Työ ja raskaus

Tarkistin viel liitosta myös neuvola aikojen korvailua, ni sanoivat et pitää korvata. Ja meil se kvtes. Et hassua miten eri vastauksia.
 
Mietin kans, et näinköhän palaan töihin ennen äitiysloman alkua, vaikka ollaan menossa parempaan suuntaan. Miulla nyt saikku 1.3. asti. Täytyy kysyä sitten kotiutuessa lääkäriltä, että miten. Harmi kun en tänään tajunnu kysyy siltä synnytyslääkäriltä jonka tapasin.
 
Aina ei liiton ihmisetkään osaa soveltaa työehtosopimusta,mutta kyllä itsekin kummastelen koska meillä se on ollut aina päivänselvää,että neuvolat kuuluvat noihin synnytystä edeltäviin tutkimuksiin.Ja jos työaika 8-16 niin hankalaa käydä neuvolassa muulloin kuin työajalla!
 
No miusta tuo kvtesis lukee kumminki selvästi että JOS ei ole mahdollista käydä työajan ulkopuolella ni ovat työaikaa (eli suositellaan varattavaksi vapaa-ajalle), mutta mein neuvolas on ajateltu niitäki jotka on päivätöissä ja esim keskiviikkona se on auki klo 18:sta.
 
2 yövuoroa takana, näytän ku oisin turpaan saanu niin on mustat silmänaluset :eek: muistin virkistykseksi siis, ajelen trukkia työkseni tehtaalla . Nyt yövuorossa oli TODELLA tukalat oltavat sillä trukin penkkiä ei ole suunniteltu raskaana olevalle! :D Vatsassa tuntui kova paine koko ajan kun istuin trukissa :mad: ajoneuvon pomppiminenkaan ei hyvältä tunnu masussa.
Osaako joku kertoa onko tuollainen jatkuva paine huono homma / haitaksi ? Jos kukaan edes ymmärsi mitä selitän :P
 
Voisin kuvitella että suurin ongelma siinä on verenkierron huono toimivuus ja muu nestekierto.. Pitempään kun istuu niin varmaan kertyy nesteet jalkoihin, ainakin myöhemmillä viikoilla..
 
Saa nähdä millon pitää pyytää päästä päivävuoroon, saapa samalla sit vaihdettua työnkuvaa :P onneks pomo on tosi jees ja ymmärtää tuotannon puolen ja 3-vuorotyön raskauden raskaana olevalle. Lykky kävi!
 
Ootteko joutunu olemaan saikulla pitkiä aikoja? Ja minkä takia? Ite todennäkösesti joudun jatkuvien harjoitussupistusten takia ja myöskin sen takia et yksinkertaisesti henkisesti en pysty työhön enää. Työskentelen siis kehitysvammaisten kanssa ja nyt on esiintynyt aikamoista agressiivisuutta ym. raskasta.
 
Ei o tarvinu olla saikulla ja toivon ettei tarviiskaan :).. Näkee sit myöhemmi.. Polvet kyllä taas jo kränäilee (reuma ei helpota) mut muute toistaseks omalla kohdalla hoitotyö ei ole käyny viel raskaaks.
 
Miulla on nyt viimiset yöt työvuorolistoissa maaliskuun alussa ja silloin rv 22+5 - 23+1.
Tällä viikolla pitäisi päättää, että teenkö sen jälkeen vielä....? :wideyed:

Ei kannata tehdä. Nyt otat rauhallisesti. Meillä töissä Tykestä tullut kielto öihin raskauden aikana
 
Mä en oo vielä kertonu pomolle ollenkaan vauvasta. Ensimmäisestä kerroin tosi aikaisin, mut nyt oon vielä vaan lykänny... Pitäis kai pian sanoa, pakko on ens kuun lopussa.
 
Minusta on kyllä ihana käydä töissä raskaana (hoitotyö kaksvuoro). aluksi pahoinvointi oli lievempää aina töissä kun sai olla liikkeessä koko ajan, kotona sohvalla oli ehdottomasti ne pahimmat olot. ja nyt tuntuu ettei muuten tulisi liikuttua tarpeeksi jos ei töissä olis. eikä pää kestäisi kotona. välillä on tosi raskaita vuoroja kun paljon ollaan yksin vuorossa 19 kotihoidon asiakkaan kanssa ja saikku käyny niinä päivinä mielessä kun ei oo kerennyt pitää taukoja lainkaan ja lonkat sekä selkä huutaa hoosiannaa mutta toisaalta seuraava päivä voi olla jo aivan erilainen. hirvittää jo nyt miten huhtikuun lopussa malttaa jäädä kotiin. meillä ei nuo neuvolat työajalla sovi sen takia et taloo ei voi jättää yksin ja olen useimmiten ainut hoitaja vuorossa, enkä kyllä kehtaisi muutenkaan :eek: neuvolat tietää kuitenki kuukauden etukäteen niin meillä kerkeää vaikuttaa listojen tekoon. ja jos ei kerkeä, työkavereiden kesken saadaan vaihdella vuoroja. neuvolassakin kiva käydä vapaapäivänä niin ei tarvi kelloa katsella :) Muita jolle työ maistuu vielä hyvältä?
 
Juu toistaseks on kiva käydä tuulettamassa ajatuksia töissä :) eilen olin saunavuorossa ja muuten ei siinäkää mitään mutta huomas et yksinään ku hoiti yhden laveripesun ni se pikkusen poltteli mahassa, kun laverissa on nii hankala kääntää ketään iteksee (apuakaan ei sillon ollu paikalla eikä viittiny vanhusta odotuttaa) .. No tänää alkaa viimeset yövuorot, sit on pelkkää kahta vuoroo loppukevät. Nyt ilmeisesti on nii et jään toukokuus lomille ja sit otan saikkuu et ei tarttis mennä enää töihi ku äippäloma alkaa 13.6.. Polvet (reuma ei rauhotu) ei kyl kestä varmaankaa loppuun saakka töissä, nestettä ku niihi kertyy ni on ikävä kävellä. Kortisoni ei o paljo autellu.
 
no saunavuorot on kyllä tympeitä.. muuten ei mitään mutta kun 6-7 pestään yhdellä rupeamalla, huomasin viimeksi että meinaa sumentua silmissä viimesen kohdalla. jotenki se ilma joka ei vaihdu ja +35 lämmin kostea ilma.. huh. onko se jotenkin niin että reumalääkitys pitää lopettaa raskauden ajaksi vai oonko ihan väärin käsittänyt..?
 
Joo meil oli eilen vaan 5 pesulla :wink mut iha riittävästi seki ku puoltoist tuntii suihkuttelee ja heittää löylyy.
Juu reumalääkkeet pitää lopettaa, joitain voi käyttää mutta mie oon ollu biologisilla lääkkeillä muutaman vuoden ni niit ei voi käyttää ku vast imetysaikana, niistä on nii vähä tutkimustietoo.. Yleensähä reuma helpottuu 2/3 mutta miun nivelreuma onki sitä tyyppii mikä ei helpotu. Onneks oireita on vaa polvissa, niihi otin piikit kk sitte ja nyt vaikutus loppu. Yritän sinnitellä muutaman viikon pelkällä prednisolonilla ku en haluu et polvii koko ajan pistellää.
 
Yomanda, seurataanko sullaki vauvan kasvua normaalia enemmän nivelreuman takia? Meille ainaki laitettiin vielä 1-2 käyntiä sen takia, vaikka normaalisti rakenneultra on viimeinen ultra jos ei ongelmia tule. Itekki menen huomenna hakemaan piikin polveen :/

Mulla on alkanu harmittaa aina töihin lähteminen, mutta töissä se ärsytys usein unohtuu kun on niin paikasta toiseen juoksemista ja asiakaspalvelua pääasiassa. Olen siis turistihommissa täällä pohjois-Suomessa. Varmaan jaksaisin paremmin kun olis enemmän vapaapäiviä, mutta nyt on kiireisin kevätsesonki menossa. Vielä muutaman viikon kun jaksais täyttä höyryä niin sitten on aikaa levätä. :)
 
No miulla oli tuossa yks ylimääränen neuvolakäynti perusrunkoon nähden on ollut mutta muuten en tiedä onko myöhemmässä lisää. Reumaaha ei vissii luokitella riskiraskauksiin vaikka kyl miusta pitäis meitäki seurailla enemmän kun lonkissa ja muissakin voi olla ongelmia. Neuvolassa terkkari muistaa kyllä aina kysyy oireista mutta esim reumapolilta lääkäri sanoi että niveliä ainaki täällä ni hoidetaa ihan työterveydessä tai perusterveydenhuollossa, ellei ole akuuttia (polilla on huono lääkäritilanne).
Kortisoni kuulemma kanssa nostaa raskausdiabetesriskiä et kivahan sitä on nyt sit syödä, mut ilman ei tulis mitään. Pelottaa vaan mite tää sairaus pääsee etenemään tässä raskausaikana et kehitteleekö oireita muuallekin ku polviin.. No pitää ens viikol tilailla piikkiaikaa taasen
Ite olin ajatellu kyl et töissä jaksais pidempää mut oireet taas päällä ni on aika rankkaa ku joutuu paljo liikkumaan, varmaan niinku siullaki Harakraah
 
Meillä on töissä tämä viikko hiihtoa lasten kanssa. Maanantain pystyin lusmuilemaan kun olin viikonloppuna ollu flunssassa, mutta eilen käytiin hiihtää. Menin isompien kanssa ja toiset otti pienemmät jotka tarttee apua ku kaatuu tai opettelee vasta. No ei siinä mitään hiihto suju hyvin, mutta illasta jomotti alavatsaa kunnolla ja niin muuten jomottaa tänäänkin vaikkei hiihtämään päästy ku oli isovanhempien päivä... Perjantaina hiihdetään vielä... Saa nähdä mitä tulee ja sovittiin kyllä sitten että hiihtolomaviikon jälkeen katsotaan miten hiihdetään, kun nyt jää kerrat niin vähiin. Täytyy kyllä sanoa sitten että minä jätän väliin ja vaihdan vaikka jonkun toisen ryhmän aikuisen kanssa siksi aikaa paikkaa ku sit alkaa varmaan mahakin haitata. Saati sitten mitä tämä jomotus on isommalla mahalla.. Voi olla selkäkin sitten kipeä..
 
Mulla meinaa välillä töissä sattua mahaan ja alaselkään, kun joutuu koko päivän kävelemään ja seisomaan. Ne ei tunnu supistuksilta, mutta sellasta jatkuvaa ärsyttävää kiristyksen tunnetta mahassa (ehkä vatsalihaksissa?) ja illalla saattaa sitten selkääkin jomottaa :/ Meinasin tästä mainita nyt ensi viikolla olevassa neuvolassa, katsoo mitä siellä täti on mieltä. Vielä ei ole yhtään saikkupäivää tullut raskauden takia. :)
 
Takaisin
Top