Ultra- ja neuvolakuulumisia

Knööri

Oman äänensä löytänyt
Hei!

Monelle meistä ovat ensimmäiset ultra- ja neuvolakäynnit jo ajankohtaisia... Kertokaahan fiiliksiänne ja kokemuksianne!

Ainakin tätä ensikertalaista kiinnostaisi kuulla, kannattaako varhaisultraan mennä jo ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä, vai tuleeko samat asiat esille molemmissa? (Itselläni olisi neuvola 8. raskausviikolla, heti pääsiäisen jälkeen...)

Tsemppiä ultrakäynneillenne! Tarrasukkia kaikille! (Alan jo näymmä oppia tätä vau-slangia, hih...) [:D]
 
Meillä eka neuvola perjantaina ja sitten itse varattiin yksityiseltä aika varhaisultraan!
On ihna pakko mennä jotta saadaan tietää että kaikki ok. Viime viikolla tuntui niin selvästi että olen raskaana: maha pullotti, ei mahtunut vanhan farkut jalkaan, oli paha olo koko ajan, itketti, tissit sattui jne. Nyt taas en tiedäkään enää olenko sittenkää raskaana tai että siis onko kaikki ok. Pahoinvointi on hellittänyt, maha ei pömpötä enää niin paljoa jne. Vai onko tämä nyt sitten mun päässä vaan..? ! ?

Viikolla 9 olen nyt ja en millään jaksa odottaa vkolle12 ja mies haluaa kertoa perheelleen nyt jo...

Pelottaa niin paljon tuo perjantai.. Ehkä eniten sitä kuinka sekaisin menen ku saamme tietää tulokset, oli hyvää tai huonoa! Molemmista uutisista menen aivan sekaisin varmasti!!!

Meillä vielä kun on tuo kaksosgeeni suvussa :) isäni on kaksonen ja siskolla on kaksoset!! :D
Mitä jos kuuluukin kahdet sydänäänet? ! ? ! ? <3 <3 <3
 
Moikka!

Tänään oon käynyt varhaisultrassa ja kyllä voin kertoa että helpotti kummasti omaa oloa kun näki että siellä ihan oikeesti kasvaa ja kehittyy joku! Tänään siis viikkoja 7+4.

Neuvola varattu viikon päähän tästä. En tiedä miten yksityisellä on varhaisultran kanssa, tuleeko siellä tietoa asioista vai ei... mutta ekalla neuvolakäynnillähän saat neuvolakortin ja täytetään ties mitä papereita yms... Kai nää ultrat on lähinnä oman mielenrauhan vuoksi hyviä [:D] Meillä kuului tämä käynti automaattisesti koska tämä lapsi on saanut alkunsa IVF:llä ja siinä on käytäntönä käydä heti ultrassa. Ite sain vielä toisen ajan viikon päähän koska sikiö oli hieman pienempi kun mitä viikkoja on nyt kasassa.

Mutta suosittelen varhaisultraa! Ainakin itselläni murehtiminen loppui siihen ja aion olla raskaana kunnes toisin todistetaan tai oikeestaan siis siihen saakka että marraskuussa saan nyytin syliin! [:)]
 
Kaksi varhaisultraa jo takana. Ensimmäinen oli osittain sattumaa ja liittyi keskenmenotutkimuksiini. Ensimmäisen aikaan oli rv 6+1 ja silloin lääkäri sanoi, että sykettä hän ei näe, mutta muuten näyttää ihan normaalilta. Tähän Naistenklinikan hoitaja sanoi, että tuon vuoksi he eivät annakaan aikoja ennen kuin on vähintään 7+0. Kun jää niin tylsä fiilis, kun alkaa huolestuttaa vaan. Menin sitten uudestaan rv7+4 ja siellä kaikki kunnossa, syke näkyi hyvin jne. Ultran mukaan se oli vasta rv6+5, josta itse huolestuin, mutta lääkärin mukaan kasvua oli tapahtunut aivan oikein edelliseen ultraan verrattuna. Eli ilmeisesti ovulaationi olikin sitten vaan myöhemmin tms. Mutta siis suosittelen noudattamaan tuota 7 viikon sääntöä. Ette varmaankaan ainakaan halua maksaa varhaisultrasta, josta ei saadakaan tietoa siitä, ollaanko hengissä vai ei. Lisäksi olen pitänyt kuukautisiani suht säännöllisinä ja tunsin selvät ovulaatio-oireet, joten en oikein ymmärrä tuota eroa päivissä...
 
Tänään ensimmäinen varhaisultra, nyt rv6+1. Reilun 3mm kokoinen irujami siellä oleili ja sydänäänet "pikkuisella" oli vahvat, kaikki siis hyvin ja nyt huomattavasti levollisemmalla mielellä odotellaan ensimmäistä neuvola kertaa joka on 6.4!
Suosittelen käymään varhaisultrassa!
 
Itsellä huomenna eka neuvola käynti. Jännittää todella paljon. ainoastaan toivon että kaikki on hyvin eikä käy niin kuin lokakuussa, kun sykettä ei löytynyt ja keskeytynyt keskenmeno.
 
Mä olen 7 +5 ja mulla oli eka neuvola tällä viikolla. Aika aikaisin täällä, mut koska terkkari on lomalla pari viikkoo niin otti nyt. En ollu tehny testiä, joten sain ajan ultraan ja tänään tsekattiin, et mikä on tilanne. Raskaus oli alkanut normaalisti, mutta tk:n laitteilla ei näkynyt kirppua. Jäi vähän haikea olo, koska nyt en tiedä onko siellä ketään vai vaan tuulimuna.  Varsinainen ultra sitten kolmen viikon päästä!
 
Hei!

Itselläni on rv7+3 menossa mutta tiedän että se ei ole vielä niin pitkällä kun kuukautiskierto on niin epäsäännöllinen ja tiedän tarkan päivän milloin olen raskaaksi tullut. Maanantaina olisi eka neuvola!
Jännitys on hirveä, sillä minulta leikattiin viime torstaina umpilisäke, ja kovien vatsasärkyjen takia myös tutkittiin ettei vain ole kohdun ulkopuolinen raskaus kyseessä- onneksi ei ollut mutta ultrassa ei näkynyt sikiökaikua :( sitten sairaalassa ollessa tuli pientä veristä vuotoa lauantaina ja sitten mentiin taas ultraan, eikä kaikua ollut vieläkään. Maanantaina ennen neuvolaa on taas aika ultraan ja silloin kuulemma pitäisi jo sikiökaikukin olla, JÄNNITTÄÄ KAMALASTI!!
Gynekologi tosin sanoi että raskaus varmasti on ainakin viikolla lyhyempi, joten eihän silloin sikiökaikua välttämättä edes kuuluisi.
Mutta maanantaita odotellessa! =)
 
Iines*, Lella ja unelma täyttyi, onpa ihanaa kuulla noin onnellisia kuulumisia. Ihan täällä hymistelen teidän puolesta... [:)] Ehkä mekin päädytään varaamaan varhaisultra-aika, mutta vasta ensimmäisen neuvolan (rv7+3) jälkeen sitten...

Heloisa
, Mimama ja Maija01, onnea teille jännitykseen. Toivottavasti kaikki olisi hyvin teidän pienillä... Sitten ultran jälkeen varmaan on ainakin vähän rauhallisempi olo, toivotaan!

Säde, toivotaan, että kaikki olisi hyvin... Eräs ystäväni kävi ultrassa raskausviikolla 9+?, ja hänelle oltiin sanottu, että ei ole lainkaan epätavallista, jos sydänääniä ei vielä tuolloinkaan kuulu. Näin kuulemma erityisesti silloin, jos kohdun asento on tietynlainen. Voimia sulle! Samoin toki muillekin! [:)]
 
Tänään tippui kivi sydämeltä kun ultrassa näkyi sykkivä 'sydän'! 2 viikkoa jännitystä takana, menkkojen mukaan viikkoja olisi nyt jo 7+ mutta äpolillapa ei ultrassa näkynyt pari viikkoa sitten muuta kuin ruskuaispussi. Jännittelyä siis  onko tuulimunaraskaus vai ei. Viikot napsahtivat taakke päin ollen nyt 6+3 ja mitä ilmeisimmin täällä ollaan vahvasti paksuna :) 
 
Hyviä ultaruutisia myös täällä, löytyi pikkuinen joka vastasi kooltaan viikkoja 7+2!!! Mittaa oli kaverilla huimat 1,16 cm. Ja syke nähtiin myös ruudulla. Väkisin tuli tippa linssiin, ja sen jälkeen töissä aina välillä piti kaivaa kuvat laukusta ja katsella niitä... [:)] Pari kuvaa sain tosiaan mukaan ja maksoi 88€. Maksoin mielelläni koska nyt sai varmuuden että tällä kertaa ollaan oikeasti raskaana. Nyt vaan nautitaan ja odotellaan neuvolakäyntiä 8.4. ja ennen kaikkea toivotaan että kaikki menee hyvin loppuun asti!

Tsemppiä kaikille muille ultran odottelijoille ja jännittäjille, toivon todella että kaikki on hyvin myös teillä kaikilla!
 
Juu ultrassa on tullu käytyä jo kahdesti vaikka olenkin vasta 8+5, mutta kun ei kukaan osannut ihan tarkkan tuota Laskettua aikaa sanoa, niin piti sitten käydä toisenkin kerran ultrattavana... No mitttaa kaverilta löytyi 17,3 mm ( maanantaina) ja tänään mittaa olikin 20,6 mm... Liekö mittavirhe, vai onko tuo kasvu oikeasti noin paljon 3 päivässä?

Onko kukaan ajatellut jakaa ultrakuviaan muiden odottajien kesken? Julkaistaanko täällä, vai tehdäänkö ihan oma "palsta" niille?

Hemuliina: Kävitkö yksityisellä, kun nuo kuvat maksoivat? Minullakin on 3 kuvaa, ja ne tuli ihan kysymättä eikä maksaneet mitään..



 
Ensikko87: kyllä kävin yksityisellä, koska ei ole mitään ns. syytä miksi olisin kunnallisen kautta päässyt varhaisultraan. Oman mielenrauhani takia menin yksityiselle varmistamaan että siellä joku asustelee. [:)] Ja siis se käynti yleensäkin maksoi 88€, ei kuvat niin kuin tosta ekasta viestistä tosiaan saattoi ymmärtää...
 
Ensikko87: Ihana saada tänne näytille jo kuviakin. Tosi selvästi jo pikkuinen näkyy kuvasta:)

Itse vielä pohdin, menenkö varhaisultraan yksityiselle vai odotanko kunnallista ultraa viikoille 11-12.

- hippu76
 
Kiitos Knöörille tsemppauksesta.
Aika paljon on muuttunut neuvolan käytännöt 4v. sisällä. Nyt joudun itse kuskaamaan virtsanäytteitä tois puol kaupunkii jne. 1.4 on ultra mis katotaan et mitä viikkoja vastaa, ku ei kuulema voi olla varma mun epäsäännöllisten kuukkautisten takia. Yritin kovin sanoa, et kyl mä oon varma ku tiiän kuinka harvoin meillä miehen kanssa tapahtuu. Ei uskonut. Pettynyt olin ku ei kuunneltu sydänääniä, muistan et ku esikoista odotin ni kuunneltiin ekalla käynnillä jo. Täytyy vielä hetki jännittää et tietää missä mennään.
 
Heips!

Siis öö....? Onko teillä siis neuvolakäynnillä kuunneltu sydänääniä? Vai varhaisultrassa? Ja vielä pöllömpi kysymys, tehdäänkö sekin alakautta..? Vähän oon pihalla.... [:)]

Itellä huomena eka neuvola!! [:D]
 
iines* Ensimmäistä lastani odottaessani kuunneltiin vauvan sydänääniä (masun päältä) jokaiselle neuvolakerralla toisesta käyntikerrasta lähtien. Ensimmäisellä kerralla, kun viikkoja oli 8, ne eivät vielä käsittääkseni varmuudella kuulu ja sen vuoksi niitä ei kuunneltu. Kuuluvat kai yleisimmin ko. laitteella noin viikolta 11 lähtien, jos oikein muistan.

Toivottavasti osasin auttaa:)

-hippu76
 
Knööri kiitos rohkauisusta. Sain voimia odottaa seuraavaan ultraan!

Mulla ei kuunneltu ekalla kerralla sydänääniä kun ei todennäköisesti olis kuulunutkaan vielä. Tosiaan eka ultrakin jätti vain suuremman odotuksen, kun se oli niin varhaisessa vaiheessa ettei mitään näkynyt. Mulla tehtiin ultra ihan masun päältä. On muuten kiusallista se painelu, kun rakko pitää olla täynnä virtsaa ja mulla oli ainakin tosi kova pissahätä jo puolituntia sitä ennen! [:D]
 
ultrakuulumisia!

siellä masussa se kasvaa kovaa vauhtia, kaikki siis näytti tosi hyvältä, jee!
parin viikon päästä on sit taas uusi ultra!

jos siellä on kaikki hyvin niin sit ehkä jo uskallan iloita!
 
Takaisin
Top