Synnytykseen valmistautuminen

Puukiipijä

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kesäkuiset 2021
Millä tavalla valmistaudutte tulevaan synnytykseen? Millaisilla fiiliksillä olet?

Mä olen valmistautunut keskustelemalla asiasta ja peloistanikin neuvolassa ja lääkärille, sekä kuuntelemalla synnytysaiheisia podcasteja ja katsomalla videoita luonnonmukaisesta synnytyksestä. Miehen kanssa on keskusteltu myös mun toiveista ja hän on mahtava tuki. Nämä kaikki ovat auttaneet valmistautumaan henkisesti. On ollut ihana nähdä miten naiset synnyttävät lapsia, miten kaunista ja luonnollista se on. Että naisen keho on todella luotu tähän hommaan!

Vaikka synnytys on minulle neljäs, jännitän tällä kertaa kaikkein eniten. Aiemmat synnytykset ovat menneet näennäisesti hyvin, lapset ovat syntyneet terveinä ja alakautta. Synnytykset ovat olleet pitkäkestoisia ja osittain kivuliaitakin kokemuksia. Olen miettinyt miten suuri vaikutus ympäristöllä ja synnytyksen medikalisaatiolla on synnytyksen eteneemiseen. Kuinka paljon vieras ympäristö ja ihmiset ovat vaikuttaneet siihen että avautuminen on ollut todella hidasta. On ollut ristiriitaisia fiiliksiä siitä, että täytyy lähteä sairaalaan synnyttämään. Vieraat ihmiset, kaikki astiärsykkeet, sekä tutkimukset lähtökohtaisesti häiritsevät. Toivon, että löydän vielä rauhan tämän asian suhteen. En kuitenkaan ole riittävän itsevarma jäädäkseni synnyttämään kotiin. Yritän vielä löytää enemmän varmuutta itseeni synnyttäjänä.
 
Mä olen varannut kirjastosta kaksi kirjaa, kuunnellut podcasteja ja katsonut muutamia synnytysvideoita. Toki myös viralliset tietolähteet on kahlattu läpi :) Tämä on mun ensimmäinen raskaus, joten en yhtään osaa arvioida miten kestän kipua yms. Olen nyt yrittänyt vain lukea tietoa eri kivunlievitysmenetelmistä ja jutellut niistä mieheni kanssa. Loppujen lopuksi täytyy vain mennä tilanteen mukaan :)
 
Mä olen varannut kirjastosta kaksi kirjaa, kuunnellut podcasteja ja katsonut muutamia synnytysvideoita. Toki myös viralliset tietolähteet on kahlattu läpi :) Tämä on mun ensimmäinen raskaus, joten en yhtään osaa arvioida miten kestän kipua yms. Olen nyt yrittänyt vain lukea tietoa eri kivunlievitysmenetelmistä ja jutellut niistä mieheni kanssa. Loppujen lopuksi täytyy vain mennä tilanteen mukaan :)

Niin totta, tilanteen mukaan on mentävä! :happy:
Aikaisempiin synnytyksiini en ole valmistautunut juuri mitenkään ja lapset ovat kuitenkin syntyneet. :joyful: Olen ainoastaan ajatellut, että menen luomuna niin pitkään kuin mahdollista ja yritän vain antautua kokemukselle. Olen lopulta päätynyt useaan lääkinnälliseen kivunlievitykseen käytyäni läpi ensin kaikki muut kivinlievitykset akupunktiosta tens-laitteeseen. Vedessä oli tosi pitkään hyvä olla ja vedessä aion olla myös tulevassa synnytyksessä. Samoin ajattelin, että olen kotona mahdollisimman pitkään. Toki sitä ei koskaan tiedä miten asiat menee.
 
Mulla on myös sama tavoite, eli yritän mennä alkuun ilman lääkinnällistä kivunlievitystä. Mulla on myös toiveena, että pääsisi olemaan vedessä :) Ja tosiaan toi, että yritetään olla kotona mahdollisimman pitkään, varsinkin kun HUS:in alueella on puhuttu paljon resurssipulasta synnytyssairaaloissa. En haluaisi viettää aikaani missään komerossa tai käytävällä :D
 
Minulla on sektio tiedossa, olen valmistautunut lukemalla asiaan liittyvät paperit, jotka sain äitipolilta. Vielä on yksi lääkärikäynti ja kätilön soittoaika tiedossa sitä ennen, niissä tulee lisää infoa käytännön asioista.
 
Minulla on sektio tiedossa, olen valmistautunut lukemalla asiaan liittyvät paperit, jotka sain äitipolilta. Vielä on yksi lääkärikäynti ja kätilön soittoaika tiedossa sitä ennen, niissä tulee lisää infoa käytännön asioista.

Hurjasti tsemppiä tulevaan! Pian on nyytti sylissä! :Heartred
 
Takaisin
Top