Töissä jaksaminen

kyllä. Töitä tekevälle riittää :) Ja nythän olis juuri oikea hetki lähteä kouluun kun ei ent. työpaikkaan "voi mennä".. niinkuin Wow sanoikin!! Saas nähärä mitä sitä keksii, itse oon vanhustyöhön erikoistunut.. Tällä alalla on onneksi paljo mihinkä ittensä kouluttaa tai sitte lukee aiva uuden ammatin!! :D
 
  • Tykkään
Reaktiot: Wow
äh! Tämä on niin tympeetä! Siis työmotivaatiota ei enää oikeastaan ole :S Aaapua! Mistähän sen saisi kaivetua takaisin? Tekisi mieli vain olla kotona ja laittaa tulevalle pojalle kaikkea kivaa ja hankkia ja tutkia juttuja. Työmotivaatio lähti laskuun pari kuukautta sitten kun sairastin todella paljon. Varmasti ihan kaiken mitä vaan voi keksiä. Influenssaa yli viikon, jälkitautina korvatulehdukset ja sitten silmän värikalvontulehdus ja kaiken kukkuraksi oksennustautiki! Nyt sitte olin pari viikkoa töissä normaalisti ja alkoi supistella :sad001 Niiden takia taas olin saikulla 6 päivää. Nyt sitten vaivaksi töissä tullut kamalat vatsa ja selkäkivut. Teen seisomatyötä niin rasittaa jotenkin enemmän. On jotenkin ihna helvetillistä olla töissä jo pelkästään näiden kovien kasvukipujen takia :sad001 Tiedän, että minulla on todella huono kivunsietokyky ja varmasti muille nämä kivut olisivat siedettävämpiä. Uuuh! ärsyttää! Oletteko muuten aatelleet hakea sitä normaalia äitiysloman alkamista vai sitten sitä aikaistettua? Itse kyllä näiden tuntemusten kanssa ajattelin hakea sitä 50 päivää ennen laskettua-aikaa. Tällöin äippälomani alkaisi 26.7. Sinne saakka kun jaksaisi ja lötäisi sen kadoksissa olevan motivaation.
 
Mä aion hakea normaalia äitiysloman alkamista. Minusta on fiksumpaa pyytää sitten sairaslomaa ennen äitiyslomaa, jos ei jaksa töissä... Kun sitten jos aloittaa äitiysloman aiemmin, niin se loppuukin aiemmin eli kun vauva on nuorempi... Mut tietty se on aina vähän epävarmempaa, saako sairaslomaa...ja mulla on istumatyö, niin ei tarvi ihan niin paljon stressata (toisaalta voi olla että saikkarin saaminenkin on hankalampaa..). Mutta kyllä mä uskon että sitä tarvittaessa saa.
 
Onpa kurjaa Retrokki, että vaivat haittaavat työssoloa... Vaikka itselläkin kyllä juuri noiden kasvukipujen kanssa on ollut vaikeuksia jaksaa ja pystyä tekemään asioita ns. normaalisti. Olen tässä kyllä myös miettinyt, että nyt kun kesälomailen kaksi viikkoa, mistä keksin sen motivaation seuraaviksi 8 viikoksi ajaa tuota väliä töihin? Olisin myös ihan valmis jäämään jo kotiin... :wink
Minulle viimeksi neuvolan täti sanoi, että missään nimessä ei kannata harkita tuota varhennettua äitiyslomaa - niistä päivistä on paljon enemmän hyötyä siellä äitiysloman loppupäässä. Hän myös muistutti, raskauden edetessä ei ole mitään väärää tai pahaa olla sairaslomalla, se on odottavan äidin ja syntymättömän lapsen oikeus. Näillä pohjustuksilla siis itse aion työssä esiintyvän ajoittaisen väkivallanuhkan uhallakin hakea normaali äitiysloman alkua.
 
AHH! Juuri saavuttu yövuorosta kotiin ja mikä ihana auringon paiste, mahtava fiilis!! Ja mahtavempaa fiilistä parantaa vielä ku sain itelleni kesän työlistan ja nyt hoksasin jotta ei H**vetti mulla ei oo enää paljoa töitä jäljellä.. Heinäkuun lopusta kesäloma, elokuus mammaloma.. Lomalla viimmeinkin, voi ottaa iisimmin.. :wink
 
Otsikko ei ole aivan oikea mutta kysynpäs täällä nyt kuitenkin työasioissa..
Olen siis määräaikaisessa työsuhteessa ja alunperin työsopimukseni oli kirjoitettu 1.8 saakka. Työntekijän tarve on kuitenkin myös siitä eteenpäin ja työsopimustani jatkettiin 1.8 alkaen äitiysloman loppuun eli kun lapsi on 3 kk:n ikäinen. Nyt heräsi kuitenkin kysymys että saako työsopimusta pätkäistä kesken vanhempainrahakauden, jos työntekijöitä kuitenkin jatkuvasti työssäni tarvitaan? Eli pitäisikö työnantajan jatkaa työsopimustani sinne saakka kun vanhempainrahakausi loppuu eli heinäkuuhun? Kinkkisiä nämä kun ei oikein näistä tiedä, pitää varmaan olla liittoon yhteydessä ja kysyä sieltä.. Työsopimuksen pituus kun vaikuttaa mm. vuosilomiin, ikälisiin jne..

Auttakee jos osaatte!
 
syysmami: Toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa ei voi irtisanomista tehdä kesken vanhempainrahakautta. Määräaikaisissa ei käsittääkseni tällaista sääntöä ole. Voit toki hakea paikkaa uudestaan vanhempainrahakaudella jos se menee hakuun. Näin minun mielestäni mutta ainahan kannattaa kysyä liitolta jos mietityttää. :)
 
Juu, määräaikainen loppuu silloin kun se on sovittu loppuvan. Mun mielestä on aivan mahtavaa, jos työnantaja on jatkanut sopimusta eteenpäin vaikka tämä aika onkin äitiysvapaata!

Mun soppari päättyy samaan aikaan kun äitiysloman aloitan, enkä ole todellakaan herätellyt minkäänlaisia haaveita siitä että sitä jostain syystä jatkettaisiin. En kyllä haluaisikaan sitä jatkaa, kökkö työpaikka kun on. Vasta eilen kiristin töissä hammasta ihan kunnolla kun yksi työkaveri oli irtisanottu jostain mitättömästä (teko)syystä. Mut onneks mulla on ensi vuodeksi uudet kuviot ja työt, vanhempainvapaan loppuessa :love017
 
  • Tykkään
Reaktiot: Wow
syysmami, minäkään en kovin hyvin noita asioita ymmärrä, mutta muistelen kuulleeni työkaverin kertoneen vastaavasta tilanteesta...eli että ensin aiottiin tehdä lyhyempi sopimus, mutta sitten sitä oli pitänyt jatkaa pidemmäksi juuri tuosta syystä, että ei saa tehdä lyhyempää sopimusta perhevapaiden takia. Mutta en muista tarkalleen miten se meni. Nopealla googlaamisella löytyi kuitenkin tuo: "Määräaikaista työsuhdetta ei myöskään voi rajoittaa kestämään vain äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan alkuun eikä määräaikaista työsopimusta saa jättää raskauden tai perhevapaan takia uusimatta, kun työ jatkuu." Ehkä kannattaa kysyä jostain vielä...
 
Syysmami: Asia on juurikin niin kuin elenna yläpuolella sanoo. Mikäli työpaikassa on edelleen tarve sijaiselle (sijaisuus lienee syy sinun määräaikaisuuteen) niin määräaikaista työsopimusta on jatkettava. Kyse ei ole millään tavalla työnantajan halusta tai kiltteydestä!!! Mikäli työnantaja ei jatka, niin sitten vaan yhteyttä liittoon ja oikeuteen. Lähipiirissäni vastaavasta määräaikaisen työsopimuksen jatkamatta jättämisestä ko. henkilö sai oikein mukavat rahalliset korvaukset. Kuitenkin jos olet sijaisena niin työnantajan tulee jatkaa sopimustasi sinne asti kuin tarve sijaisuudelle on, jatko ei ole riippuvainen sinun vapaista. Ole tarkkana myös siitä, että määräaikaisuuden syy on määritetty oikein työsopimukseesi (ja huomaa, että jos syytä ei ole, niin sopimus voidaan tulkita toistaiseksi voimassaolevaksi...).

Minä ottaisin yhteyttä luottamusmieheen ja liittoon jo nyt, jotta asia menee oikein. Määräaikaisten jatkoista kannattaa pitää huolta, vaikka ei välttämättä haluaisi ko. paikassa jatkaa, sillä siitä on useimmiten taloudellista hyötyä itselle. Tosin jos rahaa on kuin roskaa niin ehkä sittenkin tappelisin vaikka periaatteesta.
 
Siinä kaverin tapauksessa homma oli kai mennyt niin, että pomokaan ei ollut oikein selvillä tuosta säännöstä. Sitten kun se selvisi (joku asioista perillä oleva vanhempi naishenkilö samasta työpaikasta oli tullut apuun), niin pomo oli kuitenkin jatkanut sopimusta ihan kiltisti. Eli hänellä ei varsinaisesti ollut tarkoitus tehdä väärin... Harmi vaan, että kaikilla työnantajilla ei ole läheskään näin hyvä asenne :S Mut ehkä kannattaa kuitenkin aloittaa se taistelu rauhanomaisesti, itsehän tiedät syysmami parhaiten teidän tilanteet :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Wow
Tiedä sitten miten alakohtaista tämä on, itse olen alalla jossa on totuttu että työntekijän oikeuksia poljetaan rankastikin, esim todella monta kertaa uusituilla määräaikaisilla sopimuksilla. Meidän työpaikalla on useinkin mennyt määräaikainen työpaikka avoimeen hakuun edellisen sopparin loputtua ja luottamusmiehen ja liiton mukaan asia ok. Loppujen lopuksihan on tosi vaikeaa todistaa että mikä on syynä jos sopimusta ei jatketa. Tietenkin aika usein ollaan työntekijän puolella jos rumaksi asia menisi. Mutta joo, minun alani on vähän eriskummallisempi ala varmasti kun moni muu mutta näin meillä... :) Mutta liitto tietää onneksi!
 
Niin ja haluan tässä vielä mainita että työsuhteeni päättyisi joka tapauksessa samaan aikaan kuin äitiysloma alkaa, eikä raskaus ollut työnantajan tiedossa työsopimusta tehdessä. Eikä näitä sopimuksia yleensä ole jatkettu eteenpäin koska sesonki. Äärimmäisen hyvä neuvo on olla yhteydessä liittoon jo etukäteen että pelisäännöt on selvät, koska joka alalla ja joka tilanteessa on omat kuviot. Me miehen kanssa ei voida omia töitämme verrata mitenkään, koska hän metallissa ja minä pamissa.
:rulez
 
  • Tykkään
Reaktiot: Wow
EeVei: Onneksi PAM on aika tiukka liitto ja taistelee kyllä työntekijän puolesta jos tähän on tarvis! :)
 
Wow: Ei kaupan alalla uskalla tehdä töitä edes ilman että kuuluu pamiin, kun ei varsinkaan nuo tasoittumisjärjestelmän tulkinnat ole selviä oikein kenellekään :biggrin
 
Ompa ollut ihanaa olla lomalla tämä viikko, kesäloma päiviä viettäen :) Kyllä ahdistaa mennä takaisin töihin :sad001 Pitkä työmatka ja fyysisesti erittäin rankka duuni hoitoalalla :sad001 Masu alkaa olla tiellä koko ajan, ja nyt jännittääkin miten jaksaa tehdä töitä, ja vielä näillä helteillä :O Vielä olisi 2 pitkää kuukautta edessä töitä ennen mammaloma alkua :/
 
EeVei: Uskon! :D Joitakin vuosia sitten tein muuten osa-aikaduunia baarimikkona ja silloin tuli PAMin lakko. En kuulunut liittoon ja oli ihan hiton hauska kuunnella "rikkuri"huutoja koko työilta... Tän jälkeen AINA liitossa :D
 
Takaisin
Top