TURVAISTUIN ASIAA (kertokaa hyväksi koettuja istuimia joita EI tarvitse kiinnittää isofixillä)

mme_k

Vasta-alkaja
Ois kohta aika vaihtaa poika istumaan turvakaukalosta turvaistuimeen. Olen tässä jo varmaan kuukauden ajan jos en kauemminkin selaillut nettiä ja yrittänyt etsiä sopivaa istuinta. Suureksi ongelmaksi on kuitenkin tullut se että suurinosa istuimista pitäis kiinnittää isofixillä ja meidän autosta kun ei sitä löydy, joten kertokaapas ne hyväksi todetut istuimet jotka voi kiinnittää auton omilla turvavöillä. Niin ja plussaa olisi tietenkin se, että istuimen sais asennettua selkä menosuuntaan sekä kasvot menosuuntaan päin.

Yksi vaihtoehto meillä on ollut Britax Multi-Tech 3, mutta siitäkin on ollut niin paljon eriävää mielipidettä ihmisillä niin olen ruvennut pohtimaan onko tuo sitten ollenkaan hyvä vaihtoehto.
 
Meillä Klippan triofix recline, saa molemmin päin, kallistettuakin saa lepoasentoon selkä menosuuntaan, vaatii vaan tilaa. 9-35kg, joten pitkäikäinen. Itse olen tykännyt, on kotimainenki . Tähän kuuluu siis erillinen jalusta, jonka saa kiinnitettyä vöillä tai isofixillä.
 
Meillä on Careteron Scope Deluxe. 0-25kg. Käytettävissä sekä selkä että kasvot menosuuntaan. Turvavyökiinnitteinen ja hinta vaihtelee 119-139 välillä.
Ollaan tykätty ja myös tytär tuntuu viihtyvän. Nukkuu lähes aina tuolissa kun taas kaukaloa inhosi ja kitisi siinä aina.
 
Kannattaa tutustua turvaistuin testeihin ennen istuimen valintaa. Jos istuinta ei löydy testeistä, niin jättäisin ostamatta melko varmasti. Tunnettuja merkkejä on testattu enempi ja ne yleensä on luotettavimpia istuimia:)

Meillä on käytössä brion zento, ollaan tykätty.
 
Meillä on Brion Zento ja Britax Multi-tech II. Zento on mielestäni käytettävyydeltään parempi. Meillä on myös joku halpis harvakseltaan kakkosautossa käytössä (olisko ollu Nania tms. merkiltään) ja se on ainakin ihan peestä. Se ei kovin kummosia arvosteluja ole saanut ja on niin hankala käyttää ainakin selkä menosuuntaan ettei tosikaan!
Jos mahdollista, niin istuinta kannattaa myös sovittaa autoon. Meillä ei toiseen autoon tuo Britax mahtunutkaan selkä menosuuntaan :/
 
Meillä Klippan triofix recline, saa molemmin päin, kallistettuakin saa lepoasentoon selkä menosuuntaan, vaatii vaan tilaa. 9-35kg, joten pitkäikäinen. Itse olen tykännyt, on kotimainenki . Tähän kuuluu siis erillinen jalusta, jonka saa kiinnitettyä vöillä tai isofixillä.
Meillä kans tuo Klippan ja muutoin ok paitsi:
1) soveltuu kapeahkoille lapsille, hartioista junnaa nopeammin kiinni. Kuskattu tuttavalapsi joka on siis ihan normaalikokoinen, mutta rotevampi hartoista ja hänelle se ei ollut niin mukava (päällä normaali syystakki).
2) turvaistuimen 5-piste vyöt on hankala säätää (kiristää).

En ostaisi Klippania uudelleen tuon vyösäätämisen vuoksi. Ehkä jos ovat uusineet mallin, voisin harkita.
 
Meillä oli myös aikaisemmin Brion Zento, johon oltiin tyytyväisiä. Mutta sitähän ei enää valmisteta, kun Brio yhdistyi Britaxiin.

Nyt meillä on Klippanin Triofix Recline, ja siihenkin on oltu tyytyväisiä. Minusta ihan yhtä helppo/hankala vöitä kiristää kuin muissakin istuimissa.
 
Meillä Klippan triofix recline, saa molemmin päin, kallistettuakin saa lepoasentoon selkä menosuuntaan, vaatii vaan tilaa. 9-35kg, joten pitkäikäinen. Itse olen tykännyt, on kotimainenki . Tähän kuuluu siis erillinen jalusta, jonka saa kiinnitettyä vöillä tai isofixillä.

Tuota oon miettinyt kun joistakin istumista sanotaan että tarvii enemmän tilaa, että jos vertaa turvakaukalo-telakka yhdistelmään nii viekö sitä enemmän? Ite oon niin pitkä jalkainen, että tuottaa jo vähän hankaluuksia istua turvakaukalon kans kun polvet ottaa hanskalokeroon kiinni.
 
Kannattaa tutustua turvaistuin testeihin ennen istuimen valintaa. Jos istuinta ei löydy testeistä, niin jättäisin ostamatta melko varmasti. Tunnettuja merkkejä on testattu enempi ja ne yleensä on luotettavimpia istuimia:)

Meillä on käytössä brion zento, ollaan tykätty.

Oon yrittäny nuita testejä kattellakkin. Mutta on tullut semmonen kuva, että testitulokset on aina huonommat kun ei oo tuota isofixiä :sorry:
 
Meillä on Careteron Scope Deluxe. 0-25kg. Käytettävissä sekä selkä että kasvot menosuuntaan. Turvavyökiinnitteinen ja hinta vaihtelee 119-139 välillä.
Ollaan tykätty ja myös tytär tuntuu viihtyvän. Nukkuu lähes aina tuolissa kun taas kaukaloa inhosi ja kitisi siinä aina.

Viekös tämä miten paljo tilaa kun on toi kallistus mahdollisuuskin tässä? Tuonne ylemmäs jo kirjoitinkin, että itellä on niin pitkät jalat, että on jo vähän hankaluuksia istua turvakaukalon kans autossa, kun polvet ottaa kiinni hanskalokeroon:arghh:
 
Aika edessä saa olla penkki klippanin kanssa kun kallistaa, meillä ford c-max, minä lyhyenä mahdun kyllä hyvin istumaan ja mieskin joten kuten. Mut ei mahtuis kuskin penkin taakse tuossa kallistusasennossa.
Muoks. Vie enemmän tilaa kuin kaukalo.
 
Viekös tämä miten paljo tilaa kun on toi kallistus mahdollisuuskin tässä? Tuonne ylemmäs jo kirjoitinkin, että itellä on niin pitkät jalat, että on jo vähän hankaluuksia istua turvakaukalon kans autossa, kun polvet ottaa kiinni hanskalokeroon:arghh:
Ei vie enempää tilaa kuin kaukalonkaan kanssa meidän autoissa. Mutta ainahan se on autokohtaista mikä malli käy. Mutta sopii ainakin Jeepiin ja Fiat Stiloon.
Teidän auto kuullostaa kyllä pieneltä takapenkin osalta, jos kaukalo jo aiheuttaa ettei ole jalkatilaa.
 
Oon yrittäny nuita testejä kattellakkin. Mutta on tullut semmonen kuva, että testitulokset on aina huonommat kun ei oo tuota isofixiä :sorry:
Se johtuu siitä, että testintekijät odottavat lapsen vanhempien olevan kädettömiä, typeriä ja laiskoja ihmisiä, jotka eivät viitsi kiinnittää turvaistuinta turvavöillä kunnolla. Siksi isofix-istuimille annetaan järjestelmällisesti paremmat pisteet, koska niissä vanhempien tekemisillä tai tekemättömyyksillä ei ole niin paljon merkitystä. Mutta kannattaa lukea arvostelun perusteet, ja jättää huomiotta pisteiden vähennykset, jos ne on tehty tämän kaltaisilla huonoilla perusteilla.

Esim. meillä käytössä oleva istuin sai testeissä huonot pisteet siksi, että lapsen istumissuunta on helppo vaihtaa. Testintekijöiden oletus siis on, että lapsen vanhemmat ovat niin tyhmiä, että he huvikseen kääntävät lapsen istumaan naama menosuuntaan liian varhain, ja jotta istuin saisi hyvät pisteet testissä, pitää istuin olla työläs ja vaikea kääntää. Totesin joskus, että samankaltaisella logiikalla ilmeisesti testeissä kalliimmat istuimet saavat myös paremmat pisteet, koska halvempaa istuinta ostaessa rahaa jää yli, ja vanhemmat ovat oletettavasti jälleen niin tyhmiä, että käyttävät ylijäämärahat ostaakseen viinaa ja ryypätäkseen ratissa -> siispä halpa hinta aiheuttaa onnettomuuksia ja siitä pitää turvaistuintestissä antaa huonommat pisteet.

Joku voisi näille pisteyttäjille kertoa, että olisi fiksumpaa pitäytyä turvaistuinten käyttöominaisuuksien pisteytyksessä, eikä ruveta spekuloimaan sitä, millä kaikilla tavoilla voidaan kuvitella lapsen vanhempien osoittavan pakonomaista ja tahallista tarvetta toimia turvaistuimen ohjeiden vastaisesti.

Testejä kannattaa siis lukea, mutta pisteytykset pitää itse arvioida, koska ne ovat täynnä järjettömiä oletuksia lapsen vanhempien motiiveista.
 
Me ollaan tuohon Klippaniin oltu tyytyväisiä, vaikka toki esim autokaupoilla pari mallia jäi katsastamatta koska ei olisi mahtunut kuskin taakse kallistettuna. Tosin aika monet muutkin selkä eteenpäin -istuimet vie ihan kivasti tilaa ja ovat raivostuttavan painavia. Klippan ei ole hirveän painava ja saa kätevästi siirrettyä autosta toiseen (kun toisessa on isofix ja toisessa ei). Ja mun mielestä vöiden kiristys on ok, miehestä se on vähän hankalaa joskaan en käsitä miksi. Kotimaisuus oli meillekin plussaa.
 
Takaisin
Top