Suuri vaunuvertailu

Pitkis

Vauhtiin päässyt keskustelija
Toukokuiset 2024
Hei, kehu/kritisoi omia vaunuja rattaitasi! Mikä olisi paras tällä hetkellä markkinoilla olevista?
 
Itseä kiinnostaisi erityisesti Bugaboo Fox 5 käyttäjät. Pystyykö ratasosassa nukkumaan mukavasti, vaikka onkin tuollainen kuppimainen istuin?
Näissä olisi muuten vaunukopan korotusominaisuus ja korkealle nouseva aisa, joka houkuttaisi pitkää ihmistä 🤔
Screenshot_2024-01-15-20-57-23-58_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Tällänen juttu löytyi vaun sivuilta: https://www.vau.fi/tarvikkeet/vaunut-turvaistuimet-kantovalineet/vinkkeja-vaunujen-valintaan/

Meillä on Fox 3, ainoa ero taitaa olla, että Fox 5 saa yhdellä kädellä taitettua kasaan. Kun 3 taas tarvitaan kahta kättä. Me ollaan kyllä tykätty näin reilu 6kk käytön jälkeen. Ollu todella monipuoliset ja juuri meidän tarpeeseen passelit. Me ei olla vaihdettu vielä vaunukopan kankaita, sillä siihen mahtuu hyvinkin pitkään. Ymmärtääkseni kuppi-istuimessa pysyy hyvässä istuma asennossa. Kun taas oon huomannut täysin vaakaan menevissä lapset usein roikkuu tai on jotenkin mutkalla istumassa. Me ollaan ihan bugaboon faneja, varsinkin kun saa 4 vuoden takuun ostoksille ja 100 päivän palautusoikeus 🙂
 
Esikoisen (2014) vaunujen perusteella olisin suositellut Emman vaunuja, mutta laatu on mennyt alas. Myös kuopuksen (2021) on Emman ja en suosittele. 😕 Ei ole ollut yhtään niin kestävät ja näppärät kuin esikoisen oli.
 
Kiinnostaa muuten näin ennakkoon arviot sisarusrattaista/vaunuista. Meillä suunnitteilla kakkonen ja olen alkanut miettimään että varsinkin jos saa alkunsa pian niin tuommoiset voisivat olla kätevät. Esikoinen nyt siis n. vuoden vanha🤔 Nykyiset on Emmaljungan tankkimalliset. On siis kauhean isot, mutta hyvät ja kevyet työntää miinus kääntyvät etupyörät. Mutta noihin menee vain yksi lapsi. En ole siis vielä ostamassa, mutta näin ennakkoon mietin kun näin tämän keskustelun😂
 
Mä oon ollut tosi tyytyväinen meidän Oran Unto vaunuihin kääntyvillä etupyörillä ja pehmeällä kantokopalla. On ollut meidän tarpeisiin just hyvät, kun on tarpeeksi isot renkaat, että pääsee liikkeelle vaativammassakin maastossa ja lumihangessa, mutta sit tarpeeksi ketterät ja kevyet myös kaupunkikäyttöön (julkiset kulkuvälineet ja ostoskeskukset). Meillä ei oo omaa autoa, mutta jos paljon tarvis liikutella auton kyydissä niin sitten nää ei ehkä ois niin näppärät (on aika isot ja painavat). Meillä oli myös adapterit kaukaloon, että autolla liikkuessa ei tarvinnut ottaa kuin runko mukaan, kun oli vielä pieni vauva. Pehmeä kantokoppa oli juuri sopiva sen aikaa, kun koppaa tarvitsee. Plussaa myös kotimaisuudesta.
 
Meillä kans Ora Untot, mutta kiinteillä renkailla ja koppaosalla. On kyllä jykevät rattaat! Niillä pääsee just sinne minne haluaa mennä ja työntää jaksaa, ei juutu loskaan 😁 mekin käyty niillä mm. sänkipellolla, traktorin uralla ja metsäpoluilla, tavallista hiekkatietä, isosepelistä lähinnä tukkirekoille ja traktoreille rakennettua metsätietä, maantien piennarta ja asvalttia. Vie tilaa kyllä autosta aikalailla renkaat ja koppa/istuin kiinni, mutta mahtunut farkun sekä maasturin kyytiin kuitenkin. Farkkuun paremmin kun meni ns. renkaat pitkittäin (samaan suuntaan kuin autonrenkaat), kun maasturiin täytyy rotkauttaa poikittain. Melko painavat on kyllä nostaa kyytiin korkeaan maasturin konttiin 😅 Meillä on aika vanhat (varmaan vm. 2018 jopa) ja käytettynä ostetut, niin ratasosan kuomussa on se nivel vähän löysä eikä pysy täydellisesti auki-asennossa. Mutta en oo vielä tutkinut onko siellä jotain rikki vai jäänyt esim löysälle edellisen omistajan pestyä kankaat myyntiä varten (ratasosa ollut meillä vuoden käytössä, että ei oo vissiin tarpeeksi vielä ärsyttänyt se kuomu 🙈).

Nyt ollaan sisarusrattaiden ostossa kun toine pikkuinen on tulossa 2 v ikäerolle. Itseä eniten houkuttaisi jotkut emmaljungat, tyyliin double vikingit, käytettynä ja 400 budjetilla 😬 Saa olla isot ja jykevät kun tulee lenkkirattaiksi näille sorateille. Autoon otetaan sitten kantoreppu+orat, jos tarvitsee molemmat lapset saada kelkottua. Vielä ei ole noutomatkan päästä löytynyt budjettiin, enkä tiedä saisko noita tuplavaunuja millään parinkympin paketilla edes matkahuollolla kuskattua kun oon niitä mittoja koittanut arvioida. Vierekkäiset istuimet / istuin ja koppa oltava, mieluiten käännettävät jos taapero ei haluakaan matkustaa kasvot menosuuntaan. Kakkosvaihtoehtona on Bumbleriden indie twinit, vaikkei ne täytäkään tuota toivetta kulkusuunnan valintamahdollisuudesta. Ora Sisut tulisi muuten, mutta ei niitä vielä löydy tuohon 400 hintaan 🙈
 
Meillä Emman vanhemman mallin tuplarattaat ja ei ole kuin hyvää sanottavaa. ❤️ Harmi jos laatu uudemmissa mennyt alas. Kaikesta kun nykyään tingitään. 🙁
 
Kiinnostaa muuten näin ennakkoon arviot sisarusrattaista/vaunuista. Meillä suunnitteilla kakkonen ja olen alkanut miettimään että varsinkin jos saa alkunsa pian niin tuommoiset voisivat olla kätevät. Esikoinen nyt siis n. vuoden vanha🤔 Nykyiset on Emmaljungan tankkimalliset. On siis kauhean isot, mutta hyvät ja kevyet työntää miinus kääntyvät etupyörät. Mutta noihin menee vain yksi lapsi. En ole siis vielä ostamassa, mutta näin ennakkoon mietin kun näin tämän keskustelun😂
Täällä just hankittu tuplat. Liikkeessä myyjä kertoi, että monet, joilla on Emmaljungaa ennestään, ostaa sitten tuplatkin samaa merkkiä, kun osia voi yhdistellä. Eli tämä kannattaa selvittää, jos on omistaan tykännyt.

Kannattaa ehdottomasti käydä liikkeissä "potkimassa renkaita", jos mahdollista. Itse en tykännyt päällekkäisistä vaunuista ollenkaan.

Meillä on ollut Britax Smile III ja olen tykännyt. Monenmoisessa maastossa olen niitä höykkyyttänyt, kuitenkin ketterät ja kevyet kaupungilla ja autossa kuskattavaksi. Nyt tuli kuitenkin tarve tuplille ja niissä päädyin Bugaboo Donkey 5 Duoon. Olisin kelpuuttanut vanhemmankin version, mutta melkoisia hintoja pyydetään vanhoista ja elämää nähneistä vaunuista, kun muutaman satasen lisäämällä saatiin uusinta uutta. 😬 Vaunut ovat vielä toimituksessa, eli käyttökokemuksia en pääse vielä kertomaan. 😁

Mua kiinnostaisi tietää, miten useamman vaunuikäisen taloudessa on koettu vaunujen määrän tarve eli ootteko pärjänneet yksillä vaunuilla (tuplat tai ei) vai onko ollut paljon tilanteita, että ois tarvinnut molemmille lapsille omat? Donkeythan saa kivasti myös yhdelle, niin mietin tässä, että pistänkö Britaxit myyntiin vai onko niille kuitenkin tarve. 🤔 Säilytystilaa meillä on vähän huonosti.
 
Täällä just hankittu tuplat. Liikkeessä myyjä kertoi, että monet, joilla on Emmaljungaa ennestään, ostaa sitten tuplatkin samaa merkkiä, kun osia voi yhdistellä. Eli tämä kannattaa selvittää, jos on omistaan tykännyt.

Kannattaa ehdottomasti käydä liikkeissä "potkimassa renkaita", jos mahdollista. Itse en tykännyt päällekkäisistä vaunuista ollenkaan.

Meillä on ollut Britax Smile III ja olen tykännyt. Monenmoisessa maastossa olen niitä höykkyyttänyt, kuitenkin ketterät ja kevyet kaupungilla ja autossa kuskattavaksi. Nyt tuli kuitenkin tarve tuplille ja niissä päädyin Bugaboo Donkey 5 Duoon. Olisin kelpuuttanut vanhemmankin version, mutta melkoisia hintoja pyydetään vanhoista ja elämää nähneistä vaunuista, kun muutaman satasen lisäämällä saatiin uusinta uutta. 😬 Vaunut ovat vielä toimituksessa, eli käyttökokemuksia en pääse vielä kertomaan. 😁

Mua kiinnostaisi tietää, miten useamman vaunuikäisen taloudessa on koettu vaunujen määrän tarve eli ootteko pärjänneet yksillä vaunuilla (tuplat tai ei) vai onko ollut paljon tilanteita, että ois tarvinnut molemmille lapsille omat? Donkeythan saa kivasti myös yhdelle, niin mietin tässä, että pistänkö Britaxit myyntiin vai onko niille kuitenkin tarve. 🤔 Säilytystilaa meillä on vähän huonosti.
Meillä on ihan just sama setti, Britax Smile III ja Bugaboo Donkey Duo 5:t (ja lisäksi vielä matkarattaat). Lapsilla ikäeroa 2,5 v.
Kuopuksen syntyessä otettiin Donkeyt käyttöön ja eipä ole tullut Britaxeja käytettyä kuin yhden kerran, kun unohdin Donkeyt auton takakonttiin kun mies lähti töihin. Toimii tosi hyvin sekä tuplina että yksikkönä, itse vaihtelen jatkuvasti sen mukaan onko mulla mukana yksi vai kaksi lasta. Vaihtamiseen menee oikeasti ehkä 30 sekuntia :) Vain vauvan kanssa kulkiessa se sivukori on niin ihana että jo senkin takia käytän mieluummin Donkeyitä.
Britaxit ovat toki kapeammat, mutta lopulta sillä on merkitystä tosi vähän. Ainakin meidän auton kontiinkin mahtuu Donkeyt ihan siinä missä Britaxitkin.

Me pistettiin Britaxit lainaan ystävälle vauvan ollessa muutaman kuukauden ikäinen eikä tässä ole puolessa vuodessa vielä kaivattu niitä takaisin.
 
Meillä esikoiselle aikanaan (käytettynä ostetut) britax 2:set ja oon ollu tosi tyytyväinen. Asutaan kaupungissa ja ei omaa autoa eli joka päivä käytössä, paljon julkisissa menoa, mutta myös vaunulenkkejä hyvinkin vaihtelevassa maastossa. Oli myös etelä-euroopassa mukulakivillä 2 viikon reissussa mukana esikoisen ollessa 1v.
Tein päätöksen, että sisarusrattaita ei hommattu ja menty seisomalaudalla(lasten ikäero 2v4kk) ja hyvin on mennyt. Toki esikoista tähän totutettiin ennen vauvan syntymää, eli liikuttiin bussilla ilman että istuu rattaissa ja käveltiin myös "paljon". Meillä myös joukkoliikenne pysäkit yms lähellä. Myös siis lumessa päässyt seisomalaudan kans kulkemaan, mutta onhan se tosi raskasta työntää jos ei aurattu.
Etupyörä napsahti vaan katki viikko sitten vaunuista eikä sitä saanut enää korjatuksi. Ostin käytettynä samanlaisen rungon.

Eli britax 2:sen plussat: ketterät, kapeat julkisiin, hyvät etenkin autottomalle kaupunkilaiselle joka kulkee vaunujen kans paljon/päivittäin, hyvä tavaratila kauppaostoksille. Tätä mallia löytyy käytettynä.
Miinukset: isolla käytöllä saatu pyörän muoviosa lopulta hajoomaan, täytettävät kumipyörät eli voivat puhjeta(ja onkin 2 krt puhjennut meidän käytössä). Jos asuisin maalla haluaisin jykevämmät rattaat loskaan, mutaan, kelirikolle yms maastoon.
 
Meillä on Emmaljunga nxt90 outdoorit ergo-istuimella. Mitään muuta negatiivista en näistä keksi kuin se, että vievät autosta kokoontaitettuina paljon tilaa. Aika harvinaista yhdistelmävaunuissa, että työntökorkeutta voi säätää kahdella tapaa, sekä taittamalla aisaa että nostamalla tai laskemalla runkoa. Tämän ansiosta esim. bussissa vaunut saa todella pieniksi.
 
Huh, pakko myöntää, että kun ei oo vielä päässyt liikkeeseen pukkailemaan vaunuja niin lähinnä aihe tuntuu ahdistavan itseä. Onneksi la ei oo vielä lähelläkään, niin ei oo hätää😂 ei minkäänlaista tatsia vaihtoehtoihin😵‍💫
 
Suosittelen ehdottomasti käymään työntelemässä noita vaunuja liikkeessä, ajotuntumassa ja ominaisuuksissa on niin paljon eroja. Mekin oltiin monet vaunut työnnelty liikkeessä ja kun päästiin Oran vaunujen kimppuun niin etenkin mies oli heti, että "nää me otetaan". Ja kun niistä löytyi vielä kaikki meillä tarvittavat ominaisuudet (kevyet työntää, kulkee säässä ku säässä, ketterät kauppakeskuksissa jne.) niin ei tarvinnut kauan miettiä. Mä olin yllättynyt, kuinka monissa nykyajan vaunuissa on niin pienet etupyörät, että niillä ei kyllä lumihangessa paljon työnnellä. Vaikka asutaan kaupungissa niin meillä saatetaan tulla ajelemaan kevyenliikenteen väylät vasta illasta, jos on ollut kova lumisade, niin meille oli todella tärkeää, että päästään liikkeelle myös lumihangessa.
 
Hmmm, mäkin aloin nyt innostumaan sisaruksille noista bugaboo donkeystä 😁 Silloin vois myydä ne meidän orat pois, kun ei tarvitsis säästää niitä siihen aikaan kun esikoinen jaksaa kävellä mutta toinen ei vielä. Täytyy lisätä toriin hakuvahti ja kytätä myyntiin tulevia. Meille kelpaisi vanhemman mallisetkin ja enemmän käytetyt, kunhan vain edelleen on työntökelpoiset. Tällä hetkellä ei lähialueilla ollut kuin tosi uusia, tai sit pelkkiä runkoja, ja yhdet mistä puuttui vaunukopan kangas ja paljon muutakin oheistarviketta verraten kauempana oleviin setteihin.
 
Hmmm, mäkin aloin nyt innostumaan sisaruksille noista bugaboo donkeystä 😁 Silloin vois myydä ne meidän orat pois, kun ei tarvitsis säästää niitä siihen aikaan kun esikoinen jaksaa kävellä mutta toinen ei vielä. Täytyy lisätä toriin hakuvahti ja kytätä myyntiin tulevia. Meille kelpaisi vanhemman mallisetkin ja enemmän käytetyt, kunhan vain edelleen on työntökelpoiset. Tällä hetkellä ei lähialueilla ollut kuin tosi uusia, tai sit pelkkiä runkoja, ja yhdet mistä puuttui vaunukopan kangas ja paljon muutakin oheistarviketta verraten kauempana oleviin setteihin.
Tuo käytettyjen kyttääminen on kyllä melkoista matikkaa. 😅 Varsinkin jos setistä puuttuu jotain tai joku osa pitäisi uusia. Ja hinnathan näissä tuntuu pysyvän - toki Suomen hintoihin edullisia, mutta mekin tilattiin sitten ulkomailta, niin ei montaa satasta jäänyt väliä 7v. käytetyn ja uuden väliin. 😬

Hyvät vaunut olleet! Kevyet työntää, vaikka ovatkin isot, kaksi lasta kyydissä ja lumisohjo. Saattaisin kaivata leveämpiä renkaita ja ehkä näissä on lapsille vähän kova kyyti? Toisaalta ovat sitten kyllä tukevat. 😁

Vauvan koppa on kovin avonainen ja näihin ei tainnut olla omia vaunuverhoja? Minkälaisia virityksiä ootte keksineet (muunkin merkkisiin vaunuihin)? Britaxeissa mulla on vaan ollut harso puristimilla kiinni. Näissä tuntuu, että harso on vähän liian pieni, puristimet ja pyykkipojat ei meinaa mahtua sisaristuimen viereen + taapero nyppii niitä jatkuvasti pois. 😅
 
Esikoisen (2014) vaunujen perusteella olisin suositellut Emman vaunuja, mutta laatu on mennyt alas. Myös kuopuksen (2021) on Emman ja en suosittele. 😕 Ei ole ollut yhtään niin kestävät ja näppärät kuin esikoisen oli.

Siis Emmaljunga? Vai onko myös joku Emma? 😅 Siis myin just vanhan 21 ergo istuimen ja ostaja ihmetteli että parempi ominaisuuksiltaan kuin vuoden 22 istuin.
 
Meillä on Emmaljunga nxt90 outdoorit ergo-istuimella. Mitään muuta negatiivista en näistä keksi kuin se, että vievät autosta kokoontaitettuina paljon tilaa. Aika harvinaista yhdistelmävaunuissa, että työntökorkeutta voi säätää kahdella tapaa, sekä taittamalla aisaa että nostamalla tai laskemalla runkoa. Tämän ansiosta esim. bussissa vaunut saa todella pieniksi.

Meillä myös nämä ja ihan syvältä jostakin. Osaa tulee huollosta postissa, jonka pitäisi ongelmat korjata mutta 💩 Päiväunikäytössä toimii, sorateille ei uskalla lähteä ilman pelkoa leviämisestä.
 
Mitä liikkeitä suosittelisitte esimerkiksi pk seudulta johon voisi ajaa kauempaa vertailemaan vaunuja? 😊 Meillä ei siis ole kotikaupungissani eikä oikeastaan ihan vieressäkään lastentarvikeliikkeitä, joten ajettava muualle 🫣
 
Takaisin
Top