Tärkeät hankinnat vauvalle & turhakkeet

Sokerihuurre

Näppärä viestien naputtelija
Eli jos kokeneemmat vois listailla tänne, mitä vauvalle olisi hyvä hankkia, mitkä tavarat/asiat ootte kokeneet ehdottoman tärkeiksi? Mitkä on teidän mielestä olleet turhakkeita?
 
-harsot (tarvii monta, jos lapsi on puklailevaa sorttia)
-vanulaput&pumpulipuikot (silmien ja navan puhdistukseen)
-amme

Lisäilen sitä mukaa mitä tulee mieleen :)
 
-sitteri & leikkimatto, meillä arjen pelastus!
-turvakaukalo (+telakka :Heartred )
-hoitopöytä
-tuttipulloja, korviketta
-rintapumppu
 
Nämä on niitä juttuja, että toisen turhake on toisen tärkein tarvike... Mutta hyvähän näitä on vertailla. :)Lisäilen, kun muistuu lisää mieleen.

Tarpeellisia:
-Harsoja tarvii (vaikka ei ollutkaan edes kovin puklailevaa tyyppiä toi esikoinen)
- kosteussuojat (siis ne millä voi suojata sängyn yms.), vuorasin vaunut, sängyn yms ja hyvä olla pari ylim vaihtokappalettakin. Itse en siis kertakäyttösistä perustanut. Äitiyspakkauksessa tuleva löperö.

Turhake
-pestävät rintaliivinsuojat (hirmutyö asetella suoraan, ja alkuvaiheeseen huono imukyky)
-imetystyyny (tai ehkä oli vaan vääränlainen)

Lisään tähän ajatukseni "lokakuun kuulumisia" käydystä keskustelusta sitterin hyödyllisyydestä. Esikoisella tarpeen vain 4-6kk:n iässä soseilua aloittaessa. Mutta luulisin, että tulokkaalla enemmän käyttöä joissakin tilanteissa, kun pitää "suojata" vauhtihirmu isoveljeltä.:wink
 
Vaatteista... Vastasyntyneelle ne sellaset kietasubodyt helpompi pukea kuin pään yli vedettävät (kiinnitys kuitenkin mieluummin neppareilla kuin nauhoilla). Itsekin aion hankkia niitä lisää. Myös haalarit koin hieman hankaliksi pukea vastasyntyneelle, housut ja puolipotkarit oli kivempia. Ja, jos haluaa harrastaa yöpukuja, niitä kannattaa olla reilusti (tai riippuen pyykinpesutottumuksista), kun voi mennä yön aikana useampikin. :grin Ja kesävauvoille hyvä huomioida hellevaatteet!

Tuttipulloja ja korviketta ei ehkä hirmu varastoa kannata etukäteen hommata ellei valmiiksi tiedä jo, ettei imetä. Meidän ei tarvinnut yhtään tuttipulloa ostaa, kun kaikenmaailman lahjuksina tuli neuvolasta ja lastentarvikeliikkeen kanta-asiakkaaksi liittymisen yhteydessä. Meillä siis imetys sujui heti alusta lähtien ja niillä kolmella pullolla pärjättiin satunnainen tarve. Toki oli pari korviketetraa varmuuden vuoksi ostettuna valmiiksi. Kumpiakin voi hakea lähikaupasta lisää. Ja tuttejakaan ei ehkä kannata hirmu varastoa varata, jos pikkukaveri ei tuteista perustakaan.

Ja itse varauduin jälkivuotoon hamstraamalla siteitä... Niitä tosiaan saa äitiyspakkauksessa ja (täällä ainakin) sairaalasta annettavassa libero-laukussa. Sitten jo tuntui, että joka paikka tursuaa terveyssiteitä.
 
Muokattu viimeksi:
Myö hankittiin kaikkea mahdollista sekä minua että vauvaa varten ja valtaosa oli vaan turhaa tilaa viemässä. Jos oisin nähnyt tulevaisuuteen, niin meille olis tullut valmiiksi vaan

-turvakaukalo
-vaatteita
-kantoliina
-vaipat ja vanulaput
-yhdistelmävaunut
-hoitopöytä
-amme
-imetysliivit
-nännirasva

Loput sitä mukaa kun tulee tarvetta. Jälkikäteen ajateltuna täysin turhia, vain muutamasti käytettyjä (tai yritetty käyttää) joita ilmankin olis tullut toimeen, on pinnasänky, matkarattaat, hoitotaso pinnasängyn päälle,
imetystyyny, sitteri, imetyspaidat, rintakumit, pukamavoide, laksatiivi (ok tätä oisin tarvinu mut eipä se siinä pöntöllä istuessa enää auttanu). Jatkan kun muistan lisää :)
 
-Itkuhälytin.
Me ostettiin vasta tänä keväänä esikoiselle, syynä se että saatiin miehen kans grillailla takapihalla rauhassa kun tyttö oli yöunilla. Ei tarvinnu käydä koko ajan sisällä kattomas ja kuuntelemassa :)
 
Meille oli tärkeä:
- hoitopöytä
-harsot (hulluilla päivillä saa halvalla)
-pari vaippapakkausta.
-kosteuslaput
-kaukalo
-suoja"lakana"
-vanulaput ja puikot silmien sekä navan puhdistukseen.
-vuokrattava vaavisänky toiselle,ku se oli helppo paikasta toiseen kiikuttaa alussa. Ei uskaltanut jättää esikoista ja vauvaa yksin esim olohuoneeseen. Ikäeroa oli vain 1v3kk ei ollu mustasukkaisuutta, mut silti oli kivempaa ku vauva oli samassa tilassa koko ajan ja tää oli kätevä siihen.
Vaatteista:
-kietaisu ja vetskarilla laitettavat kiinni olivat helppoja.
Lääkekaappiin
-kuumemittari
-pikku niistäjä
-rasvoja bebanthenia
 
Ja leluja kyllä kertyy "ihan itsestään"! Itse ostetut lelut on laskettavissa yhden käden sormilla ja silti niitä on vuodenikäisellä jokaiselle vuodenpäivälle omansa. :grin Ja, kun todellakaan itse päitäisi tuota lelumäärää tarpeellisena...
 
- kantoliina
- kantoreppu
- vaatteita
- sinkkivoide
- vanulaput + vanupuikot
- liivinsuojat
- nenäfriida
- turvakaukalo + telakka
- amme + kylpytuki
- vaunut
- pinnasänky
- hoitopöytä
- viltti
- vaipat
- tuttipullo
- korvike
- imetystyyny

Näillä meillä mentiin. Sitterikin oli, mutta ei juurikaan ollut käytössä, koska se voi hidastaa vauvan kehitystä. On parempi antaa vauvan olla lattialla, ja alle lämmin viltti/peitto
 
Ei suoranaisesti vauvatarvike, mutta yksi minusta yllättävä asia mitä piti hankkia lisää, oli käsipyyhkeet. Siis, kun huomattavasti lisäänty käsien pesu vauvan hoidon myötä, käsipyyhkeet tuntui jatkuvasti märiltä ja ei siten hygieenisilta ja vaihdoin niitä 3-4 kertaa päivässä (enkä ole edes mitenkään erityisesti siisteyden perään). Välillä tuntui, että pyyhkeet loppuu kesken.

Yksi harkinnassa oleva hankinta uuden tulokkaan myötä onkin kuivausrumpu...
 
Juu nämä on tosiaan niin mielipideasioita, meillä kylpytuki nimittäin jäi melkein käyttämättömäksi. Ja hoitopöydän korvasi hoitoalusta pesukoneen päällä. :) Mun on nyt pakko sanoa, että vaikka rintapumppua ei muuten aikoisi käyttää, niin meillä sellainen superhalppis käsikäyttöinen oli pelastus, kun rintatulehdus alkoi yhtäkkiä keskiyöllä. Ei tarvinnut kärvistellä aamuun, kun lähiapteekit ei ollut 24h avoinna
 
Mä oon lukenut kauhutarinoita noista kosteuspyyhkeistä ja niiden kemikaaleista, pitää selvittää jos sais ostettua jostain järkevän hintaisia luonnonkosmettisia :)

Mua kanssa hirvittää jo se tuleva lelujen määrä - tai ennenkaikkea kaiken sen krääsälelun määrä mitä ei tosiaankaan kaipaa ahtaisiin nurkkiin pyörimään. Voiks vaan sanoa sukulaisille ja kavereille että ei leluja kiitos?!
 
Meillä molemmat on tykänneen sitterissä kölliä :) ammeeseen ei ollut sitä jalustaa ja hyvin pärjäs ilman, ergonomia ois tietenki ollu parempi sen kans? :D muuten aika sama lista ku sadettarella :) paitti et kanteluhässäköitä ei ollu käytössä. Niin ja se rintapumppu oli mulla myös hyvässä käytössä! :) ja hoitotaso meillä kylppärissä pesukoneen päällä :) ja tutti työnnettiin molemmille jo synnärillä suuhun....
 
Nämä on tosiaan niitä mielipide- ja tottumuskysymyksiä, mutta meilläkin ammeen kylpytuki jäi noin kahteen käyttökertaan. Maidonkeräimet oli kans mulle täysin turha hankinta, pieni tosin. Kantoliinaakaan en oppinut, mutta toivon tulevalle jotain kantotapaa (manduca?). Mitähän muuta... Kehdolle ei tullut käyttöä, koska viihtyi lähinnä sylissä. Oli minun vanha, joten saa toimia lelukorina pehmoille pojan huoneessa. Turhia leluja, etenkin pehmoja, on jonkin verran. Samoin vaatteita, koska ne tietyt suosikit tulee joita haluaa käyttää. Meillä tosin lähes kaikki käytettynä hankittu, joten ei haittaa jos pari bodya jää käyttämättä. Sinkkivoide jäi myös käyttämättä, mutta talkki ja perusvoide olleet pelastus. Myöskään kosteuslakanoita en ole käyttänyt, lähinnä harsoa pään alla kun oli pienempi. Sittenpä tulevat tarpeeseen, kun vaipattomuutta aloitetaan esikon kanssa. Rinnanlämmittimet jäi myös vähäiselle käytölle, vaikka paljon laitoksella varoiteltiin rintatulehduksesta, jos saavat liikaa kylmää.

Hyödyllisiä ovat sen sijaan olleet mm. hoitopöytä, heilurikannellinen roskis vaipoille hoitopöydän vieressä, yhdistelmävaunut, pinnasänky, turvakaukalo ja telakka, sitteri, imetystyyny, kosteuspyyhkeet, iso kasa harsoja levitettynä joka huoneeseen, rintapumppu, rintakumit, kapaloliina (alkuviikkoina) ja imetystä helpottavat vaatteet. Varmasti paljon muutakin, mutta nuo tuli tältä istumalta mieleen. :)
 
Tosiaankin nämä niin jokaisen omia mielipiteitä.. osa rakastaa osa vihaa. :) Mutta listailen nyt itsekkin tänne jotain..

Ehdottomasti parhaita meillä mitkä tuli heti käyttöön
-sitteri,oli helppo vauva sinne laittaa maailmaa ihmettelemään esim kun itse tiskasi/imuroi tms. Meillä koira joten senkin kannalta oli helpompaa seurailla tilanetta kun että vauva olisi lattialla viltin päällä ollut
-vaunut tottakai :)
-harsoja
-tuttipulloja/tutteja
-pinnasänky
-harsot ja vaatteissa suosikkeja itsellä oli vetoketjulliset puvut ja nukkuessa "unipussi"
-vaipat
-ensiapu,kuumemittari,topsi puikot,vanut yms
-tulpallinen kylpy amme jossa jalat
-hoitopöytä


Turhakkeet jotka jäivät pois ensimmäisen viikon jälkeen
-hoidopöydän kertakäyttöiset alustat.. ei pysy paikoillaan ja muutenkin hankalat
-imetys tyyny

Tästäkin listasta puuttuu paaaaljon asioita esim autoiluun tarvittavat ja itselle tarvittavat. :) Listanhan saa loputtomoksi hyvin helposti! :grin
 
Me käytiin eilen kirppareita pyörimässä, miehen ehdotuksesta ja samalla, kun kaupunkiin mentiin niin käytii kurkkaamassa vaunuja ja sopivat tiedossa, kunhan vain sinne saakka päästään. :)
 
Moonflower,täällä kanssa alettu vilkuilee rattaita,mikä niissä sitten niin paljon viehättää.. odotan niin innoissani että pääsen rattaita ostamaan! :p Itsekkin aion käytetyt ostaa.. miun mielestä ainakin vähän "turhaa" ostaa uudet 1000e rattaat jos ei suunnittele heti sikiävänsä uudestaan :grin Miksi maksaa enemmän kun halvallakin saa hyvät. :)
 
Takaisin
Top