Tutista ja pullosta luopuminen

Lme

Puuhakas puhuja
Onko kukaan jo vieroittanut lastansa tutista/pullosta (jotka ovat niitä ylipäänsä käyttäneet)? Meillä on nyt menty siihen, ettei poika saa ennen unia maitoa pullosta, ja yösyönnitkit on jääny nyt kokonaan pois. Tutti taas maistuu vähä turhanki paljon. Ja tuntuu, että pullostaki on tullu tosi tärkeä.

Ruoan aikana Onni juo yleensä maitoa nokkamukista, mutta sitten juopii kuitenkin pari-kolme kertaa päivässä maitoa myös pullosta. Illalla myös ennen unille menoa, joskaan ei sitte heti siitä lähe nukkumaan. 

Yöllä saa toisinaan pari kertaa laittaa tuttia suuhun, ja ei kyllä nukahakaan ilman sitä. Nyt tarttis vinkkejä eritoten tutista vierottamiseen :D.
 
Meillä tutista päästiin kivuttomasti ja nopeasti eroon sillä että leikkasin tutin pään auki. Ensin tietenkin oltiin vähennetty ja rajattu tutin käyttöä vaan nukkumaan menemiseen. Kun leikkasin tutin pään auki, tyttö yritti tovin aikaa sinnikkäästi imeä sitä ja pitää suussa, mutta eihän se tunnu enää miellyttävältä. Annoin silti tutin olla tytöllä sängyssä, mutta itse hylkäsi sen kokonaan parissa päiväss. Totesi itse että se on käyttökelvotonemoticon Pullon kanssa meillä oli vähän sama homma, sitä käytettiin vain nukahtamiseen. Aloin antamaan iltamaidon lasista pöydässä, ja nukkumaan mentiin ilman pulloa unilelun kanssa. Yöllä pullosta tarjottiin vain haaleaa vettä, eikä menny montaa yötä kun tyttö itse totesi ettei ilmeisesti kannate herätä veden takia keskellä yötä.
 
Me ollaan koitettu yömaidon lopettamiseen tuota vesipulloa, mutta ei toimi kyllä täällä... Tyttö vaan suuttuu ja huutaa kun pullossa onkin vettä maidon sijaan. Vesi kun ei muutenkaan tahdo oikein maistua... 

Täällä myös edelleen tyttö juo pullosta ne tarvitsemansa maitoannokset (nyt kun en enää imetä), nokkamukin kanssa se on lähinnä sellaista läträämistä ja leikkimistä ruokailuiden yhteydessä. Neuvolassakin tuosta nyt yksivuotistarkastuksessa kysyin, niin tuumas meidän terkkari ainakin että pullosta saa vielä juoda huoletta. Hänen mukaansa vasta kahteen ikävuoteen mennessä tarvis päästä pullosta ja tutista eroon. Mutta tokihan se helpompaa varmaan olis, mitä pienempänä onnistuis. Itse en oo kyllä vielä edes miettinyt asiaa suuremmin, kun tyttö syö tuttiakin vain nukkumaan mennessään. Pullon osalta oon jotenkin vaan luottanut siihen, että kyllä se sitten onnistuu jossain vaiheessa emoticon
 
Meillä tehtiin lopulta niin, että yks kerta ei enää annettu yöllä maitoa, mistä seuraski kahen tunnin itkut, mutta kyllä kannatti. Seuraavat yöt meniki paljon helpommin ja nykyään ei enää itke pullon perään yöllä. 
 
Mekin jätettiin jossain vaiheessa vain maito tarjoamatta kun ei enää juuri mitään yöllä syönytkään. Eikä itkenytkään sen perään. Joa ei ole nyt puoleen vuoteen syönyt öisin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Nyt ollaan pullosta pikkuhiljaa pääsemässä eroon ehkä kokonaan. Ei enää saa kuin maks 2 kertaa maidon pullosta päivisin ja sekin yleensä iltamaito. Muuten menee sitten tavallista maitoa lasista tai tuttelia nokkamukista. Milloin mitenkin. Pikkuhiljaa vaihdoin pullon nokkamukiin ja sinnikäästi tarjosin vaan sitä niin alko helpottaa. Samaten se että Joa vihdoin syö kiinteitä suhteessa enemmän kuin maitoa. Se ei enää ole Joan pääasiallinen ravinnonlähde niinkuin vileä parikin kk sitten.

Tutista ei olla vielä luopumassa. On niin tärkeä ja hyvä olla muutenkin noilla silmäklinikkakäynneillä yms.
 
Mä oon yrittäny pitää erossa tutista päivisin aina enemmän nykyään ja sanoin eilen ukolle joka on vieläkin päiväunille maidolla nukuttanu että jos yritettäis kun Janika kuitenkin nukahtaa ilmankin maitoa niin ensin nyt päivunista saada maitopullo pois.  Pitääkin kokeilla jossain vaiheessa tuota tutin pään leikkaamista pois :) Kyllä mä nyt toivon että Janika irti tutista ja pullosta ennen kun seuraava ilmestyy maailmaan :)
 
Meillä ollaan lopettamassa imetys pikkuhiljaa, jonka vuoks sitten tarvittava maito päiväsaikaan annetaan pullosta. Eli neiti saa maitonsa rinnasta yöllä sekä illalla ennen nukkumaanmenoa. Tästäkin pikkuhiljaa ruvetaan luopumaan, nyt kun eilen aloitin taas työt, enkä ole joka ilta/yö rintaa antamassa. Pullosta luopumista ei siis vielä näkyvissä, ja tuttiakin syödään vain kun nukutaan.
 
Meillähän ei tutti kelvannut lainkaan ensimmäiseen 9kk. Sitten se yhtäkkiä hampaiden alettua ilmtestymään, alkoikin kelvata... Nukuttamisen apuna sitä käytän sekä sillä helpotettiin yöimetyksistä luopumista myös.
En katso, että meidän tytöllä tutin käytöstä aiheutuisi mitään haittaa, koska syö tuttia vain ja ainoastaan kun nukkuu päiväunet ja kun menee yöunille. Varsinkin yöunet tuppaa vielä nukkumaan ilman tuttia aamuun asti sen jälkeen, kun ½-1h kuluttua nukahtamisesta pudottaa tutin pois. Joten antaapi syödä vielä. Ihmetelläänpäs myöhemmin. Kun vielä oli kerhossa puhetta, että ihan hyvin voi tuon ikäinen vielä unille tutin ottaa niin meillä annetaan imeä. Muuten ei tutti kelpaa kuin leluksi
 
Takaisin
Top