Taaperon päivärytmi

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Minua kiinnostaisi kovasti tietää millainen päivärytmi teillä on taaperon kanssa?:happy:

Itselläni on 7kk:n ikäinen vauva ja onhan meidän päivärytmissä jo toki tietynlainen "pohja", mutta tarkkaa aikataulua meillä ei ole. Meillä siis esim. ruokailujen suhteen ei ole aikatauluja muutoin kun aamupalan ja iltapalan kanssa,mutta päiväruuat menevät ihan sen mukaan miten meidän neiti nukkuu ja miten olen saanut ruuan valmistettua. Meille siis jo neuvolassa sanottiin, että pitäisi olla pikkuhiljaa jo päivärytmi ja myös jo sellainen missä olisi aika tarkat syömis- ja nukkumisajat. Sillä ajattelin kysyä tätä teiltä kenellä on taaperoikäinen lapsi, että onko jo esim. tarkat ajat syömisille yms.
 
Meillä on jo rytmit olleet kauan. Myös tytöllä, marraskuinen -15 :) tosin helppohan se tyttö on totuttaa veljensä (10/14) rytmiin. Eli ei ehkä mitään minuuttipeliä kannata tehdä, mutta noin ajat ja suunnitella menot rytmin kanssa toimiviksi. Meillä herää koko popula ja on aina herännyt vähän ennen kuutta :D syödään aamupala jo noin puoltuntia heräämisestä. Ulkoillaan jo aamusta, tehdään esim kauppareissu tai vaunulenkki. Kun tullaan kotiin, jotain pientä syödään ja taapero päikkäreille n.10. Tytttö on nukkunut rattaissa, joten laatuaikaa hänen kanssaan. Herätään usein ennen 12, syödään lounas. Sitten jotain... eli vapaata hengaamista. Tyttö menee vikoille päikkäreille siinä 13:30-14 ja herää kolmelta. Päivällinen syödään kun tyttö on heräillyt. Sitten taas vapaata.. tehdä jotain, usein kylvetään siinä ennen pikku kakkosta, pikku kakkonen ja sitten iltapuuro ja nukkumaan. Molemmat, eli noin 18:30 on kämppä hiljainen.

Meillä on kovin aikainen rytmi, mut jotain tän kaltaista varmaan se neuvolatäti tarkoitti. Ja sit jos on jtn retkipäivää tms niin pidetään eväshetket "normisti", tyttö nukkuu rattaissa miten haluaa, siihen en oo puuttunut.
 
Meillä 13kk ikäisillä tytöillä oon ollut jo jonkun aikaa "päiväkotirytmi", vaikka kotona ovatkin vielä. :)

6.30-8 välillä heräävät, kasin aikoihin olen herätellyt, jos itse eivät herää..
8 puuro
Ulkoilua
11 lounas
12-14 päikkärit
14 välipala
Ulkoilua
17 päivällinen
Ulkoilua/leikkiä sisällä
19 puuro
20 nukkumaan

Yksiin päiväuniin siirryttiin 8kk iässä. Alkuun nukkuivat vähän pidempään, joten lounas syötiin jo kymmenen aikoihin, että ehtivät unille ajoissa. Nyt, kun yöt ovat kokonaisia, ei unta riitä päivään niin paljon ja nukkumaan mennään myöhemmin.

Alkuun rytmi oli tarkka, sillä yöunien kanssa oli paljon ongelmia. Nyt voi mennä jo vähän rennommin, eikä haittaa, jos rytmi menee sekaisin vaikka reissussa. Kunhan ruokaa saa ruoka-aikoina. :) Jonkinlainen alkeellinen rytmi tytöillä on ollut 4kk iästä lähtien.
 
Meillä soseilujen myötä muodostunut päivärytmi molemmille lapsille, pientä "viilausta" päiväunien muokkautuessa. Täällä siis kohta 3v esikoinen ja 8kk kuopus. Heräillään n klo 7 (lapset herättää), aamupala n klo 8, (kuopus saattaa nukkua 1. päikkärit), lounas n klo 11-12, (esikoinen ei enää nuku päiväunia), välipala n klo 14, (kuopuksen 2. päiväunet mahdollisesti), päivällinen n klo 16-17, iltapala 19, klo 20 nukkumaan. Kuopuksella murroksessa päiväunet, välillä menee päivät jo yksillä lounaan ja välipalan väliin sijoittuvilla unilla. Esikoisellakin siis päivärytmi alko hahmottumaan 6kk:n ikälsenä, toki aikatauluista joustetaan harrastusten tai yllättävien menojen kanssa. Esikoinen nukku päiväunensa missä vaan, kuopus enemän ympäristöään tarkkaileva.
 
Meillä typyn 15kk päivärytmi ollu pari kuukautta nyt:

Heräillään 8-8.30
Aamupala n.klo 9
Lounas 11.30-12
Päiväunet 12 (12.30)-14 (15) (nukkuu 1.5-2.5h)
Välipala kun herää
Päivällinen klo 17
Iltapala 20-20.30
Nukkumaan klo 21.

Siirtyi yksiin päikkäreihin n.13kk iässä kun alkoi illat venymään yli klo 22.

Nyt on ollu sairaana, joten nukkunut kahet päikkärit "vanhoihin aikoihin" eli n.klo 11 ja 16 ja lounas siirtynyt myöhemmäksi :)

8kk-13kk mentiin rytmillä:
Aamutissi klo 7-8 ja unet jatku,
aamulla ylös klo 9-10,
"aamupala",
aamu-unet 11-> reilu tunnin.
12.30 lounas
N.15-17 välillä toiset tunnin unet
N.klo 17 päivällinen
Klo 21 iltapuuro
21.30 nukkumaan :)

Ei oo kellontarkkaa, heittoa on puolusentuntia suuntaan ja toiseen ja pikkuvälipalalla/smoothiepussilla tms. saa pelattua lisäaikaa jos ollaan vaikka vielä matkalla eikä oikeaa ruokaa ole just silloin tarjolla.
 
Meillä vähän vaihtelee 1 vuotiaan päivärytmit mutta yleisesti tunnin heitolla suuntaan tai toiseen:
Klo08 herätys, tulee mun viereen aamu maidolle
Klo08.30 noustaan ylös, vaihdetaan vaippa
Klo09.15 aamupuuro
Klo11.30 lounas
Klo12-15 päiväunet
Klo15.30 välipala
Klo18 ruoka
Klo20 iltapuuro ja iltatoimet
Klo21 nukkumaan

Ja tietysti ruokailujen ja unien välissä leikkiä ja ulkoilua, yleensä ulkoillaan vasta välipalan jälkeen, mutta joskus hyvä sää houkuttelee pihalle jo aamupuuron jälkeen :)
 
Ei ainakaan meillä ollut vielä tuossa iässä mitenkään kamalan tarkkaa päivärytmiä. Eikä kyllä ole vieläkään 1v 10kk iässä mitään minuuttiaikataulua. Vaihtelua tulee sen mukaan, mihin aikaan lapsi herää, kuinka kauan nukkuu päiväunia, kuinka pian väsyy päiväunille ja illalla yms... Ja tietenkin muu päivittäinen vaihtelu. Tunnin verran voi heittää suuntaan jos toiseenkin, ylikin jos nukkuu pitkään aamulla tms. Elämä ei kulje liukuhihnalla. :)

Karkeasti päivärytmi näyttää tältä:
klo 7.00 herätys (lapsi herättää äidin) -> vaipanvaihto, hampaidenpesu yms aamutoimitaistelu ja puuron keittoon.
klo 8.00 aamupuuro
klo 11.00 lounas
klo 12.30-15.00 päiväunet
klo 15.30 välipala
klo 18 päivällinen
klo 19.30 aloitetaan ilta eli aletaan kerätä leluja yms
klo 20.15 (riippuen siitä kuinka kauan lelujen keräys kestää) iltapuuro ja iltatoimet
klo 21-22 (riippuen iltapuuron, iltahuoltotaistelun ja nukutuksen kestosta) unessa
 
Poika 1v. ja viimeisten parin kuukauden aikana rytmi on vakiintunut suurinpiirtein seuraavaksi (tunnilla voi heitellä)
Lounas ja päivällinen sellaisia, jotka pysyy kohtuu paikoillaan vaikka oltaisi reissussakin, tai muuten olisi toisenlainen aikataulu päivässä. Poika myös herää aamulla melko samoihin aikoihin, vaikka olisi menny myöhemmin nukkumaan..

6-7 poju heräilee
7.00 aamupalaa (eli monesti vain maitoa uppoaa, mahd. klo 8-9 vähän lisää aamupalaa/välipalaa)
11.00 lounas
Jonka jälkeen 1,5-2h päikkärit
Välipalaa kun sitä näyttää
16.00 päivällinen
18.00 iltapuuro
jonka jälkeen kylpy/pesut
19-20 nukkumaan
 
Mä luulen että vanhempien rytmien säännöllisyys määrittää pitkälti lapsen rytmit, toki päivähoitoikäiseltä rytmit tulee osin sieltä. Mulla ei ole kovinkaan säännöllinen rytmi itsellä nyt kun oon tytön kanssa kotona ja opiskelen silloin kun kykenen.. joten ei ole mitenkään täsmällinen rytmi mun 1,5 vuotiaallakaan :grin

Mutta yksillä päiväunilla on menty melkeimpä vuoden ikäisestä lähtien. Päiväunet on 1-3h, yöunet 10-12h, kuitenkin niin että vuorokauden kokonaisunimäärä tytöllä on aika tarkaan 12h 45min.. Nukahtamiset ja heräämiset vaihtelee skaalalla 20-22 ja 07-09 ja päiväunet ajoittuu joko lounaan tai useammin iltapäivän välipalan jälkeen (riippuen monelta aamulla herännyt).

Meillä siis rytmi ennemmin niin, että ruoka 2-3h välein (edelleen öisin maito 2-4h välein), hereillä aamupäivällä 5-6h ja iltapäivällä 5-6h mutta nää ei aina kellotauluun ajoitu tarkalleen samoin jokapäivä, jos tästä nyt saa mitään selvää :rolleyes:
 
Meillä 2-vuotiaalla päivärytmi suunnilleen tällainen (kotona ollessa):

7 herää
heräämisen jälkeen aamupesut
8 aamupala
leikkiä, touhua, kotitöitä
12 lounas
13 päikkäreille
14:30 välipala
leikkiä, touhua, kotitöitä
17:30 päivällinen
leikkiä, touhua
19 jälkeen iltapala
lelujen siivous, iltapesut, iltasatu
20 nukkumaan

Nyt ollaan kesälomalla niin rytmi on n.tunnin myöhäisempi ollut.
Tarhapäivinä rytmi suunnilleen sama, mutta joskus joudutaan herättämään jo klo 6.
 
1,5v pk aamu: herää itse 7-8 välillä tai herätän klo.8 ja syötän aamupalan jos suostuu syömään. klo.9 pk alkaa, siellä lounas klo.10.45 koska moni lapsi nukahtaa klo.11 jälkeen. päikyille menevät noin klo.11.30-12 ja välipala klo.14. Haen kotiin klo.15 ja sitten klo.17-18 päivällinen ja iltapala klo. 20-21 ja nukahtaa klo.21-23.

Ei pk päivät: herää klo.9-11 ja aamupala tai suoraan lounas ja klo.14 välipala ja sitten päikyt klo14-15 alkaen nukahtaa. ja klo.17-18 päivällinen. Klo. 20-21 iltapala ja nukkumaan klo.21-23. Nukutaan tosiaan itsekin niin pitkään että lapsi herättää mitä sitä turhia herätyskelloa laittamaan soimaan jos ei minnekään ole menoa. :)

Nukkuu yhet päikyt mutta joskus kahdet toiset on yleensä siinä päivällisen aikaan tai sen jälkeen.
 
Meillä poika (1v4kk) herää siinä 6-7 aikaa ja syö aamupalan 7:30-8:00. Yleensä sen jälkee vaihetaa vaippa,puetaan päälle,hampaat ja d-vitamiinit. Ulos mennään yleensä 8:30-9:00 ja ollaan lounaaseen asti joka on 10:30-11:30 aikaa. Nukkuu sen pari kolme tuntia 12-13 aikaa ja sitten onkin päivällinen 15:30-16:30. Iltapalaa saa 19-19:30 aikaa. Sitten yleensä luetaan kirja,hampi harjuu,yö vaipan vaihto ja nukkumaan siinä 20-20:30 riippuu väsy tilasta.
Viikonloppusin saattaa heitellä ja tiistaisin,keskiviikkosin ja perjantaisin käydään kerhoilee ja kyläilee :)
 
Takaisin
Top