Synnytystapa-arviointi

gamle

Vauhtiin päässyt keskustelija
Millä viikolla teille on tehty/varattu synnytystapa-arviointi? Miten usein teillä on/(on ollu aiemmissa raskauksissa) neuvolakäyntejä viikon 36 jälkeen? Mulla ei oo vielä aikaa (tulee kutsu postissa) tuohon arviointiin ja neuvola on vielä 2 viikon välein (nyt viikkoja 37 ja seuraava viikolla 38)...
 
Mulla ei olisi ollut edes mitään arvioita ellen olisi itse kysyny lääkäriltä neuvolassa pari viikkoa sitte. Ja silloinkin sain vähän epävarman vastauksen. Alakautta näillä näkymin. Onneksi joutui la käymään käyrillä ja oli päivystävänä lääkärinä sama jonka luona kävin npultran jälkeen ja oli papereistani huomannut että olen pieni synnyttäjä ja halusi tutkia että varmasti voin alakautta synnyttää. Tämä sama lääkäri oli silloin 11viikolla jo sitä mieltä että näin loppuvaiheesta pitäisi alkaa tarkistelemaan ja katsomaan vauvan kokoa mutta kukaan ei olisi sitäkään ottanut asiakseen. Neuvolassa kysyin pari viikkoa sitte TH:lta että minkäkokoiselta vaikuttaa ja sain vaan vastauksen ettei mikään iso, mutta ei mikään pienikään. La lääkäri sitten totesikin käsikopelolla että juuri mun mittoihin sopiva vauva tulossa. Tämä lääkäri tuntuu tosi pätevältä ja ottaa asiakseen. Muut on olleet vähän sellasia että itse melkein on saanut arvailla sitten mitä tapahtuu. Tosin, ehkä oon pettyny tähän seinäjoen sairaalaan ja neuvolaan kun ei tarkisteta ensisynnyttäjiä sen kummemmin ja asioista ei puhuta. (Ainakin näin omalla kohdalla) 
 
Neuvolassa ei ole puhuttu synnytystapa-arvioinnista tai vauvan kokoarviosta mitään vielä mulle sitä siis innolla itsekin odottaisin! emoticon
Mulla on neuvola ollut vielä 3 viikon välein eli nyt seuraava tällä viikolla rv 35+1 sitten on lääkäri 37+1 mutta kukaan ei ole kertonut mitä siellä tehdään jos samat kuin viimeksi niin katsoo vauvan tarjonnan, sykkeen ja onko paikat auennut.

RonjaM & "NaPPula" rv 34+5
 
Jos en nyt ihan väärin muista, niin mulle sanottiin, että lääkäri katsoisi loppuraskauden tarkistuksessa (oli viime viikolla eli rv 37), että onhan lantio ihan ookoo alatiesynnytykseen. Ei se kyllä mun mielestä katsonut, mutta voi myös olla, että katsoi. Oli ulkomaalainen lääkäri enkä pahemmin tajunnut sen puheesta mitään...

Varsinainen synnytystapa-arvio tehtäis mun mielestä keskussairaalassa, jos olis tarvetta tai jos raskaus kestäisi yli lasketun ajan...

En nyt oo ihan varma näistä, voi olla, että puhun jotain omiani...
 
Itse olin viimeviikolla synnytystapa-arvioinnissa ja viikkoja silloin 37+3. Neuvolakäyntejä on ollut rv 36jälkeen joka viikko. Viiminen neuvolalääkäri oli rv 35, joka pisti lähetteen keskussairaalaan kyseiseen arvioon. Sanoi että yleensä tehdään rv37-39 aikana, koska silloin helpompi arvioida painoa.
 
Ompas kirjavaa käytäntöö. No, kaipa voin luottaa, että kaikki tulee ajallaan. Mun mielestä mua pitäs seurata vähän tarkemmin, kun on tuo Sintti perätilassa. Yritin tänään soittaa neuvolaankin, et missä viipyy viime viikolla luvattu "mahdollisimman nopeesti" saatava aika Iisalmen sairaalaan, jossa ne ei vauvaa käännä, mut lähettävät edelleen KYS:iin jos edelleen on perätilassa. Numero oli koko soittoajan varattu, joten en voinu tarkistaa, oliko lähete todella lähteny matkaan ja miten nopeesti sairaalasta pitäs odottaa yhteydenottoo... neuvolassa sanottiin vaan et pysy puhelimen vieressä ja sitä oonkin tehny ja rukoillu et puhelin ei tee tenää (kuten yleensä, jos on tärkeestä asiasta kyse). Nyt mulla on sellanen pessimisti-asenne, et ne kuitenkin sanoo KYS:illä vaan,et ei pysty enää kääntämään, jos sinne joskus pääsen..

Tatjuska: Synnytysvalmennuksia on kahen viikon välein, mut me ei olla yksinkertasesti ehditty käydä siellä. Meidän piti viime lauantaina lähtee, mut miehen veli särki kätensä töissä (ne pyörittää kahestaan maatilaansa), eikä lauantaille saanu lomittajaa joten ei päästy lähtemään. Meidän pitää kuitenkin lähtee KYS:iin asti sen takia ja siihen menee sen verran kauan aikaa, et ei oo mahollista lähtee ilman lomittajaa. (LA:n aikoihin sillä on onneks lomittaja)
 
Mulla on 37+6 synnytystapa-arvio ultrassa kun mulla on toi diapeetes. Muuten olis ilmeisesti tehty viikoilla 36-37 viimeisellä lääkärikäynnillä käsikopelolla. Neuvola on vielä ainakin parin viikon välein, voisin kyllä mennä jokakin viikko ihan vaan mielenkiinnosta... :) Näin Turkusa.
Gamle onpa ihme meininkiä. No, niinhän se monesti terveydenhuollossa menee että jos jotain haluat niin vähintään pitää hiukan tirauttaa tai ainakin liioitella. Toiv saat sen ajan pian ettei tarvi stressata. Kyllä mäkin olen ymmärtänyt että perätilaa pitäis enempi kyttäillä, että mitä sen kanssa tehdään. Kaverilla ainakin buukattiin sitten sektio kun ei ollut niin innostunut alatiestä. Lasta ei tietääkseni yritetty kääntää kun se ei vissiin ole kovin helppoa tai edes pysyvä ratkaisu. Tämä on tosin epävirallista, ei tietoa! :)
 
Sofi: Joo, sitä ne neuvolassakin sano et ei ehkä pysy, jos vaikka saataskin kääntymään. Neuvolatäti vaan ite luulee, et ilman muuta saa käännettyä. Siihen en usko ensinkään. Ei se mitään "maidon ostoa" ole. Haluisin synnyttää alateitse, mut en perätilassa olevaa. Jotenkin en jaksa uskoo, et onnistus. Sektiokaan ei Todellakaan houkuta. Sormet ja varpaat siis ristiin, et saadaan käännettyä ja et pysyy niin päin loppuun asti...
 
Täällä jyväskylässä ei ainakaan minulle tehdä minkäänlaista synnytystapa-arviota jos vaan kaikki menee normaalisti. Lääkärin tapasin viikoilla 23(?saattoi olla pari viikkoa myöhemminkin, en muista) ja silloin katsoi paikat mutta muuten en sit lekuria enää nääkään jos ei ihmeitä tapahdu. Aika luojan lykkyyn on siis täällä jätetty asiat, mutta toisaalta uskon kyllä että muksu mahtuu ihan tavallisesti sieltä tulemaan.
 
Gamle: Se vauvan kääntäminen ei tosiaankaan oo mikään itsestäänselvyys sitäpaitsi sitä ei edes yritetä jos on a) liian vähän vettä tai b) asento on sellainen, esim tiukka perätila jossa vauvan pylly on jotenkin kiinnittynyt lantioon. Eli ei sun huoles turha ole, mä oon joutunut pelkään tota samaa ja vieläkin jännittää että pysyykö tää oikein päin loppuun asti... Mutta koko sydämestäni toivon, että Gamle sun vauva vielä kääntyisi emoticon
 
Mulla ei tosiaan tuo kääntäminen onnistunut, vaikka kaksi kertaa yritettiin. Nyt siis lantio kuvataan ja sitten arvioidaan synnytystapa. Mä melkein toivon, että ne ehdottais sektiota. Oon kuullu kaikkia kauhujuttuja tosta perätilasynnytyksestä, niin en osaa päättää et mitä teen :/
 
Oho, tosi vaihtelevia käytäntöjä täällä noiden neuvola-juttujen kanssa... Kuka sulta Simppu otti sen streptokokkinäytteen jos et nää enää lääkäriä ennen synnytystä? Vai otetaanko sitä ollenkaan?
 
Kiitos Tatjuska :). Toivotaan tosiaan, et ei oo kiinnittyny. Lapsiveden määrä oli vielä viimeviikolla normaali, joten siitä se ei varmaankaan jää kiinni... tai mistä sen tietää vaikka tilanne olis viikossa muuttunu.

Jeps eli tänään soittelin Iisalmeen, miks ei soittoo kuulu ja sieltä sanottiin, et ei siellä mitään lähetettä oo. Käskivät yrittää saada neuvolaan yhteyttä ja onneks sainkin kiinni vaikka ei ollu soittoaika tai edes soittoaikapäiväkään (ei välttämättä vastaa puhelimeen, jos sillä on asiakas vastaanotolla). Harakka väitti kiven kovaan, että laitto lähetteen menemään kiireellisenä jo torstaina. Lupas ottaa asiasta selvää ja soittaa sitten takas.

Muutama tunti tämän jälkeen mulle soitettiin KYS:iltä ja varasivat mulle huomiselle (ke) ajan suoraan sinne. Tunti tästä ja harakka soittaa, että perjantaina oli ollu KYS:iltä joku th siellä käymässä ja laittanu mun lähetteen eteen päin kuopioon, muttei ollu merkannu sitä minnekään ja siks mitään ei näkyny tiedoissa. Eli siis huomenna selviää, miten tässä käy... :O
 
Pombomushu, hehe, minkä?
Ei siis ole otettu mitään streptokokkinäytteitä, mut oon kyllä ollu muutenkin siinä luulossa että sitä ei automaattisesti seulota Suomessa? Onko muilta otettu, miten se ees otetaan muuten?
 
Siis otetaan sellaisella pumpulipuikolla emättimestä ja persaukon suulta näytteet. Kivuton ja nopea siis. Mulle ainakin selitettiin, että streptokokki on emättimessä ihan vaaraton bakteeri, minkä on joskus saattanut saada, ja mikä joskus raskausaikana saattaa lisääntyä hurjasti ja on siinä tapauksessa vaaraksi alatiesynnytyksessä vauvalle. Jos toi näyte olis positiivinen, niin synnytyksen yhteydessä annettaisiin suoneen antibioottia, että vauvalle ei olis mitään vaaraa tosta. Luin netistä aiheesta ja Suomessa oli tosi vaihtelevia käytäntöjä ton suhteen... en tiedä miksi...
 
Simppu, ei munkaan mielestä sitä kai oteta. Multa otettiin joskus ihan alussa kun oli tulehdusoireita muiden muassa, ehkä verestä...? Samalla kun otettiin alanäytteitäkin niin en oikein tiiä (enkä muistakaan kun siit on niin kauan). Mut luulisin että verestä. Ja siis joskus myöhemmin kun lueskelin nettiä vasta mulle selvis että tuo streptokokki siinä testattiin. :D Ei siis mulla ainakaan sitä ole otettu, ei kai se nyt riittäis että ihan alussa otetaan, kai sen voi myöhemminkin saada. Vai onko siinä jotenkin kantaja? Oh god että olen taas kujalla. Kertokaa viisaammat. SEN sentään tiedän, että jos se on, annetaan antibioottia synnytyksessä.emoticon
 
Ei multakaan ole mitään streptokokkinäytteitä otettu, vaikka oli neuvolalääkäri viikoilla 26 ja 35.  Eikä siitä ole kyllä neuvolassakaan ollut mitään puhetta edes..
 
Ei ole multakaan otettu mitään näytteitä. Nyt TAYSissa otettiin suusta ja nenästä MRSA näyte kun se otetaan jos on ollut sairaalahoidossa olikos se nyt vuoden 2005 jälkeen tai jotain....
 
Mulla ihan raskauden alussa, ensimmäisessä virtsanäytteessä näkyi tuo streptokokki-b, jonka takia siis laittavat synnytyksessä antibioottia suoneen. Tuon ensimmäisen virtsanäytteen jälkeen jouduin joka kuukausi viemään pissanäytteitä, jotka onneks olleet nyt sitte puhtaita.
 
Multa otettiin sillon viikolla 28+5 toi näyte, kun olin sairaalassa yön tarkkailussa sen verenvuodon takia. Muuten ei kyl kans käsittääkseni sitä ois testattu!
 
Takaisin
Top