ja saan tiedosta paljon voimavaroja elämään. Vauvan hengelle riskitöntä tietoa ottaisin mielelläni vastaan, mut arvailuluvulla en tee mitään, koska en aio osallistua jatkotutkimuksiin (jossa keskenmenon vaara) kuitenkaan.
 
Muokattu viimeksi:
Luin äsken siitä NIPT-testistä, joka tehdään äidin verestä ilman keskenmenon riskiä. Taysissa jo käytössä! Menee sit tutkittavaksi ulkomaille se verinäyte ja antaan vain 0,2% varmuudella väärän tuloksen.

Aava.fi sivulta:

”NIPT antaa väärän hälytyksen vain 0,2%:lle, yhdistelmäseula yli 4%:lle

Seulontamuotoa valittaessa on hyödyllistä tiedostaa seulontamuotojen erot. Perinteinen yhdistelmäseulonta hälyttää kohonnutta riskiä 5%:lle tutkituista, silti jatkotutkimuksissa 90% näistä osoittautuu vääriksi hälytyksiksi. Samanaikaisesti jopa 15-20% kromosomihäiriöistä voi jäädä yhdistelmäseulonnalla löytymättä. NIPT puolestaan antaa väärän hälytyksen vain 0,2%.lle ja löytää lähes kaikki sillä seulottavat kromosomipoikkeavuudet (vääriä negativiisia 0,02%).”

Mitenhän Oysissa? Tuohan on iso edistysaskel!
 
Muokattu viimeksi:
Mrs R, ymmärsinkö oikein eli lapsi tutkitaan tarkemmin rakenneultrassa, jos turvotusta on? Eli tämä turvotus selviää myös kaikilla, jotka eivät seulontaan osallistu, pelkkään ultraan vaan. Juuri tänään juttelin, niin kaverilla oli kans mitattu turvotus vaivalta, vaikka ei sit niitä todennäköisyyksiä laskettukaan eli ei seulaan osallistunut. Meille ultraaja sanoi että tottakai sanoo, jos turvotus ei ole normaali. Aiemmin jo sanoin tästä, että haluan tietenkin tietää, jos lapsella on mitä tahansa poikkeavaa!

Ja tottakai varmaan jokainen käy verikokeissa alussa.

Minäkin haluaisin tietää ennen syntymää, onko lapselleni joku kromosomipoikkeavuus, jos sen tutkiminen ei olisi vaarallista lapselle. Näinkin ilmeisesti voi nykyää tehdä, mut on vielä aika kallis tapa (verikoe). Mä oon kans ihminen joka nauttii ja tarvitsee tietoa ja saan tiedosta paljon voimavaroja elämään. Vauvan hengelle riskitöntä tietoa ottaisin mielelläni vastaan, mut arvailuluvulla en tee mitään, koska en aio osallistua jatkotutkimuksiin (jossa keskenmenon vaara) kuitenkaan.
Minulle on ainakin aina kerrottu turvotuksen määrä ja onko normaali vaikken seuloihin ole osallistunutkaan. Omalla kohdallani kun seuranta on muutenkin tiukempaa, rakenneultran tekee lääkäri ei kätilö. Ja äippäpoli seuranta jossa lääkäri ultraa joka kerta.
 
Eea, en sulle (tai kenellekään muullekaan) tuosta suoraan kommetoinut, ennemminkin yleisellä tasolla. Keskustelu alkoi vähän mennä siihen suuntaan, että nt-ultralla ei ole muuta tarkoitusta kuin löytää abortoitavat, mikä ei mun mielestä pidä paikkaansa. Ihmisillä, jotka kieltäytyvät seulonnoista, on erilaisia periaatteita ja ajatuksia siitä, mitä he haluavat tutkittavan. Sä olet selkeästi sieltä ”lievimmästä päästä”, jos kuitenkin periaatteessa haluaisit tietää kromosomipoikkeavuudesta. Kaikki eivät tosiaan halua tietää niskaturvotuksesta yhtään mitään. Niskaturvotushan ei mitenkään automaattisesti näy ultrassa, jos sitä kuvakulmaa ei siihen haeta ja joskus sen saaminen voi olla vauvan asennon takia hankalaa. Jotkuthan oikeasti kieltäytyy koko ultrasta ja haluavat ihan vain minimiseurannan neuvolassa saadakseen äitiyspäivärahat.

Mun ymmärtääkseni aika monet kieltäytyy jatkotutkimuksista keskenmenoriskin vuoksi, mutta osallistuvat kuitenkin seuloihin. Itsekin olin miettinyt, että valitsen tuon NIPT-tutkimuksen, jos jotain poikkeavaa olisi ilmennyt. En tiedä, tehdäänkö sitä HUSilla julkisella puolella, mutta sitten olisin vain mennyt yksityiselle. Onneksi meillä oli kaikki nt-ultrassa kunnossa.
 
Ja vielä niistä veriseuloista piti sanoa, että joidenkin tutkimusten mukaan esim. alhainen papp-a saattaa korreloida istukan ongelmien kanssa, eli nekään ei ole turhia, vaikka ei varsinaista kromosomiseulaa haluaisikaan. https://verneri.net/yleis/matala-s-pappa

Mun ei tosiaan ole tarkoitus kritisoida kenenkään valintoja. Ennemmin halusin vain oikaista käsityksiä siitä, mitä tietoja nuo tutkimukset tarjoavat.
 
Takaisin
Top