synnytyksestä toipuminen ja vauvan painonnousu?

satuvee

Näppärä viestien naputtelija
kiinnostais tietää, miten ootte muut toipunu. mulla on nyt viikko synnytyksestä, ja aluksi voin tosi hyvin ja vauva osasi heti syödä hyvin ja vaikka paino kävi alhaalla niin lähti silti nousuun. käytiinkin vaikka missä, ostoksilla..mutta sitten kaikki lävähti naamalle.

vauvan paino on nyt taas laskenut, vaikka imetän koko ajan ja vauva nukahtaa aina tyytyväisenä. joka päivä pitää käydä neuvolassa tarkistuttamassa. tuntuu että alun turvotuksen jälkeen tissit on ihan tyhjänä :( enkä haluu joutua siihen lisämaito+tissinhylkimishelvettiin mikä oli esikoisen kanssa :,(

tänään tulikin sitten myös reippaammin verta ja neljä hyytymää, ja on ollu oksettava olo, lämpö puoli astetta koholla muttei kuulemma oo vakavaa.

onko teillä ollu päiviä jolloin vuoto on runsaampaa, ja kivut? minä päivänä nousi maito, ja ootteko huomannu että se viikon jälkeen ois vielä lisääntyny?
 
Piti tulla heti vastailee, vaikka en tiiä onko tästä sulle mitään apua. Meil on menny kaikki oikeestaan liiankin hyvin, siksi epäilen. Toivottavasti jotain apua ois kuitenkin.

Mulla nous maito toisena päivänä synnytyksestä ja siitä asti sitä on riittäny. Pojalla paino nousee hurjaa vauhtia, 1kk neuvolassa oli 5230g, kun syntymäpaino oli 3430g. Nyt 6 viikkoisena painaa varmasti yli 6kg. Maidon kanssa oon huomannu, et kun oon syöny kunnon aterian tai käynyt kävelylenkillä, niin tissit tuppaa täyttymään tosi runsaasti. Muuten ovat sellaiset tyhjemmän oloiset, mut maitoo kuitenkin on, sillä pojan tissitellessä voin tuntee ja kuulla sen suihkuumisen. :) Eli ruoka ja ulkoilu pakkaa mul ainakin tissit täyteen.

Jälkivuotoo mul oli n. 2-3 viikon ajan, sen jälkeen tiputellu ajoittain. Varsinkin varsinaisen vuodon loppuvaiheessa oli päiviä, jolloin tuli enemmän ja toisina vähemmän. Kipuja ei oo ollu, eikä niitä kuulukaan olla. Jos on kipuja ja kuumetta + mahdollisesti vuoto haiskahtaa, voi olla alkava kohtutulehdus. Kannattaa tarkistaa, jos sul lämpöily jatkuu.

Mut sun vauvasta sit, onko tullu pituutta edes jos ei painoo? Pystysitkö tekee kotona syöttöpunnituksia niin näkisit paljonko sitä maitoo oikeen tulee? Kenties neuvolasta vois lainata vaa'an? Mites vauva muuten, sanoit et nukahtaa tyytyväisenä syötön jälkeen, mut millainen on muuten, vatsavaivoja, pulautteleeko paljon? Voisko olla jotain imeytymishäiriöitä, jos paino ei nouse vaikka maitoa tulee? Jos muuten joudut lisämaitoo antamaan, niin ootko kuullu imetysapulaitteesta (esim. http://shop.paarmuska.fi/product/8/medela-imetysapulaite ), niin vauva sais lisämaidon ns. rinnasta eikä pullosta. Tällaista pohdin tähän loppuun. Tsemppiä teille, toivottavasti tilanne selkiytyy ja paino lähtee nopeasti nousuun. :)
 
Mulla jälkivuoto niukkeni kolmen-neljän päivän kuluttua synnytyksestä, kunnes runsastui parin viikon päästä ja nyt taas niukkenee. Maito nousi ehkä noin 4pv synnytyksestä ja sen jälkeen tissit ei oo niin täynnä enää olleetkaan. Imetän niin kauan kuin tissi vauvalle kelpaa, mutta korviketta menee paljon lisäksi. En tiedä johtuuko tämä maidon riittämättömyys siitä, että olin vauvasta erossa sen tehollaoloajan enkä pystynyt riittävän usein imettämään. Lypsämällä en oo saanut ulos kuin muutaman millin. Vauvan paino alkoi nousta vasta toisen viikon puolivälissä, vaikka ruokaa on saanut niin paljon kuin sisällä pysyy. Sun huonovointisuus voi vaikuttaa siihen maidon tuloon, mutta kuvittelis, ettei oo syytä huoleen jos vauva on kuitenkin tyytyväinen.. Kipuja mulla ei oo ollut, kuin korkeintaan pidemmän kävelymatkan jälkeen..
 
Mun mielestä kuulostaa vähän huolestuttavalta, jos tulee kipuja, kun on ensin ehtinyt voida hyvin. Tulee mieleen kohtutulehduksen mahdollisuus, vaikka puoli astetta lämpöä onkin vielä vähän. 

Täällä on nyt 17 päivää synnytyksestä ja ihan normaali toimintakykyinen olo, vaikka tikit eivät ole vielä sulaneet (lievät toisen asteen repeämät). Haava toipui parissa päivässä sen verran kivuttomaksi, etten tarvinnut enää lääkkeitä. Vuoto jatkui hieman pidempään kuin missään oppaissa yms sanotaan. Runsaampaa veristä vuotoa taisi tulla vähän yli viikon ja sitten muuttui niukemmaksi ja rusehtavammaksi. Nyt kaksi päivää ollut aika niukkaa valkovuotomaista, seassa vielä veriviiruisuutta.

Meillä oli ensi alkuun imettämisen kanssa ongelmia. Vauva oli niellyt mahalaukun täydeltä rusehtavaa lapsivettä (yäk!) ja synnytyksen jälkeen imettiin useampaan otteeseen hengitystiet. Ensimmäisen vuorokauden aikana hän oksensi / puklasi rusehtavaa lapsivettä, ei ollut yhtään kiinnostunut syömisestä ja vasta lähes vuorokauden ikäisenä otti ensin pullosta imuotteen. Toinen vuorokausi oli yhtä tuskaa, kun yritettiin lastenhoitajien avustuksella saada rinnalle. Asiaa ei tietty auttanut, että olen ensisynnyttäjä, joten ei mulla ollut mitään käsitystä, miten se imetys lähtisi sujumaan. Mutta siis vauvaa tungettiin väkisin rinnalle, hän sysi rintaa kaikin voimin kauemmaksi ja suostui korkeintaan imemään pikkuisen rintakumin kautta, kun sinne ensin ruiskutettiin luovutettua maito. Vasta kolmantena vuorokautena alkoi imetys sujua, ensin rintakumin avulla, sitten ilman. Luovutettua maitoa hän sai pullosta etenkin yöaikaan, koska valvoi itkuisena pikkutunneille saakka.

Kuitenkin painonlasku jäi 7-8 prosenttiin ja  neljän vuorokauden iässä paino kääntyi nousuun, vaikka maito nousi kunnolla vasta viidennen vuorokauden aikana. Sen jälkeen paino on noussut tasaisen varmasti, vaikka rinnat eivät alku pakotuksen jälkeen ole tuntuneet kovin täysiltä muuten kuin poikkeuksellisen pitkien syöttövälien jälkeen. Mun olisi vaikea luottaa, että maitoa tulee riittävästi, jos ei poika olisi kylläisen oloinen ja neuvolassa vaaka näyttänyt hyviä lukemia.  

Oluwatobin neuvot maidon määrän ja painon seurannan suhteen kuulostivat hyviltä. Mitä neuvolassa on sanottu?

Täällä on kuluttanut sekä vauvan että äidin voimia runsas kakkaaminen. Meillä on tullut runsaimpina päivinä n. 20 kakkaa päivässä ja päälle kymmeniä rupsuja, joiden mukana pikkuisen kakkaa tai vähintäänkin ruskeaa lirua. Olisin varmaan ollut ihan hermona, jos ei tuotos olisi ollut ihan normaalia koostumukseltaan (heh, kun se lirukin lasketaan normaaliksi...). Kestovaipat on unohdettu suosiolla ja energia suunnattu vaippa-alueen ihon hoivaamiseen. Onneksi nyt näyttää kakkamäärä tasaantuneen reiluun 10 kertaan per vuorokausi + ne rupsauttelut. Olen ehtinyt karsia erinäisiä juttuja ruokavaliosta (mansikat, kahvi, tee, suklaa, kaali, ruisleipä, palkokasvit, sipuli) ja hankittuna on jo maitohappobakteeritkin, jotka otetaan ehkä kokeiluun alkuviikosta. Kyllähän noita vaippoja vielä itse vaihtaisi, mutta kun pienestä näkee, että ennen kakkaa vatsa kipristelee ikävästi, ja vaippa-alueen iho on välillä helottanut ikävän punaisena.

Vatsankipristelyt tekevät sen, että pikkuista on vaikea saada uneen. Vaunukävelyt ja pitkä kainaloon nukuttaminen (min. puoli tuntia) tuntuvat olevan ainoa keino saattaa vauva sikeään uneen.

Maaria
 
kiitos kaikille tosi paljon vastauksista, oon kyllä lukenu ne heti, mutta näpyttely on ollu vaikeeta kun käyn koneella aina imettäessä, niin tulee vaan käytettyä hiirtä :)

mullahan ne jälkisupparit vielä paheni edellisen viestin jälkeen, oli muutamana päivänä kovemmat kivut ku synnytyksessä, kesti noin tunnin kerrallaan eikä mikään auttanu. nyt toivottavasti ei enää tulis sellasta. runsaampaa vuotoa on edelleen joinain päivinä, mutta aina se on loppunu vuorokauden kuluessa. ei oo ollu kuumetta enää, eikä hajuja, joten ilmeisesti kaikki on ok. noi kivut kyllä yllätti, esikoisen kanssa ei ollu ollenkaan näin pahoja, ihan sellasia lieviä menkkakipuja.

viime neuvolassa vauvan paino oli noussu 55 g. nyt en tiiä, ens viikolla sitten seuraavan kerran. imetys ei oo edelleenkään helppoo, vaikka ei mun mielestä oo mitään vatsaongelmia tai pulauttelua tms. mukaan kuvioihin on tullu vauvan raivarit. ei siis raivoa maidon loppumista, vaan ihan alussa kun ei heti oo nänni suussa oikein, tai jos hetkekskään irtoo. on meinaan tosi rasittavaa. sitten mäkin alan itkeen ku siihen rääkymiseen ei auta silitys tai laulaminen tai lohduttelu tai asennon tai tissin vaihto, ja vaippakin on yleensä just vaihdettu. se huutaa vaan vaikka tissi on suussa ja maitoa valuu ympäriinsä. sitte lopettaa sattumanvaraisesti ja sama tissi ja asento onkin yhtäkkiä ihan ok. aluks oli vaan kerran päivässä, nyt alkaa oleen joka syötöllä. ja ollaan annettu lisämaitoa pelkästään ruiskusta, ei siis pullosta kertaakaan (mies hoitaa yhden syötön aamuyöllä).

ai niin, ja neuvolassa ohjeeksi annettiin, että pitäis pikkuhiljaa lisätä lisämaidon määrää ja lyhentää imetysaikaa (?!), kun kysyin miten imetyksen sais toimimaan. no se lisämaidon lisääminen vaan vaikeuttaa imetystä, kun oma maito vähenee. oon siis toiminu täysin päinvastoin, että yritän imettää vaan enemmän ja pumpata pari kertaa päivässä. mutta ei sekään saamari toimi kunnolla, aina tulee vaan se 20 milliä kunnes ranne on tulessa..aaargh..!! ois niin helppoo elämä kun antais vaan korviketta. sais nukkuu yli 5 tuntia vuorokaudessa ja jakaa syöttämisen puoliks..no otan nyt ensin kuukauden täysimetyksen tavotteeks, ja teen sitten uuden päätöksen.
 

päivä kerrallaan..

 
niin ja maaria72: joo, siis meilläkin on aina kakka kun vaippa vaihdetaan, joskus kakskin on ehtiny varmaan tulla. mutta ei tunnu ärsyttävän ihoa, onneksi. bepanthen on hyvä siihen ärsytykseen, mutta varmaan se onkin jo käytössä, tai joku vastaava. ite oon syöny kans maitohappobakteereja jo raskaudesta asti, niitä mitkä tutkimusten mukaan vähentää koliikkia, kalliita mutta vissiin toimii kun ei oo ollu vauvalla mahavaivoja, ei itke muutakun nälkää ja sitten ne tissiraivarit..!!!!

nukuttaminen on kyllä meilläkin vaikeeta, haluu olla vaan tissi suussa eikä muuten nuku mun lähistöllä. mies saa sen rauhottumaan kapaloimalla sen kunnolla ja hyssyttelemällä tutin kaa, mutta mulla se rääkyy vaan tissiä suuhun.
 
satuvee mitä ne sellaset maitohappobakteerit on nimeltään mitkä koliikkia vähentää?
 
Meillä esikoisen kanssa auttoi noihin tissiraivareihin se, että isä vei vauvan hetkeksi muualle: kanniskeli sitä ja toi takas kun tyttö oli rauhoittunut. Mikään muu ei tepsinyt. Hui.. muistan vieläkin sen oman turhautumisen fiiliksen.. jaksuja!!

Nyt sit täällä myös tapellaan tuon painonnousun kanssa.. jäbsterille tulee huomenna ikää kaksi viikkoa ja paino on edelleen sama, kuin sairaalasta lähtiessä. Käytiin tänään punnituksessa ja perjantaina taas.. mua NIIIIIIIN ahdistaa tää punnitushelvetti, joka heti alkaa pienen vauvan kanssa.. Vauva on tyytyväinen, syö rintaa, maitoa tulee, pissaaa ja kakkaa monesti päivässä (etenkin pissaa ) ja jaksaa seurustellakin päivittäin pari tuntia putkeen. Mutta silti.. painon pitäis nousta, käsitän sen. Joillakin kuulemma menee vaan siinä pidempään. Ahdistus on iskenyt.. :(
 
Mirde: joo meillä on paino varmaan edelleen alle sen mitä sairaalasta lähtiessä, se laski alussa niin paljon..ahistavaa. mutta ahistais enemmän, jos vauva ei jaksais imeä tai valvoa eikä kakkais niin hyvin.

kattili: sen maitohappobakteerin nimi on DDS+, sitä on apteekeissa vaan jääkaapissa. luin sellasen tutkimuksen esikoista odottaessa, että tiettyjä bakteereita on tutkittu ja ne vähensi mahaongelmia silleen että ku koliikkilapset, jotka itki yli 3h päivässä, sai niitä, niin se itku väheni jonnekin alle puoleen tuntiin. ja että raskauden ja imetyksen aikanen käyttö auttais just..ja sitten metsästin sellasen merkin, jossa oli käytetty just niitä tutkittuja bakteereja (en muista enää nimiä :D), ja se oli toi DDS+. ite oon myös ollu tosi paljon harvemmin sairaana eikä oo maha oireillu ku alotin ne, ja mulla on ollu aina tosi huono vastustuskyky.
 
Mullehan tehtiin sektio ja ensin sairaalassa ajattelin, etten toivu tästä koskaan. Kivut olivat varsinkin kipupumpun pois ottamisen jälkeen aika kamalat. Sitten kotiinlähtöpäivänä alkoi kävely yhtäkkiä onnistua paremmin ja nyt pärjään kotona suht hyvin. Jälkivuotoa on edelleen.

Mulla nousi maito neljäntenä päivänä synnytyksestä eli kotiinlähtöpäivänä torstaina. Tissit turposivat aivan pinkeiksi enkä itsekään meinannut saada niistä kunnon otetta. Yritin aina vähän hieromalla saada tissejä jonkunlaiseen imetyskuosiin, mutta en ole vieläkään lypsänyt kunnolla tai pumpannut. Vauvalla on varmasti tuon pinkeyden takia lipsunut oikea imuote niin että mulla on varsinkin toinen nänni haavoilla. Tänään olen kiinnittänyt erityishuomiota oikeaan asentoon sekä ottanut ilmakylpyjä ja käyttänyt Lansinohia ja kipu onkin helpottanut. Pinkeys on nyt myös helpottanut.

Mutta. Sairaalassa vauva oli tosi rauhallinen ja vaikka esimerkiksi toisena yönä se olisi viihtynyt rinnalla koko ajan, kaikki vaikutti menevän normaalisti. Sairaalassa vauva veteli jopa parin tunnin imemismaratoneja ja vaikutti hyvin tyytyväiseltä sekä nukkui rauhallisesti ym. Paino sairaalasta lähtiessä oli sen 10 % rajoissa.

Nyt viime yönä sitten vauva ei yhtäkkiä rauhoittunut yhtään syöttöjen välissä vaan olisi viihtynyt rinnalla koko ajan. Päivällä samantapainen kaava on jatkunut. Vauva ei tunnu rauhoittuvan millään vaan olisi koko ajan vailla rintaa. On ensimmäistä kertaa itkuinen vaikkei vieläkään vedä mitään raivareita tai hillitöntä parkua. Saattaa imeä vartin, lopettaa itse ja kun yrittää rauhoittaa unille, on taas hetken kuluttua lopsuttelemassa suuta ja imemässä (aiemmin imujaksot ovat kestäneet kauemmin ja välissä on olleet kunnon unet). Kakkaa on tullut tosi paljon, samoin pissaa. Meillä on maanantaina neuvola, jolloin pitää kysellä tarkemmin. Alan vaan itse olla aika poikki, kun valvoin jo ennen synnytystä enkä ole nytkään saanut torkuttua kuin muutaman tunnin yössä. Mutta onko tämä nyt vaan joku vaihe vai pitäiskö olla jotenkin huolissaan?

Täytyy ensimmäisenä varmasti tarkistaa oma ruokavalio ja jättää kahvit sun muut vähäksi aikaa pois, jos vaikka joku mun syömisistä aiheuttaisi vatsavaivaa vauvalle. Ollaan yritetty röyhtäyttää ahkerasti, hieroa vauvaa ja vähän jumpatakin, jos tuo rauhattomuus johtuisi ilmavaivoista.
 
Meillä imetys sujuu muuten tosi hyvin, mutta tyttö nukahtaa helposti rinnalle ilmeisesti liian nopeasti tai jotain, kun herää sitten hetii uudelleen syömään. Yritän nyt saada pitkitettyä syöttöhetkeä silittelemällä poskesta tai liikuttelemalla nänniä, että vauva ei heti nukahtaisi. Päivällä sitä voi imetelläkin usein ja lyhyesti, mutta yöllä olisi kiva tosiaan saada vähän puolta tuntia - tuntia pidempi unijakso.

Sairaalassa vauva oli koko ajan rinnalla, mutta mulla ei ollut noussut vielä maito, joten ei saanut mitään. Itki ekan yös koko ajan ja mä olin jo ihan ahdistunut, et mikä vauva tää on, kun ei esikoinen sairaalassa juuri itkenyt. Tokana iltana hoitaja tuli kysymään, että onko vauva saanut lisämaitoa, kun noin itkee. Sanoin, että ei, kun en sellaista tajunnut pyytää. Hoitaja toi vähän korviketta ja vauva söi ahnaasti ja kävi heti nukkumaan. Toka yö sairaalassa meni huomattavasti paremmin ja sain vähän nukkuakin ja kotona onneksi nousi sitten jo toisena päivänä maidot. Ja mullakin rinnat ihan piukeina vieläkin, kun tyttö on kohta kaksi viikkoa. Yhtenä iltana pumppasin desin toisesta rinnasta ja vähän vähemmän toisesta, mutta pakotus ei lähtenyt yhtään minnekään, joten en oo sen jälkeen pumppaillut, ettei jatkuvasti näin paljon pakottaisi. Kai se jossain vaiheessa tasaantuu? Esikoisen kanssa en muista tälläista pakotusta, joten johtuuko sitten tytön tiheistä syöntiväleistä vai mistä, mut hyvä tietysti kun maitoa tulee :)

Tsemppiä kaikille!
 
kiva kuulla teidän muidenkin imetyskokemuksia, ei oo pelkkää ruusuilla tanssimista..!

mä yritin täysimetystä sen 2,5 viikkoa, mutta se oli sellasta, että vauvan piti olla koko ajan tissillä, muuten se itki. ja sai tissilläkin raivareita. meillä alko oleen molemmat koko ajan itkemässä, niin päätin että jotain on tehtävä. ilmeisesti mulla ei tuu tarpeeks maitoa, vaikka pumppasin 2 kertaa päivässä ja imetin alusta asti aina kun vauva halus. joten nyt imetän aina kun sillä on nälkä, mutta sitten kun vauva alkaa olla rauhaton niin annan aina niin paljon korviketta kun haluaa. ja elämä on ihanaa :) vauva nukkuu nykyään 3-viikkoisena monta tuntia putkeen, kakan ja pissan määrä on tuplaantunu, eikä se itke enää ollenkaan! kattelee vaan silmät apposenaan ja jaksaa valvoakin ilman että on tississä kiinni. tuntuu että aukes ihan uus, ihana vauvanhoitomaailma, jossa kaikilla on hyvä mieli :D

mulla jäi esikoisesta sellanen hirvee ahdistus kun hoitajat väkisin anto lisämaitoa, ja imetys ei sitten sujunu, että halusin nyt kokeilla tehdä kaikkeni. mutta kun ei maito riitä niin ei, ihanan rauhallinen olo kuitenkin nyt, kun sain tehdä omat päätökset. ja ois ollu väärin huudattaa vauvaa nälässä periaatteesta, nyt sen huomaa ettei se ookaan yhtään "kiukkunen" niinku luulin, vaan ihan rauhallinen, kunhan on masu täynnä.

tsemppiä kaikille imetykseen, se on tosi rankkaa puuhaa, ainakin mulle! se tiheä imeminen on käsittääkseni ihan luonnollista, jos kestää päivän tai pari, mutta meillä kun kesti pari viikkoa, ja jatkuvaa itkua, niin se ei kai enää oo..!

jälkivuoto on lähes loppunu, mutta alapää ihan arkana kun pakko koko ajan pitää kuitenkin jotain hengittämätöntä suojaa, kun ei ikinä tiedä..! inhottavaa. ei tätä montaa päivää enää kestä..
 
Meillä Miio on myös jatkuvasti tissillä. Mä juttelin siitä neuvolassa: kuuluu ikään. Kahden viikon iässä tulee kuulemma tiehän imun kausi: lataa rintoihin enemmän maitoa kuin mitä on tähän saakka tarvinnut. Meillä toissailtana syötiin nelisen tuntia lähes taukoamatta.. mut sitten olikin eka unipätkä reilut viisi hoo! :D Pikkuisen oli luksusta ;) Muuten heräilee syömään vajaan parin tunnin välein, öisin. Päivällä tiheämmin. Mä oon päättänyt jaksaa, sillä tää on vaihe, joka salettiin menee ohi.. kun saa määrän vastaamaan tarpeitaan.

Mut jokainen tekee laillaan ja se oma jaksaminen on tosi tärkeää myös!! Joskus olis ihan kiva olla edes tunti omissa oloissaan, mut tän kestää kun tietää että aikansa kutakin :) Ja isän syli ei kelpaa alkuunkaan.. hamuaa heti niin vietävästi, että äidin sydän ei kestä katsella :)

Ja piti sanoa, että meillä tätä on kestänyt pian viikon.. ja positiivinen juttu: paino oli noussut neljässä päivässä 140grammaa!! :D Kun viikkotavoite on kuulemma 150gr. Että jotain hyötyä on onneksi syömisestä ollut.. ;)
 
Meillä imetys onnistuu, ja vauvan painokin oli ainakin ekan neuvolan punnituksen mukaan noussu tosi hyvin, oli viiden vuorokauden iässä jo yli syntymäpainon. Oma toipuminenkin on muuten ollut nopeaa, mutta yksi asia hämää. Mulla jäi synnytyksen jälkeen vasemman jalan reiteen sellanen puutunut kohta, joka on edelleen puutunut ja joskus jopa vähän kipeä. Synnytyksestä on nyt 11 päivää.  Siihen kohtaan pistettiin synnytyksen jälkeen joku piikki, joka tehosti kohdun supistumista (olikohan ennen istukan syntymistä vai missähän vaiheessa, mut joka tapauksessa sillon, kun vauva oli jo maailmassa). Varmaan johtuu jollain lailla siis tästä piikistä. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Terkkarilta kysyin neuvolaan soittaessani viikko sitten, hänen mukaansa ei eihetta huoleen tässä vaiheessa. Mutta itseäni kyllä vähän kummastuttaa...
 
mirde: hienoo että on sujunu hyvin :) pakko kommentoida, että juu, siis kyllä tiheä imeminen kuuluu tiettyihin vaiheisiin. esim meillä sitä vaan oli joka päivä sen 2,5 viikkoa ja painokäyrä meni vaan alaspäin, eli ei riittänyt maito vaikka koko ajan tissillä. siksi päädyttiin antamaan myös korviketta. mutta kyllä se omaakin jaksamista on tosiaan parantanu, ihanaa kun voi nauttia vauva-ajasta ja myös käydä suihkussa sillon tällön :D. ekaan pariin viikkoon mulla oli yhteensä joku 2 tuntia päivässä omaa aikaa kymmenen minuutin jaksoina, ehti aina just ja just käydä vessassa :D

katjuskainen: mulla on kerran annettu piikki verisuonen läpi vahingossa kun piti osua pakaralihakseen, ja se tuntu pahalta monta viikkoa, välillä sattu enemmän. mut kyl se sit ohi meni..ehkä sulla sama juttu?
 
Imetyksestä, meillä sujunut hyvin alusta alkaen. Jo salissa ote oli napakka:) ja sama meno jatkuu, tosin rinnat mulla kipeytyneet, lähinnä siis nänninalue. Vinkkejä rintojen hoitoon? Bepanthen on käytössä mulla rinnanpäiden suojaksi. Paino Mimmillä noussut hyvin ja syntymäpaino on saavutettu. Painonlasku oli hyvin pieni.

Ja sitten te kohtalotoverit joilla on myös leikattu eppari, kivut onko niitä ja millä lievititte kipua? Onko toipunut hyvin ja kauan kesti? Täällä eppari kipuilee melko mojovasti... Kuitenkin haava ihan siisti, pari tikkiä lähtenyt jonka vuoksi yhdestä kohtaa näkyy ihonalaiskudosta, jos nyt asian oikein ilmaisin. Vuodot ok eikä ole hajuja.

Arki Mimmin kanssa lähtenyt rullaamaan hyvin, ollut aika kiltti tyttö meillä. Ei turhia itke:) Itkee silloin korkeintaan kun nälkä pääsee liian suureksi tai kun riisutaan vaatetusta. Mahavaivoja ei vielä ole ja toivottavasti ei tulekaan. Syöttöväli on noin 2-3h. Nyt alkanut syömään molemmista rinnoista kerrallaan. Yöt nukkuu äitiyspakkauksessa meidän sängyn vieressä, mutta ensi viikolla kokeilemme nukuttamista omassa huoneessa. Miten te muut olette ottaneet tutin käyttöön? Meillä on muutamia kertoja kokeiltu eikä ole ainakaan syömiseen vaikuttanut.

Tulipahan kirjoitettua pitkästi kun kerran koneelle pääsi ja peppu sieti istumisen:)
 
Meillä on nyt 12 pvää synnytyksestä ja epparikipuja löytyy vielä aika muikeesti. Haavakipu itsessään on pientä enään, mutta joku muu vihlonta löytyy tuolta alakerrasta. En sitten tiedä onko tuosta epparista vai jostain muusta. Vähän kuin olisi pissatulehdus väärässä paikkaa, siltä ne satunnaiset vihlonnat tuntuvat. Epparia oon hoitanut satunnaisilla ilmakylvyillä sekä suihkuttamalla päivisin joka vessareissun yhteydessä -Ei kärsi käyttää vessa paprua ollenkaan :/ Vuotoja ei juuri enään ole, paitsi jos liikkuu enemmän, silloinkin vain menkkojen tapaista vuotoa.

Imetys lähti heti salissa mainiosti käyntiin, mutta koska tyttö joutui huonojen happisaturaatio lukujen vuoksi teholle yöksi, niin eiköhän ne keskolatädit opettanut sen tutille ja tietenkin ruoka tuli pullosta joten meillä meni monta päivää taas tissille opettelussa. -Maitokin nousi vasta 5-6. päivänä!
Nyt rinnat onkin sitten kipeät ja hoitomenetelmiä ollaan paraillaan miettimässä...

nyt pitänee lopettaa, jatkan toisten tämän loppuun :D
 
Lansinol: se lampaanrasva!! Sitä rintoihin syöttöjen välissä. Mä käytin kaks viikkoa jatkuvasti ja nyt parisen viikkoa mennyt ilman rasvoja: ei satu enää yhtään. :) Eli sitä lastentarvikeliikkeestä: on parempaa tähän hommaan kuin Bebanthen.

Ja viimekerralla sain vinkin haavanhoitoon: jos teillä on fööni josta saa säädettyä lämmön pois: puhaltaa viileää, niin sillä puhallella haavaan: nopeuttaa paranemista :D Mä suihkuttelin ensin ja sit fööniä perään. Nyt on niin olematon pieni haava ettei ole tarvinnut tehdä mitään. Mut viimeks se auttoi. Toivottavasti teilläkin!!

Ja peeäs: kauanko jälkivuotoa on teillä kestänyt?
 
kipeisiin nänneihin: rintakumit vähäks aikaa käyttöön! autto mulla tosi hyvin, parani vuorokaudessa kipu. ja sitte pitää vaan kattoo että se imuote korjaantuu, ettei tuu uudestaan haavoja/mustelmia. ja tosiaan noita rasvoja ja ilmakylpyjä välillä..

kipeisiin/pakottaviin tisseihin: mä hieron kipeitä kohtia tai koko tissejä nänniä kohti imetyksen aikana, niin ne turvonneet kohdat tyhjenee ja kipu helpottaa..

ja mirde, jälkivuodosta: nyt on 4 viikkoa synnytyksestä, ja edelleen tiputtelee. runsasta vuotoa ei oo ollu kolmannen viikon jälkeen enää.
 
jälkivuodosta: mullakin vielä tiputtelee, nyt kohta kolme viikkoa synnytyksestä. Pikkuhousunsuojalla periaatteessa pärjää, mutta välillä saattaa holahtaa enemmän. Muuten kyllä paikat parantuneet tosi hyvin :)
 
Takaisin
Top