Toukokuun tuhinat

Onko täällä kukaan muu tosi pahasti siitepölyallergikko? Mulla on aivan järkyttävä olotila. Olen diagnosoinut tämän mun flunssan nyt ihan vaan allergiseksinuhaksi. Olo on kuin jyrän alle jääneellä. Nenä aivan tukossa puolet ajasta ja puolet valuu kirkasta räkää. Päätä jomottaa, aivastuttaa ihan hirveästi ja silmiä kutittaa. Mulla on ollu kyllä ihan nuoresta asti allergiaoireita koivun kukinnasta sinne syksyyn kun pujo kukkii ja aina olen tarvinnut tymäkät lääkkeet. Viime kesänä olin viimesilläni raskaana ja sillon en tarvinnut jostain syystä lääkettä. Nyt taas luulen, mikään muu kuin antihistamiini ei helpota oloa. Olen kokeillut nenäsumutteet ja silmätipat. Uskallankohan ottaa mitään allergialääkettä?
 
Heippa leidit!

Tein varmistustestin tänään CB viikkonäyttösellä, ja tuli raskaana 2-3 :lipsrsealed: Viimeksi sunnuntaina oli vielä 1-2, eli hormonitaso siis noussut, ihanaa!! Tuokin tieto jo helpotti huolehtijan mieltä!! :) Kävin eilen kirpparilta jo hamstraamassa 50-56cm vaaleita vaatteita, sopis sitten molemmille <3

Elviira: Kyllä mustakin välillä tuntuu että ei ois raskaana ollenkaan kun ei liioin oireita ole..nännit on vaan kipeät ja noi alavatsatuntemuksetkin on reippaasti vähentyneet...Mutta testistä päätelleen raskaana ollaan :)

Ja painon nousu tosiaan huolettaa täälläkin, on jo ennestään ylipainoa sen verran etten lisää liioin haluaisi :( Oonkin jatkanu jo ennen plussaa aloittamani kunto/ruokapäiväkirja kuuria, pyöräilen päivittäin kuntopyörällä 10km ja syön terveellisesti..niin jospa tämä paino nyt sitten ei pääsisi liikaa nousemaan! Mutta oon sen huomannu että vaikka liikunkin nyt tosi paljon ja syön terveellisesti niin silti paino ei tunnu laskevan läheskään niin hyvin kun ennen, liittyy varmaan tohon kun lopetin tupakin sillon reilu kuukausi sitten, sillon nousi paino monta kiloa heti lopetettuani ja varmaan (toivoisin ainakin) tulee lihastakin hiukan tilalle :) Ja minä myös pelkään pahoin että neuvolassa varmaan tulee sanomista :O

Nia, mä luulisin itse olevani tolla ab-kuuri linjalla kun samanlaisia tilanteita tulee eteen..tai mulla toimii kyllä sekin että on edellisenä yönä ollu migreeni ja oon ottanu niin reilut lääkkeet etten voi ottaa alkoa :)

Melina ja pikkainen rv 4+6
 
Onpas täällä keskusteltu aktiivisesti. Minulla on ollut niin kiire pari viikkoa töissä, etten ole tänne juuri ehtinyt muuta kuin vähän lueskelemaan.

Hankintoja en ole vielä uskaltanut miettiä ollenkaan. Ensi viikolla on varhaisultra, jos vaikka sen jälkeen.

Meillä odotellaan esikoista ja ainakin nyt ollaan sitä mieltä, että emme selvitä sukupuolta. Luulen, että hankkisin joka tapauksessa aika neutraalin värisiä vaatteita, joten sen puolesta ei ole väliä.

Oma olo on vaihdellut tosi paljon päivien välillä. Välillä ollut huono olo koko ajan, välillä taas unohtuu, että olen raskaana. Viime päivät olen ollut normaalia väsyneempi mutta se saattaa johtua ylipitkistä työpäivistä ja siitepölyallergiasta. Allergialääkkeiden piikkiin voi laittaa kätevästi sen, ettei voi juoda alkoholia. ;)
 
Niin ja hei, sitä piti kysymäni että syöttekö muut minkäänmoisia vitamiineja?

Itse söin vaihtelevasti ýritysaikana Multitabs raskaus - valmistetta ja nyt oon sit jatkanut päivittäin 1tbl..

Oon vaan arponut että onko tossa valmisteessa nyt tarpeeksi esim. sitä paljon puhuttua foolihappoa (400 mikrog eli 0,4mg) kun jossain olin lukevinani että varsinkin ylipainoisten odottajien pitäs syödä enemmän.. :O ??
Onko kellään tietoa sitten että kuinka paljon enemmän?

Syön kuitenkin terveellisesti salaattini ja hedelmäni joka päivä, joista käsittääkseni foolihappoa saa myös :) Tuon purkin kyljessä ohjeena on 1tbl päivässä ja annosta ei saa ylittää.. joten ei uskalla kyllä noita ainakaan enempää syödä..

onko kellään enemmän tietoa tosta foolihappo asiasta? Ehkä senkin takia tätä asiaa ressailen kun tuttavan äskettäin syntyneellä vauvalla oli hermostoputkensulkeutumishäiriö ja ilm. selkähalkio ym... ja todettiin johtuneen foolihapon puutteesta!! :(
 
minä syön foolia 1200mg perus syy on rairaus joka mulla on
fooli on vain vitamiini ei voi syödä liikaa. Ja syön myös B6 ja B12
 
Nia: valitse allergialääke, jossa on vaikuttavana aineena setiritsini (esim. Heinix, Histec, Zyrtec, Alzyr). Sitä ei suoranaisesti suositella raskaana oleville, mutta farmaseuttituttuni mukaan ei siitä haittaakaa ole. Kyseessä on niin vanha antihistamiinivalmiste, että sivuoireet ja vaikutukset jo tunnetaan. Sen sijaan muita, kuten vaikka loratadiinia sisältäviä kannattaa välttää (esim. Loratadin rathiopharm), koska kyeessä suht tuore lääkeaine. Yleensä niiden pakkauksissa myös lukee, ettei suositella raskaana oleville tai imettäville.

Tänä keväänä on pahin koivun siitepölyaika 30 vuoteen, enkä ite epäröinyt yhtään lääkkeiden ottoa. Mielummin otan sen minimaalisen riskin kuin makaan toimintakyvytömänä sängynpohjalla koko toukokuun.

MarinaMelina: ei ole parempaa tietoa, mutta jos jo otat Raskaus plussaa ja syöt muuten monipuolisesti kasviksia, niin en usko, että saat foolihappoa liian vähän. Jos kuitenkin haluat olla varma, niin syö vitskujen lisäksi paljon parsakaalia, paprikaa ja pinaattia :).  Niiden pillereiden annostusta ei tosiaan kannata ylittää.
 
MarinaMelina: Mää syön sitä LadyVitan Mama vitamiinia. Mutta sen kanssa ainaki saa olla tosi tarkkana, että ottaa sen runsaan ruuan kanssa ja mielellään jaottelee ne kolme tablettia pitkin päivään. Ihmettelin viime raskaudessa, että miksi oksensin rv 18 asti ja se johtu niistä vitamiineista. Lopetin ne sillon raskauden puolivälissä. Nyt oon taas syöny niitä ja vielä ei oo ainakaan oksenttanu. Mutta mulla alkoki viimeksi pahoinvointi tasan rv 6. Saa nähdä miten nyt käy. Että ehkä mulla on vielä viikko armonaikaa ennen oksentelun aloittamista. Kiva vaan töissä alkaa lervaamaan, kun meillä on työpaikkana semmonen kerrostalo kaksio, jossa on ehkä 70 neliötä ja siinä on ihan perus vessa mistä kuuluu kyllä kaikki äänet ympäriinsä. Ei pysy kauaa tää mun raskaus sitä menoa sitte salassa...

marimus: Mää ostin itseasiassa sitä Loratadinea. Olikohan Tuulixia. Kun tuolla Husin sairaalan sivulla oli jotku kymmenen kysymystä raskaudesta ja siellä kysyttiin allergialääkkeistä, että uskaltaako ottaa. Siellä suositeltiin aluksi paikallisesti vaikuttavia, eli sumutetta ja silmätippoja ja jos ne ei riitä, niin sitten vasta tablettia. Siinä sanottiin, että se setiritsiini ja loratadiini vai mikä onkaan on ne vanhimmat ja tutkituimmat. Tuossa pakkausselosteessa ei ainakaan suoranaisesti kielletty syömistä. Kyllä mulla ainaki helpotti olo huomattavasti. Toivottavasti tää katkarapu pysyy kyydissä mun lääkkeiden popsimisesta huolimatta.

Voi ei, mun tekis mieli kertoa kaikilleeeeee!! Muttei siinä oo mitään järkeäääää.
 
Nia: okei, saatoin erehtyä tuon loratadinkin kanssa. Tiesin vain, että Loratadin rathiopharm -tabujen selosteessa lukee, ettei sovellu, mutta ehkä siinä on lisäksi jotain muuta ainetta tai sitten lääkevalmistaja haluaa varmuudenvuoksi kaiken vastuun pois itseltään.

Ääh, kerroin tänään raskaudesta yhdelle ystävälle, jonka tiedän osaavan pitää salaisuudet, ja meinasi ihan itku tulla. Oli vaan ihan pakko purkaa, vaikka oltiin päätetty salata asia kaikilta siihen ekaan ultraan asti :)
 
Moikka taas!

Tuosta foolihaposta. Mulla on keliakia, joten foolihappovarannot on vissiinkin huonommat kuin "normaaleilla" syöjillä. Rupesin syömään foolihappoa molempien lasten aikaan jo pari kuukautta ennen kuin tulin raskaaksi, raskautta suunniteltaessa siis. Eikös se foolihapon suurin tarve, tai se hermostoputken sulkeutuminen, oo jo ihan ekoilla raskausviikoilla? Tai joskus tyyliin rv5-6?

Paino mulla nousi esikoisen aikaan 14kg. Muutenkin oli ylipainoa ihan kivasti. Sain sitte synnytyksen jälkeen painoa imetyksen, liikunnan ja hiilihydraattien vähentämisen avulla tippumaan niin, että painoin tätä toista alkaessani odottaa 10 kiloa vähempi kuin ennen esikoista. :) Oon tyytyväinen tohon pudotukseen, mutta painoa on silti vielä vähän liikaa.

Me muutetaan! Päätettiin muuttaa miehen kotiseuduille Ouluun täältä Vantaalta. Muutto on kesällä. Mulla ei siellä oo vielä montaa kaveria, joten ois sit kiva treffailla ryhmän oululaisia mammoja. :)
 
Foolihaposta. Syön myös sitä tuon Multivita maman lisäksi. Sain siihen reseptin ja syön tosiaan 1mg ylimääräistä päivän aikana. Sitä saisi ilmeisesti syödä enemmänkin. Käsikauppatavarana ei saa, kuin max. tuota 0.4mg.

Ahdistaa tämä oireettomuus. Tissiosasto uinuu totaalisesti. Ne tuntemukset mitä muutama päivä sitten oli katosi ihan kokonaan. Menkkamaiset juilinnatkin on historiaa. Ainoa raskauteen viittaava oire on ruumiinlämmön kohoaminen. Voin myös oikeastaan paremmin kuin ennen plussaa. Pelottaa ihan helkkaristi.
 
Minä syön kans sitä Ladyvita Mamaa, ja siinä uudistetussa sisällössähän on 0,5mg foolihappoa per päivä. Komppaan marimusta, ja uskon, että tuo riittää, kunhan syö myös kasviksia ja täysviljaa sun muuta, jossa foolihappoa on. Totta kai sitten keliakia sun muut aineiden imeytymistä haittaavat taudit taas on oma lukunsa ja sitten pitää syödä enemmän. Eikö foolihappoa saa ihan omana valmisteenakin? Ja miettikää, suurin osa äideistä ei ees syö foolihappoa eikä myöskään paljoa kasviksia ja silti ne saa terveitä lapsia :)

mimmus, tervetuloa tänne pohjoisemmas :) En asu itse ihan Oulussa enää, mutta tarpeeksi lähellä kuitenki. Oon ehdottomasti mukana miittingeissä jos sellasia järkätään!

Rätti, eihän kaikilla oo oireita ollenkaan kuin vasta mahan kasvu :) Älä vielä heitä pyyhettä kehään. Jos verta ei tuu niin mitä luultavimmin kaikki on hyvin. Ja se ruumiinlämmön kohoaminen on hyvin varma oire :) Sun oireetki voi tulla vielä myöhemminki, jos on tullakseen.

omanapa: tein ensimmäisen raskauteen liittyvän ostoksen tänään, kun tilasin netistä raskausrintaliivejä. Mun rinnat on vaan niin kipeät, että heräilen niihin öisin, ja kun ne on niin isot ja painavat. Pitää rueta tukemaan ne öiksikin. :/ Tänään on myös tehny pahaa koko päivän.

Voikohan muuten pahoinvoinneista sun muista vähän päätellä vauvan sukupuolta? Mitä ootte mieltä? Nimittäin mun äidillä on kolme tytärtä, eikä sillä oo koskaan ollu pahoinvointia eikä juuri muitakaan oireita raskauksissaan. Sitähän sanotaan, että tyttären raskaudet on usein hyvin samanlaisia kuin äitinsä raskaudet on ollu. Oon täsä miettiny, että onkohan meille sitte tulossa poika, kun en oo mitenkään oireeton. :)

Mua niin väsyttää, että taidanpa tukea turvonneet rintani ja mennä peiton alle :) Hyviä öitä mammat, tsemppiä ja voikaa paksusti!
 
Huvittaisiko teitä muuten tehdä vaikka myöhemmin kesällä Facebook-ryhmä tammikuisille? Se voisi olla suljettu ulkopuolisilta.

 
Mä kirjottelen näin odotusaikaan mielummin tänne foorumille, kun facebookkiin. Täällä on jotenkin helpompi tehdä uusia topiceja ja seurata niitä.
Meidän kesäkuisten 2011 ryhmä siirtyi vauvojen syntymän jälkeen faceen, ja sen jälkeen hiljeni tää forumi ihan kokonaan.

Mutta voihan sinne faceen mennä ne jotka haluaa ja muut voi jatkaa täällä höpinöitään :))
 
Eilen oli lähes "oireeton" ja kummallisen pirteä olo, ehdin jo huokaista helpotuksesta... vaan tänään heti aamusta mieletön pahoinvointi ja oksentelu :( että se siitä helpotuksesta sitten :D

Untamoinen, mun äidillä on kaksi tytärtä ja kaksi poikaa. Kaikki neljä raskautta ovat olleet samanlaisia, eli ei pahoinvointia, ei oikein mitään oireita, ja lihonut jokaisesta +/-20kg. Eli hänellä ainakaan ei ole sukupuoli vaikuttanut oirehtimiseen. Eikä muuten ole mulle periytynyt, mulla nää kauheet pahoinvoinnit/kuvotukset yms. ja esikoisesta lihoin vain vauvan+kohdun+istukan painon verran.

Foolihaposta: luotan siihen että ravinnosta saa tarpeeksi, kun syö kuitenkin suht terveellisesti. Viimeksi ainut mikä pysyi sisällä ekat 10 raskausviikkoa oli kotimaiset omenat, että kai niistäkin sitten tarpeeksi folaattia sai kun lapsesta tuli ihan terve :D joten en ottaisi turhaa stressiä, jos syömätottumukset ovat hyvät eikä ole mitään perussairautta tai imeytymishäiriöitä.
 
Untamoinen, tai sit sun äidillä ei olis tullut pojistakaan pahoinvointia. :) Jotkut pääsee helpolla. Mä en usko, että oireista voi päätellä sukupuolta. Kun eikö se pahoinvointi johdu raskaushormonista ja sen määrän kohoamisesta tms. Linea negra on myös sellainen, minkä sanotaan olevan milloin tyttö- ja milloin poikaoire. Mulla se tuli tuosta esikoistytöstä eikä oo vielä edes kokonaan häipynyt.

Mä syön d-vitamiinia ja foolihappoa. Tosin en joka päivä muista, ellei ne oo pöydällä näkösällä. Esikoisesta muistin syödä ehkä viikon ajan.

Tänään alkoi oksentelu. Pari päivää aikaisemmin kuin esikoisesta. Mut melko samaa tahtia näköjään taas. Jotenkin huvittavaa, kun lapsi potkii ja hihkuu leikkimatolla ja mutsi kakoo pää pöntössä.

Leena 6+2(ovis)/5+6(menkat)
 
raapeli: Kuulostaapa tosi inhottavalta toi kutina! :/ Toivottavasti se ei tällä kertaa jatkuis koko raskautta. Niin ja jospa se pieni veren tihuuttaminen ei ois mitään vakavampaa, normaalia oirehdintaa vain. :)

Oululaiset: Soitin äsken sinne ajanvaraukseen, ja meidän neuvola on kuulema Kontinkankaan neuvola. Miten Oulussa menee noi neuvolalääkärit? Kun täällä se lääkärintarkastus oli muistaakseni vaan 2 kertaa raskauden aikana.
 
Aurinkoista aamupäivää kaikille! :)

Täällä edelleen kaikki ennallaan rv 5+1, toissailtana jo aattelin että tästäkö se pahoinvointi alkaa kun oli illalla tosi huono olo, mutta meni ohi eikä nyt sen jälkeen normaalia kuvotusta kummepaa ole ollut :) Äidilläni ei ole myöskään pahoinvointia oksenteluun asti ollut meidän kolmen tytön kohdalla joten toivon että olen perinyt sen ominaisuuden äidiltäni :)

Itse en ole halukas faceen siirtymään, kun itseasiassa itseni sieltä poistin puoli vuotta takaperin kun tuli niin harvoin käytyä.. jotenka täällä haluan jatkaa löpinöitä! :)

Vielä reilu kaksi viikkoa ar-ultraan, liian pitkä aika odottavalle odottajalle :)!

 
tuo loratadini suositellaan juuri raskaanaoleville ku sitä on tutkittu eniten juuri raskauksien yhteydes. muo ne ei valitettavasti auta niin syön noit vahvempii joita ei oo tutkittu raskauden yhteydes ni ei tiiä vaikutusta mutta eivät nekään auta kokonaan vaa pitää silmätippoja laitella 4 kertaa päiväs ja sitte aivastelen heti ulos mentyäni ja nenä valuu... jos en ota noit allergialääkkeit ni mull tuntuu ku koko iho ja naama ois tules ja halujis kokoajan raapia ku kutiaa nii penteleesti et en voi lopettaakaa vaikkei auta kovinkaa paljoa... :( ja se ikunen väsymys lääkkeet väsyttää ja tietty raskaus ja nii tää meijän kiukkupetteri joka ei millää suostu nukkumaa öisin tai päivisin pitkiä aikoja...
 
Meillä on elokuisilla mammoilla oma salattu facebook -ryhmä. Perustettiin se sillon vähän ennen ku vauvat synty ja sittenpä tämä forum jäi kokonaan käyttämättä. Mää ainaki tykkäisin, että näin aluksi kun kukaan ei paljon tunne toisia ja kaikki haluaa varmaan pitää jonkinnäköistä yksityisyyttä yllä, eikä halua esim. omalla nimellä kirjottaa niin pidettäis tää forum semmosena juttelupaikkana. Sitte myöhemmin, kun raskaus etenee ja ehkä sitten kun vauvat on syntyny, porukka on vakiintunutta ja tietää suunnilleen, ketä täällä keskustelee niin sitten vois perustaa sen ryhmän faceen.

Mää en kyllä osaa veikata pahoinvoinnin ja voimattomuuden perusteella sukupuolta. Meillä ainaki sen verran tiedän, että kaikki tämän suvun ukot on tehny tällä hetkellä tyttöjä. Meillä on nyt tätä uutta polvea miehen puolella neljä tämmöstä pikkusta ja kaikki on tyttöjä. Eli vois hyvin kuvitella, että tää meidän seuraavakin tapaus olis tyttö. Sitte jos olis, niin olis ainaki helppoa kun vois sitte kierrättää noita meidän neitin vanhoja vaatteita. Jos olis poika, niin pääsis sitte shoppaamaan vähä poikaväristä kampetta. Hmm. Mulle on oikeastaan aivan yks ja sama kumpaa sukupuolta on. Kaiken merkkiset on tervetulleita.

Mää täällä pähkäilen meidän makuuhuonejakoa, että pitäiskö mun jotenki jossain vaiheessa uusia järjestystä. Meillä on tosi tosi pikkanen makuuhuone. Sinne ei todellakaan mahdu mitään muuta ku meidän parisänky ja sitteki liikkuminen on ahdasta. Ei mitään mahdollisuutta saada pinnistä viereen. Sitte meillä on tytöllä oma huone, mutten mää kahta pientä halua laittaa samaan huoneeseen, etteivät herätä toisiaan. Sitten meillä on iiiiso huone, mikä toimittaa vierashuoneen ja kuntoiluhuoneen virkaa. Siellä on Crosstrainer, iso sohva, punttipenkki, painoja, oma wc ja uloskäynti. Olis viisasta tehdä niin, että me muutettais sinne isoon huoneeseen nyt ja sitte ne kuntoiluromut jos mahtuis tonne pikkuhuoneeseen ja sitte ku lapset kasvaa, niin ne vois ehkä saada ton ison huoneen keskenään ja me voitais taas mennä takasin meidän pikkuhuoneeseen. En tiiä. Hankala päätää mitä tekee. Onneksi ei vielä tarvii miettiä. Niin ja mistäpä sitä tietää asutaanko tässä sitte enää?! En kyllä haluais muuttaakkaan, tykkään ihan hirveesti tästä meidän kodista. Meillä on tämmösessä pienkerrostalossa ekassa kerroksessa 92 neliön 4h+k+s+lasitettu parveke+2 wc. Ollaan tässä vuokralla, yks tuttu omistaa tämän. Vois harkita, jos tän sais ostettua. Hmm...

Käytiin tuossa juhlimassa mun iskän 50v synttärit ja oli sitte ne työpaikan iltamat. Hyvin selvisin ja työporukalle en jäänyt kiinni. Iskän synttäreillä kerrottiin isälle. Nyt on semmonen olo, niinku ois itellä kauhea krapula. Väsyttää, päätä särkee ja tosi yököttävä olo. Välillä närästää ihan hulluna. Hyh. No, ei se auta. Onneksi tyttö menee kohta petiin, niin pääsee itekki huokasemaan. Tuo neiti alottaa huomenna päiväkodin, nyyh. Mun pikkunen <3
 
Takaisin
Top