Testikuvia

Meilläkään ei kai oo neuvolassa ollenkaan raskaustestiä.. Enkä muista että verestäkään ois otettu.
 
Näin käy herkille testeille eli viiva lähtee haalenemaan viikon 7 kohdalla. Alempi on otettu rv6 ja ero on ihan selkeä! Pieni paniikki iski aamulla, kunnes ultrassa todettiin, että kaikki hyvin. Mä oon luullut, että testit näyttöä leffaviivoja läpi raskauden! image.jpeg
 
Meillä neuvolassa pissitään purkkiin jo heti ekalla käynnillä :) Ymmärtääkseni seurataan just noita sokeri/proteiini juttuja, mutta mistäpä sen tietää kastaako se täti sinne purkkiin myös raskaustestin...

Mä en ole kahdesta aiemmasta lapsesta käynyt sikiöseulonnassa enkä varmaan käy nytkään. Ellei sitten nt-ultrassa löydy jotain aihetta tarkempaan tutkimukseen.
 
Jännä juttu tuo lällyn testi. Taidan tehä ton vikan 8+0 ja kattoo et millaset viivat..
 
Täällä ei käsittääkseni pääse nt-ultraan eikä rakenneultraan, ellei osallistu siskiöseulontoihin.
 
Mannikka oliks sulla noita samoja testejä? Mä en ite enää uskalla tehdä, mutta odotan mielenkiinnolla sun tulosta.
 
Lälly, oliko noi wondfoja? Miulla oli niitä mut ne loppu jo jostain syystä :D yks pc on kaapissa..
 
Täälläpäin pissitään purkkiin joka kerta ku käyään nla:ssa, tsekkaa ne protskut ja sokerit siitä ja ku otetaan ne seulonta verikokeet niin niistä katotaan mm. hcg , jonka arvon ne sitte tarvii siinä vaiheessa ku on nt mitattu niin ne pystyy laskeen ne suhdeluvut.
 
Meillä tehtiin "vaan" 4 testiä viikko sitten ja kaikki oli vahvaa viivaa ja digi näytti 1-2viikkoa. En silti ole oikein uskonut ja pe kävin muissa asioissa labrassa ja tehtiin sitten raskaustestikin ja positiivinenhan se oli. Ehkä ny pitäis uskoa kun sielläkin testattu :D mulla nyt 5+3
 
Tän ketjun innoittamana oli pakko eilen illalla käydä dyykkaamassa vessan roskiksesta viime perjantaina tehty liuskatesti ja tarkistaa että olihan siinä varmasti kaksi viivaa :D Ja olihan siinä... Edellisessä raskaudessa tein heti digitestin, mutta tällä kertaa päätin ruveta nuukaksi ja yksinkertaisesti luottaa tuohon liuskaan ja menkkojen poissaoloon...
 
Lälly, oliko noi wondfoja? Miulla oli niitä mut ne loppu jo jostain syystä :D yks pc on kaapissa..

On joo :) niitä olisi vielä kauheesti jäljellä, mutta ehkä lahjoitan ne eteen päin :D
 
Viveka, viittasit varmaan tuohon mun kommenttiin kun sanoin että en käy sikiöseulonnoissa, mutta nt-ultrassa kylläkin. Ehkä joo epämääräisesti sanottu :grin Mulla ainakin kahden aikaisemman kanssa on ollut mahdollisuus käydä erikseen verikokeessa, josta sitten lasketaan tarkemmin jotain noita riskejä ja tarkastetaan jotain kromosomivikoja tms. Tämän verikokeen olen siis jättänyt käymättä. En usko että olisin vain verikokeen perusteella tekemään raskaudenkeskeytyksen. Siksi koen sen "turhana" ja tuovan vain lisää stressiä. Uskon että viimeistään rakenneultrassa selviäisi jos esim sikiö on elinkelvoton.
Muuten sitten otetaan vastaan se mitä annetaan :Heartred
 
Verikokeen perusteellahan ei tehdä vielä mitään keskeytyspäätöksiä. Me jäimme viimeksi kiinni sikiöseulonnoissa verikoearvojen perusteella. Nt-ultrassa ei ongelmat näkyneet. Tämän perusteella jatkotutkimukset tehtiin HUSin sikiöntutkimusyksikössä (niistä olisi voinut kieltäytyä), jossa ultrattiin pari kertaa uudelleen ja tehtiin istukkabiopsia, josta taas tehtiin soluviljelmä ja otettiin vielä uudet verikokeet. Lopputuloksena oli kromosomipoikkeama ja vaikeahko sydänvika ja istukan toimintahäiriö, ja vauvan elinmahdollisuudet häviävän pienet edes raskauden loppuun. Me päädyimme keskeytykseen. Minulle oli huojentavaa saada lopulliset tiedot jo tulloin rv 16 viikolla, jolloin keskeytys pystyttiin tekemään rv17. Varmasti sikiön ongelmat olisivat tulleet esiin viimeistään rakenneultrassakin, mutta nytkin kokemus oli niin rankka, että olen tyytyväinen, että saatiin mahdollisimman ajoissa selville. Jokainen tekee päätökset omalle perheelle sopivimmin omien voimavarojen ja maailmankatsomuksensa ja elämäntilanteensa mukaan. Itse haluan uudelleen seulontoihin, ja näin varmistaa, että mahdollisien ongelmien ilmetessä, pääsemme mm tarkempaan tarkkailuun ja vauvalle voidaan heti syntymän jälkeen taata mahdollisimman hyvä hoito. On hienoa, että tutkimuksiin on vapaaehtoista osallistua ja vielä tulostenkin varmistuttua on ainoastaan perheen oma päätös, jatketaanko raskautta ja jos päätetään jatkaa, perhe saa kaiken mahdollisen tuen ja seurannan.
 
Muokattu viimeksi:
On se haalennu :eek: aika jännä :D rv8+1..
 

Liitteet

  • 1453879207680.jpg
    1453879207680.jpg
    18.5 KB · Katsottu: 72
Mannikka kiitos tästä! Ehkä se tosiaan on ihan normaalia, että viivat lähtee haalistumaan o_O
 
Taitaa testeissä olla herkkyys tiukilla kun on niin paljon hormoonia :D
 
Mä mietin kans tota ihan samaa, että miks se viiva haalenee. Mulla oli testiviiva tummempi ku kontrolliviiva ja viikkoa myöhemmin oli jo haalistunut... o_O
 
Takaisin
Top