Subjektiivinen päivähoito-oikeus kokemuksia

E

Esikoinen

Vieras
Onko täällä ketään joka olisi ollut hoitovapaalla omasta työstään ja laittanut lapsensa samalla päivähoitoon täysiaikaisesti tämän palautetun subjektiivisen päivähoito-oikeuden voimassa ollessa? Miten käytännössä toiminut, tuliko vastaan mitään hankaluuksia jne vai toimiko ihan hyvin? Itse ajattelin jäädä hoitovapaalle, jonka hyödynnän opiskeluun ja lapsen laitan päivähoitoon hoitovapaan ajaksi. Kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia tällaisesta järjestelystä.
 
Onko täällä ketään joka olisi ollut hoitovapaalla omasta työstään ja laittanut lapsensa samalla päivähoitoon täysiaikaisesti tämän palautetun subjektiivisen päivähoito-oikeuden voimassa ollessa? Miten käytännössä toiminut, tuliko vastaan mitään hankaluuksia jne vai toimiko ihan hyvin? Itse ajattelin jäädä hoitovapaalle, jonka hyödynnän opiskeluun ja lapsen laitan päivähoitoon hoitovapaan ajaksi. Kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia tällaisesta järjestelystä.
Niin siis lapsen kyllä saat päiväkotiin milloin tahansa, mutta hoitovapaa loppuu siihen. Hoitovapaan ehto on se, ettei lapsi ole kunnallisessa päivähoidossa eikä myöskään voi saada yksityisen päivähoidon tukia. Jos saat lapsen pimeästi vaikkapa mummolaan hoitoon, silloin pystyt olemaan hoitovapaalla, mutta yhteiskunnan tukema päivähoito lopettaa hoitovapaasi.
 
Näin kun Suski75 sanoi, et voi saada kotihoidon tukea lapsen ollessa päiväkodissa. Lapsi voi kyllä olla päiväkodissa niin että olet kotona. Olen ollut työttömänä (pitkäaikaissairaana, mutta sairaspäiväraha evättiin, koska tein hieman töitä) kotona ja lapsi päivähoidossa (joskaan ei täysipäiväisesti). Mitään ongelmia ei ollut. Onko sinun mahdollista saada opiskelutukea tai muuta tukea opiskeluun?
 
Kiitos teille vastauksista mutta sen verran kyllä täytyy tarkentaa, että tarkoitukseni ei ole siis hoitovapaalla ollessani nostaa minkäänlaisia tukia, joita ei tosiaan myöskään saa. Olen joskus aiemmin tiedustellut tätä asiaa kuntapuolen päivähoitoasioista vastaavalta ja sieltä kyllä tuli tietoa asiasta niin, että lapsen voi viedä kokoaikaiseen päivähoitoon ja itse voi olla samaan aikaan hoitovapaalla (ilman tukia). Onko tämä saamani tieto nyt siis väärä? Jos siis laitan lapsen esim yksityiseen/kunnalliseen päivähoitoon niin sekö katkaisee automaattisesti hoitovapaani ja pakottaa minut takaisin töihin?
 
En ole byrokratiaan niin paljoa tutustunut, mutta varmaan kotona saa olla vaikka olisi lapsi hoidossa ja työpaikka odottamassa. Työpaikan kanssahan se on sovittava milloin palaa hoitovapaalta töihin. Tukea ei saa, mutta jos on säästöjä tai puolisolla tarpeeksi isot tulot niin miksei.
 
Juuri tätä tarkoitinkin ja oma tilanteeni nimenomaan se, että puolisolla sen verran hyvät tulot, että tämä mahdollinen järjestely meidän perheessä. Olen käsittänyt asian juurikin niin, että mahdollista se on mutta tosiaan niitä tukia ei saa mikä täysin ymmärrettävää.
 
Hoitovapaalla voi vapaasti opiskella ja tehdä jossain määrin keikkatöitä, kunhan se ei vaikuta lapsen hoitoon, ja se on se ensisijainen "työ", ja lapsi hoidetaan muualla, esim. isovanhemmat, toinen huoltaja. Päiväkotiin ei kyllä lapsella ole millään hoitovapaalla asiaa, vaikka ei nostaisi mitään tukia. Komppaan edellistä, opintovapaa/ palkaton vapaa voisi ehkä olla parempi vaihtoehto, jotta menee pykälien mukaan oikein. Muuten voi tulla ongelmia Kelan ja työnantajan kanssa.
 
Muokattu viimeksi:
Opintovapaa on tavallaan myös vaihtoehto mutta koska lain mukaan työnantajan ei sitä tarvitse myöntää pyydettynä aikani niin on hoitovapaa täysin varma lain näkökulmasta. Se on myönnettävä eikä ajankohtaa voi työnanataja päättää.

Ketjun viimeisimmälle kommentoijalle tämän hoitovapaan ja kokoaikainen päivähoidon järjestämisestä lapselle kunnallisessa/yksityisessä hoidossa = subjektiivinen päivähoito-oikeus. Sinulla on asiasta väärää tietoa. Olen nimittäin tämän asian vielä varmistanut kunnan varhaiskasvatuksen erityisasiantuntijalta ja tosiaan asia on niin, että lapsen voit laittaa kokoaikaiseen hoitoon ja itse olla hoitovapaallla ilman tukia ilman, että kukaan siihen asiaan puuttuu. Se on täysin laillista!
 
Opintovapaa on tavallaan myös vaihtoehto mutta koska lain mukaan työnantajan ei sitä tarvitse myöntää pyydettynä aikani niin on hoitovapaa täysin varma lain näkökulmasta. Se on myönnettävä eikä ajankohtaa voi työnanataja päättää.

Ketjun viimeisimmälle kommentoijalle tämän hoitovapaan ja kokoaikainen päivähoidon järjestämisestä lapselle kunnallisessa/yksityisessä hoidossa = subjektiivinen päivähoito-oikeus. Sinulla on asiasta väärää tietoa. Olen nimittäin tämän asian vielä varmistanut kunnan varhaiskasvatuksen erityisasiantuntijalta ja tosiaan asia on niin, että lapsen voit laittaa kokoaikaiseen hoitoon ja itse olla hoitovapaallla ilman tukia ilman, että kukaan siihen asiaan puuttuu. Se on täysin laillista!
Niin, lapsen päivähoito-oikeuden osalta.

Sinulla taas ei ole työnantajan puolelta oikeutta hoitovapaaseen, jos lapsi on hoidossa. Asia on sitten eri, viitsiikö työnantaja sinua tuon takia jahdata vai ei.

Miksi et vain irtisanoudu? Haet sitten uudestaan työtä kun tekee mieli taas käydä töissä.
 
Suski75, voinko kysyä, että mihin perustat tämän tietopohjasi? :) Niin kuin aiemmin jo totesin niin kysyin tätä asiaa ihan varhaiskasvatuksen puolelta kunnasta ja sieltä sanottiin hyvin selkeästi, että ei koidu ongelmaa työantajan kanssa vaikka hän asiasta tietäisikin. Onkohan tieto ollut sitten kuitenkin väärä, jonka olen saanut?

Irtisanoutuminen ei ole vaihtoehto sen vuoksi, että minulla on erittäin hyvä asiantuntijatyö, vaikkakin olen opiskelemassa yliopistolla uuteen ammattiin. Siitä huolimatta en halua täysin poissulkea sitä, ettenkö menisi opintojen loppupuolella hetkeksi takaisin töihin ennen uuden duunin nappaamista uudelta alalla.

Tämä asia on vain hyvin tärkeä juurikin siitä näkövinkkelistä, että en tokikaan mitään ongelmia tahdo tämän järjestelyn johdosta. Jotenkin tuntuu vain hassulta, että miksi kunnan asiantuntija antaisi minulle väärää tietoa, kun pitäisi olla erikoistunut näihin asioihin?
 
Esimerkkinä vaikkapa tämä:

https://www.kvtes.fi/index.php?opti...uoto-opetus&catid=23:lomatjavapaat&Itemid=101

Samaa sanoo moni muukin virallinen taho, että työantajan antamalla hoitovapaalla vapaan ensisijainen syy pitää olla lapsen hoitaminen, ja siksi silloin ei saa vaikkapa tehdä toiselle työnantajalle työtä, paitsi erittäin satunnaisesti.

Tuskinpa nämäkään asiasta tietämättömiä tahoja ovat.

Minä olen ihan vain irtisanoutunut kun olen halunnut opiskella ja työnantaja halusi lykätä opintovapaata. Ei tuollaisella työnantajalla mitään tee, olkoon ilman asiantuntijaa jos ei kerran työnantaja suostu yhteistyöhön. Työpaikkoja asiantuntijoille kyllä riittää, ja jos rahastakaan ei ole pulaa, niin miksi turhaan jäädä tuollaiselle työnantajalle?
 
Muokattu viimeksi:
Opintovapaa on tavallaan myös vaihtoehto mutta koska lain mukaan työnantajan ei sitä tarvitse myöntää pyydettynä aikani niin on hoitovapaa täysin varma lain näkökulmasta. Se on myönnettävä eikä ajankohtaa voi työnanataja päättää.

Ketjun viimeisimmälle kommentoijalle tämän hoitovapaan ja kokoaikainen päivähoidon järjestämisestä lapselle kunnallisessa/yksityisessä hoidossa = subjektiivinen päivähoito-oikeus. Sinulla on asiasta väärää tietoa. Olen nimittäin tämän asian vielä varmistanut kunnan varhaiskasvatuksen erityisasiantuntijalta ja tosiaan asia on niin, että lapsen voit laittaa kokoaikaiseen hoitoon ja itse olla hoitovapaallla ilman tukia ilman, että kukaan siihen asiaan puuttuu. Se on täysin laillista!
Itse en lähtisi siksi soveltamaan hoitovapaalla mitään kanssa, koska hyvin todennäköisesti saattaisi tulla ongelmia ja säätämistä.

Mutta, mikäli sinun työnantajasi on antanut vihreää valoa asialle, niin työnantaja sen hoitovapaan myöntää ja sen tiedon mukaan tietenkin jokainen menee. Kiva, jos pystyt jäämään kotiin suorittamaan opintosi hoitovapaalla :thumbs-up:
 
Muokattu viimeksi:
Työsopimuslaissa (55/2001) sanotaan seuraavaa:

3 § (14.1.2022/32)
Hoitovapaa

Työntekijällä on oikeus saada hoitovapaata lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta.

Eli vaikka päiväkodin puolesta ovat jotain mieltä asiasta, niin työpaikan puolesta laki ei vaadi heitä antamaan sinulle vapaata opiskeluun, kun hoitovapaa tulee myöntää vain lapsen hoitamista varten. Eri asia sitten jäätkö kiinni.

Mutta opintovapaan pyytäminen olisi suoraselkäisempää.
 
Suski75 en pidä kovin relevanttina lähteenä tuota linkkaamaasi juttua, josta hyvin ilmenee vastaajan olevan sivuston seuraaja ei siis minkään juridisen puolen asiantuntija kyseisen asian osalta. Hoitovapaalla voi kyllä työskennellä mutta vain keikkaluontoisesti. Nostin tämän keskustelun juuri tänne kanavalle sen vuoksi, että asiasta on hyvin ristiriitaista tietoa liikkeellä ihan virallisilta tahoilta, joten arvelin, että joku muukin saattaa pohtia asiaa ja on hyvä keskustella asioista.

Ainut relevantti lähde tässä on tosiaan tuo työsopimuslaissa mainittu 3 § mutta, kun sekään ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen täysin. Laki on erittäin monitulkintaista usein. Tässä siis kiinnosti vain se, että onko kukaan toiminut tällä palstalla olevista ehdottamallani tavalla. Lisäksi myös se, että jos katsotaan tuota työsopimuslain pykälää niin joo kyllä lapsen hoitoon hoitovapaa on myönnetty ensisijassa mutta kuka sitä käytännössä valvoo jos joku ei hoitaisikaan lasta hoitovapaalla, vaan lapsi olisi esim yksityisessä päiväkodissa hoidossa? Voiko tästä seurata mahdollisia sanktioita tai ongelmia tms? Tämä oli se ydinpointti koko asiassa ja tämä kiinnostaa. Ilmeisesti tästä ei kuitenkaan täällä ole varmaa tietoa, joten asiassa tulisi varmaan kääntyä ihan lakimiehen puoleen jos haluaa eksaktin vastauksen asiaan.

Varmin ratkaisu on tosiaan jäädä opintovapaalle ja viedä lapsi päivähoitoon ilman, että tarvitsee miettiä näitä edellä esiin tuolleita seikkoja. Minulla on mahdollisuus jäädä opintovapaalle tai hoitovapaalle ja sinällään sillä ei oikeastaan ole itselleni niin isoa merkitystä paitsi vain sen osalta, että hoitovapaa kestäisi pidempään omassa tilanteessani (opintovapaata jo käytetty aiemmin).
 
Suski75 en pidä kovin relevanttina lähteenä tuota linkkaamaasi juttua, josta hyvin ilmenee vastaajan olevan sivuston seuraaja ei siis minkään juridisen puolen asiantuntija kyseisen asian osalta. Hoitovapaalla voi kyllä työskennellä mutta vain keikkaluontoisesti. Nostin tämän keskustelun juuri tänne kanavalle sen vuoksi, että asiasta on hyvin ristiriitaista tietoa liikkeellä ihan virallisilta tahoilta, joten arvelin, että joku muukin saattaa pohtia asiaa ja on hyvä keskustella asioista.

Ainut relevantti lähde tässä on tosiaan tuo työsopimuslaissa mainittu 3 § mutta, kun sekään ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen täysin. Laki on erittäin monitulkintaista usein. Tässä siis kiinnosti vain se, että onko kukaan toiminut tällä palstalla olevista ehdottamallani tavalla. Lisäksi myös se, että jos katsotaan tuota työsopimuslain pykälää niin joo kyllä lapsen hoitoon hoitovapaa on myönnetty ensisijassa mutta kuka sitä käytännössä valvoo jos joku ei hoitaisikaan lasta hoitovapaalla, vaan lapsi olisi esim yksityisessä päiväkodissa hoidossa? Voiko tästä seurata mahdollisia sanktioita tai ongelmia tms? Tämä oli se ydinpointti koko asiassa ja tämä kiinnostaa. Ilmeisesti tästä ei kuitenkaan täällä ole varmaa tietoa, joten asiassa tulisi varmaan kääntyä ihan lakimiehen puoleen jos haluaa eksaktin vastauksen asiaan.

Varmin ratkaisu on tosiaan jäädä opintovapaalle ja viedä lapsi päivähoitoon ilman, että tarvitsee miettiä näitä edellä esiin tuolleita seikkoja. Minulla on mahdollisuus jäädä opintovapaalle tai hoitovapaalle ja sinällään sillä ei oikeastaan ole itselleni niin isoa merkitystä paitsi vain sen osalta, että hoitovapaa kestäisi pidempään omassa tilanteessani (opintovapaata jo käytetty aiemmin).
Tosiaan, jos laitat lapsen yksityiseen ph ja ei hae yksityisen hoidon tukea, niin eikös silloin saakkin olla hoitovapaalla ja hoitoraha tulee normaalisti? Kalliiksi vaan tulee
 
Hoitovapaata myönnetään lapsen hoidon järjestämiseksi. Opintovapaata myönnetään opiskelua varten. Jos hoitovapaalla puuttuu se lapsi, jota hoidetaan, niin vapaalta putoaa pohja pois.

Esimerkiksi jos lapsella on päiväkotipaikka, hän on siis jo aloittanut päivökodissa ja jossain vaiheessa isä pitää isyysvapaansa, ei lapsi voi sen aikana tulla päiväkotiin, vaikka hänellä on siellä paikka varattuna. Isä voi toki vapaasti lähteä vaikka Lappiin tai rakentaa taloa, mutta lapsella pitää olla joku ei-virallinen hoitopaikka, esim isovanhemmat. Jos taas lapsi on ollut päiväkodissa ja jompikumpi vanhemmista pitää hoitovapaata esimerkiksi kesällä, kun lomia ei ole työpaikasta kertynyt, lapsella ei tällöin voi olla varattuna hoitopaikkaa eli paikka on irtisanottava ja haettava uudelleen.

Näin ihan vaan käytännössä päivökodissa toimivana työntekijänä olen tehnyt havaintoja. Ja kun mieheni oli isyysvapaalla, minä olin kesälomalla, koska emme molemmat voi olla vanhempainvapaalla yhtä aikaa kuin sen ensimmäisen pari viikkoa synnytyksen jälkeen.
 
Hoitovapaata myönnetään lapsen hoidon järjestämiseksi. Opintovapaata myönnetään opiskelua varten. Jos hoitovapaalla puuttuu se lapsi, jota hoidetaan, niin vapaalta putoaa pohja pois.

Esimerkiksi jos lapsella on päiväkotipaikka, hän on siis jo aloittanut päivökodissa ja jossain vaiheessa isä pitää isyysvapaansa, ei lapsi voi sen aikana tulla päiväkotiin, vaikka hänellä on siellä paikka varattuna. Isä voi toki vapaasti lähteä vaikka Lappiin tai rakentaa taloa, mutta lapsella pitää olla joku ei-virallinen hoitopaikka, esim isovanhemmat. Jos taas lapsi on ollut päiväkodissa ja jompikumpi vanhemmista pitää hoitovapaata esimerkiksi kesällä, kun lomia ei ole työpaikasta kertynyt, lapsella ei tällöin voi olla varattuna hoitopaikkaa eli paikka on irtisanottava ja haettava uudelleen.

Näin ihan vaan käytännössä päivökodissa toimivana työntekijänä olen tehnyt havaintoja. Ja kun mieheni oli isyysvapaalla, minä olin kesälomalla, koska emme molemmat voi olla vanhempainvapaalla yhtä aikaa kuin sen ensimmäisen pari viikkoa synnytyksen jälkeen.
Päteekö noi säännöt myös yksityiseen hoitoon vai myös kunnalliseen esim. just toi paikan irtisanominen? Meillä lapsi menee yksityiseen päiväkotiin. Sen kyllä ymmärrän ettei silloin saa kelalta yksityisen hoidon tukea, jos isä jää vaikka isyysvapaalle
 
Suski75 en pidä kovin relevanttina lähteenä tuota linkkaamaasi juttua, josta hyvin ilmenee vastaajan olevan sivuston seuraaja ei siis minkään juridisen puolen asiantuntija kyseisen asian osalta. Hoitovapaalla voi kyllä työskennellä mutta vain keikkaluontoisesti. Nostin tämän keskustelun juuri tänne kanavalle sen vuoksi, että asiasta on hyvin ristiriitaista tietoa liikkeellä ihan virallisilta tahoilta, joten arvelin, että joku muukin saattaa pohtia asiaa ja on hyvä keskustella asioista.

Ainut relevantti lähde tässä on tosiaan tuo työsopimuslaissa mainittu 3 § mutta, kun sekään ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen täysin. Laki on erittäin monitulkintaista usein. Tässä siis kiinnosti vain se, että onko kukaan toiminut tällä palstalla olevista ehdottamallani tavalla. Lisäksi myös se, että jos katsotaan tuota työsopimuslain pykälää niin joo kyllä lapsen hoitoon hoitovapaa on myönnetty ensisijassa mutta kuka sitä käytännössä valvoo jos joku ei hoitaisikaan lasta hoitovapaalla, vaan lapsi olisi esim yksityisessä päiväkodissa hoidossa? Voiko tästä seurata mahdollisia sanktioita tai ongelmia tms? Tämä oli se ydinpointti koko asiassa ja tämä kiinnostaa. Ilmeisesti tästä ei kuitenkaan täällä ole varmaa tietoa, joten asiassa tulisi varmaan kääntyä ihan lakimiehen puoleen jos haluaa eksaktin vastauksen asiaan.

Varmin ratkaisu on tosiaan jäädä opintovapaalle ja viedä lapsi päivähoitoon ilman, että tarvitsee miettiä näitä edellä esiin tuolleita seikkoja. Minulla on mahdollisuus jäädä opintovapaalle tai hoitovapaalle ja sinällään sillä ei oikeastaan ole itselleni niin isoa merkitystä paitsi vain sen osalta, että hoitovapaa kestäisi pidempään omassa tilanteessani (opintovapaata jo käytetty aiemmin).
Jos ei mikään mainittu lähde tai ihmisten kertomat kokemukset asiasta kelpaa, niin suosittelen kysymään työnantajalta tai ammattiliitosta, tai vaikka molemmista. Jos olet sitä mieltä, että voit laillisesti näin toimia, niin sitten sinulla ei varmasti ole mitään ongelmaa kysyä sitä myös työnantajaltasi. Vaka-koulutuksessa keskitytään lastenhoitoon liittyviin asioihin, ei työsopimuslain kiemuroihin, joten varhaiskasvatuksen asiantuntijoita en pitäisi työoikeuden asiantuntijoina.

Kaikkein helpoiten sujuu, jos työnantaja antaa tälle ok:n suoralta kädeltä, silloin ei tarvitse tätäkään miettiä. Toki jos jo ennakkoon tiedät, ettei työnantaja halua sinulle tällaista antaa, niin sitten ensimmäiseksi lakimiehen juttusille. Tuollaisessa tapauksessa ei kannata ruveta riitelemään työnantajan kanssa minkään vauvapalstalta saadun neuvon perusteella.
 
Päteekö noi säännöt myös yksityiseen hoitoon vai myös kunnalliseen esim. just toi paikan irtisanominen? Meillä lapsi menee yksityiseen päiväkotiin. Sen kyllä ymmärrän ettei silloin saa kelalta yksityisen hoidon tukea, jos isä jää vaikka isyysvapaalle
Yksityisessä päiväkodissa saattaa saada pidettyä paikan, vaikka olisi kesällä hoitovapaalla ja lapsi poissa hoidosta. Käytännössä kunnallisella puolella paikan voi myös saada pidettyä, mutta todennäköisesti uusi hakemus on tehtävä. Isyysvapaalla ei missään hoitomuodossa voi viedä lasta hoitoon, mutta hoitopaikan voi säilyttää. Yksityisestä hoidosta en ole varma, suostuvatko pitämään paikkaa. Varmaan riippuu jonotilanteesta. Uskoisin, että suurten ketjujen päiväkodissa on usein tilaa, mutta esim yksityisessä perhepäivähoidossa ei hoitajalla välttämättä ole varaa pitää paikkaa tyhjillään.
 
Takaisin
Top