Tarvitseeko vauva tuttia?

Tämä on varmasti vauvakohtaista. Varmasti on vauvoja, jotka tuttia kaipaa. Meidän pojalle ei ikinä tuttia ole tarjottu eikä sitä ole tuntunut kaipaavan. :) Isovanhemmat kyllä tuttiajatusta tyrkyttivät tiheän imun kausina, mutta eihän tutti nälkää vie eikä maitoa nostata.
 
Ei tarvitse, mutta kyllä se helpottaa elämää. Meidän lapselle ei kelvannut tutti, yritin kovasti opettaa siihen. Hän oli sitten tissillä koko ajan, kun imemisen tarve oli kova.
 
Meidän pojalle ei kelvannut tutti, eikä tuttipullo. Yökki kun tarjottiin kumpaakaan, vain tissi kävi syömiseen.

Imemistarpeeseen kelpas pehmopupu tai rätti :happy:
 
Vauvakohtaista, sanoisin. Meillä kolme neljästä ovat käyttäneet tuttia. Ja kyllä se on helpottanut paljon, erityisesti kaupassa tms, kun lapsella alkaa hermo mennä, niin sillä on saanut hetken pelivaraa. Mutta tosiaan monet vauvat eivät tuttia hyväksy. :)
 
Meidänkään vauva ei huolinut tuttia, kokeiltiin monenlaisia. Olen siis saanut toimia itse tuttina, mikä ei aina ole ollut ihan herkkua. Mutta aikansa kutakin!
 
Isommat söivät tuttia 1,5v ikään, toisin 6kk jälkeen tutti oli enää vain ja ainoastaan unilla käytössä. Nuorin ei ole koskaan sitä huolinut, vaikka kokeilin kyllä varmaan kaikki mahdolliset mallit ja materiaalit läpi. Meillä ei kenellekään tutti ole ollut toisin mikään älyttömän tärkeä..
 
Pakko oli onnistua ku ei oo herralle yksikään tutti kelvannut. Useampia kokeiltu. :D
 
Tähän ei tosiaankaan yhtä ainoaa oikeaa vastausta, riippuu lapsesta ja vanhemmista. Kaipa se tutti parempi kuin esim.oman peukkunsa imeminen mitä vauva/taaperoiässä itse tein kun tuttia en huolinut jonka seurauksena kouluiässä todettiin purentavirhe ja piti pitää päivittäin vuoden ajan hammaslääkäriltä saatua purentalaitetta (joka näytti suuhun pistettyä tutilta) purentavirheen korjaukseen
 
Tapauskohtaista, usein kai vältettävissä. Minua jännitti antaa vauvalle tuttia, että jää lopun elämäkseen koukkuun. Tunsin, että minua käytettiin tuttina - joten kallistuin kokeilemaan kelpaako. Käyttö jäi ihan muutamaan kuukauteen. Nukahtamisen apuvälineenä, sylkäisi pois suustaan rauhoituttuaan. Itsestään jäi tarpeettomaksi, joten huoleni oli turha :)
 
Meillä isoisoäiti oli aluksi kauheesti tuttia vastaan, mutta itse haluttiin. En tiedä miksi, mutta mies halusi, en tiedä olisko muuten selvitty ilmankin. Itsellä lähinnä "pelko", että käy kuten serkullani, joka imi peukaloa ekaluokalle asti. Ei tosin otettu tuttia käyttöön ennen kuin imetysote oli kunnossa. Nyt 6kk ei enää niin paljon tarvitsekaan kun vaunulenkillä ja nukahtamiseen jos ei nukahda tissille.

Eipä tuolla näe teinejä tutti suussa (enää, oli muotia niilläkin kun töllöstä tuli Pasila-sarja), joten en pelkää etteikö saisi vierotettua.
 
Ei varmaan tarvitse kun vuosituhansia on pärjätty ilman, mutta helpottanee elämää vauvasta riippuen. Meillä ei ole ollut tuttia lainkaan eikä kyllä peukkuakaan imeskelty. Mutta lienee vauvasta riippuvainen tämä seikka.
 
Takaisin
Top