Turvakaukalot

kanaemo87

Oman äänensä löytänyt
Päätin ihan oman ketjun perustaa turvapenkeille T. Itsellä ainakin pää pyörii täysin ympyrää eri penkkien ja testitulosten ympärillä. :confused004:confused005 Tuntuu, että menee jo kohta mielenterveys, kun näitä vertailee...:computer012 :biggrin

Autoliiton sivuilla olen käynyt katselemassa heidän testitulokset ja hyvältä vaikuttais tämä: https://www.autoliitto.fi/turvaistuintesti/recaro-privia-recaro-fix-telakka-2014

Ja Kiddyllä (Evo-Luna i-size 2016) oli myös aivan mahtavat tulokset, mutta katsoin saksalaisia testejä ja niistä sain sen ymmärryksen, että niiden uutta penkkiä ei pysty kiinnittämään ollenkaan auton omilla vöillä? :wideyed::shifty: Pitäisin kuitenkin aika hyvänä back-uppina, että tarvittaessa pystyy kiinnittämään myös ilman telakkaa.. Siis jos mies on vaikka töissä ja pitäisi lääkäriin päästä tms...

Sitten Britaxilta on tullut uusi Römer baby safe i size flex base, mikä ei ole vielä näissä vertailutesteissä ilmeisesti ollutkaan.. En ainakaan itse löytänyt mitään.. Mut tää nyt joka tapauksessa on aika vahvana mulla mielessä. :scratch

Ja sitten... Ettei menis liian helpoksi... :biggrin Te, joilla on viimevuosilta kokemusta kaukaloa seuraavasta istuimesta, tuleeko ne telakalla myös kiinni autoon? Pitääkö mun tämäkin vielä jotenkin huomioida pähkäilyissäni.. Että siihen telakkaan sopisi sitten se seuraavakin istuin.. :scratch Vaikka kyllähän nuita penkkejä koko ajan tulee uusia ja lisää. :shy: Ja ilmeisesti tuo i-size systeemi on nyt tulossa hiljalleen pakolliseksi(?) kaikkiin istuimiin..

Mutta että kaipaisin vertaistukea tähän penkkineuroosiin. :rolleyes:
 
Linkkaamasi recarokaukalon miinukset on aika ratkaisevia: turvavyön tarvitsee olla erityisen pitkä (eli normipituus ei riitä = ei saa kiinni vyöllä) ja vie paljon tilaa = etupenkkiläinen saattaa joutua istumaan polvet suussa . Millaset autot teillä on? :)

Täytyi oikein googlettaa tuo i-size turvamääräys kun en ollu kuullukkaan tollasesta :eek: sinällään ei ole ratkaiseva pointti tuo i-size kun kaukaloiden käyttösuositusikä on "vain" 5v .

Meillä on seuraavakin turvaistuin telakalla kiinnitettävä eikä sitä taidakkaan edes saada kiinni muulla . Telakka tuli penkin mukana paketissa ja on muuten kätevä tuo isofix tsydeemi :D kaukalon telakka tulee turvavöillä (en suosittele koska isofix paljon kätsympi).
 
Minä päädyin Maxi-cosin pebble plus kaukaloon isofix telakalla. Telakka istuu hyvin autoon eikä etupenkkiläinen joudu istumaan ahtaasti. On myös i-size standardilla varustettu ja seuraava turvaistuin menee samaan telakkaan.
 
Meillä ei oo autossa isofixejä, kun on niin vanha.. eli meillä ei auttanut miettiä niiden kätevyyttä. :D turvakaukalo meillä on aktagracon logico-s (mite lie kirjotetaan.... :)) , se tulee telakkaan ja telakka kiinnitetään turvavöillä. Mun mielestä ihan hyvä systeemi, kun ei sitä telakkaa tartte koskaan irti ottaa, niin sama onko turvavyö vai isofix.

Ja sitten seuraava istuin meillä kiddyn guardian pro 2, ei mitään telakkaa.. penkki on takapenkillä ja lapsi siihen turvavyöllä kiinni, sellaisen palkin kanssa.

Meidän käyttöön nää on ollu hyvät, kun ei paljon autolla reissailla. :) ja ihan jos totta puhutaan niin parempia ei olis ollu vara ostaa.......
 
Meillä oli esikoisella Brio primo ja telakka (kiinnitettiin isofixillä). Tykättiin ja sama tulee nytkin. Istuin on saanut hyvän arvosanan testeissä ja se on todella helppo käyttää, eikä vie autossa kauhean suurta tilaa. Istuimen saa myös helposti kiinnitettyä vöillä, jos käyttää välillä toisessa autossa. Muutamilla tutuilla on ollut Maxi-Cosin istuin (pebble?) telakalla, joka on myös saanut hyvät arviot ja on helppo kiinnittää sekä telakkaan että vöillä, eikä vie kauhean suurta tilaa.

Yksi tärkeä kriteeri turvakaukalon valinnassa on myös se että sen saa helposti kiinni teidän rattaisiin/vaunuihin.

Tuo maxi-cosin istuin on myös sellainen, että sama telakka sopi sitten turvaistuimeenkin. Monissa turvaistuimissa ns telakka on kuitenkin kiinteänä, eli itse en pitänyt tätä ominaisuutta tärkeänä. Lisäksi esim kavereilla keillä on tuo maxi-cosi, se edellinen telakka on nyt isoveljen tuolin käytössä ja pikkusiskolle täytyy sitten ostaa uusi telakka kaukaloa varten...
 
sen enempää muita kaukaloita tässä kommentoimatta (koska ite oon kans ihan suossa tän päätöksen kanssa..) mä googlettelin ton recaron kun oli aika halvalla jollyroomissa ja oli tosiaan saanu tosi hyvät tulokset, niin yllätys yllätys, tosi paljon huonoja kokemuksia ihmisillä ollut, se on jumittanut ihan uutenakin ja tosi tosi monella.

lue esim http://tyylicasual.blogspot.fi/2015/02/kayttokokemuksia-recaro-priviasta.html ja kommentit myös. ite en sit uskaltanu tilata.

Sitten kommenttina vaan, että olen itse eri mieltä siitä, kuinka tärkeää on saada kaukalo kiinni rattaisiin tai vaunuihin. Itse kävin esikoisen kanssa ainakin paljon vaunulenkillä kaupassa enkä käyttänyt kaukaloa monestikaan rattaisiin kiinnitettynä. (varmasti yhdellä kädellä laskettavissa kerrat). Kaukalon saa myös kaupassa ostoskärryn kyytiin, jos käy autolla kaupassa. Eli siis kannattaa miettiä omalle kohdalle onko sillä käyttöä. joka tapauksessa kaukalon asento ei ole vauvalle paras mahdollinen, eli jos vaihtoehtona on viedä vauvaa vaunuissa tai kaukalossa, niin vaunuissa on lapselle paljon parempi. En siis sano, ettei ole tarpeellinen, se riippuu täysin omista käyttötarpeista. itsekin ajattelin että se olis hyödyllinen, mutta ei tosiaan ollut juurikaan käyttöä.

meillä siis käytettynä tuli serkulta kaukalo akta graco logico s (jonka takia ostin gracon matkarattaat) mutta käyttövuosien osalta nyt pitäis harkita uutta ja tosiaan on aikamoinen viidakko toi..

johonkin maxi-cosiin ehkä päädyn. ehkä.
 
Muokattu viimeksi:
Joo tuo on kyllä totta, mitä Kesäbebe kommentoit tuosta vauvan asennosta turvakaukalossa. Vauvaa ei suositella pidettävän siinä pitkiä aikoja putkeen, eli missään tapauksessa kaukaloa ei voi pitää vaunujen korvikkeena, jos on tarkoitus olla pidempään liikenteessä.
 
Meilläkään ei käy turvakaukalo vaunuihin, kun en ole kokenut sitä omalla kohdalla tarpeelliseksi. :) sellaiselle ihmiselle on varmasti kätevä, joka shoppailee ja kiertelee kaupoilla paljon. :)
 
Meillä on maxi-cosin kaukalo sekä turvaistuin. Turvaistuin on two-way-pearl ja i-size mitoitettu. Me tilattiin Kiddyn turvaistuin kokeiluun 1,5v sitten ja todettiin todella huonoksi. Ei tukenut lasta tarpeeksi ja muutenkin vaikutti todella epäluotettavalta, vaikka olikin saanut jossain testeissä täydet 5/5. Palautettiin ja ostettiin maxi-cosi tilalle ja ollaan oltu todella tyytyväisiä :)
 
Kiva, kun tuli heti useampia kokemuksia. Tässä kun näitä miehen kans pyörittelee, niin pää on kyllä ihan :schocked028... Mukava vähän vertailla muidenkin kanssa. :)

Tuota Maxi-cosia ne kovasti lastentarvikeliikkeissäkin kehuvat.. Yhdessä liikkeessä vain totesi sitten, että on malliltaan hieman ylöspäin kapeneva, niin vähentää jonkin verran sitä tilavuutta siitä sitten. Onko tämmöisestä kokemusta kellään? Sitä tilavuutta arvostaisin istuimessa myös aika paljon, koska mies on aika pitkä, niin on ikävä, jos joutuu jo tosi varhain vaihtamaan penkkiä sen vuoksi. :think005

Meillä on autonvaihtokin tässä edessä, johonkin uudehkoon farmariin ollaan vaihtamassa.. Et ei nyt vielä ainakaan onnistu sitten suoraan autoon käydä penkkiä kokeilemassa. Tietty toiseen autoon vois kokeilla, mutta telakka istutetaan sitten siihen uuteen. Ja vielä toistaiseksi ei varmaan etupenkki aivan tuskallisen pienitilaiseksi käy, koska vauva-ajan siinä todennäköisesti istuu tuo mein teini ja jompi kumpi meistä istuisi sitten vauvan kanssa takana.. Tai tämmöinen ajatus on. :rolleyes:

Tuota vaunujen kanssa yhteensopivuutta mietin myös.. Mutta emmaljungiin ilmeisesti saa adapterin ostettua, joka sopii aika moneen eri istuimeen.. Ja esikon aikana ei kyllä ollut kertaakaan tarvetta yhdistää kaukaloa kärryihin, luulen, että ei se välttämätöntä ole nytkään.:)

Tuosta Recarosta muuten luinkin nuita arvosteluja, mutta ehdin jo mennä sekaisin, kun katsoin niin montaa eri penkkiä.. Sen takia sen taisin alussa hylätäkin..
 
Meilä mennään esikoiselle 2013 ostetulla graco logico-s kaukalolla. Siinä on turvavyöllä kiinnitettävä telakka ja on kätevä ku kaukalon saa vain napsauttamalla kiinni/pois. Esikoinen siirtyi kaukalosta pois n.9kk ikäisenä nykyiseen istuimeen (cypex pallas fix) jota voi käyttää niin kauan kun tarve on. Ei tarvi uusia ostella joka vuosi.
 
Täällä hetken mielijohteesta ostin graco snugfix kaukalon.. Jämäkän ja turvallisen oloinen kapistus, tiedä sitten kauanko toukka siinä tulevaisuudessa mahtuu olemaan. Eikä se kauaa muutenkaan käytössä ole :) Ja toimii kuulemma hyvin ostoskärryissäkin kiikkumatta..
 
Kattelin autoliiton sivuilta 0-1 -vuotiaiden istuimien tuloksia viimevuosilta (2010 - 2016) ja siellä ei ollut yhtään Britaxin istuinta.. Eikö niiltä muka ole tullut kuuteen vuoteen yhtään uutta kaukaloa markkinoille? o_O Vai mitäs ihmettä.. Missä ne on vertailtu?

Tuota Maxi-Cosin Pebble Plussaa mietitään nyt, siinä oli pituusraja 75cm, eli korkeintaan vuoden ikäiseksi menis. Esikoinen on ollut vuoden ikäisenä tasan 75 cm, ja me ollaan isänsä kanssa aika keskimittaisia. Nykyinen mies on sitten tosi pitkä ja niillä on kaikki kyllä pitkiä. Eli se mietityttää.. :scratch Tämä saatiin tingattua 400e kaupasta..

Sillä Britaxin Baby-Safe I-Size menis 83cm.. Ja vaikuttaa kyllä muutenkin tilavammalta. Toisaalta ei se liika tilavuuskaan hyvä ole.:think005 Tämän sais 307 - 350e, riippuu, mistä haluais ostaa.. Mut kyllä mua vähän mietityttää, kun sitä ei ole vielä vertailtu muiden kanssa.. Jos siinä onkin joku huonosti.. Kuulemma joskus on jouduttu niiden autoliiton testien jälkeenkin vetämään myynnistä istuimia.

Sitten tietty ois kolmantena vaihtoehtona vielä Besafe iZi Go Modular i-Size.. Se oli kans pärjännyt noissa autoliiton testeissä.. Onko kellään kokemusta tästä penkistä? :anyone En ole vielä siitä tarjouksia edes kysellyt.. Ja myiköhän täällä paikallinen liike edes tuota istuinta...
 
Britax on joku vuosi(?) sitten ostanu Brion, saattaa olla jotkut turvakaukalot/istuimet testattu Brion nimellä. Kyseisistä malleista ei ole kyllä tarkempaa tietoa.
 
No niin, kiitos mart-su! Vastasitkin mun seuraavaan kysymykseen. :grin

Kun tuli tosi edukas paketti vastaan Britax/Römer Primosta ja telakasta (179e) ja en löytänyt arviota koko penkistä. Mutta ilmeisesti on sama kuin Brio Primo.. Mutta ei ollut saanut niin hyvin tuloksia autoliiton testeissä, vaikka yleisarvosana olikin hyvä..

Aika vahvasti oisin itse tuohon Maxi-Cosiin nyt kallistumassa.. Hyvät arviot oli saanut saksalaisissakin testeissä.:)
 
Tuo autoliiton testi on muuten yhteiseurooppalainen testi, joka ei siis ole Suomen autoliiton tekemä. Kannattaa kurkata noista arvioiden teksteistä, mitkä seikat on vaikuttaneet huonompaan arvosanaan, esim primon kohdalla tällaiset: -Istuinpäällisen irrottaminen on vaikeaa, -Päällisen puhdistaminen on monimutkaista, -Pieniä puutteita viimeistelyssä, (itse olen kokenut että irroitus ja pesu on oikein helppoa).

Noista senteistä myös sen verran, että ne on aina aika viitteellisiä, kun lapsilla on niin kovin erilaiset mittasuhteet (toiset on pitkäselkäisiä ja toiset pitkäkoipisia, toiset siroja toiset pulskia), joten sitä kauanko lapsi mahtuu kaukaloon, on vaikea noista ennustaa. Meidän typy olisi mennyt primoon vielä 18kk iässäkin, mutta jouduttiin vaihtamaan siitä pois 9 tai 10kk paikkeilla (selkä menosuuntaan) turvaistuimeen, kun tyyppi huusi suoraa huutoa kaikki automatkat AINA. Pystymmässä istuma-asennossa viihtyminen parani, ja nykyään autoilu sujuu ihan kivasti.
 
Takaisin
Top