Sokerirasitus

A

Apuva!

Vieras
Hei mitä sokerirasitustestissä tehdään? Pitäisi nyt sellaiseen sitten mennä, mutta jännittää mitä siellä tehdään. Pistetäänkö piikillä? Onko ällöä litkua? Kertokaa kokemuksia!
 
Ennen testiä on 12h paasto. Ensimmäisenä ne ottaa verta kyynärpäästä, siitä saadaan se paastoarvo. Sitte juodaan se litku. Mulla se oli vadelman makusta ja oikeestaan iha hyvän makusta, mulla se meni ihan janoon, tosi makeeta se kyl oli. Sitten tunniks odottelee, nukkua ei kuulemma saanu. Kun tunti oli menny otettii taas verta. Odottelua sitte viä toinen tunti ja vielä kerran otetaan verta. Itse nuo odotteluajat istuskelin siä labrassa sellases huonees mis oli telkkari ja kivat lepotuolit. Aika rauhallisesti täytyy olla noi odotteluajat.

Ei mun mielestä ollu ollenkaa hirvee kokemus. Aikakin kului ihan hyvin siellä labrassa kun puhelimella pelasin ja katselin telkkaria. Kai se riippuu paljon ihmisestä miltä se tuntuu, oon kuullut että joillain ei oo se litku pysynyt sisällä. :)
 
Pitää olla vähintään 12h ravinnotta. Ensin otetaan verinäyte ja sitten pitää juoda se makea litku ja tiukkaa teki, onneksi ei tehdä alkuraskaudesta tai ei olisi mennyt alas eikä pysynyt sisällä. Sit tosiaan odotellaan eikä saa liikkua, juoda mitään tms ja verikoe ja odotetaan ja vielä verikoe. Mulla oli huono olo koko odotusajan, johtui varmaan pitkästä paastosta, joka labran myöhöstelyn takia venyi lopulta 16 tuntiin.
 
Litku on niin kuin tiivistemehua jois ja sitä täytyy pari kupillista yhteensä juoda. Verkoe otetaan vuorotellen eri kyynärtaipeista. Itselleni pahin oli tuo paasto ja sen tuoma heikotus ja oksetus. Sit piti siellä sairaalan käytävällä maata kaksi tuntia tuskissaan odottamassa. Minä ainakin nukahtahtelin siinä välissä.
 
Mää oon kerran aikasemmin "normiloissa" käyny tossa rasituksessa ja jo silloin teki tiukkaa juoda se litku. Nyt mulla on ens perjantaina (rv 12+1) sokerirasitus nro 1... Saas nähä pysyykö sisällä se litku. :// Onneks pahoinvointi on jo alkanut vähän helpottaa... Ja meen noin aikasin sokerirasitukseen, koska on sukurasitteet molempien vanhempien puolelta ja vielä ylipainoa lisäksi.
 
Se on niin yksilöllistä miten sen kokee. Itsellä meni hyvin kummatkin kerrat, sen litkun joi melkein (tai joikin) janoonsa kun oli ollut niin monta tuntia juomatta. Ja kerran se vain kirpaisee - kerrallaan :)

Mua autto myös se, kun mietti mielessään et miten kamalanmakusia alkojuomia on elämänsä aikana juonut. Sillä sai tuon hyvin juotua - varsinkin kun tiesi ettei ole krapulaa seuraavana aamuna :wink
 
Mä oon käynyt kahdessa eri raskaudessa yhteensä neljä kertaa rasituksessa. Joka kerta on mennyt hyvin. Pikkusen etova olo tuli niissä myöhäsemmissä rasituksissa mutta ei mitään pahaa. Litkun olen vetänyt "ykkösellä alas" joka kerta. Parempi kun ei liikaa maistele. Se vadelmanmakuinen oli kylmänä ihan ok ja janoon se joi hyvällä halulla. Ekalla kerralla oli ihan pelkkä sokerilitku ja se oli kyllä kammottavaa. Olen käynyt eri paikoissa ja yhdessä paikassa oli oikein erikseen lepohuone varustettuna lepotuoleilla ja luettavaa oli paljon. Pitkäkseenkin olisi päässyt jos olisi ruvennut heikottamaan (huoneessa oli myös peti). Itse olin varannut kirjan mukaan.

Arvot oli loistavat joka kerralla.
 
Eipä se litku ollut erityisen hyvää, mutta kylmänä menetteli jotenkuten. Jos olet koskaan joutunut laktoosi-intoleranssitestiin, niin maku oli suunnilleen sitä. Ilmeisesti nykyään on jotain vadelman makuistakin?

Paaston kanssa helpotti, kun sai ajan heti aamusta - tosin myöhässähän se homma alkoi. Meillä ei ollut ofotteluhuoneessa mitään viihdykettä, tuolitkin oli varmaan tuotu aulasta :) Onneksi oli kehotettu ottamaan mukaan lukemista.
 
mulla tehtiin sokerirasitus rv 26 ja huh huh!
noin puoli tuntia litkun juomisesta alkoi huimaamaan, silmissä pimeni ja koko keho tuntui ihan turralta eli meinasi taju lähteä, niin shokkiin meni kroppa siitä sokerista! pikkuinenkin alkoi potkia ihan julmetusti ja noin vartin noissa oloissa puuskutin. uskon että oloa olisi helpottanut jos olisi päässyt mukavaan tuoliin ja viileään huoneeseen rauhassa istumaan, mutta tuolla olin isossa odotustilassa yli puolensadan muun kanssa.
niin ja sen ne sanoi että jos oksentaa niin se joudutaan keskeyttää, sai kyllä tsemppaamaan koska toista kertaa en sitä litkua olisi voinut kuvitella juovani!

eväät mukaan että voi heti syödä kun saa luvan!
 
Takaisin
Top