Sokerirasitus

Sadepäivä89

Satasella mukana keskusteluissa
Huhtikuun äidit 2019
Onko kukaa vielä käyny? Onko kellään sukurasitetta että tarvis käydä kaksi kertaa?
Mulla sukurasite ja yli 25 vuoden ikä tekee sen, että kaksi käyntiä tulee. Viime raskaudessa eka käynti meni pieleen, ku rv 15 oli yhä pahoinvointia ja sokerilitku tuli ylös jo n. puoli tuntia sen juomisesta. Toka käynti onnistui ja siinä arvot hipoi ylärajoja, mut ei tullu sit tarvetta seurantaan.
Nyt on eka sokerirasitus varattu viikoille 16. Jännittää vähän, onnistuuko tällä kertaa ja mitä ne arvot sanoo. Ruokailu on rehellisesti sanottuna ollut vähän mitä sattuu alkuraskauden pahoinvoinnin takia. Toivottavasti arvot pysyy kurissa. :confused:
 
Itsellä ei sukurasitusta, mutta painon ja iän takia pitää käydä. Neuvolatäti on onneksi ollut niin ihana että katsotaan vasta seuraavalla käynnillä aikaa. Sanoin ihan suoraan että pahoinvoinnin ollessa tämmöinen, ei vaan pysy se litku varmasti sisällä.
 
Mie kävin eilen aamulla ja paastoarvo oli liian korkee. Just 5,3 mmol, kun pitäis olla alle sen. :oops: Eli mulla alkaa nyt ruokavaliohoito ja mittailen kotona sokereita säännöllisesti. Toisaalta ehkä ihan hyvä, et seuraillaan nyt tarkemmin, kun jo viime raskaudessa arvot hipoi ylärajoja. Aika vahva sukurasite, nii ei kannata ottaa kevyesti..
 
Milloin sen myöhemmän sokerirasitustestin pitäis yleensä olla? Siis sen, johon ainakin Helsingissä kaikki yli 25-vuotiaat esikoisen odottajat joutuu. Mulla on seuraava neuvola rv 22+0 ja mitään ei oo vielä varattu. Oon ymmärtänyt, että sen pitäis olla vähän puolenvälin jälkeen.
 
Milloin sen myöhemmän sokerirasitustestin pitäis yleensä olla? Siis sen, johon ainakin Helsingissä kaikki yli 25-vuotiaat esikoisen odottajat joutuu. Mulla on seuraava neuvola rv 22+0 ja mitään ei oo vielä varattu. Oon ymmärtänyt, että sen pitäis olla vähän puolenvälin jälkeen.

Ainakaan vielä 2016 ei välttämättä Helsingissä kaikkia yli 25-vuotiaita laitettu sokerirasitukseen. Mulla oli kaks työkaveria samaan aikaan raskaana kuin minä ja saman ikäsiä kuin minä, ja minä Espoolaisena olin ainoa joka sokerirasitukseen vain iän puolesta joutui. Mut muistelisin, että joskus vähän puolen välin jälkeen kävin sillon ite.
 
Myöhempi sokerirasitus täytyy olla viimeistään rv 28. Muistaakseni :grin itse ajattelin mennä joulun jälkeen, kun on vapaata, niin ei tartte töihin mennä sen jälkeen.
 
Milloin sen myöhemmän sokerirasitustestin pitäis yleensä olla? Siis sen, johon ainakin Helsingissä kaikki yli 25-vuotiaat esikoisen odottajat joutuu. Mulla on seuraava neuvola rv 22+0 ja mitään ei oo vielä varattu. Oon ymmärtänyt, että sen pitäis olla vähän puolenvälin jälkeen.

Mun kaverilla oli juuri ja taisi olla joskus viikoilla 25-26 ainakin hänellä. Mullekin sanottiin, että kaikille tehdään nykyään (ehkä yli tietyn iän).
 
Myöhempi sokerirasitus tehdään rv 24-28. Kaikkia ei automaattisesti sokerirasiteta, mutta koska kriteerit sen tekemiselle on niin tiukat, niin käytännössä voi kyllä sanoa, että lähestulkoon kaikille se tehdään. Jos on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä, jolla bmi ennen raskautta alle 25, eikä oo lähisuvussa 2 tyypin diabetestä, tai jos on alle 40-vuotias uudelleensynnyttäjä, jolla ei oo edellisten lisäks aiemmissa raskauksissa ollu raskausdiabetestä tai oo synnyttäny viikkoihin nähden isoa, tai yli 4,5 kg vauvaa niin selviää ilman rasitusta.
 
Mulla on ensi viikolle varattu sokerirasituskoe. Vähän ihmetytti ohjeet hiilareiden tankkaamisesta edellisenä päivänä. Aikamoiset määrät pitäisi saada syötyä. Mikähän siinä on ideana?
 
Mulla on ensi viikolle varattu sokerirasituskoe. Vähän ihmetytti ohjeet hiilareiden tankkaamisesta edellisenä päivänä. Aikamoiset määrät pitäisi saada syötyä. Mikähän siinä on ideana?

Millaiset ohjeet olet saanut??
 
Mulla on ensi viikolle varattu sokerirasituskoe. Vähän ihmetytti ohjeet hiilareiden tankkaamisesta edellisenä päivänä. Aikamoiset määrät pitäisi saada syötyä. Mikähän siinä on ideana?

Mullakin on ens viikolle varattu sokerirasitus. Katsoin noita neuvolasta saatuja ohjeita itsekin, että näyttää pikkusen joltain tankkauspäivältä tuo hiilareitten syönti 3na edellisenä päivänä :eek:
IMG_20181215_104642.jpg
 
Tässä mulle annetut ohjeet: Vähintään kolmena edeltävänä päivänä on tärkeää nauttia riittävästi kuitupitoisia hiilihydraatteja vähintään 150 grammaa päivässä esim. 3 dl kaurapuuroa, 4 viipaletta ruis-/täysjyväleipää, 3 annosta hedelmiä/marjoja, 2 dl keitettyä täysjyväriisiä/-pastaa. Testiä edeltävänä iltana nautitaan ateria, joka sisältää n. 30-50 g hiilihydraatteja (esim. 2 viipaletta ruisleipää/täysjyväleipää, kasvipohjaista levitettä, vähärasvaista juustoa/leikkelettä, kasviksia, 2 dl maitoa).

Ennen koetta tulee olla syömättä eli paastota 10-12 tuntia.

Itselleni tuntuu aika suurelta tuo leipä ja puuro määrä. Ei normaalisti tule kyllä noin paljon syötyä päivässä.
 
Milloin nuo ohjeet on muuttuneet? Viimeksi 4v sitten ohjeet oli vielä syödä normaalisti edelliset päivät ja ravinnotta tuo aika. . :eek:o_O
 
Mäkään en kyllä 2016 saanut mitään erityisiä ohjeita, miten olis ennen rasitusta pitänyt syödä. Vaan ravinnottaolo oli ohjeistettu.
 
En tiedä milloin on muuttunut. Ei kai toi nyt toisaalta voi niin tiukka ohjeistus olla, täytyy nyt yrittää jonkin verran syödä enemmäin hiilareita täysjyvämuodossa.
 
Ööh, mä olin keskiviikkona sokerirasituksessa ja edellisenä iltana olin syönyt anopin tekemää kinkkukiusausta iltaruoaksi ja sen jälkeen vielä iltapalaksi munakkaan, jossa oli mm. tomaattia ja paprikaa sillee kevyesti paistettuna. Mä sain ohjeeksi vain syödä normaalisti ja aloittaa paaston 12 h aikaisemmino_O Ei rehellisesti käynyt mielessäkään mikään leivän tankkaus, kun en leipää välttämättä muutenkaan ihan joka päivä syö. Ja varsinkin ne kolme edeltävää päivää söin ihan mitä sattuu. En mitenkään kiinnittänyt huomiota hiilareihin.

No, pääasia lienee, että radia ei ollut:) Paasto ja litkun nauttimisen jälkeiset arvot oli selkeästi alle viitearvojen, joten niiden kassa ei mitään hätää:happy:
 
Mullekin tulokset oli tulleet oma kantaan. Jos käsitin oikein, niin oli normaalit: Paaston jälkeen 4,5 mmol/l, 1 h 5,5 mmol/l ja 2 h 4,9 mmol/l. Mitkäs ne viralliset viitearvot onkaan? Löysin netistä tällaiset: Laskimoplasmasta määritettyjen glukoosipitoisuuksien raja-arvot, joiden alapuolelle verensokerin pitää jäädä, ovat 5.3 mmol/l paaston jälkeen, 10.0 mmol/l tunnin ja 8.6 mmol/l kahden tunnin kuluttua kokeen aloituksesta. (https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168)
 
Nyt huomasinkin, että noi samat viitearvot lukee neuvolan ohjeessa. Eli pysyi onneksi alle minulla.
 
Takaisin
Top