Töihin vai hoitovapaalle?Vai jotain muuta...

@sukki

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Ihan mielenkiinnosta kyselen kuinka moni aikoo jäädä hoitovapaalle tai mennä töihin vanhempainvapaan jälkeen? Onko jollakin isä jäämässä vastavuoroisesti kotiin kun itse suuntaa työelämään?

Itse jäin työttömäksi juuri raskauden keskivaiheilla, joten ellen hae aktiivisesti työpaikkaa niin jään hoitovapaalle. Eipä ole vielä ollut mikään hinku takaisin töihin. Mies ei meillä aio jäädä kuulemma kotiin. Sanoi, että ei osaa tehdä niin montaa asiaa yhtä aikaa, että pärjäisi kotona :). Kiva kuulla, että arvostaa kotoiluani.
 
Kotii jään minäkii,työsoppari loppu syyskuun lopussa,kerkee sitä töitä hakemaa sit myöhemminkii.Etenkii jos tää nyt jää ainooks lapseks ni kyllä haluun nähä tän kasvun ja kehittymisen.
 
Menikö se hallituksen ehdotus kotihoidontuen jakamisesta perheen sisällä jo läpi?
 
Ei meilläkään kun itse olen työtön.. Mitäköhän siinä tilanteessa käy?
 
Meillä ei taida olla varaa siihen, että kumpikaan jää kotiin. Valitettavasti :sad001 Joten olen asennoitunu siihen, että ensi syksynä pitää töihin mennä. Tosin ei mulla ole vakituista työpaikkaa, mutta aina olen töitä saanut. Toisaalta toivon, että saisin töitä paikasta jossa olin ennen kuin nyt jäin kotii ja saisin tehtyä hieman lyhyempää päivää siellä. Mikä olisi aika kiva kahden pienen lapsen takia :)
 
Mä oon pähkäilly tätä. Mulla on vakkaripaikka. Haluisin olla kotona ainaki ku lapsi on kaksi, mutta ku hoitovapaalla saa nii vähä rahaa... ja ei oo kiva ku joutuu kiristää nii kauheesti. Ku tarttis isomman kodinki yms. Mies haluais jäädä sille 6 viikon "isyyslomalle".. ja jos ens syksynä meen töihin niin se onnistuu kyllä. Tietty seki vaikuttaa raha tilanteesee... Mut onneks ei iha viel tarvii päättää... Sit ku meil kuitenki on toinen lapsi mielessä jossain kohti, nii olishan se iha kiva, jos ehtis töitä tekee taas vähä, että jaksaa olla kotona taas sit :) ku ehkäpä se toinen lapsi parinvuoden päästä olisi ajankohtanen asia.... :)
 
Saa nähdä riittääkö meidän varat kuinka pitkälle, tilanteen mukaan haen sitten töitä.
 
Mulla kaveri ehotti et ottaisin sen pojan meille hoitoo ku se ite lähtee takas töihin,mut en tiiä et jaksaisinko kahta saman ikästä tääl pienes kämpäs.
 
Olin osa-aikatöissä hoitamassa taloutta ja lapsia yhdessä yrittäjäperheessä, kun tulin raskaaksi.
Palasin töihin vauvan kanssa 2kk kuluttua. Työt loppuivatkin sitten, kun vauva oli vuoden ja siitä 2kk kuluttua syntyi seuraava.
Eli nyt olen ollut kotona ja tämän komannenkin kohdalla olisi tarkoitus olla kotona siihen 3vuoteen asti, jos ei sitten ehtona ole sitä isä kotona-juttua, koska meillä ei ole varaa siihen ja toiseksi mies ei missään nimessä halua kotiin. Varmaan erotaan, jos pakottaisin hänet sellaiseen :laughing002
Ja tämän kolmannen jälkeen pidetään nyt tietoisesti se pidempi tauko ja joudun ensin etsimään jonkun oppisopimuspaikan, jos löytyy, koska mun ammattia en todellakaan rupea työkseni tekemään :sick009
 
Myö alustavasti on puhuttu,että jäisin vielä kotiin hoitovapaalle.
Taloudellisesti tulee olee tiukkaa,ja sitä ei helpota tuleva pakollinen ikkunaremontti taloon..
Mut ollaa selvitty ennenkin,ihme kyllä!
Sillo mies oli työtön ja mie osa-aikatyössä,oltiin siis miu tulojen varassa.
Mut siis ajatuksena oli,että hoitovapaalla sinne lokakuulle ja sit olis kesälomat yms pitämättä..
Ja oikeestaan yritän ettiä uutta työpaikkaa,en halua hajottaa itteeni taas henkisesti töissä.mut pakko sen verra käydä siellä vierailee,et saa lomarahat+paluurahat jne..
Tulipa sekava teksti :)
 
Ihanaa, että teillä joillain on mahdollisuus jäädä kotiin. Itselläni sitä ei ole, lainat pitää saada maksettua. Varmaan siinä pääsee parku jos toinenkin sitten kun tyttö pitää hoitoon jättää. Mulla vanhempainvapaan päätteeksi viime vuoden kesäloma, joten töihin kesäkuun lopussa ja sitten mies jää vauvaa katsomaan isyysvapaiden yms merkeissä. Ensi vuoden kesäloma mulla jää siis vielä toistaiseksi käyttämättä. Ollaan laskettu, että tyttö olisi n.1v 2kk hoitoon vietäessä. Perhepäivä hoitoakin olen miettinyt, mutta meidän lähellä ei taida olla, täytyy vielä selvittää.
 
Siis pakko vielä lisätä, että me elämmekin nyt sitten lainojen ym. takia kädestä suuhun -periaatteella. En ole käynyt ostoksilla vuosiin ja ostin nyt vasta elämäni ensimmäiset imetyspaidat..
Johtunee siitä, kun remppaamme myös samalla lomarahoilla joka kesä vanhaa taloamme.
Eli tulee olemaan luksusta, jos minäkin sinne töihin pääsen. Voi jäädä rahaa säästöön ja voisi jopa käydä ekaa kertaa ilman huonoa omatuntoa ostoksilla ja jopa ostaakin jotain eikä ihastella ja kääntyä kassoilla takaisin ja tulla ulos ei minkään kanssa :D
Mutta oma valintamme. Pidän vaan niin tärkeänä, että olen pienten lasten kanssa kotona.. Pianhan he ovat teinejä, jotka "vihaavat" meitä :laughing002
 
Voi voi tässä on kyllä paljon mietittävää. Alun perin olin ajatellut palata kouluun ensi syksynä. Silloin saattaisin olla hoitovapaalla kesän ja mies pitäis isyysvapaansa syksyllä ja vauva menisi hoitoon elokuussa. Voisin myös opiskella osittain ja viedä vauvan hoitoon vain puoleksi päiväksi. Toisaalta olis kiva käydä koulu loppuun, kun jäljellä on pari vuotta, mutta sitten mietityttää tuleeko tämän ja mahdollisen toisen lapsen välille liikaa ikäeroa kun haluaisin lapset ehkä pienellä ikäerolla
 
Tässä on mun mielestä monta ristiriitaa. Jo vauvan syömisen kannalta. Kun jos neuvola suosittelee, että imetät 1 vuoden ikään asti ja WHO suosittelee jopa 2 vuoden imetystä. Miten kummassa ne ihmettelee, että tämä ei kovin usein toteudu. Kuinka äidit voivat imettä, jos joutuvat rahan takia menemään töihin heti vanhempainvapaan jälkee?!
No sitten jos pumppaat maitoa lapselle päivän varastoksi hoitoon niin työnantajat katsoo kieroon kun ilmoitat, että mä muuten käyn sitte työpäivän aikana tuolla vessassa pumppaamassa maitoa :D Ja kuinka monessa hoitopaikassa tätä maitoa sitten lapselle lämmitetään..

Onko muuten kukaan teistä joilla on aikaisempia lapsia niin taaperoimettänyt?
 
Mä tiedän ainakin yhen päiväkädin, missä lämmitettiin taaperolle äidinmaidot.
 
Mulla olisi myös suunnitteilla olla kotona niin kauan kuin rahat rittää. Vähän olen saanut säästöön töissä ollessani ja nyt pitäiti aloittaa tuo pienillä tuloilla elämisen opettelu taas. Aiemmin ollaan pärjätty lainan kanssa kun opiskelin ja mies oli töissä. Saas nähdä miten nyt käy kun ehti jo tottuun "leveämpään" elämiseen.
 
Takaisin
Top