sikiöseulonnat

Huutelen tuolta heinäkuisten puolelta, kun tunnen kuitenkin kuuluvani henkisesti tälle puolelle. LA 26.7. ja tällä puolella on myös joitakin tismalleen samalla viikko+päivämäärällä (tänään 15+3).

Mutta joo, me käymme kaikissa seulonnoissa. Lisäksi olemme käyneet yksityisellä ultrassa neljä kertaa (kaikki ennen ensimmäistä julkista), joista viimeisin viikolla 10 kuului NIPT-kokeeseen, joka otettiin yksityisellä. Siinä näkyy useampikin kromosomipoikkeama sekä joitakin muita mahdollisia häiriöitä. Tulokset saatiin jo viikolla 11 ja samalla otuksen sukupuoli.

Testeihin mentiin pääasiassa minun ikäni takia. Me olisimme päätyneet keskeytykseen, jos tuloksissa olisi ollut jotain häikkää. Rakenneultra kertoo sitten lopullisen tilanteen.

Synnytykseen liittyvien riskien takia aion vaatia myös sektion. Muitakin syitä tähän valintaan on, vaikka riskit hyvin ymmärrän.
 
Minä ja mieheni kanssa osallistuttiin sikiöseuloihin myös. Haluamme varautua kaikkeen,jos vaan mahdollista. Tulos oli normaali,tiedän että se ei tarkoita varmaksi mitään mutta mielenrauhani vuoksi halusin tietää ja jos jotain poikkeavaa olisi niin varautua siihen parhain mahdollisin tavoin.
 
Kysäsin näistä sikiöseulonnoista muuten neuvolasta kun jäi ihmetyttämään. Kuulema verikoe seuloo vain Downia ja niskaturvotuksen perusteella myös muut kromosomipoikkeavuudet. Olin kyllä itse ymmärtänyt väärin ja minusta jotkut on ainakin joskus saaneet ihan lukuja myös muihinkin. No mutta näin ainakin täällä.
 
Ihmettelin ekassa ultrassa sitä, kun seulontojen kohdalla luki Down, ja sitten tosi monta eri lukua. Ultrakätilö selitti, että ne kaikki muutkin siinä on eri riskitodennäköisyyksiä, mitkä ultran ja verikokeen perusteella on laskettu, mutta siinä sarakkeessa Down on ainoa erikseen nimetty, kun ne muut on jotain paljon harvinaisempia. Mutta meillä on kaikki erittäin hyvin! :) Nyt onkin jo kaksi viikkoa ekasta ultrasta, ja odottelen malttamattomana rakenneultraa.
 
Sikiöseulonnoissa (verikoe + ultra) mitataan vain todennäköisyyksiä ja vaikka 21-trisomian todennäköisyys olisi seulontatutkimustuloksen mukaan pienempi kuin 1/250 (eikä äitiä siis lähettäisi jatkotukimuksiin), sikiöllä voi siitä huolimatta olla Downin oireyhtymä tai jokin muu kromosomipoikkeavuus. Niille, joilla riski suurempi, tarjotaan mahdollisuus jatkotutkimuksiin, joihin kuuluvat:
  • sikiön trisomiatutkimus äidin verestä,
  • NIPT ja
  • sikiön trisomiatutkimus lapsivedestä.
Esim. NIPT onkin sitten paljon tarkempi kuin sikiöseula ja paljastaa muun muassa Downin lähes 100 % tarkkuudella. Sikiöseula siis seuloo vain riskejä ja tutkimus kertoo vain kohonneesta kromosomipoikkeavuuden todennäköisyydestä. Vasta jatkotutkimuksessa - esim. NIPT - selviää, onko sikiöllä normaalit vai poikkeavat kromosomit.

NIPT on kuitenkin kallis tutkimus, joten ymmärrettävästi julkisella puolella halutaan säästää ja tehdä se vain niille, joiden riski on kohonnut. Me halusimme NIPTin yksityisen kautta heti kun se oli mahdollista (viikolla 10), sillä pelkkä riskiarvio ei tyydyttänyt, vaan halusimme lähes 100 % varman tuloksen heti. Bonuksena saimme tietää lapsen sukupuolen jo viikolla 11 muiden tulosten kera :)

Lisätietoa esimerkiksi täältä: www.thl.fi/fi/web/terveyden-edistaminen/toimijat/terveyden-edistaminen-eri-toimialoilla/seulonnat/sikion-poikkeavuuksien-seulonnat/oppaat-perheille (sivun vasemmasta laidasta löytyvät ladattavat ilmaiset oppaat)
 
Muokattu viimeksi:
Minkälaisia veriarvoja teillä on ollut? Luulin että kaikki ok kun kukaan ei soitellut nt-ultran jälkeen ja siellä kaikki ok, mutta tänään neuvolassa sitten selitettiin ne arvot ja minulla oli se papp-a mom aika matala, vain 0,26. Tietysti nyt tästä säikähdin, etenkin kun luin netistä juttuja. Th vain sanoi, että rakenneultrassa on sitten lääkäri ultraamassa kätilön sijasta tästä syystä, voi ilmeisesti aiheuttaa istukan toimintahäiriöitä, raskausmyrkytystä ja pienikokoisuutta. Netissä myös mainittiin Down, mutta oliko se niin, että jos papp-a matala hcg korkea niin silloin riski voi tarkoittaa downia, myös ilmeisesti keskenmenon riski kohonnut. En tiedä, olen suhkot rauhallinen ollut tässä raskaudessa ja luottaivaisemmin mielin kun esikoista odottaessa, ja nyt sekin rauha on sitten poissa. Ei auta kun odotella sitä rakenneultraa.
 
Minkälaisia veriarvoja teillä on ollut? Luulin että kaikki ok kun kukaan ei soitellut nt-ultran jälkeen ja siellä kaikki ok, mutta tänään neuvolassa sitten selitettiin ne arvot ja minulla oli se papp-a mom aika matala, vain 0,26. Tietysti nyt tästä säikähdin, etenkin kun luin netistä juttuja. Th vain sanoi, että rakenneultrassa on sitten lääkäri ultraamassa kätilön sijasta tästä syystä, voi ilmeisesti aiheuttaa istukan toimintahäiriöitä, raskausmyrkytystä ja pienikokoisuutta. Netissä myös mainittiin Down, mutta oliko se niin, että jos papp-a matala hcg korkea niin silloin riski voi tarkoittaa downia, myös ilmeisesti keskenmenon riski kohonnut. En tiedä, olen suhkot rauhallinen ollut tässä raskaudessa ja luottaivaisemmin mielin kun esikoista odottaessa, ja nyt sekin rauha on sitten poissa. Ei auta kun odotella sitä rakenneultraa.

En ole edes tajunnu tuollaista juttua, ja mulle ei th ole ainakaan neuvolassa mitään maininnut. Pitää käydä omakannasta katsoon millasii arvoja on. Mietin että sanooko he välttämättä niitä juttuja aina, jos eivät esim halua huolestuttaa tai jotain?

Käyn anyways tsekkaan mitä mulle oli merkitty tohon pappa mom arvoksi ja tuun kertoilee :)
 
Osallistun seulontaan, mutta meillä se tulos ei vaikuta muuhun kuin valmistautumiseen. Raskautta en voisi keskeyttää missään tilanteessa, sillä se on ristiriidassa mun elämänkatsomuksen kanssa ja uskon että meille annetaan vain sen verran mitä jaksetaan harteillamme kantaa. :)
Ihanasti kirjoitat. Aivan samat ajatukset ja periaatteet täällä!!
 
Minkälaisia veriarvoja teillä on ollut? Luulin että kaikki ok kun kukaan ei soitellut nt-ultran jälkeen ja siellä kaikki ok, mutta tänään neuvolassa sitten selitettiin ne arvot ja minulla oli se papp-a mom aika matala, vain 0,26. Tietysti nyt tästä säikähdin, etenkin kun luin netistä juttuja. Th vain sanoi, että rakenneultrassa on sitten lääkäri ultraamassa kätilön sijasta tästä syystä, voi ilmeisesti aiheuttaa istukan toimintahäiriöitä, raskausmyrkytystä ja pienikokoisuutta. Netissä myös mainittiin Down, mutta oliko se niin, että jos papp-a matala hcg korkea niin silloin riski voi tarkoittaa downia, myös ilmeisesti keskenmenon riski kohonnut. En tiedä, olen suhkot rauhallinen ollut tässä raskaudessa ja luottaivaisemmin mielin kun esikoista odottaessa, ja nyt sekin rauha on sitten poissa. Ei auta kun odotella sitä rakenneultraa.

Mulla oli tuo papp-a mom 0,79. Muistelen että se on normaalisti lähellä 1:tä, mutta yksilöllistä vaihtelua voi olla aika paljon. Ja oleellisempaa kai niissä arvoissa on just se papp-a:n ja hcg:n suhde toisiinsa, eikä niinkään ne yksittäiset arvot. Oliko sulla seulontojen riskiluvut millaiset, seula ei ilmeisesti kuitenkaan hälyyttänyt? Yritä olla vaan rauhallisella mielellä, sulla kuitenkin asiaa seurataan, eikä sille tosiaan itse oikein mitään muuta voi kun vaan odotella :Heartred
 
Honeli, Mulla oli taas hcg normaalia korkeempi, 3,28 ja siittä syystä kontrolliultra rv26-28 niin katsotaan istukan toimivuus yms. Mutta sanottiin näin että ei kannata turhaa murehtia, ja eipä se alkuun helppoa ollu. Nyt kun masu kasvanu ja sielä myllerretään niin oon ihan hyvillä mielin. Rakenne ultra on jo parin viikon päästä.

Ei siis kohonnutta riskiä mihinkään poikkeavuuksiin vaan nimenomaan vauvan kasvu kontrolloidaan.

Rakenneultraa voi alkaa kohta jännittään. Toivotaan että kaikki on rakenteellisesti edelleen hyvin, jos ei niin sitten mietitään mitä tehdään.
 
Mulla toi PAPP-A Mom näytti olleen 2,02
En ymmärrä noista arvoista mitään, ja en googlettemallakaan ees löytäny ( onneksi :grin ) joten kaippa tuo on normaali..
 
Joo, itsekin ymmärsin että ainakin yli 1 se papp-a olisi hyvä olla, että siihen nähden tosi matala, mutta tosiaan riskiluvut on ok, että niissä ei hälyjä ja sen takia ei varmaan tarkemmin aikaisemmin otettu kantaa. Selvästi suuremmat riskit tosin kun esikoisesta, vaikka olen vain kaksi vuotta vanhempi, mutta varmaan nuo lukemat vaikuttaa.
Neuvolassa siis kaikki hyvin ja kohtu kasvanut ja sikiön sykkeet hyvät, olen ensimmäisiä liikkeitäkin tuntenut. Lähinnä tosiaan vaan mietityttää tuo istukan toiminta, lähinnä jos siinä vikaa niin loppuraskaudessta tulee hirveä, muistan miten laskin viimeksikin niitä liikkeitä kun ei ollut erikoisen vilkas lapsi ja olin aina ihan hukassa. Ja koska itsellä oli vielä viimeksi radi, mikä toisaalta voi altistaa istukan toiminnan rappeumalle lopussa ja todennäköisesti se tässäkin raskaudessa tulee, vaikka onneksi nyt ekassa rasituksessa puhtaat paperit, mietin mitä ne yhdessä tekee, mutta tosiaan ei tässä nyt asialle mitään voi, lähinnä tosiaan kiinnostaisi, että onko se miten yleistä, ei kai kun neuvolan hoitajakin oli vähän ulalla mitä se arvo tarkoittaa ja oli sitä äitipolilta selvittänyt.
 
Takaisin
Top