Tyhmiä kysymyksiä...

Jopsu86

Silmät suurina ihmettelijä
Hei, olen jo jonkin aikaa seurannut palstaa uskaltamatta itse kirjoitella mitään... Nyt kuitekin ajattelin avata keskustelun kun on tullut mieleen kaikenlaista kysyttävää..
Eli olen nyt raskauden alkuvaiheessa rv 6+3 ja ensimmäinen neuvola on 15.1 eli 7:n viikon lopulla.
Eli ensimmäinen kysymys olisi onko haittaa jos nukkuu vatsallaan? Siis vielähän maha ei ole kasvanut kun korkeintaan jouluherkkujen ansiosta, mutta kuinka kauan on "turvallista" nukkua vatsallaan? Vai onko ollenkaan edes näin raskauden alkuvaiheessa?
Toinen kysymys koskee raskauden oireita... Tein testin 19.12 ensikerran ja selvä plussa tuli, varmistin vielä uudella testillä parin päivän päästä kun varasin neuvola-aikaa ja edelleen selkeä plussa. Mutta ongelma on se, että ainoaksi "oireeksi" on jäänyt kuukautisten pois jäänti... Eli en ole tuntenut yhtään huonoa oloa/pahoinvointia, mahakipuja tai mitään muitakaan raskauteen kuuluvia oireita... Onko tämä miten yleistä? Eikö tässä vaiheessa kuitenkin olisi pahoinvoinnin pitänyt alkaa...?
Kohtahan se neuvolakin olisi ja saa varmasti lisää vastauksia ja tietoa onko kaikki ok, mutta hirveästi jännittää!!!
Kiitos, jos joku näkee vaivaa ja vastailee :)
 
Moi Jopsu!

Onnea plussasta!!  [:)]

Vatsallaan saa nukkua niin pitkään kun se hyvältä tuntuu.. Muutama viikko niin masu alkaa pömpöttää sen verran, että nukkumisasento luonnollisesti muuttuu eikä "väärät asennot" edes tunnu hyvältä enää. Vatsallaan nukkumista on vähän huono mennä kieltämään kun ihminen unissaan kumminkin menee siihen omimpaan asentoon.

Raskausoireet on jokaisella omanlaisensa. Toiset oksentaa 24/7 ja toiset ei ollenkaan. Itse en joutunut oksentamaan kertaakaan, mutta semmoista inhottavaa ellotusta koin kyllä. Muutenkin pääsin aika helpolla oireiden kanssa silloin alussa. Loppuraskaus onkin ollut oma tarinansa.. [;)] Googlettamalla löytyy paljon tietoa juuri niistä asioista mitkä itseä kiinnostaa. Toki täältäkin saa aina apua!

Mukavaa raskauden jatkoa sinulle!
 
Hyvä aihe mielestäni! Kiitos siitä siis. Olenkin kaivannut keskustelua, missä voisi kyseillä "tyhmiä" kysymyksiä asiasta, kuin asiasta! Täällähän sen voisi siis toteuttaa [;)] Itsellä ainakin paljon tyhmiä kysymyksiä synnytyksestä nyt, kun laskettu aika lähestyy. Muutenkin tietysti on tässä ennemmin tullut kaikennäköistä pohdittavaa..

Onko haittaa jos nukkuu vatsallaan?
-Ei ole. Nukkua saa vatsallaan niin kauan, kun itsestä hyvältä tuntuu. Esimerkiksi minä itse nukun vieläkin(!) vatsallani, jalka vain koukussa tietysti. Tässä pätee sama, kun kaikessa muussakin tuntuu pätevän. Eli kaikkea saa tehdä mikä hyvältä tuntuu... [:)]

Onko oireettomuus miten yleistä? Eikö tässä vaiheessa kuitenkin olisi pahoinvoinnin pitänyt alkaa...?

- Sinähän olet yksinkertaisesti yksi onnekkaista odottajista! Itsellä oli ainoana oireena alkuraskaudessa ainainen pissahätä. Oksentaa ei ole tarvinnut ainuttakaan kertaa, eikä edes pahaa ole tehnyt. Syönyt olen kuin hevonen alusta asti. (painoakaan ei ole silti tullut kuin ihan normaalimäärä, n. 7 kg tähän mennessä.) Eli oireet tosi yksilöllisiä. Kaikille ei todellakaan edes tule pahoinvointia! Itsekin olen vieläkin tosi hyvässä kunnossa, lähes ilman ainuttakaan oireetta olen porhaltanut tänne asti [:)] Niin, ja lisäksi se, että monella on pahoinvointi alkanut vasta esim.ekan kolmanneksen lopuillakin.. Tai myöhemmin.
 
heii jopsu86!! :) onnea sulle ja aattelin itekki vastata tähän vaikka oot saanut jo vastauksia.. :) ja samaa mieltä undulaatin kaa että tällänen palsta tänne kuuluu missä voi kysyä mitä vaan,eikä aina miettiä että mihinhän se kuuluu jos kysyn nyt tällästä tai tällästä.. :)

mie ite nukun loppu vaiheessa vielä selälleen,ku ei vaan voi mitään ku yöllä käännyn,mutta herään siihen aika äkkiä ku vauva alkaa möyryään pissarakkoon.. :) ja mulle on sanottu ettei selällään(kään) nukkuminen oo suositeltavaa mutta sit myös on sanottu että jos se ei oo hyväksi niin sitä ei mee sit siihen asentoon..eli luulisin ettet nuku enää vatsallaan ku se alkaa tuntua pahalta.
pahoinvointi alkoi miulla joskus 10-12 viikon kieppeillä ja vieläki on iltaisin paha olo..ja siis ollut koko ajan siitä 10rv..pahoinvointi on siis yksilöllistä perheissäkin,esim. siskolla ei oo koskaan ollut pahoinvointia ja mulla taas on,kovaki sellanen,aamulla pystyin syömään vain näkkäriä ja illalla en mitään.mutta kertaakaan en oksentanut..:) mutta onnea siulle ja kaikkea hyvää raksauden edetessä.. :) laita kuulumisia tänne ku oot neuvolassa käynyt.ja muutenki.. :)
 
Joillekkin ei välttämättä tuu oireita ollenkaan. Mun kaverilla ei ollu mitään kipuja, eikä pahoinvointia ja eikä muitakaan oireita. Itelläni oli aika kamalaa toi pahoinvointi, oksentelin melki joka toinen päivä ja joka päivä kävin vessassa yökkimässä kun tuntu että oksennus tulee. Ei oo haittaa jos nukut mahallaan, itekki nukuin aika pitkään mahallani. Nyt on kaiken paras on kylki asento, selällään ei pysty kauaa olee kun tulee huono olo.

Nyt menossa 28+2 ja liitoskivut on kovia, välillä ollu pääkipua ja yöllä joutuu edelleen käydä monta kertaa vessassa ja juomassa[:D].
 
Pikkuenkeli, mulla sama, että mielellään nukun selälläni, mutta kans jostain kuullu (esim. äitiysjoogassa), että selällään ei olis hyvä olla 6.kk:sta eteenpäin. Mutta en ole kuullut perusteluja, miksi??? Osaisiko joku täällä vastata siihen? Kun minusta selällään olo tuntuu ihan hyvältä. Kyljellään mulla usein tuntuu lonkassa, siihen tulee liikaa painoa.

31+5
 
Yksi perustelu voisi olla se, että selällään maatessa kohtu painaa suuria verisuonia, jolloin äidin verenkierto häiriintyy. Jostain (en kuollaksenikaan tietysti nyt muista mistä) luin/kuulin, että myös virtaukset kohtuun olisivat heikommat äidin ollessa selällään?

Mullahan lähti rakenneultrassa melkein taju kun kellotin siinä ultrattavana niin se kätilö kertoi sitten tämmöisiä syitä heikotukseeni. Samoin käsien puutuminen öisin johtuisi juurikin samasta.... Nyt tuo möhömaha on jo niin painava ettei mielellään selälleen edes mene sohvalla tms. tulee heikko olo aika äkkiä..
 
Ok, kiitos, Sash79 infosta. Arvelen kuitenkin, että niin kauan kuin mulle ei tule selällään olosta lainkaan huono olo, niin voisin niin nukkua. Mielestäni vauvakaan ei ole sen takia voinut mitenkään huonosti.
 
Juu kait sekin on tarkoitettu lähinnä ohjenuoraksi, että jos tulee heikkoa oloa tms. niin sitten ei olis selällään.. Mutta kukapa ois selällään jos siitä tulee huono olo?! [:D] Sama homma kuin tämä mahallaan nukkuminen että jos hyvältä tuntuu ni eiku selkä suoraksi ja unta palloon... Onneks meidät on sillä tavalla ohjelmoitu, että kroppa kertoo jos joku asento ei toimi [:)]  
 
mie kuulin jostain että vauva kiertää itsensä helposti napanuoraan jos on paljon selällään,mutta ne voi olla kans jtn väärin ymmärrettyjä puheita tai sit väärin kuultuja.. :) itellä autossa tulee paha olo jos penkki on sillee aika kallellaan..tai ei ees tarvi olla pahasti ku tärryyttäminen alkaa niin melkein oksennus lentää,mutta sit nukuminen onnistuu selälleen.. eli näin meillä. :)

onko teillä muilla vaikea nousta autosta tai sängystä ylös?
minusta välillä tuntuu etten pääse ja mies joutuu monesti tulla auttamaan sit miut ylös. tuo maha ottaa vastaan ja sit lantioon/iskiakseen sattuu niin hirveesti.voiko olla just sen takia niin kipee ku nukun aina välillä selälleen..(enemmän kyllä kyljelleen) mutta painaisko johki hermoon tai jotain..?
 
Pikkuenkeli, jaa vähänkö vaikeuksia nousta ylös?? :) Varsinki jos makaa vahingossa selälteen niin menee tooosi kauan könytä ylös! Mulla on tosi vähä viäki oireita, mut toinen nivunen kiukuttelee niin sen takia tuskasta nousta sängystä tai sohvalta. Autosta nousu on hankalaa varmaan tän ison mahan takia, hyvä kun oven saa kii! On sitten tosi kiva sängystäkin kauheessa pissahädässä nousta "nopeesti", varsinki ku ne ekat askeleetkin on huteria ja hitaita!
 
mie kuulin jostain että vauva kiertää itsensä helposti napanuoraan jos on paljon selällään,mutta ne voi olla kans jtn väärin ymmärrettyjä puheita tai sit väärin kuultuja.. :)


Äläs nyt... [8|] Mulla on tapana unissaan aina pyörähtää jossain vaiheessa aamuyötä selälleen. Johtuu siitä, että mun nena menee tukkoon ja kait sitten on jotenkin helpompi hengitellä selällään - kait? [:D] Sama juttu käy, vaikka herään ja käännyn kyljelleen ni saletisti herään taas lopulta selältäni...
 
Napanuora on sielä mahas vauvan ulottuvilla koko ajan eli eiköhän se siihen kietoudu missä asennossa vain jos niin on tarkoitettu tapahtuvan. Mä en oo kuullu koskaan että ei sais nukkuu selällään, mä meinaan nukun niin aina, harvemmin kylelläni käsien puutumisen vuoksi. Mulla on usein vaikee nousta pitkältäni ylös, mutta olen ratkaissut sen niin, että pyörähdän sängystä lattialle. Siis en yritä nousta väkisin istuilleni ja siitä ylös. 
 
Se verisuoni, johon kohtu voi selällään maatessa painaa, on alaonttolaskimo, joka tuo verta alavartalosta sydämeen.
 
On aika hankalaa toi ylösnouseminen. Sattuu aina tohon häpyluun yläpuolelle ja siks joudun miettii tarkoin kuinka autosta nousen pois. Eilen istuin lattialla niin sieltä ei sit kauheen helpolla ylös päässy, kesti se äheltäminen aika pitkään ja sitkun vihdosta viimein ylös pääsin niin voi luoja, olin aika hengästyny [&o]. Sängystä pääsee ylös hyvin on sen verran korkee toi meijän sänky. Toisinaan tohon autosta nousuun on kiva pyytää miestä auttaa kun niin mielellään aina auttaa ja yrittää helpottaa oloa [:)]. Autossa ja ylipäätänsä pitkään istuminen ei oo kivaa kun puoltunnin päästä jo sattuu johonkin lapojen alle. Ilkeetä kipua ja sit se menee siihen et on tosi vaikee istuu aloillaan.
 
Kiitos vastauksista [:)] Uskaltaa nukkua sit mahallaa niin kauan kun hyvältä tuntuu... Ja kiitos onnitteluista myös [:D] jotekii nii epätodellinen olo vielä koko raskaudesta kun ei oikee mitää merkkejä siitä ole, pääsis vaa nopeest sinne neuvolaan ni helpottas!!!!
 
Mutta palailen sitten asiálle [:)]
 
Oon nukkunut edellisessä raskaudessa loppuun asti selällään ja ihan terve kaveri sieltä tuli! terkkari sanoi et voi nukkua jos siltä tuntuu.. Tietty jossain vaiheessa ajatteli kaikkia kauhukertomuksia, mutta minkäs itelles teet jos vaan aina kääntyi selälleen. [:)]
 
ja mulla olis nyt sit ehkä oikeesti tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin jos joku osaisi sanoa jotain... [:D]
Eli: Mulla on ihan kauhea flunssa, en ole 2 yöhön saanut nukuttua kunnolla (juuri kun "opin" saamaan unen jotenkuten ilman korvatulppia ja sohvalla olemista..[:D]) herään yöllä vähintään 2 kertaa ihan järkyttävään yskimiskohtaukseen joka ei meinaa mennä ohi.. nyt on sitten kipeytyny vatsalihakset(kipeytyny ne olis normaalistikin jo, oli raskaana tai ei) niin paljon että aina yskiessä ja aina kun joutuu jännittämään vatsaa vähänkin niin oikein viiltää alamahasta erityisesti.[:o] Siksi kyselenkin että onhan pikkuisella kaikki hyvin...

Huomenta kaikille ja naureskelen jo pikkasen tätä kysymystäni[:D]
 Kiitos jos joku jaksaa kommentoida nain yksinkertaiseen asiaan[:)][:D]
 
Heips nona911. Ei sun yskä tee vauvalle mitään haittaa, eikä se et vatsalihakset kipeytyy. Inhottavan tuntuistahan se tietty on, pahoittelut siitä.
 
Takaisin
Top