Sikiöseulonta

Hei kertokaas ku mua nyt vaivaa ku tuntuu et moni on käynny jo antamassa verinäytteen ennen seulontaa. Ku mä ymmärsin että se otetaan siellä paikanpäällä just ennen... Oon kyllä yhen verinäytteen antanu ekan neuvolakäynnin yhteidessä mut se neuvolatäti sano et otetaan sitte siellä seulonnassa uus. Vai onko tää nyt vaan joku paikkakunta kohtanen käytäntö? :D
 
Ainakin täällä espoossa on muuttunut että näyte otetaan 10+0 - 10+6 välillä ja omalla terveysasemalla. Esikoisen ja kuopuksen aikana oli ultran jälkee sairaalassa..

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Lancelotta (ja muutkin ihmettelijät):
Käytännöt vaihtelee yllättävän paljon kunnittain, valitettavasti. Uusi neuvola-asetus, joka tuli voimaan vuoden alusta on myös vaikuttanut. Esim täällä Tre on yksi neuvolatädin käynti 16-17 vkoilta nyt vähennetty. Täällä käydään terkkarissa seulontaverikokeissa noin vko tai vähä enempi ennen sitä np-ultraa ja eka lääkärikäynti on vasta sen jälkeen. Mulla ultra nyt perjantaina eli 28.2 ja lääkäri sitten 28.3, siinä välissä ei mitään, jollei np-ultrassa ilmene jotain. Verkokeiden tulokset jos ehtivät (kestää noin vko) saanee ultrassa tuolla keskusäitiysneuvolassa, jossa kätilö ultran tekee tai sitten niistä tulee tulokset kotiin, neuvolaan ne menee tiedoksi joka tapauksessa. Kummallista, jos sua ei sinne seulontaan pyydetty menemään ennen, mutta voihan olla, että ottavat sielläkin, mutta tuloksia ei kyllä heti tule.

Noita lääkärikäyntejä neuvolassa on 2-3 normaalisti, mutta jos on kaksoisraskaus, joku perussairaus tai muuta ilmenee niin tarvittaessa sitten vasta useampi. Hoitajalla käydään alussa kerran kuussa ja sitten loppupuolella vähän useammin, jostain 35 vkolta tms viikottain seuraamassa tilannetta. Siitä virtsasta mitataan valkuaiset, sokeri ja jossain tapauksessa jos on jotain tulehdusepäilyä niin se voidaan katsoa. Hemoglobiini on se pikkuneulanäyte, jonka hoituri ottaa joka käynnillä sormenpäästä.

http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti

Tuon linkin kautta löytää puolueetonta ja viimeisintä, lääkärien laittamaa tutkimustietoa ja faktatietoa ilman lääkefirmojen ym sponsorointia. Myös päivämäärät, lähteen ym löytyvät kaikki aina joka paikasta. Selkeä sivusto, suosittelen, jos jotain nyt haluaa katsoa :) Hakusanaksi vain vaikka Raskaus.

Joissakin kunnissa on mahdollista saada esim. varhaisultra neuvolan puolelta, jos on keskenmeno takana. Tampereella sitä ei ollut (mulla kesällä meni kesken eka yritys) ja piti mennä yksityiselle se toteamaan/varmistamaan. Samoin nyt, kun kysyin pääseekö niin vastaus oli, että vasta jos on useampi keskenmeno takana tai jotain selkeitä siihen viitaavia oireita niin asiaa katsotaan. Kävin siis nytkin yksityisellä, joka totesi että tällä kertaa oli silloin ainakin hyviä uutisia kesään verrattuna. Liisa Häkkinen oli lääkäri, joka oli kyllä aivan huippu, että voin suositella! Tällä hetkellä Terveystalossa (Tre, Nokia, Vammala), välillä ollut Mehiläisessäkin sekä AVA-klinikalla. Halpaahan se lysti ei ole, mutta mielenrauhan ja ammattilaisen arvion vuoksi halusin mennä.
 
Kiitos Raitakarkki ja CMT :) juu onhan noissa varhaisultrissaki tosiaan vaihtelua paikkakunnasta riipppuen. Ite kävin viikolla 8 ja ihan neuvolassa ja sekin tuli neuvolatädin aloitteesta kun soitin ja ilmoitin olevani raskaana niin kysyi että haluanko että se ultrataan :)
 
Täältä löytyy yksi (kummajainen) joka ei aio mennä sikiöseulontaan. Päädyin siihen tulokseen, että se todennäköisesti vain lisää stressiä ja tietohan tunnetusti lisää tuskaa. En pystyisi varmaan viettämään loppuraskautta rauhassa jos tulokseksi tulisi tyyliin 10% todennäköisyys että on jotain häikkää (tai miten sitten ilmoittavatkaan sen todennäköisyyden). Se 10% sitten kummittelisi mielessä vaikka siinä on 90% todennäköisyys että kaikki on hyvin. Ja kun kumminkaan ei aborttia tehtäisi vaikka olisikin down-syndrooma, en pystyisi. Ja kun kumminkin ilman sikiöseulontaakin ultrassa huomataan jos on oikeasti jotain akuuttia vialla. Eikä tämä päätös kuitenkaan vaikuta ultrien määrään, alkuraskauden ultra on joka tapauksessa, joten päästään näkemään että siellä pikkuinen kasvaa ja kaikki on hyvin (ainakin toivottavasti on).
 
Mä oon kans nyt päättänyt etten halua sen verikokeen tuloksia ollenkaan, vaikka kävin sen antamassa parisen viikkoa sitten..
 
Vargynja
Ei sitä ilmoiteta mitenkään prosentteina vaan tiettyihin sairauksiin annetaan suhdeluku kuten Downiin. Suhdelukuun vaikuttavat ikä, paino, verikokeiden tulosluvut ja mahd perussairaudet. Esim downissa lisätutkimuksiin menoa ehdotetaan, jos riskiluku on 1:250 tai alle. Mitään ei ole pakko tehdä ja missä vain vaiheessa saa lakata osallistumasta jatkoon. Lisäksi, vaikka tulisi jotain lisätutkimuksia niin sekään ei todellakaan tarkoita, että jotain olisi vialla ja vääriäkin hälytyksiä toki on. Myös aina on valitettavasti mahdollisuus, että vaikka kaikki olisi tutkimusten mukaan kunnossa niin lapsi ei siltikään välttämättä ole terve. Monet sairaudet myös näkyvät vasta myöhemmin, eivät edes ensimmäisen vuoden tai kuukausien aikana. Ultrissa näkyvät ainoastaan rakennepoikkeavuudet kuten raajojen puuttuminen tai esim gastrosgiisi eli suolet ulkopuolella jne. Nuo trisomiasairaudet kuten down, eivät siellä näy. Riski tiettyihin sairauksiin kasvaa iän myötä ja myös äidin perusterveys vaikuttaa. Tiede kehittyy koko ajan ja tieto on aina kaksisuuntainen juttu, osaltaan se voi olla helpotus, osaltaan se voi lisätä tuskaan.

Itse halusin mennä seulontaan, koska haluan tietää, mikäli jotain on mahdollisesti vialla. Sen tiedon mukaan sitten tehdään jatkopäätöksiä ja niitäkään toki ei tehdä hätiköidysti. Minulla np- sekä seulontatulokset eivät antaneet mitään hälyyttävää vaan kaikki oli kunnossa. Siltikään se ei siis sulje pois mahdollisuutta, etteikö lapsella siis jotain voisi olla tai tulla esim synnytyksessa tulevien komplikaatioiden tms vuoksi. Myös tietty rakenneultra on vielä vkolla 20 edessä, jolloin näkyvät rakenteet, mm. sisäelimet paremmin. Tässähän näkyivät siis vain raajat ja mm. aivot kokonaisuutena sekä sydän.

Minä olen vähän realisti, enkä nyt halua tietenkään pelotella ketään. Mielestäni jokainen saa tehdä päätökset sen mukaan, miltä itsestä tuntuu ja siksihän esim jo pelkät neuvolakäynnit ovat täysin vapaaehtoisia :) Minulla esim. eräs ystävä päätti olla menemättä seulontoihin ja heillä kaikki meni hyvin, terve poika syntyi viime syksynä.

Catti
Riippuen siitä missä asut, jos kuitenkin menet ultraan ja tulokset sinne ehtivät tulla, voit sanoa, että et halua niitä ja sitten eivät varmaan mittaa sitä niskapoimuakaan. Mulla ainakin se ultra tehtiin ensin ja sitten katsottiin tuloksia. Joissain kunnissa tulokset kuulemma tulevat kotiin kirjeenä, mikä ei välttämättä kerro mitään. Silloin olettaisin, että pitää ilmoittaa, että et halua tuloksia tietää. Tästä en kuitenkaan osaa mitään sanoa, koska meillä kävin reilu vko ennen ja tulokset sain tietää ultran yhteydessä siis.
 
Raitakarkki, no suhdeluku ajaa periaatteessa saman asian kuin prosentti. En vain tiennyt missä muodossa ne sen ilmoittaa. Kummassakin kumminkin kyse siitä kuinka suurella todennäköisyydellä on kromosomihäiriö. Joka tapauksessa se pieni mahdollisuus jonka ilmoittavat tutkimusten perusteella todennäköisesti lisää vain stressiä jos se ei todella ole todella pieni siis tyyliin 1/10000. Olen onnellisempi ilman sitä tietoa varsinkin kun tosiaan Down ei ole meille syy keskeytykseen. Eikä tutkimukseen osallistuminen tai osallistumatta jättäminen lisää yhtään sairauden todennäköisyyttä. Tutkimukseen meneminen ei siis vaikuta mihinkään paitsi siihen kuinka tyynesti odotan syntymää (sillä kyllähän se ahdistustaa jos on suurempi todennäköisyys että on jokin poikkeavuus vaikka lapsi olisi silti rakas.) Ja sitten loppujen lopuksi lapsi voi olla terve vaikka tulisi kuinka suuret kauhukuvat ja suuret todennäköisyydet jolloin olen vain stressannut turhaan. Ymmärrän kyllä miksi monet haluaa tutkimuksiin, mutta uskon että tämä oli mulle (ja meille) paras ratkaisu. Koen paljon tärkeämmäksi tiedon että kaikki elimet on kehittyneet kunnolla. Sillä on jo suurempi vaikutus, jos jotain olennaista jää puolitiehen tai kehittymättä ollenkaan ja se näkyy (todennäköisesti) ultrassa.
 
Raitakarkki, mulle sanottiin neuvolassa että jos en halua verikokeiden tuloksia niin ne ei kerro sitä mutta ottavat niskapoimun kyllä. Kysyin siellä jo valmiiksi koska epäröin sitä verikoetta.
 
Sitä niskapoimuakaan ei mitata jos vanhemmat ei sitä halua tietää. Kaikki on vapaaehtoista. Tiedän odottajia jotka eivät käy ultrissakaan tai käyvät vain ensimmäisessä saadakseen tietää tarkan lasketun ajan. Hyvä että ihmiset oikeasti miettivät mitä ne tutkimukset ja niiden tulokset tarkoittavat eivätkä mene testeihin vain siksi kun se "kuuluu asiaan". Meidän valinta on osallistua sikiöseulontaan.
 
Vargynja - Juurikin niin, kukin tekee, kuten itsestä tuntuu parhaalta :) Onneksi saa päättää, sitä ei joka paikassa ole sitäkään mahdollisuutta (tai mahdollisuutta testeihin) kuten Aamukin tuossa totesi. Keuhkot taitaa olla ainoa, jonka toiminta ei ole oikein selvitettävissä etukäteen, nekun kehittyvät silloin lopussa vasta kunnolla. Mä taas stressaisin toisaalta varmaan enemmän, jos en tietäisi - jokainen on yksilöllinen :) Mulla ne luvut oli juuri tuota 1:10 000 luokkaa, paitsi down, joka jo yli 30v iän vuoksi laskee aina vähän, mutta sekin luku oli ns. normaali. Toki tutkimukset eivät vaikuta sairauden olemassaoloon, kuten sanoit, joten se on ihan hyvä suhtautuiminen asiaan. Minulla tosiaan on kovin realistinen käsitys asioista, joihin osaltaan tuo kesällä tapahtunut keskenmeno vaikutti. Lisäksi nyt kun olen lähiaikoina erikoispedagogiikanopintojeni vuoksi lukenut paljon kaikesta, siis kehityshäiriöistä, niiden vaikutuksesta syntymään ja syntymän vaikutuksesta niihin, ensimmäisiin vuosiin, oppimiseen jne, niin se on vaikuttanut osaltaan paljon siihen miten ajattelen ja suhtaudun asioihin. Seulontoihin olisin mennyt joka tapauksessa, mutta tavallaan lähiaikoina saamani tieto on vahvistanut sitä, että haluan niihin, vaikka sitten olisi tullut huonoja uutisia. Toisaalta taas se on myös valmistanut siihen, että jos jotain milloin tahansa kävisi ilmi niin osaan suhtautua ihan eritavalla nyt.

Meillä on muuten Vargynja sama vaihe odotuksessa menossa, tai taidat olla päivän edellä (mulla tänään 12+4) :) Toivottavasti molempien loppuodotus sujuu hyvin ja kaikki on kunnossa - joka tapauksessa pienet ovat meille rakkaista rakkaimpia :Heartred
 
Teillä on hyvin perusteltuja syitä olla menemättä seulaan. Itse osallistun, koska uskon tulevani toimeen niiden riskilukujen kanssa.

Viikon 12 ultraa ei saa jättää väliin, varsinkaan jos ei ole käynyt varhaisultrassa. Siellä selviää kaiken muun lisäksi se, onko äidin henki vaarassa. Nämä on niitä "abortteja äidin hengen pelastamiseksi". Jos sellaiseen joutuu, ei ole aikaa odotella minkään lautakunnan arviota voisiko kohdussa olla jotain elinkelpoista, vaan kaavinta pitää tehdä heti. Yleensä siellä ei mikään enää elä ja kudos pitää poistaa ennen kuin se leviää. Onneksi nämä on harvinaisia, 1/1000. Mulla on sellainenkin vitsaus ollut. Mulle kerrottiin että kaavinta tehdään heti seuraavana aamuna, tai muuten elinaikaa on max. 3kk. Se perustelujen tulva vaikutti siltä, että moni nainen jää empimään, eikä lähde heti sairaalaan. Mun ei tarvinnut hetkeäkään miettiä.

Jos jotain rupesi taas uusi asia hirvittämään, niin lohdutan että moni noista oireilee jo ennen viikon 12 ultraa. Kun käy valittamassa vaivojaan neuvolassa, ne tunnistaa oireet ja ohjaa jatkotutkimuksiin. Jos pääsee viikon 12 ultraan asti, todennäköisyys tähän vaivaan on alle 1/1000. Minäkin tulin niin sairaaksi että luulin kuolevani, mikä ei sitten ollutkaan turha luulo :). Työterveyshoitaja sanoi että näytän aivan kamalalta ja käski lähteä neuvolan kautta lääkäriin heti.
 
Minä käyn kaikki tutkimukset iän ja perussairauden takia. Nyt viikon päästä toinen ultraääni eka katsottiin jo 9+6 ja sydänäänet kuulin, oli kyllä mahtava kokemus,vaikka kolmas lapsi tulossa. 12 vko ultraääni odotellessa nyt 11+4
 
Olen ottanut netpostin käyttöön ja sikiöseulan tulokset oli meilissäni jo tunnin kuluttua ultrasta. Onpa hyvää palvelua. Ei löydetty kohonnutta riskiä.
 
Entäs te joilla ovat seulonnan tulokset kotiin postissa, kauanko niissä on suunnilleen mennyt? :)
 
Me käytiin ultrassa ja verikokeissa viime perjantaina (14.3.) ja eilen (19.3.) tuli postissa tieto, ettei tarvita jatkotutkimuksia. Eli aika nopeasti mielestäni! :)
 
Mä kävin viime keskiviikkona eli 12.3 eikä vieläkään oo tullu mitään.... Kärsimätön kun oon :D
 
Mä kävin 7.päivä ultras, eikä mullekkaa niitä tuloksia oo tullu kotiin.
Se ultraaja siinä laski sen riskiluvun ja katto ne verikokeen tulokset ja sano ettei oo mitään kohonnutta riskiä..

Ehkä ne ei sitte ees tuu postis, ku kerran siinä mulle jo kerto. Olisin kyllä ehkä halunnu silti ne tulokset ihan paperimuodossa. :D
 
Mullekkin kerrottiin ultrauksen yhteydessä ettei kohonnutta riskiä ja postissa ei tuu mulle mitää. Oisin mäkin halunnu kyllä paperisena mielummin sen tiedon :D
 
Nyt tuli kotiin se kirje, että riskiä downin syndroomaan ei ole. Ultrassa jo kerrottiin, että niskaturvotus on normaali mutta kirjeessä oleva tulos on laskettu verikokeen ja ultran yhteistuloksen mukaan.

Mitään suhdelukuja kirjeessä ei kerrottu. Helpottava tieto koska ikää kuitenkin jo 37v.
 
Takaisin
Top