Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

Ite lopetin heti kun sain raskaudesta tiedon, raskaus paljastui meille vasta kun olin jo RV 19+3. Mulla kun ei ollut mitään pahoinvointia ja kierukka oli käytössä. Mutta tupakointi oli hyvin vähäistä, ehkä max 10 päivässä. Helppo oli lopettaa ilman nikotiini tuotteita, ajatus oli vain siinä että en tahdo sikiötä pilata tupakoimalla. Kaveripiirissä useita kyllä jotka ovat polttaneet koko raskausajan.
 
Poltin askin päivässä. Erittäin terve 6vuotias tyttö on nyt. Ei ole ollut mitään sairauksia paitsi normi flunssat. Tyttö syntyi 4090kg ja 52cm.
 
Olet onnekas jiikon. Valitettavasti monet tupakoinnin seuraukset näkyvät vasta aikuisiällä. Tupakoivien äitien lapsilla on suurempi todennäköisyys aikuisiällä saada tyypin 2 diabetes. Tupakointi myös vaikuttaa lapsen hedelmällisyyteen aikuisiässä. Varsinkin poikien sukuelimiin ja -soluihin tupakointi vaikuttaa, aiheuttaen jopa lapsettomuutta. Ja kun sitä verrokkia ei ole - millainen lapsi olisi, jos hän ei olisi altistunut tupakoinnille? Erityisesti nikotiini häiritsee aivojen kehitystä, mikä vaikuttaa, no, kaikkeen. :sad001

Tarkoitukseni ei ole syyllistää. Tupakoinnin haittojen vähättely on kuitenkin vaarallista. Ja kun myös neuvoloissa tuntuu olevan puutteellista tietoa tupakoinnin todellisista vaikutuksista keskustelu onkin niin tärkeää. :)
 
Tuo on kyllä hulluinta mitä oon kuullu, että tupakasta pienempi haitta kun stressistä. Ehkä se on jollain pakko oikeuttaa itselle, kun ei pysty lopettamaan röökaamista.
 
Itsekin lopetin about kaks viikkoo sit ku tuli positiivinen mut tänään maistoin yhen tupakan että muisti kuinka pahaa se on. Enkä aio kyllä enää polttaakkaan tai ainakin yrittää olla polttamatta ollenkaan. Vaikeeta vain kun kaikki perheessä ja koulussa polttaa...
 
Tsemppiä Zanjah! Mulla oli aikoinaan tuo sama fiilis, että kaikki muut polttaa, mutta hetken savuttomuuden jälkeen sitä huomasi, että on myös paljon ihmisiä, jotka eivät polta. Koita hakeutua näiden tyyppien seuraan. Se helpottaa päätöksessä pysymistä! :)
 
No kyllä se lapsenteko kannattaa jättää tekemättä, jos ei jumalauta kestä stressiä sen vertaa, että lopettaa röökaamisen, voi jumalauta. Ihan oikein syyllistää sellaisia, joilla ei pää kestä. Miten teillä kestää pää sitten lapsenkaan kanssa? Lailla pitäisi kieltää röökin vetäminen raskaina olevilta. Aika monta kirjoitusta on lääkäreiltäkin tullut, joissa lukee, että hoitoalan ihminen, joka väittää polttamisen olevan vähemmän haitallisempaa, kuin stressi, pitäisi vaihtaa alaa kokonaan. Venäläistä rulettiahan se on mitkä ne vaikutukset tulevat olemaan. En tajua miksi pitää tehdä lapsia, jos se lapsen hyvinvointi on alusta asti "ihan sama".
 
Ennen raskautta poltin askin päivässä, kun tein positiivisen testin menin illan aikana pari kertaa "hermosauhuille", jonka jälkeen lopetin tupakoinnin kokonaan. Lopettaminen ei edes ollut niin vaikeaa kuin olin kuvitellut, kyllä se pieni elämän alku on niin iso motivaatio! :) Yli puoli vuotta savutonta elämää takana ja päivääkään en kadu että lopetin.
 
itse olen edelliset raskaudet (3) mennyt polttamatta, välissä en polttanutkaan. Nyt reilu vuoden poltin ennen kuin aloin odottamaan nykyistä masu asukkia. Alkuun lopettaminen oli tosi helppoa (enkä ole testin jälkeen polttanut) mt nyt pitää päivittäin painia tosi paljon vastaan mielitekoa. vaikka alkaa suussa jo maistumaan tuhkakuppi kun ajatteleekin polttamista :P nyt siis lähes 4kk savuttomana.
 
Itsellä lapsi on 9vuotias jo ja poltin koko raskauden ajan ja paljon,poika syntyi 40+6 ja mitat oli 3350g ja 59cm ja mitää vieroitusoireita ei ollut ollenkaan ja muutenkin tosi terve ollut kokoajan.neuvolassa sanottiin silloin että ennemmin poltat kun ressaat mistään.Nyt odotan toista lasta enkä ole vielä pystynyt lopettaa mutta vähentänyt olen kyllä ja joka päivä koen syyllisyyttä siittä kyllä...Mutta en viitsi ressatakkaan jos vedän tupakan.ja jälleen neuvolassa sanottiin että hyvä jos pystyn pitään tupakkamäärän 10/päivä.
 
Mä poltin 20 vuotta. Lopetin kun sain tietää olevani raskaana. Ei se ihan kertaheitolla menny, olin rv 6 kun selvisi raskaus ja rv 10-11 olin vieroittanut itseni tupakasta kokonaan. Maistoin tupakkaa uudestaan kun poika oli n. 4 kk ikäinen. Eipä ollu mun juttu enää. Palaan töihin reilun viikon päästä ja työpaikka on nykyisin kuulemma savuton niin eipä ole houkutuksia sielläkään millekään tupakkatauolle livahtaa.
 
Mua ällöttää suunnattomasti tollaset white trash- mutsit, jotka raskaana ollessa vetää röökiä. Kaikki teidän "perustelut" on tekosyitä. On niin stressiä, riitoja miehen kanssa ja hormonit hyrrää. Ihankun muilla ei olis samankaltasia ongelmia. Ymmärrän, että ootte aiemmin ehkä käsitellyt stressia käymällä hermoröökillä, mutta on se nyt kumma, jos ei voi edes oman lapsen takia keksiä jotain muuta stressinhallintakeinoa. Käy vaikka lenkillä. Aloita sukan neulominen. Hommaa stressipallo.

Uskomatonta, että jotkut vielä kehtaa oikeuttaa omaa röökaamista sillä, että kyllä niiden ei-tupakoijien lapsistakin voi tulla astmaatikkoja tai oppimishäiriöisiä. Toi ei liity tähän mitenkään! Miten ette voi idiootit tajuta sitä. Te lisäätte huomattavasti monien sairauksien/vaikeuksien RISKIÄ syntymättömillä lapsillanne polttamalla.
Onnea vaan itsenne kanssa elämiseen sen jälkeen, kun teidän muksulla todetaan astma, jonka seurauksena hän joutuu pahimmassa tapauksessa käyttämään koko ikänsä lääkkeitä. Voit sanoa itsellesi, että "olisi se varmaan tullut ilman röökiäkin", muttet voi ikinä tietää varmuudella.

Ei varmasti ole olemassa täydellistä äitiä ja kaikki tekee virheitä. Onneks kuitenkin vain pieni osa on noin tyhmiä, että tahallaan yrittää saada lastaan ennenaikaiseen hautaan. Oikeen nauratti tää white trash- prinsessa, joka oikeen ylpeili sillä, että oli käynyt avautumassa häntä mulkoilleelle äidille, joka seuras häntä kun hän tupakoi raskaana ollessaan. Naamasta näkee, että tällä tyypillä alhanen koulutustaso ja ÄO hipoo nollaa.
 
Ei se lopettaminen aina niin helppoa ole... Tunnustan siis ja 4 lapsi tulossa... Ensimmäinen oli pieni vaikka poltin vähiten ikinä ( 4kpl/vrk), muut olleet normaali kokoisia ( alle 10kpl/vrk). Kaikki on sairastelleet todella vähän jne.
 
Mä oon polttanut kohdussa, ei mitään ongelmia terveyden suhteen saati oppimisen suhteen (aina menestynyt koulussa)... atooppinen ihottoma saattaa olla äidin röökaamisen syytä, ehkä. Mut synnyin 80-luvulla, silloin oli kai eri meininki...
Mut siis tää lähinnä tohon Puo:n ihanaan tekstiin.

Mut tsemppiä kaikille, jotka kamppailette lopettamisen kanssa! Lopettaminen kannattaa ihan moman terveytennekin suhteen saati sitten syntymättömän lapsen :)
 
Poltin askin päivässä. Erittäin terve 6vuotias tyttö on nyt. Ei ole ollut mitään sairauksia paitsi normi flunssat. Tyttö syntyi 4090kg ja 52cm.
Valetta.Tuolla määrällä ei lapsesta ainakaan professoria tai huippu urheilijaa ei tule.
Hirveä häkäaltistus...tupakkateollisuuden tai PÄivittäistavarakaupan tupakkatrollit asialla....
 
Mua ällöttää suunnattomasti tollaset white trash- mutsit, jotka raskaana ollessa vetää röökiä. Kaikki teidän "perustelut" on tekosyitä. On niin stressiä, riitoja miehen kanssa ja hormonit hyrrää. Ihankun muilla ei olis samankaltasia ongelmia. Ymmärrän, että ootte aiemmin ehkä käsitellyt stressia käymällä hermoröökillä, mutta on se nyt kumma, jos ei voi edes oman lapsen takia keksiä jotain muuta stressinhallintakeinoa. Käy vaikka lenkillä. Aloita sukan neulominen. Hommaa stressipallo.

Uskomatonta, että jotkut vielä kehtaa oikeuttaa omaa röökaamista sillä, että kyllä niiden ei-tupakoijien lapsistakin voi tulla astmaatikkoja tai oppimishäiriöisiä. Toi ei liity tähän mitenkään! Miten ette voi idiootit tajuta sitä. Te lisäätte huomattavasti monien sairauksien/vaikeuksien RISKIÄ syntymättömillä lapsillanne polttamalla.
Onnea vaan itsenne kanssa elämiseen sen jälkeen, kun teidän muksulla todetaan astma, jonka seurauksena hän joutuu pahimmassa tapauksessa käyttämään koko ikänsä lääkkeitä. Voit sanoa itsellesi, että "olisi se varmaan tullut ilman röökiäkin", muttet voi ikinä tietää varmuudella.

Ei varmasti ole olemassa täydellistä äitiä ja kaikki tekee virheitä. Onneks kuitenkin vain pieni osa on noin tyhmiä, että tahallaan yrittää saada lastaan ennenaikaiseen hautaan. Oikeen nauratti tää white trash- prinsessa, joka oikeen ylpeili sillä, että oli käynyt avautumassa häntä mulkoilleelle äidille, joka seuras häntä kun hän tupakoi raskaana ollessaan. Naamasta näkee, että tällä tyypillä alhanen koulutustaso ja ÄO hipoo nollaa.


On helppoa syyllistää tupakoivia odottavia äitejä. Ehkä kaikki perustelut osalla ei ole järkeviä mutta ei se haukkuminenkaa auta. Monille tupakoijalle ei ole helppoa lopettaa edes vaikka saa tietää olevansa raskaana. Se jo että raskauden aikana pystyy vähentää tupakointia reilusti esim. kolmeen tupakkaan päivässä on jo parempi ku kokonainen aski. Ei yhtään tupakkaa on paras tietty ja onneks moni pystyy lopettaa ainakin raskauden ajaksi jos ei samalla kokonaan alottamatta enää raskauden jälkeen. Ja mitä tohon astmaan tulee, tupakointi ei aiheuta astmaa, se on totta, mutta lisää riskiä sairastua astmaan tai ainakin edesauttaa astman alkua jo sen saannin riskin omaavalla lapsella varsinkin jos suvussa on astmaa. Riippuvuus on ikävä asia niin tupakkaan kuin muihinkin paheisiin. Enemmän mulla tekee pahaa ne äidit jotka juo ja ne joilla muut raskaammat päihteet kuten huumaavat lääkkeet ja varsinkin heroiini on elämässä se ongelma ja varsinkin raskauden aikana..
 
Mun yks työkaveri polttaa ja on siis 6 kuulla raskaana. Kysyin syytä ja vastasi vaan että ei jaksa muuten töissä... Pahaa tekee kattoa ja tekis mieli sanoakkin jotai mutta ei se mulle kuulu. Itse en oo ikinä polttanu ni en pysty samaistumaan ollenkaan. Luulis et se 9kk on nii lyhyt aika elämästä et vois luopua siitä tupakasta.
 
Takaisin
Top