Tänään ulkoiltiin?

Käytiin ekan kerran ulkoilemassa vajaan viikon ikäisenä.. nyt käyty lähes päivittäin ainakin pieni lenkki heittämässä. Tänään vaunuiltiin yli tunti :-)
 
Hei kertokaa fiksummat, mikä sen vaunuverhon funktio on? Siis auttaako se pitämään lämpöä sisällä? Sellainen harso? Täällä meillähän nyt ei pikkupakkasta kylmempää koskaan olekaan, mutta olen miettinyt että mihin mä talvella sitä verhoa siihen eteen tarvisin? Kesällä käytän aurinkosuojana... Mutta joka paikassa niitä verhoja näkyy niin ajattelin näin kysyä, että onko siitä oikeasti hyötyä lämmön suhteen vai onko se vaan ns. intimiteettisuoja lapselle (ts. että saa nukuttua rauhallisemmin)?
 
Piipaa, en tiedä, mihin muut sitä käyttävät, mutta minulla on sellainen paksumpi virkattu verho, jonka ajattelen suojaavan tuulelta ja pakkasella pitää vähän hengitysilman lämpimänä. Minulla on mittari itkuhälyttimessä, kymmenen asteen pakkasessa hengitysilma pysyy plussan puolella. Lisäksi meillä on pihassa kesyjä oravia ja innokkaita lintuja, joiden toivon pysyvän poissa vaunuista.
 
Meillä oli eilen poitsu 1h 20 min ulkona nukkumassa, +6 näytti mittari.
Päällä sisävaatteet, villasukat, villatumput, toppahattu, fleece kauluri. Vaunukopassa äp.makuupussi ja toppahaalari ( minkä sisällä lapsi vaan makasi pussissa ).

Tänään 1h ulkona nukkumassa , mittari -6 , muuten sama varustus mutta lisäksi fleecehaalari.. lämpöinen on ollut , muttei hikinen ym kuuma. Aika paljon tälle saa nähtävästi pukea päälle.

Nyt nukahti uudestaan sisälle vaunuissa kun vaan ulkovaatteet välissä riisuin ja tässä arvon aloittaako ruokaa vai herääkö poitsu..
 
Miulla on kyllä niin paska äiti olo kun meiän 6vk tyttö on käyny ulkona vaunuissa vaan muutaman kerran, ehkä 4? Ei vaan jaksa :sad001 Ja nyt tulee pakkaset ni ei tarvii mihinkää lähtee, en haluu kovilla pakkasilla viedä pientä vauvaa ulos.
 
IceQueen, meillä vauva nukkuu ulkona jopa neljä tuntia, sisällä tunnin tai korkeintaan kaksi. Se on aika hyvä motivaation kohottaja. Olen makuupussin lisäksi laittanut vaunuun villapussin, jolloin tarvitsee pukea vauvalle vain tumput, sukat ja lakki. Siis aika pieni vaiva. Ja vastoin yleistä luuloa hyvät päiväunet eivät ole vähentäneet yöunen määrää, vaan yökin nukutaan paremmin, kun päivällä pääsee pihalle. Pienen totuttelun tämä kyllä vaati. Ensimmäisillä kerroilla ei nukkunut kovin hyvin.
 
Miulla on kyllä niin paska äiti olo kun meiän 6vk tyttö on käyny ulkona vaunuissa vaan muutaman kerran, ehkä 4? Ei vaan jaksa :sad001 Ja nyt tulee pakkaset ni ei tarvii mihinkää lähtee, en haluu kovilla pakkasilla viedä pientä vauvaa ulos.
Täällä myös 6-viikkoinen tyttö, jonka kanssa ei paljoa ole vaunuiltu. Ehkä viitenä päivänä on ollut vaunuissa ulkona. Ei vaan ole mielenkiintoa lähteä ulos kun toinen ei viihdy siellä. Mieluummin oon sitten mennyt yksin kävelylenkeille niin oon saanut olla rauhassa. Eikä puhettakaan, että mieskään menisi vauvan kanssa ulos, menee kyllä 2veen kanssa. Myöhemmin sitten enemmän ulkoilua vauvankin kanssa, sitten kun alkaa joskus viihtymään siellä. :)
 
Mä oon myös tyytyväinen ulkona lenkillä tai kuistilla nukuttuihin vaunupäikkäreihin (2-3,5 tuntia). Sisällä ei nuku omassa sängyssä tai yksin yölläkään, ja sohvassa tms. unet on aina lyhykäiset. Me ollaan ulkoiltu 8 päivän iästä melkein joka ikinen päivä. Kävellään koirien kanssa 5-6,5 km ja sen jälkeen vauva jää nukkumaan ulos. Tänään jää välistä, kun tunnen flunssan hiipivän. Jos saisin itsekin nukuttua päikkärit (mitä viime viikkoina ole juuri tarvinnut).
Tyttö 5,5 viikkoa
 
Me käydään kyllä ulkona lenkillä ja leikkimässä esikoisen kanssa joka päivä, mutta en jätä vauvaa vaunuun nukkumaan, kun esikoinenkin käy sisälle päiväunille. Ja saapa siinä sitten itsekin otettua unet jos tarve vaatii. Meillä vauva nukkuu missä vaan hyvin. Jos mies on kotona ja ulkoilee esikoisen kanssa, niin ei välttämättä meilläkään vauva sinä päivänä ulkoile, enkä jaksa mitään paineita siitä ottaa, onhan noita paineita ihan omasta takaa muutenkin. :grin
Tänään oltiin puolisentoista tuntia ulkona. Ensin kävin itse lenkillä, lapset tietysti vaunuissa mukana, ja sen jälkeen vielä esikoisen energian purkua. Vauva nukkui koko sen ajan ja jatkoi vielä sisälläkin.
 
Me ollaan vauvan kans ulkoiltu viikon ikäisestä se 2-3 kertaa päivässä. Hyvin nukkuu vaunuissa ja yleensä ollaan pihalla 1-2 tuntia kerrallaan,kun isompien lasten kans ulkoillaan ja puuhaillaan samalla. Nopeasti tuleekin vauvalle se rytmi,että nukutaan ja syödään sillon ja sillon,säännöllisen ulkoilun myötä. Aamulla 7:30 lähdetään ulos ja 10 kieppeillä sisälle ja 14-14:30 toisen kerran ulos ja sisälle 16 jälkeen syömään. Joskus voidaan illalla pyörähtää ulkona lenkki,näin talviaikaan harvemmin mutta kesän korvilla vielä ennen iltapuuroa käyty kävelyllä ta puistossa yms.
 
Meillä vauva nukkui tänään ekat unet ulkona, n. 2h yhteensä. Käytiin aamulla neuvolassa, sieltä lähtiessä nukahti vaunuihin, käytiin nopeasti kaupassa ja sitten kävelin vielä kotiin ja jäi ulos nukkumaan. On siis nukkunut vaunuissa ennenkin, mutta vain kun oon kävellyt. Kylmillä oon nostanut sisälle jatkamaan unia, mut eihän tuo oo enää sitten nukkunut! Tänäänkin olin pukenut liian vähän käsiin, olivat vähän kylmät. Muuten oli kovin lämmin vauva :) Nukkuu äitiyspakkauksen makuupussissa, ja yläpäästä jää vähän liian avonaiseksi, siitä kylmät kädet. Täytyy lisätä joku peitto tai paksummat hanskat vielä, nyt oli -5 astetta.
 
Meillä se muutama kerta mitä ollaan käyty ulkona vauva on nukkunu sen aikaa kun liikutaan mut herää heti kun vauhti pysähtyy. Ehkä se vielä muuttuu jossai vaiheessa kun ikää tulee vähän lisää. Esikoinen (talvivauva) alkoi nukkumaan päiväunensa rattaissa n. 3kk iässä (kun tuli kevät) ja nukkui sillon pidemmät unet kun sisällä, eli tiedän että ulos on hyvä nukuttaa. Esikoinen 2v nukkuu edelleen päiväunensa rattaissa :) Tuplarattaita meille ei tullut kun esikoinen on niin kova kävelemään, jaksaa kävellä pidemmälle kun äiti :grin Eikä lapsia voisi kuitenkaan yhtä aikaa nukuttaa ulos kun jompi kumpi herättäisi kuitenkii toisen aikasemmin herätessään. Tämä siis esteenä vauvan ulos nukuttamiselle, esikoinen varannut rattaat käyttöönsä päiväuniaikaan niin vaunut ei ole silloin vapaana :grin
 
Me käydään vaihtelevasti ulkona enkä pidä alta viidentoista asteen pakkasia esteenä - sopivasti vaan päälle ja suojaa naamalle, niin kyllä siellä tarkenee. Äiti taitaa jäätyä suuremmalla todennäköisyydellä, kun ei talvitakin untuvatakki (kyseessä siis tuollainen Ahkkan 3 in 1 takki, jossa on reisimittainen kansitakki ja lantiomittainen irrotettava untuvatakki) mene tissien kohdalta kiinni..

Mutta mä olen ottanut vauvaa turvakaukalossa tohon lähikauppaan mukaan, niin saa edes vähän raitista ilmaa niinäkin päivinä, jolloin ei olla ulkona muuten - parvekkeella en ole vielä nukuttanut, kun varmaan pitäis ostaa se itkuhälytin eka, kun ei näillä keleillä raaski oviakaan auki pitää. :rolleyes:
 
Tänään oli luvattu enemmän pakkasta, niin laitoin vielä villaisen peiton vaunun pohjalle, ettei kylmä tule alakautta. Muuten oli sama vaatetus, mitä aina. Vauva oli ihan hikinen herätessään.
 
Minäkin puin tänään vauvalle liikaa vaunuihin päälle...Hikinen pää oli herätessä. Reilut 12 oli pakkasta. Eli kyllä kai sitä kylmemmilläkin ilmoilla kehtaa ulkona nukuttaa.
 
Takaisin
Top