Sterilisaatio...

Pipa87

Oman äänensä löytänyt
Elikkä onko kellään kokemusta kuinka helppoa tai hankalaa on saada sterilisaatio nuorena?
Tai siis mun tilanne on se, että on aurallinen migreeni, joka estää yhdistelmäehkäisyjen käytön, kuparikierukka ja minipillerit on kokeiltu, eikä ne käy. Kondomi parisuhteessa ei ole mielestäni ratkaisu, paitsi hyvin tilapäisesti. Ikää on 26 vuotta ja kolmas lapsi tulossa. Elikkä kaksi kriteeriä täyttyy sterilisaation saamiseksi: ehkäisy on vaikea järjestää muutoin ja lapsia on kolme..
Saakohan sitä kuinka paljon inttää lääkäreiden kanssa aiheesta?
 
Mä ainakin sain kun sanoin että haluan sterilisaation. Kolmas lapsi syntyi juuri hetki sitten ja jonotan kyseiseen operaatioon. Heillä ei ole lupa kieltää kun kriteeri täyttyy.

olen 27v
 
Googlettamalla löysin seuraavat sivut http://metku.net/~pesu/ehkaisy/sterilisaatio.php ja sieltä tietoa:

'Sterilisaatio voidaan suorittaa joko naiselle tai miehelle. Sitä tulee pitää pysyvään raskaudenehkäisyyn tähtäävänä, peruuttamattomana toimenpiteenä. Se on ainoa ehkäisymenetelmä, jonka saamista säädellään lailla. Hakijan tulee täytää jokin seuraavista edellytyksistä:

  1. Hakijalla on yksin tai yhdessä aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
  2. Hakija on täyttänyt 30 vuotta
  3. Raskaus vaarantaisi hakijan hengen tai terveyden
  4. Hakijan mahdollisuudet muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot
  5. On syytä otaksua, että hakijan jälkeläisillä olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika
  6. Hakijan sairaus tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaisi hänen kykyänsä hoitaa lapsia '
Varmasti joutuu silti inttämään, mikä ehkä sinänsä ymmärrettävää, ettei kyseessä ole loppuelämän kannalta mikään kevyt ratkaisu, varsinkaan nuorella ihmisellä ja lääkärit haluavat varmistaa, ettei tule katumapäälle.
 
Mulle tehtiin sterilisaatio 2.1.2014 suunnitellun section yhteydessä, oli 4 raskaus,josta 2 saatu hengissä syliin ja ikää syksyllä 34v. niin tuli kriteerit täytettyä ja mun odotukset etenkään nää viimesimmät ei ole olleet lopussa helppoja,niin sekin otettu huomioon. Yhtään en ole katunu olen onnellinen kun ei enään tarvii tressata onko alkio hengissä vai ei ja miten rv. 30j älkeen iskeekö raju raskausmyrkytys ja diabetes ja kestääkö paikat loppuun asti.
 
Itse olen kovasti miettinyt myös kyseistä operaatiota. 3Lasta ja viimeisin oli sellainen kokemus että huh hui että olemme molemmat hengissä. Ja jatkossa riski kaikelle kasvaa kun itselle ikää tulee. Ja hormoonit ei minulle sovi. Kriteerit täytyisi varmaan minullakin. Mutta vielä en ole uskaltanut noin lopullista päätöstä tehdä. Ikää pian minulla 30w ja pienin lapsi pian 6kk.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Helposti sain sterilisaation kun kolmonen syntyi, section yhteydessä tehtiin. Toki kysyivät monta kertaa että olenko nyt varma. Ikää silloin 29.
 
Itse sain tapella jonnin verran, että sain lähetteen, vaikka geenivirheen takia olisi pitänyt saada sterilaatio periaatteessa heti kun täytin 18.
Lisäksi hormonaalinen ehkäisy ei sovi minulle. Ja ikääkin on jo se 32.
Sterilaatio piti tehdä essure menetelmällä.

Elämän ironiaahan tässä tietysti on, koska kun sain lähetteen niin kas kun tulinkin raskaaksi :wideyed::grin
 
Miulla on kokeilussa "viimeinen niitti" eli ehkäisyimplantti, ja tää on pahin kaikista. Tukka lähtee, iho rasvoittuu hetkessä, paino nousee, akne, ja pahin kaikista on se että viikko sen laiton jälkeen tulin hulluksi, kuten mieheni ja minä molemmat sanomme. Tunteet ihan sekaisin, enkä tunne että olisin oma itseni. Kuin olisi kaksisuuntainen mielialahäiriö. Joudun tosi paljon skarppaamaan että saan hillittyä itseni, joka päivä. Toivon että rakkaus kestää.

Otimme sterilisaation puheeksi kotona heti kun huomattiin että ei tääkään toimi. Meillä mies taitaa olla se, joka on napsuun menossa näillä näkymin. Ollaan pohdittu riskejä ja miten homma tapahtuu ja miehellä se olisi paljon kevyempi homma. Minä olen 28 ja meillä on 2 lasta, mutta mies on vanhempi, eli saisi sen jo. Oltiin puhuttu että katotaan 2 vuotta mutta ilmeisesti operaatioon on miehillä tosi pitkät jonot, että se 2v menisi jo odottaessa hoitoon pääsyä.

Kolmatta lasta ei uskalla tehdä, nämä kaksikin tuli leivottua vaikeimman kautta. En vaan kestä enää yhtään 9 kuukauden helvetissä oloa, ja entäs lapsi sitten kun riskejä joka lähtöön?
 
Herättelen hiukan vanhempaa, mutta erittäin hyvää ketjua. Onko sterilisaation saaminen helpottunut jo nykyisin? JA kummalle se mielestänne pitäisi tehdä – miehelle vai naiselle?
 
Tarpeeks helppo, ainakin lähes nelikymppiselle. Ei sovi mikään ehkäisy ja raskaana en enää halua olla. Synnytysreissulla hoitu leikkaus seuraavana päivänä.

Minusta pariskunnan tulee keskenään keskustella kymmalle tehään. Tekijän täytyy olla 100% varma päätöksestä. Minä en meillä halunnut mitään riskiä raskautua.
 
Olen 44v ja 3 lasta on. Luulin, että saa noin vaan, mutta "ensin kaikki muut vaihtoehdot täytyy käydä läpi ja keskustella puolison kanssa". "Onko keskusteltu miehen kanssa, että sterilisaatio tehtäisiinkin hänelle?" No ei ole, en lähde mieheltäni sellaista pyytämään. Hän on nuorempi ja muutenkin hänellä nyt oli teoriassa mahdollisuus hankkia lisää lapsia, jos vaikka ero tulisikin. Minulla taas ei. Olin yllättynyt kyllä lääkärin jyrkästä kannasta sterilisaatiota vastaan. Mutta kai sitten ihmiset katuvatkin niitä paljon.
 
En kyllä kovin nuorelle suosittelisi sterilisaatiota, vaikka olisi jo kolme lasta. Minulle viimeisin vauvakuume tuli vasta 42+ iässä. Muuten kyllä aloittajan kanssa paljon yhteistä, aurallinen migreeni, kierukka ei sovi jne. Nyt kokeilussa hormonikierukka ja vaikuttaa lupaavalta. Sterilisaatio ei houkuttele, koska minulla on arpeutumisessa ongelmia. Mies on nuori, en suostu hänen sterilisaatioon.
 
Minä sain helposti luvan neljännen jälkeen 23 vuotiaana, mutta jätin sitten menemättä kuitenkin. Nyt 41 vuotiaana odotan sitä kuuluisaa iltatähteä, tämän jälkeen ehdottomasti sterilisaatio tai kohdunpoisto. Täällä sen toki myös saan helposti kun rahalla menee yksityssairaalaan.
 
Minä sain helposti luvan neljännen jälkeen 23 vuotiaana, mutta jätin sitten menemättä kuitenkin. Nyt 41 vuotiaana odotan sitä kuuluisaa iltatähteä, tämän jälkeen ehdottomasti sterilisaatio tai kohdunpoisto. Täällä sen toki myös saan helposti kun rahalla menee yksityssairaalaan.
Tuo on yllättävää. 23 v on kuitenkin vielä hedelmällisen iän alkupäässä ja elämässä kerkeää vaikka mitä tapahtua. Onneksi et mennyt!
 
Tuo on yllättävää. 23 v on kuitenkin vielä hedelmällisen iän alkupäässä ja elämässä kerkeää vaikka mitä tapahtua. Onneksi et mennyt!
Mulla ei oo ollut mitenkään helpot raskaudet ja kahdessa raskaudessa irronnut istukka ja molempien hengenlähtö on ollut todella lähellä. Siksi sain luvan suoraan sterilisaatioon ilman mukinoita. Olisin varmasti mennytkin mutta koska nukutuksessa ollut myös ongelmia en ”uskaltanut” mennä kun lapset olivat pieniä. Myöhemmin kun asiasta lääkärin kanssa puhuin olisivat tehneet uudella essure menetelmällä ja siihen en ehdottomasti halunnut.
Nyt jos tehdään sektio tehdään sterilisaatio samalla, jos saan/pystyn alakautta synnyttämään, kohtu tullaan poistamaan ehdottomasti hyvinkin pian.
 
Siitä essurestahan on kirjoiteltu, että aiheuttaa osalle pahoja terveysongelmia. Mutta tuo selitti hyvin, miksi sinulle se oltaisiin annettu helpolla.
 
Takaisin
Top