Tutin käytön aloitus

Alaska

Silmät suurina ihmettelijä
Miten käytännössä olette aloittaneet vauvalla tutin käytön? Meillä nyt 2kk iässä viikon sisällä alkoi voimakas käsien imeskely ja koska tähän asti oltu tarkoituksellisesti ilman tuttia, lienee nyt hyvä hetki aloittaa. Mieluummin tutti kuin kädet. Kokeilinkin tänään ensimmäiset kerrat ja vauva jonkin aikaa lussutettuaan tuttia heivasi sen pois ja jatkoi käsi suussa. Onko jotain tuttiin opettamistapoja, vai onko kyse vain toistojen puutteesta?
 
Itse asiassa käsien mupeltaminen on hyödyllistä mm. motoriikan kehittymiselle. Mieluummin kädet kuin tutti, sanoisin. Meillä ei ole kummallakaan ollut tuttia, toisella harkitsin kun imi ekat pari kk niin innolla mutta nyt 6kk ja hyvin on pärjätty ilmankin:)
 
Aika vähän noihin voi itse vaikuttaa. Meillä tyrkytettiin lapselle tuttia iät ja ajat, mutta lapsi ei tutista piitannut.
 
Luulisin, että käsien mussutus on aika yleistä, vaikka tuttikin kelpaisi. :) Eikä siitä kai tuossa iässä haittaa ole. Jos peukalon imemisestä kehittyy oikein juurtunut tapa, on tutti siinä mielessä parempi, että siitä lapsi on helpompi vierottaa sitten, kun sen aika on. Peukku kun kulkee aina mukana.
 
Mutta siis itse kysymykseen en osaa vastata, kun omat ovat kaikki olleet innokkaita tutin imijöitä. :D Kaikki vauvat eivät kelpuuta tuttia ollenkaan, osa tottuu siihen harjoittelun myötä.
 
Meillä lapset ovat ihan itse päättäneet imevätkö tuttia vai eivät. Esikoinen ei imenyt ollenkaan ja kuopus haluaa ehdottomasti. Mieluummin nyrkki/käsi kuin tutti tai peukalo. Käden imeminen jää usein pois aika itsestään, kun vauva kasvaa. Tutin ja peukalon kanssa voi tulla vaikeuksia.
 
Meidän poika ei huolinut minkäänlaista tuttia, joten sain itse toimia sellaisena. Käsiään imeskeli (ja kaikkea muutakin, mikä osui tielle) alkuun, mutta se jäi aika pian pois. Nyt ei tarvitse ainakaan pähkäillä, miten päästäisiin tutista eroon. :happy:
 
Ymmärrän, että käsien suuhun vieminen kuuluu kehitykseen, mutta haluaisin välttää mahdollisen maanisen käsien lussuttamisen. Siksi ajatus tutista tässä kohtaa, mutta katsotaan ja seurataan tilannetta millainen suhde tuttiin kehittyy tai jää kehittymättä.
 
Käsien imeskely kuuluu ikään, niin kuin on todettu, ja se on erittäin tervettä motoriikan kehittymistä. Vauva tutkii maailmaa sekä sormin että yhtä paljon suulla. Tätä tutkimista ei ole hyvä rajoittaa eikä estää.

Joko vauva tarttuu helistimeen? Jos tarttuu, niin voit yrittää tarjota helistintä imeskeltäväksi.
 
Komppaan näitä muita et sormia saa kyllä tutkia suussa minunkin mielestä :)

Mutta kysyit vinkkiä tutin käyttöön? Meille kaikista helpoin tapa ollu se kun vauva vetäny kuupan täyteen maitoa ja lähtee unille, mutta silti on pitäny vaan jatkaa tissin lupsutusta. Tissi/pullo pois suusta ja tutti tilalle ja vauva likimain rintaa vasten/joku muu hyvä luonteva asento ja vauva unille tutin kanssa.

Tai sitten jos en jostain syystä ole päässyt imettää vauvaa ihan just sillä punaisella sekunnilla, niin oon tuikannu tutin suuhun ja vasta sitten tarjonnut tissiä kun se ollu mahdollista.

Tai sitten vauvan lohduttamiseen oon koklannu tutia aluks, jos se ei kelpaa niin sitten maitobaari auki.

Te ootte selvinny hienosti jo 2kk ilman, niin kannattaa oikeasti miettiä tarkkaan haluaako sitä enää tutille opettaa. Nukahtamis ja nukkumis juttuja tuti meillä on kyllä helpottanu, mut esim. Flunssassa siitä ei oo lapselle muuta ku haittaa.
 
Me aloitettiin tutin kanssa muutaman viikon ikäisenä ja aluksi tutti kelpasi. Nyt parin kuukauden ikäisenä, jos antaa tutin otsa kurtistuu, irvistää ja sylkee heti pois.
Muutaman kerran, kun ollaan oltu liikenteessä ja en ole pystynyt ihan heti imettämään, olen toivonut tutin kelpaavan. Muuten ollaan pärjätty hyvin ilmankin.
 
Meillä isoäiti opetti tutin käytön joskus siinä 2-3kk vanhana (ja siis ihan meidän suostumuksellakin). Helpotti monta tilannetta - tosin lapset eivät ole olleet täysin riippuvaisia tutista ja sen takia sen poisjättäminen jotain päälle 1v oli suht helppoa. Sitä ennen ehti kylläkin ärsyttää kun tutti tippui suusta keskellä yötä ja lapsi havahtui siihen ja huusi tutin perään (kunnes oppi etsimään itse tutteja pinnasängystä (niitä oli monta siellä käden ulottuvilla). Isoäiti piti tuttia kevyesti suuta vastaan ja päästi irti jos lapsi voimakkaammin sylki tuttia pois - ja tämä toistui kun tavattiin ja sitten yks kaks lapsi söi tuttia.

Pakottaa ei kannata - kyllä sitä "selviää". Mutta jos vauva ns oikeasti imee peukaloaan, etusormeaan niin silloin ehkä kannattaa nähdä vähän enemmän vaivaa tutin kanssa - kuten mainittu on helpompi päästä eroon tutista kuin etusormestaan...
 
Meillä oli neljä erilaista tuttia eikä yksikään kelvannut.
Ne sormet eksyy sinne suuhun viimeistään silloin kun hampaat alkaa kutittelemaan.
Mun mielestä pääasia, että se ei mene siihen että imetään pelkkää peukaloa pelkän imemisen vuoksi.
 
Meilläkään ei oikein tutti kelvannut, vaikka alusta asti sitä pojalle tarjottiin, saattoi hetken sitä siinä lupsutella ja sylki sitten pois. Taisin lopettaa tutin tarjoamisen 1-1,5kk:n kieppeillä. En osannut ajatella nyrkkien imeskelyä mitenkään haitallisena, en tosin tiennyt sen kuuluvan kehitysvaiheisiinkaan, se vaan sitten jäi pois ajan kanssa. Peukaloa poika ei ruvennut myöskään imemään kuin satunnaisesti silloin kun hinkutteli ikeniään hampaiden tullessa, ei ole koskaan nukkuessaankaan pitänyt mitään sormia suussaan. Päästiin siinä kyllä helpolla, ettei ole tarvinnut poikaa vieroittaa mistään. Vauvana kyllä viihtyi tissi suussa ehkä enemmän kuin olisi ollut tarpeellista, mutta en siitäkään stressannut, ja sekin loppui sitten kun poika oppi liikuskelemaan lattialla omatoimisesti ja maailma alkoi sitä myöden laajentua :)
 
Takaisin
Top