Sisarusten välinen ikäero (mustasukkaisuus, oma jaksaminen...)

Tanjamus

Näppärä viestien naputtelija
Toukokuun äidit 2019
Vauvan tulo alkaa lähestyä, ja olen enemmän ja enemmän alkanut ajatella myös sitä tosiasiaa että täällä todellakin on sitten vauva ja taaperoikäinen ja niiden kanssa on sitten vaan pärjättävä. Meillä sisarusten ikäeroksi tulee noin 1v 10kk, esikoinen syntyi syyskuussa 2013. Vauvan kanssa pärjääminen ei huoleta, kun yhdestä vauvavuodesta on jo selvinnyt, mutta vauvanhoito yhdistettynä vilkkaan ja uhmaavan vajaa 2v:n hoitoon on kyllä alkanut huolettaa.

Minkälaisia ikäeroja muiden lapsille on tulossa? Ja kiva olisi kuulla miten te jo useamman lapsen äidit olette selvinneet ja jaksaneet?
 
1v 2-3kk riippuen syntymäpäivästä. Eli aika vähän. Tää esikoinen onneks toimii sekä mun, että isin kanssa yhtä hyvin (tai huonosti). Ei varmasti tuu olee helppoa, mut kun sinnittelee tän vauvavuoden,,niin uskon, et 1 ja 2-vuotiaat kyllä touhuuvat ja tappelevat mukavasti yhessä. Muutenkin tuntuu, et koko ajan homma helpottaa tän isomman kanssa.

Oon ite kotona siihen asti, et tää nuorempi on 6kk. Sit töihin ja saavat olla iskän kaa :) Siinä kohtaa on kuitenkin unikoulut sun muut, niin ei tartte mitään yösyöttöjä enää stressata. Tai sit tuttipullohommia.

Hehe ja kolmas sit tietty vuonna 2016 :wink
 
Meillä laskettujen välissä tasan 2 vuotta päivälleen.. Mä oon jollain tavalla paljon "helpottuneempi" nyt, kun isukki tulee olemaan huomattavasti enemmän kotona :) Esikoisen kanssa oon paljon ollut miehen töiden vuoksi keskenäni, ja hyvin ollaan pärjätty, ei siinä, mut on tosi ihana tietää, et nyt kun toinen on täältä tulossa, niin ei kahdesta tarvitse yksin huolehtia mitään kokonaisia vkoja tm. Poika aloittaa nyt myös päiväkodissa osa-aikaisena, kun arki meillä tasaantuu/vakiintuu noiden uusien kuvioiden myötä.
Tuleva isoveli odottaa vauvaa jo innoissaan, ei tosin ihan taida ymmärtää, et tämä tulee täältä sitten jäädäkseen :grin
 
Meillä on ikäeroja 2v3kk, 2v2vko ja näille nuorimmille tulee hintsun alle vuosi eroa. En ole huolissani. Meillä ei isommat ole olleet mustasukkaisia ennen kuin vasta vauva on alkanut liikkumaan ja osallistumaan enemmän perheen elämään, ja sittenhän on jo niin tottunut arkea pyörittämään useamman kanssa :) Pienin on vielä niin pieni ettei varmaan osaa mustasukkainen ollakaan ja isommat on tottuneet. Iskä joutuu ottamaan enemmän vastuuta isojen hoidosta ja mulle jää pienet. Esikoinen onkin aina ollut ihan iskän poika ja nuorimmaisesta taitaa tulla iskän tyttö, keskimmäinen on enemmän mammanmuru :Heartblue mutta saa nähdä miten tilanteet muuttuu tulokkaan saapuessa.
 
3,5 vuotta tulee ikäeroa suunnilleen. Saa nähdä miten käy. Kovasti isosisko odottaa veljeään syntyvän.. haluaa päästä hoitamaan ja opettamaan.
 
Meille tulee 3v 1kk.. Saas nähdä kuinka käy.. Hoidossa meinasivat, että hyvin menee. Esikoinen on kuulemma kova hoivaamaan ja lohduttamaan pienempiä hoidossa.. Toivotaan..
 
Meillä tulee olemaan 1,5 vuotta ikäeroa. Mun mielestä ihan hyvä et on niin pieni ikäero vaiks rankkaakin varmasti tulee olemaan :).
 
Meillä ikäeroksi tulee suunnilleen 2v2kk. Välillä olen miettinyt miten sitä sitten pärjää. Mutta uskon kuitenkin että hyvin menee, vaikka välillä varmasti rankkaa.
 
Meillä ikäeroa tulee 2v10kk. Esikoisen kanssa olen aika paljon puhunut vauvasta ja ottaa itsekin välillä asian puheeksi. En usko, että kuitenkaan vielä yhtään ymmärtää, mistä vauvassa on kyse. Tänään ostin pojalle vauvanuken, jonka laitan pakettiin ja ajattelin antaa heti vauvan syntymän jälkeen hänelle.
 
Vauvan tulo alkaa lähestyä, ja olen enemmän ja enemmän alkanut ajatella myös sitä tosiasiaa että täällä todellakin on sitten vauva ja taaperoikäinen ja niiden kanssa on sitten vaan pärjättävä. Meillä sisarusten ikäeroksi tulee noin 1v 10kk, esikoinen syntyi syyskuussa 2013. Vauvan kanssa pärjääminen ei huoleta, kun yhdestä vauvavuodesta on jo selvinnyt, mutta vauvanhoito yhdistettynä vilkkaan ja uhmaavan vajaa 2v:n hoitoon on kyllä alkanut huolettaa.

Minkälaisia ikäeroja muiden lapsille on tulossa? Ja kiva olisi kuulla miten te jo useamman lapsen äidit olette selvinneet ja jaksaneet?

Mulla tuo nuorin jo syntyneistä on myös syyskuussa 2013 syntynyt.
Mut vanhin on 19 v ja haänen syntymästä 1v2kk syntyi toinen. Siitä 3v ja 3kk syntyi kaksoset, eli sillon oli 4 alle 5 vuotiasta poikaa ;-) Siitä sitten 5 vuotta ja syntyi seuraava poitsu.
Sitten tuo 2013 poika ja nyt sit syntyy seitsemäs muksu

Kyllä mua jännittää että miten selviin mustasukkaisuudesta ja miten pystyn ottamaan huomioon tuon toisiksnuorimman. Alle 2 vuotias on vielä tosi pieni ihminen. mut rakkautta ja rajoja kai sit vaan. Syliä ja halauksia :Heartred
 
Meillä ikäeroksi tulee 1v. 7-8kk, eli esikoispoika saa kaksospikkusisarukset. Ja kyllä jännittää, miten arki tulee sujumaan ja miten kädet riittävät kaikkien kolmen hoitamiseen. Esikoinen on kyllä ollut melko helppo ja sopeutuvainen lapsi, mutta huomiota (jota hän kyllä ihan reilusti saa) hakiessaan onnistuu keksimään mitä pöntöimpiä temppuja, ja viime kuukausina on oma tahtokin kasvanut merkittävästi.

Onneksi on isyysvapaa, niin ehditään toivottavasti sopeutumaan ja laittamaan rutiinit kuntoon ennen miehen töihinpaluuta. Toki, kun kyseessä on kaksosvauvat, on normaalia suurempi todennäköisyys, että syntyvät sektiolla tai joutuvat olemaan lastenosastolla jonkin aikaa, mikä sitten hankaloittaa ns. normiarkeen kiinni pääsyä, mutta toivotaan parasta...
 
Mulla ekan ja tokan ikäero 1v 8kk ja oli sillon aika rankkaa kun eka oli niin pieni vielä ja tää toinen ensimmäiset 5kk vaan huusi ja itki sylissä, mutta hyvin siitä kuitenkin selvittiin. Nyt tulee sit tokan ja tän kolmannen väliin 4v ja n. 2kk. Vähän mietityttää et tuleekohan mustasukkaisuutta keskimmäisen kohdilta ku on aika mammanpoika, mutta ovat jo kuitenkin sen verran isoja että hoitoon vaan paljon mukaan :)
 
1. ja 2. väli 1kk vajaa 8v, 2. ja 3. väli 4v, 3. ja 4. väli 2v ,4. ja 5. väli 1v ja 6.enkeli..väli olis ollu 2v ja nyt sitte tulee väliksi noin 2v8-9kk. Pientä mustasukkaisuutta ilmassa nuorimmalla mut uskon et menee ohi :)
 
Meillä tulee ikäeroa n.2v3kk. :) Jännittäähän se tietysti, et miten lähtee arki rullaamaan, mut en oo sitä osannu stressata kuitenkaan.
 
Meillä esikoisella ja tokalla ikäeroa 4.5v ja tokalla ja tulevalla tulee olemaan se 1v. Että varmaan se haastavin on tuo keskimmäisen ja vauvan ikäero ja miten ottaa tuo 1v vauvan vastaan. :)ekaa kertaa tässä tilanteessa ku on nuin pienellä ikäerolla kaks, mutta eiköhän siitä selvitä.
 
Meillä ikäeroa tulee olemaan aika tasan 2 vuotta, molemmat heinäkuisia. Aiemmin en yhtään jännittänyt sitä miten pärjätään mutta nyt alkaa jo suorastaan pelottaa. Mulla on vielä tilanne se että mun mies on muualla töissä syyskuun loppuun. Oon siis yksin kotona 24/7 vastasyntyneet ja esikoisen kanssa. Mun mies käy pe-su onneksi edes kotona mutta saa nähdä miten saan yksin polkastua arjen käyntiin vauvan syntymän jälkeen. Mielessä kalvaa vielä esikoisen vauva-aika joka oli todella rankka koliikin ja refluksitaudin vuoksi jonka seurauksena lapsi itki käytännössä kaiken valveillaoloaikansa. Mutta täytyis olla kyllä todella huono tuuri jos seuraavan kanssa olis samat ongelmat :D
 
Tintin maailmalla on saatu tosi hyviä tuloksia koliikin ehkäisystä e-epan käytöstä raskausaikana ja heti synnytyksen jälkeen :)
 
Takaisin
Top