Taaperoiden vaatteet

miiuhoo

Sukkela juttelija
Minua mietityttää, mitä pienelle touhuajalle kesällä kannattaa laittaa päälle ulkoiluun. Esim, mitä haalaria ihmiset lapsilla käyttää kesän kylminä päivinä? Välikausihaalariako? Meillä on ihan kevyt Jonathanin takki ja Lindexin jotkut tuulihousut tms jalkalenkeillä. Niillä on menty, jos kylmää on.

Sitten sadevarustus; minkälaista? Minä nyt ostin huutonetistä sadetakin ja sadehousut henkseleillä mutta kuulin kyllä että näin pienelle sadehaalari olisi paras koska saattavat vaikka mennä makaamaan lätäkköön... Toivottiinkin sitten Jonathanin sadehaalaria, lähinnä kyllä syksyksi ja ensi talveksi, sen verran reilumpaa kokoa pyysin.

Ja sitten vielä kumisaappaat? Minkäikäiselle semmoisia kannattaa hankkia? Etsiskelin ja 20-kokoisia ei kovin hirveästi edes ole. Kuitenkin jo pienikin kävelijä tarvinnee ulkoiluun sadekelillä tai sateen jälkeen kunnon, varpaat kuivana pitävät kengät. Vai puetaanko näille pienille jotain älyttömän kalliita gore-tex-lenkkareita?

Ja vielä; hanskat!! Tämä on nyt minulla kanssa ongelma, kun meillä ei ole oikein hanskoja pienelle ulos hyviä ja sitten on sormet kylminä päivinä kylmät. Onko esim. kurarukkaset tämän ikäiselle jo kannattava ostos? Ja sopivatko ne käytettäväksi vaikka ei sateesta olisi tietoakaan? Pitäväthän ne ainakin tuulen...?
Merkkiehdotuksia otetaan myös vastaan emoticon
 
ticket to heaven:lla on hyviä sadevaatteita jotka eivät ole kura vaatteita, mutta pitävät veden ja ovat ihan sadevaate nimellä. niitä on haalareinakin (uffo) käsittääkseni ja niitä on myös sellaisia joihin kuuluu fleece sisään niin on hyvä kylmemmällä syksylläkin ja mikse etelässä talvellakin.
meillä käytetään juurikin ticetin takkia ja housuja vilpoisemmilla ilmoilla ja sinne sitten alle vaatetta lapsen tarkenemisen mukaan. kypärälakeilla ja muilla asusteillahan saa lisää lämpöä säädettyä ilman että alle tarvii puskea hirveästi vaatetta.
olen itse käyttänyt tytölläni (10kk) reiman välikausi hanskoja joissa peukku paikka (ei aina pysy, mutta eipä menoa haittaa) ne ovat tähän mennessä pitäneet kosteuden ja tuulen pois. meillä tytöllä yleensä kylmät kädet, mutta lapaset ja nämä, niin ei palele. jos haluaa lätäkössä läärätä niin osta ihmeessä kura hanskat ja erikseen ohkaset lapaset alle (kuivaa nopeampaa kuin kurahanskat joissa fleece sisällä valmiina).
kumppareita on ainakin anton&nina liikkeessä, huuto.netissä (välillä) ja esim. kirppareilla pieniä kokoja. niitä meillä ei vielä käytetä joten niistä en sen enempiä tiedä :)
toivottavastii edes jotain iloa tästä höpöttelystä on sulle :)
 
Kyllä tuosta aina jotain hyötyä oli :)

Ja toinen asia... mikähän mahtaa olla näillä muksuilla vaatekokona ensi talvena? 86? Ei kait sentään 92 vielä? Onko arvailuja?
 
Hitsi...miten minä en oo nuita asioita kovinkaan tarkasti...Tyttö vielä konttii, mut jotta itse pääsen päivittäin tekemään ulkohommia, ostin henkselikurahousut, kurarukkaset ja kumpparit, ihan markettimallia. Housujen alla on joko välikausipuku (sama mikä oli viime talven vaunupukuna) tai fleecehupparipuku. Kumpparit eivät pysy jalois, joten laitoin noi rukkaset tossuiksi kun niissä on hyvä kuminauhakin. Kädet on aina paljaina, että saa tyttö ruohosta ja lehdistä (ja koppakuoriaisista) kiinni. En oo ees aatellu, mitä tehhään, jos menee pakkasen puolelle. Kurasukkasilla tyttö ei suostu tekemään yhtään mitään. Sadetakista en tiijä, ehkä me sateella ollaan sisällä. Ja mitä ens talveen tulee ja vaatekokoihin...sen näkee sit.
 
Ostin Rukkan kurarukkaset kokoa xs. Eiköhän niillä pysy sormet kuivana emoticon

Ihastelin erään tutun muksulla ollutta haalaria ja sehän osoittautuikin sadehaalariksi. Ja vielä kotimaiseksi Jonathanin sadehaalariksi. Aivan ylisöpö! Semmoinen nyt sitten lahjatoiveissa, toiv. saadaan semmoinen sunnuntaina emoticon 
 
Minä ostin pojalle välikausihaalarin ulkohommiin, siis sellaisen joka pitää tuulen ja kosteuden, tais olla Reiman haalari jossa kuitenkaan ei ole erikseen vuorta. Allehan voi laittaa enemmän vaatetta, jos on kylmempi sää. Ei ole tarttenu erikseen sadevaatteita, ja eipä hoidossakaan lapset ole sateella ulkona.. Ostin suoraan 86 jotta menee ensi syksynäkin, nyt käyttää 80 vaatteita. Pelkät lapaset on riittäny, peukalolla olevat kuitenkin että on helpompi ottaa kiinni..

Meillä on kumpparit kun saatiin sukulaisilta, mutta niillä on liian hankala kävellä. Ostettiin halvat Goretex lenkkarit Kärkkäiseltä, joita on poika ulkona pitänyt. Kävelee kuitenkin tukea vasten jo, joten pelkät tossut ei enää riitä..

Eiköhän se 92 ole jo melko lähellä ens talvena...ainakin keväällä viimestään...
 
Mä kans olen todennut et kumpparit on turhat niin kauan kun onnistuu se käveleminen kunnolla. Joalla on sellaisia perittyjä useammatkin mutta ei pysy jalassa vaikka olis lenksut lahkeissa.

Kurahanskoja en oo löytäny niin pieniä että niistä olis mitään iloa niin ollaan sadesäällä ja tosi märällä oltu vielä sisällä. Muuten sit viileemmällä niin sormikkaat. Joa vaan istuu paikallaan jos sillä on lapaset ulkona. Ei puhettakaan et tekis jotain :D

Muuten niin ulkona on päivävaatteiden päällä verkkapuku tai jos on tuulista tai kovin vilposta niin sit löytyy Jonathanin välikausipuku. Ei oo erillistä vuorta mut pitää kosteuden ja tuulen.

Edit: Toi tuulikin on meidän herralle vielä semmonen kauhunpaikka et kovin tuulisellakaan ei oikein ulos voi mennä kun tulee itku kun toisen silmissä tuntuu kurjalta :(
 
Meillä ei kyllä ole lapaset haitanneet. Ollaan käytetty peukalottomia mummon tekemiä kun ne on niin helppo pukea. Ja hyvin on pystynyt tarttumaan esineisiin siitä huolimatta emoticon
Mutta kait se pitänee pikkuhiljaa jättää ne peukalottomat taakseen...
 
Meillä on Cirafin halpis-tuulipuku, henkselihousuilla. Hyvin on asiansa ajanut ainakin tähän saakka. Ostin kokoa 86, jotta menisi ehkä sitten jonkun aikaa ensi syksynäkin. Lisäksi meillä on serkulta saatu Reiman välikausihaalari, jota käytetään erityisesti hiekkiksellä kun on kylmempi ilma. Se on aika reilu 74 joten menee vielä varmaan tämän kesän. Oikeastaan mun mielestäni se on kyllä kätevämpi kun tuo ulkoilupuku. Ulkoilupuvusta ollaan käytettykin tähän mennessä lähinnä takkia vaunuillessa ja kaupungilla. Ulkovaatteiden kanssa meillä on yleensä puuvillainen kauluri ja säästä riippuen joko puuvillainen pipo tai leuan alle solmittava, korvia paremmin suojaava lakki. Meillä on myös yhdet lapaset peukaloilla, mutta tyttö repii välittömästi kaikenlaiset lapaset pois kädestään... Eli aika paljon mennään ihan ilman käsineitä tällä hetkellä. 

Kumisaappaita ei oo vielä meilläkään, yhdet nahkaiset ensikengät on tytölle ostettu. Niillä on tähän asti menty sitten hiekkiksellä ja joka paikassa. Synttärilahjaksi tyttö sai myös tennarit, joita on käytetty "hienostelukenkinä". 
 
Me saatiin sitten synttärilahjaksi toivomamme Jonathanin sadehaalari. Siellä ei varsinaista vuorta ole mutta toki jonkinnäköinen kangas kuitenkin. Olen kahden kerran jälkeen tykännyt kovasti. Hyvä kylmän ja märän kelin puku kesälläkin kunhan vaan laittaa riittävän vähän alle. Puhumattakaan sitten siitä, miten syötävän söpö se pinkki sammakkohaalari on emoticon

Ja sitten ostaa päräytin huutonetistä täysin uudet (mutta 40€ edullisemmin kuin kaupasta)Viking Gore-tex lenkkarit kokoa 20 nyt ainakin tähän alkukesään. Katsellaan kumppareita sitten myöhemmin.
 
Mä en oo vielä ostanu mitään sadekelin tavaraa, katsotaan syksyllä sitten. Meillä on nyt jo jossain vaatteissa käytössä 86 että me varmaan ostetaan sitten 92 syksyllä mutta sen näkee sitten. Tuntuu että tuo tyllerö kasvaa niin hirveetä vauhtia :D Ostin Janikalle eccon kengät tossa vähän aikaa sitten kokoa 20, ja oon aikasemmin ostanu kun kerran oli adidaksen lenkkarit alennuksessa kokoa 22 niin menee sitten seuraavaks jalkaan :)
 
Mä ostin Luukakselle verkkarit, niillä on menty ulkona nyt kesällä. Jalassa on stontzit =) (googlettakaa joille ei oo tuttu tuote) kun ei noi kumpparit oo tosiaan vielä toimiva vaihtoehto! Noilla on tosi mainio kävellä ulkona kun on vähän niinku paljain jaloin menis. Kurahaalarit meiltä löytyy sekä lassien ohuet vedenpitävät hanskat kesäkäyttöön. Syksyksi oottaa kaapissa siskon tytöltä peritty 10v vanha reimatecin haalari =)
 
Pelkäsin aiemmin, että kumpparit jäävät käyttämättä, kun eivät pysy kontatessa jalassa ollenkaan. Tyttö harjoittelee nyt kävelyä tukien ja on tykästynyt pitämään kumppareita sisällä. Oppien mukaan lapsen pitäisi kävellä pääasiassa ilman kenkiä, että lihakset vahvistuisivat, vaan minkäs teet pienelle. Näyttää olevan suurta hupia. Eilen tyttö meni päiväunille kumpparit jalas ja kun heräsi, niin suutahti, kun ne otin pois kun mentiin vessaan. 
 
Takaisin
Top