Taapero-imetys

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuli tässä mieleen että oletteko kohdanneet paheksuntaa tai muuta ikävää taaperon imettämisestä? Olen joskus kuullut että jotkut äidit ovat saaneet ilkeitä kommentteja ja neuvolassakin on saatettu kehottaa lopettamaan. Itse en onneksi tällaiseen ole törmännyt. Lasta imetin suunnilleen puolentoista vuoden ikään asti jolloin hän itse luopui viimeisistä maidoista.
 
Vähän ohi aiheen, mutta minun lapseni on ihmetellyt, mitä kaveri tekee, kun juoksee äidin luo ja ottaa äidin tissin suuhun :D Lapsi 2,5-v oli kyllä hämmästynyt tapahtumasta. Jotenkin itsestänikin tuntuu melko oudolta ja epämukavalta nähdä niin isoa lasta imemässä tissiä... Mutta jokainen tyylillään. Miltähän näistä pitkään imetetyistä lapsista tuntuu, jos muistavat imetyksen vielä aikuisena? Kontroversiaalia puolta tähän nyt, mutta jokainen tyylillään niin kuin sanoin.
 
Kaikki näkökulmat, mielipiteet ja kokemukset aiheeseen liittyen toki sallittuja ja hyviä tuoda esille. :)

Itse en muista imetyksestä mitään vaikka äitini kuulemma imetti minua melkein kolmevuotiaaksi asti. Toisaalta ensimmäiset muistikuvani sijoittuukin aikaan kun olin jo täyttänyt kolme niin ei sinällään voi olettaakaan että muistaisin.
 
Meillä on taaperoimetys vasta ihan alkutekijöissään, imetettävä 1v1kk. Tarkoitus olisi imettää ainakin kaksi vuotiaaksi jos lapsi ei itsekseen vieroitu ennen sitä.
Mun mielestä imetys ja imettämättömyys on jokaisen oma asia eikä sitä auta kenenkään paheksua tai asiasta alkaa kuittailemaan tai ihmettelemään.
 
Meillä imetys loppui lasten aloitteesta 1v3kk kohdalla. En koe olleeni mitenkään lokeroitava taaperoimettäjä, vaan imetin "normaalin" ajan. Itse olisin voinut hyvin vielä jatkaakin, mutta lapsia se ei enää kiinnostanut niin oli helppo kaikkien kannalta lopettaa. :) Joku 2v:n imetys missä vain on minusta vielä ihan normaalia, mutta esim 4v lasta tissillä ostoskeskuksessa katsoisin minäkin ehkä jo hetken pitkään. Jokaisen oma asia imetys tai imettämättömyys kuitenkin on, eikä siihen etenkään näin täysin ulkopuolisena ole mitään syytä puuttua.

Hammaslääkärin kannan ymmärrän etenkin yöimetyksistä, etteivät ole hampaille hyväksi. Muuta terveydellistä haittaa pitkällä imetyksellä ei tietääkseni ole.
 
Yöimetyksistäkään ei ole haittaa hampaille, jos hampaat on pesty kunnolla muusta ruuasta ennen nukkumaan menoa :) äidinmaidon sokeri on laktoosia, jota streptococcus mutans -bakteeri ei osaa käyttää ravinnokseen.
 
Meillä suuhygienisti puhui mulle ihan höpöjä kun väitti että yöimetys on pahasta hampaille ja piti vähän kertoa faktoja. En ole ennen taaperoa imettänyt, nyt ekaa 1v 4kk ja jatkan niin kauan kunnes yhdessä tulemme tien loppuun. Ainakin 2v pyrin jatkamaan.

Monen reaktio on "kukainen tyylillään" ja se on yleensä sellainen negatiivinen kommentti. Miksei voi sanoa "ihana kun olet valinnut pitkän imetyksen" tai "mukava et sä imetät vielä, mutta mä en pystynyt jatkamaan enää". Tuntuu ärsyttävältä kun se "meitä on moneen junaan" kommentti on ihan kuin suoraan ois haukuttu. Onneks näitä on harvoin. Parhainta on ihmiset jotka sanoo että "parasta ihmistaimelle" tai "imetä vaan niin pitkään kun onnistuu" :)

Totta että jokainen tyylillään, mutta ei kukaan niin sano niille jotka lopettaa imetyksen ennen taaperoikää.
 
Imetän vielä kohta 1v 4kk ikäistä lastani. En onneksi ole kuullut siitä pahaa sanaa. :) Aion jatkaakin vielä hyvän aikaa jos lapsi tissiä kaipaa.
 
Minä imetän poikaa 1v 4kk (ensi viikolla 5kk), ja haluaisin kyllä itse lopettaa, mutta poika ei, on niin kiinni tississä ja yölläkin luttuuttaa. Minä olen aika väsynyt. Sanoihan tuo anoppi pojalle että älä enää ime tissiä. Mutta on nähnyt hänkin sen, miten poika nostelee minun paitaani ja haluaa melko kärkkäästi tissille, ja usein hermostuu jos ei saa. Että saa antaa kyllä vinkkejä miten voisi lopettaa imettämisen. Ekan kanssa en imettänyt koska hän ei alkanut kunnolla imemään ja sai aluksi minun maitoa, mutta sitten lopetin pumppaamisen ja siirryttiin korvikkeeseen ja aina pullosta joi, niin hänen kanssaan ei ollut tätä 'ongelmaa'. Toisaalta läheisyys ei haittaa ollenkaan, ja oli mukava kun imetys hänen kanssaan onnistui, mutta nyt alkaa olla mitta täynnä minulla. Joskus ihan tuskastun kun poika imisi ja imisi, eikä päästäisi pois. Maitoa ei ala oikein pullosta juomaan...
 
Niin, lisään että ei ole ollut paheksuntaa kauheasti näkyvissä, enkä imetä julkisilla paikoilla, vierailulla ollessa kylläkin pojan aloitteesta, kun on niin kärkkäästi tissillä.
 
Täällä imetetään 1v10kk taaperoa, eikä loppua näy. Aika neutraalisti lähipiiri suhtautuu, osa jopa kannustavasti!
 
Imetin ekaa lasta puolivuotta ja tokaa tuplat eli aika tarkkaan vuoden. En puutu muiden imetyksiin mut itsestä tuntuis oudolta imettää ainakaan niin vanhaa joka osais jo itse pyytää tissiä...
 
Itselläkään ei ollut tarkoitus imettää taaperoa mutta niin se vain jatkui 1v8kk ikään asti. Tosin melkein vuoden ajan se rajoittui aamuun ja iltaan. Päivätissiltä taapero vieroitti itsensä vajaa vuotiaana ja lopetti itse ilta- ja lopulta myös aamuhuikat (aamu olikin oikeastaan äidin torkkunappi 6 aikaan niin sai vielä pari tuntia nukkua). Koska en julkisesti imettänyt taaperoa ei ole reagoinnista kokemusta mutta ne keiden kanssa puhuin kommentoivat ihastelevaan ja rohkaisevaan sävyyn.
 
Tein aika hiljakkoin jutun, jossa ääneen pääsivät taaperoita ja leikki-ikäisiä lapsiaan imettävät äidit! Heidän ajatuksiaan kannattaa käydä lukemassa tästä jutusta - haastateltavina oli peräti 83 naista, joten aika hyvä otanta saatiin juttuun, ja kommentteja monelta eri kantilta :)

Juttua tehdessä kävi ilmi, että monelle pitkään imettäneelle juuri se 1,5v – kahden vuoden ikä on jonkinlainen merkkipaalu, jonka jälkeen alkaa tuntua, että imettää isompaa lasta, eikä enää vauvaa. Ja juuri ympäristön paineiden takia moni siirtyy siinä vaiheessa "kodin seinien sisäpuolelle" imettämään.
 
Takaisin
Top