Tunnistatko vauvan itkut?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Osaatteko te tulkita vauvanne itkua? Tai osasitteko jos lapsi on jo isompi? Siihen kuulemma kehittyy korva kun hoitaa vauvaa.

Minä erotin hätä/kipuitkun ja sellaisen "ei ole mitään hätää, mutta haluan huomiota" väninän. Muuten en oikein erottanut itkuja toisistaan.
 
Kaikkien kolmen kanssa olen ensimmäisten viikkojen jälkeen osannut sanoa, mikä todennäköisesti on itkun taustalla. Nuorimman kanssa tuntuu helpoimmalle erottaa kipu, hätääntyminen, nälkä, väsy ja huomionhakuisuus toisistaan. Nuorin on vähäitkuisin ja itkeskelee normaalisti vain aiheesta. Kaksoset usein itkivät vain pelkästä solidaarisuudesta, jos toinen itki..
 
Osaan erottaa monta eri itkua toisistaan. Sellaista tylsyys narinaa meillä ei ole koskaan ollut. Pienenä vauvana oli vaikeinta, kun vauva itki niin paljon, eikä tiennyt miksi eikä mikään auttanut. Mies ei edelleenkään erota kuin itkun ja tekoitkun.
 
Osaan. Vauva ei kyllä itkemällä itke koskaan (pari kertaa on niin tehnyt). Mutta mutta...
sellainen auuuauuuauauauuu -ääntely = nälkä
baaabaabaa -ääntely = "et kyllä laita mua tähän leikkikaaren alle / kehtoon / vaunuihin / sitteriin"

Sellaiset matalat huutelut ja ääntelyt on sellaisia mihin pitää reagoida ja korkeammat jokeltelut ja ääntelyt nyt vaan on jokeltelua ja omaa juttelua.
 
Meilläkin ei paljo ole itkenyt, enkä ole ehtinyt kiinnittää huomiota itkuihin ääninä ku sen jo kasvojen ilmeestä näkee ettei toinen oo tyytyväinen johonkin.
 
Takaisin
Top