Subjektiivinen päivähoito-oikeus kokemuksia

Yksityisestä hoidosta en ole varma, suostuvatko pitämään paikkaa. Varmaan riippuu jonotilanteesta. Uskoisin, että suurten ketjujen päiväkodissa on usein tilaa, mutta esim yksityisessä perhepäivähoidossa ei hoitajalla välttämättä ole varaa pitää paikkaa tyhjillään.
Yksityisessä päivähoidossa pitävät toki paikkaa, mutta siitä on maksettava täyttä hintaa. Eli jos ei saa yksityisen päivähoidon tukia kunnalta ja lapsella on kokopäivähoitopaikka päiväkodissa, pitää siitä ilosta maksaa noin 780 €/kk päiväkodille, vaikka lapsi ei kävisi siellä kertaakaan koko kuukauden aikana. Paikka ei ole tyhjillään, vaan se on lapselle joka päivä varattu koko päivän, eikä siihen voi ottaa toista lasta tilalle, ja siitä maksetaan täydet maksut.
 
Hei, kiinnostaa kovasti, että miten aloittaja eteni tämän asian kanssa ja tuliko ongelmia?

Itselläni tismalleen sama tilanne (siis jokaista lausettasi myöten lähes sama, olen myös asiantuntijatyössä ja mies tienaa tosi hyvin, minulla vain opinnot alkaneet jo työaikana, mutta huomaan, että en saa niitä loppuun, ellen jää hoito- tai opintovapaalle. En kuitenkaan haluaisi mielelläni käyttää opintovapaata, sillä minulla tarve käyttää myöhemmin sitä vielä, lisäksi juuri tuo mietyttää, että työnantaja voi siirtää opintovapaata,hoitovapaa olisi varma. Lisäksi nykyiset opintoni loppuvat sillain hassusti, että uudet alkaisivat vasta n 4kk kuluttua, joten sekin, että jos olen opintovapaalla ja välissä 4kk tauko, niin pitäisi mennä välissä töihin. Itse en myöskään ajatellut nostaa mitään tukia Kelasta tms. Minua huolettaa hieman myös se, että tämä järjestely vaikuttaisi rahallisesti pph tuloihin. Tämä ei saisi missään nimessä vaikittaa mitenkään meidän lasten yksityisen perhepäivähoitajan tuloihin. He tienaavat muutenkin liian vähän. Tämä on minulla päällimmäinen murhe, että ei kai kunta voi jotenki puuttua siihen ja ottaa häneltä palvelusetelin pois tms.?

Kiinnostaa, että jäikö aloittaja lopulta hoitovapaalle vai opintovaapaalle? Kerrothan kokemuksesi :)
 
Takaisin
Top