Tukiliivit, tukisukat jne apuvälineet ;)

Butterfliee

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kesäkuunmammat 2015
Nyt kun mulla on ollut tuo selkä kipeä ja olen tehnyt joogaa, käynyt hierojalla, ollut saikulla, maannut, istunut ja kävellyt niin olen tullut siihen tulokseen että vaikkei maha mikään älytön ole niin hormoni- ja painopisteen muutokset tämän tekee ja mietin että pitäiskö hommata tukiliivi. Onko teillä kokemusta minkälainen olisi hyvä? Mahtaako neuvolan kautta olla mitään mahkua päästä fyssarille?
 
Kysypä neuvolasta! Mä pääsin maksutta fyssarille ihan vaan siitä huolesta miten mun selkä ous kestänyt kakkosen odotuksen, kun esikoinenkin oli vielä vauva ja jouduin paljon kantamaan ja nostelemaan.

Ja kokemuksesta viisastuneena aion hankkia tukivyön. Carriwellin tms. Tuntuu jo nyt, että maha painaa - enemmän kuin aiemmilla kerroilla. Mulla on myös pari napakkaa masutuubia ja toppeja, joita voin käyttää siihen asti.
 
Minkälainen se tukivyö tai tukiliivi on?
 
Puhuin kans neuvolassa jo alkaneista selkäkivuista, sanoi, että katsotaan myöhemmin fysioterapian kautta tukivöitä, jotka tukevat selkää. En kyllä ymmärrä vaan sitä miksei niitä voinut katsoa jo nyt,mutta odotellaan :)
 
Mä sain neuvolasta vaan ohjeet lapulla et voin hakee tukivyön 20. Rv jälkeen. Olin vaan silleen et ehkä mieluiten olisin halunnut jotain vinkkejä millä helpottaa alaselkäkipua ja edes varmistuksen siitä et onko kyseessä iskias jota epäilin. Vähän outoa et tukivyön voisi muka hakea noin vaan apuvälinelainaamosta...
 
Mä kävin ostamassa eilen Carriwellin tuubimaisen tuen. Hyvä kun kävin sovittamassa nimittäin olisin tilannut väärän koon. Hintaa oli 13,90e eli ei mikään hirveä sijoitus. Eilen pidin hetken ja nyt on ollut jonkun aikaa päällä ja tykkään. Toimii varmaan oikein hyvin juur näin alkuraskaudessa. Nähtäväksi jää onko selkään mitään apua mutta liikuntaa harrastaessa tämä on varmasti ainakin tosi hyvä.
 
Onkohan edelleen toimiva ja hyvä jos ostaa käytetyn tukivyön? Kun kattelen tuolla fb kirpparilla Anitan tukivyötä, ja tekis mieli ostaa.. Mut onkohan sen verran laadukas että ei oo venähtänyt ja menettänyt muotoonsa kun myyjä on käyttänyt sitä raskauden ajan? :/
 
Mä luulen, että Anitan tukivyö pysyy hyvänä kyllä seuraavallekin. Sehän on uutena aika kallis. Mulle on tulossa sellainen käytettynä, luotan että on voimissaan vielä. :) aika elastista ja palautuvaa materiaaliakin ne on, jotta senkin puolesta. Eikä tarratkaan nopeasti huonoiksi mene.
 
Missähän vaiheessa sitä ois hyvä alkaa käyttään, asettuukohan kunnolla vaikka ei oo ihan hirveetä palloa vielä? :D taidanpa ostaa sen sieltä kirppikseltä pois :)
 
En osaa kyllä sanoa :D kuvittelen, että tarvii olla jonkinlainen kupla, että se asettuu? Jospa se kohta nähdään kun hommataan sellaset :P
 
Mulle neuvolassa sanottiin et tukivyötä sais aikaisintaan käyttää rv 20 eteenpäin. Tiedä sitten onko niillä jotain eroa et on apuvälinelainaamosta tukivyö vai netistä tilattu.

Mä vielä arvon et tarviinko tukivyötä. Välillä tuo iskias vaivaa mut sit on hetkiä jolloin en edes huomaa sitä. Pitää kuulostella kun ens viikolla alkaa harjoittelu jossa seisomista ja liikkumista enemmän kuin koulussa et alkaako liikaa koskemaan.
 
Nyt tuli se Anita-tukivyö :) M-kokoinen. Vielä on iso, kun kupla ei oo vielä niin jättis. S-kokoisen saan lahjoitettuna, tulee postissa ens viikolla. Se menee varmaan alkuun paremmin.
 
Okei, nyt lähtee kohjujen ehkäisy kampanja! Parilla kaverilla ollut niin pahat että on joutuneet saikulle kuukautta ennen äippälomaa kun ei oo enää päässeet kunnolla liikkeelle ja nyt meikäläinen aloittaa väistöliikkeen (huomasin suihkussa sääressä liikaa sinerrystä). Yhdet tukisukat multa löytyy ennestään ja maksoivat mansikoita joten tietääkö joku mistä niitä sais edullisesti vai onko tässä edessä jokailtainen nyrkkipyykki?
 
Mie taisin ostaa omani edellisessä raskaudessa ihan tarjoustalosta, ne taisi olla nimeltään jotkut lentosukat tms, mutta idea on sama. Ja sanonpa vaan että ne pelasti loppua kohden mennessä monta päivää ja varsinkin iltaa!!!! Kannattaa hankkia!

Mulla on myös tukivyö mutten pitänyt sitä varmaan kuin lähempänä 30-viikkoa, se on alkuun sen verran epämukava että pitää joo alkaa olla jo aikamoinen pallomaha että se epämukavuus jää pienemmäksi kuin se tukemisen tuoma ilo. Tuubit oli kaikkein mukavimpia niin kauan kun ne riitti.

Outoa ettei pääse fysioterapeutille, kun enemmän mie luulen olevan apua neuvoista ja siitä että fyssa opastaa asennon kanssa. Hirveen helposti päästää selän notkolle kun alkaa tulla etupainoa, ja siinähän se iskias jo vaaniikin. Saatika sitten kun alkaa pingviini-kävely, ja varsinkin ns. shoppailukävely eli hidas maleksinta tekee tosi kurjaa selälle ja iskias taas kohta päällä.
 
Tänään tiedossa paljon istumista. Hain apteekista lentosukat ja niillä mennään. Jos ovat hyvät, täytyy ottaa töihin käyttöön myös. Kalliita nuo tosin ovat.
 
Päivityksenä lisättäköön, että lentosukat ovat olleet kyllä yksi parhaita ostoksia raskauden aikana. Jalat tuntuvat kevyiltä, eikä normaaleja iskiaskipuja ole ollut. En tiedä, voiko johtua noista sukista, mutta jalat ovat olleet normaalit ja mukavan tuntuiset koko päivän! Voin kyllä suositella kokeilemaan. :)
 
Takaisin
Top