Sekalaista pohdintaa

Katapultti82

Kommentoinnin ninja
Elokuunmammat 2015
Tammimammat 2018
Helmiäidit 2020
Kieltamatta lienee vahan aikaista miettia naita, ja kaikkea nyt ei voikaan itse paattaa, mutta aloitanpa nyt kuitenkin..

Imetys vai pulloruokinta?
Kestovaipat vai kertikset?

Heitelkaapa lisaa.. :)
 
Jos nyt itse vastaisin noihin omiin kysymyksiin, niin ehdottomasti haluan imettaa, jos se vaan suinkin onnistuu, ja se on aina ollut mulle ihan paivanselvaa. :) Jarkytyinkin hieman, kun taannoin olin kaverini vauvakutsuilla, ja siella tuli puhetta imetyksesta, niin seka juhlakalu etta eras vieraista, joka myos oli raskaana, lahes yhteen aaneen kiekaisivat, etteivat missaan nimessa aio edes yrittaa. :eek: Okei, taa vieras odotti kolmattaan, eika se ollut kahden edellisenkaan kanssa onnistunut, mutta kaverini odotti ensimmaistaan, joten musta oli hammentavaa, etta etukateen oli jo paattanyt olla edes yrittamatta. :wideyed:

Vaippa-asia taas.. siihen aikaan kun itse synnyin, niin lieko kertisvaippoja viela ollutkaan? :grin Pikkuveljeni on mua paljon nuorempi (nyt 19 v.) ja muistan etta hanella kaytettiin kestoja, samoin kuin juuri 10 v. tayttaneella veljenpojalla, joten omakohtaista kokemusta on molempien vaipanvaihdoista. Itse olenkin ihan kestojen puolesta, mutta a) taalla ne ei mielestani ole niin yleisia kuin Suomessa, joten en tieda miten helppo niita on myoskaan taalla hankkia, ja b) miehen suostutteleminen. Sille ei kaikki ekologisuusasiat ole niin paivanselvia kuin suomalaiselle, ja tuskin tuo tietaa kestoja olevan olemassakaan. Myonnan kylla ettei aiheesta olla viela edes keskusteltu, enka usko etta siita nyt oikeasti tulee mitaan valtavaa ongelmaa.. :)
 
Minä ainakin toivoisin imettäväni ja mielelläni täysimettäisin ainakin ensimmäiset 5-6kk jos vaan maitoa riittää. Ja vaikka kestovaipat toki olisi ekologisemmat niin aion kyllä ehdottomasti käyttää kertakäyttöisiä, olin muutaman kuukauden päiväkodissa töissä ja siellä oli parilla lapsella kestovaipat ja silloin päätin etten sellaisia omalle lapselle hanki :grin

Entä kuinka te aiotte (tai nyt vielä ennen lapsen syntymää ajattelette) tehdä soseiden suhteen: itse tehdyt vai kaupan? Itse ajattelin että kotona ollessa yritän syöttää itse tehtyjä soseita mutta koska kaupan purkit on helpompi ottaa mukaan jonnekin kyläilemään / reissuun niin aion kyllä niitäkin antaa.
 
Tota soseasiaa oonkin miettinyt myos, ja samoilla linjoilla, eli luultavasti seka itsetehtyja etta kaupan soseita. Kaupan soseiden huonoista ravintoarvoistahan on ollut viime aikoina juttua, joten kokonaan en niiden varaan haluaisi laskea. :)
 
Samaa mietin itsekin Katapultti, itsetehdyistä ainakin tietää mitä niissä on ja voi käyttää luomua. Onnekseni appivanhempani viljelevät mökillään mm. perunaa ja porkkanaa, joten sieltä saa ainakin niitä aivan itse kasvatettuna.Eikä vaiva varmasti ole suuri vaikka itse tekeekin.
 
Yks tuttu teki aikoinaan tosi erikoisiakin sekoituksia, tyyliin parsakaali-mango, itse pitaydyn ehka vahan perinteisemmissa makuyhdistelmissa. :wtf: Muistan kun mun isoveli sai ylaasteella jostain perhesuunnittelu- tms. tunnilta sellasen vihkosen missa oli kaikki ohjeita omatekoisiin vauvanruokiin, varastin sen jo silloin paalle kymppiveena itselleni, en kylla tieda lieko enaa tallessa. :rolleyes:
 
Ma toivon etta jos ja kun tassa tan vuoden aikana saatais oma talo hankittua, niin vois ite tosiaan pistaa pienen kasvimaan ja kasvatella siina kaikenlaista hyvaa. :)
 
Imetys: toivottavasti onnistuu yhtä hyvin kuin esikon kanssa (lopetin, kun oli 7kk vanha). Huomasin vain lopetuksen jälkeen, että oli kaikesta vaikeudestaan huolimatta helpompaa kuin pullojen kanssa pelaaminen.

Kertakäyttövaipat: ehdottomasti meillä. Minusta tuntui, että halusin esikollakin vähentää kaikenmaailman extratyön (vaippojen pesut ja kuivattelut), kun oli siinä vauvassa muutenkin puuhaa :)

Soseet: yritän taas omatekoisia soseita, kuten esikonkin kanssa. Yritys jäi vain lyhyeen esikon kanssa, kun ei sitten millään suostunut syömään minun tekemiä. Häikkää kokkaustaidoissa?? :D Sinne ne pakkaseen jäivät ja syötin lopulta koiralle, onneksi edes sille maistui.
 
Heitänpä kahden lapsen kokemuksella omani:

Imetys ehdottomasti. Olen laiska, joten en millään jaksaisi mihinkään pullorumbaan ellei ole aivan pakko (esim. ylitsepääsemätön allergia tms). Kahden edellisen kanssa on ollut molemmilla omat haasteensa imetyksestä, ja on ollut neuvolassa tiuhaa painoseurantaa jne, mutta sitkeän ja itsepäisen yrityksen sekä molempien kanssa käytyjen imetystukineuvojien tapaamisilla olen kuitenkin päässyt sinne noin 10kk ikäiseksi imetykseen, kunnes onkin voinut alkaa siirtyä hapanmaitotuotteisiin jne.

Kertisvaipat: Esikoisella kokeilin kestoja, tykkäsin siitä ajatuksesta, mutta hoikalle vauvalle ne olivat kovin paksut ja tuntui että vauva kenotti maatessaan pää alaspäin, kun pepun alla oli niin muhkea setti. :D Tähän pätee myös sama kuin edelliseen, eli äidin laiskuus: Mulla oli alle 10 vaippaa testivaiheessa, ja se oli pieni määrä ja pyykkiä olisi pitänyt pestä jatkuvasti, että olisi kuivia ja puhtaita aina valmiina. En jaksanut sitä. Kertikset on helppoja, vaikka kyllähän se roskan määrä pistää sydämessä... :sad001

Soseista: Esikoinen oli sihtikurkku ja nirso kuin mikä (on yhä), joten hän kasvoi täysin kaupan soseilla - kun oppi edes jotain syömään, sekin oli tuskaisen taiston takana ja taas sai olla neuvolassa kasvukontrolleissa huolissaan. :sad001 Toisaalta, olisi pitänyt ehdottomasti aikaisemmin aloittaa myös omien mössöjen ja meidän aikuisten kanssa saman ruuan tarjoaminen, koska samaan ruokaan siirtyminen oli hänen kanssaan hyvin vaikea tie sekin. Toisen lapsen kanssa oli myös kaupan purkit alkuun opettelussa, hyvin hyvin pieniä määriä tein myös omia soseita mutta pääsääntöisesti hän söi kaupan mössöjä ja sormiruokaa. Hänen kanssaan sujui myös samaan ruokaan siirtyminen helpommin, kun aloitettiin rauhassa ja hiljalleen mutta aikaisemmin.

Onhan näitä päätöksiä paljon. Kaikille ensimmäistään odottaville haluaisin vain tsempata: EI ole vääriä päätöksiä!! :) Kukin tavallaan ja kunhan vauva on tyytyväinen eikä äidin pää hajoa, niin valitsemasi tie on varmasti juuri teille sopiva.
 
Kiitos Mukkelis, erityisen kiva kuulla kokemuksia niilta, joilla on jo lapsia. :)
 
nämäkin ovat sellaisia asioita, joita ei vain voi "päättää" etukäteen.

esim itse ajattelin esikoista odottaessani, että tottakai imetän ainakin puoli vuotiaaksi asti, mieluiten piteempäänkin. sehän on helppoa ja aina on maito mukana. ja kun raskauden aikana painoa oli tullut melkein 20kg ja neuvolan täti kehui, että imettäminen on hyvä tapa saada raskauskilot pois, niin tottakai ajattelin että joo, minähän kans imetän!

mutta, imettäminen esikoisen kanssa ei meinannut onnistua ollenkaan. mun alapäätä leikeltiin synnytyksessä tosi pahasti, että pystyin istua vain lasten uimarenkaalla ja söin Buranaa ja Panadolia vuorotellen. joten pystyin imettämäänkin vain makuulta. maitoa kyllä riitti, mutta imetys oli TOSI kivuliasta. vaikka mulla oli rintakumit käytössä, imettäminen oli ihan kamalaa. neuvolassakin vain sanottiin, että jättää ne rintakumit pois, kyllä ne nännit siihen tottuu. puristaa maitotippa nännien päälle ja antaa kuivua. tarvittaessa voi vähän Lansinohia pyyhkäistä.
seuraavalla kerralla neuvolassa kerroin, että se imettäminen käy edelleen tosi kipeää, ei siis vain sen aikaa että maitoa alkaa herumaan, vaan koko imetysajan. neuvolan täti vähätteli mun sanoja ja halusi nähdä mun nännini. nykäsin tissit esille ja kauhistuneena hän pisti kädet suunsa eteen ja sanoi:
"Voi kamala! Miten olet edes voinut imettää noilla?! Nyt äkkiä rintakumit takaisin käyttöön ja laitat Hydrokortisonia aamuin illoin! Voi kauhea! En ole koskaan nähnyt noin pahoja rinnan päitä!"
nii-in, minähän olin koittanut sanoa että ne ovat kipeät ja imetys sattuu!!!
esikoisella oli sammasta ja neuvolan täti epäili, että myös nänneissäni olisi sammasta, joka pitää rinnan päät auki. joten meidän piti kokeilla laittaa puolukkaa tai sitruunaa esikoisen suuhun ja mun nänneihin. voi jestas kun ne kirveli!

kokeilin Bebanthenia, Lansinohia, Bevita R:ää, Hydrocortisonia. kokeilin käyttää pestäviä liivinsuojia ja kertakäyttöisiä liivinsuojia. kuljin päivällä kotona tissit paljaana. ostin eri mallisia rintakumeja ja kokeilin niitä ja illalla keittelin sitten niitä tuttien kanssa.
mutta imetys vain sattui edelleen.
esikoisella oli vielä 3kk ikäisenä sammasta suussa, vaikka oltiin puolukkaa ja sitruunaa laitettu, joten lääkäri määräsi Daktarinia esikoisen suuhun ja mun nänneihin. sammas lähti esikoisen suusta, mutta mun nänneihin sillä ei ollut vaikutusta. vaikka pesin nännit hyväksi ennen imetystä, niin huomasin ettei poika enää tahtonut huolia tissiä suuhun. epäilin, että se maistui/haisi sille Daktarinille. ja 4kk neuvolassa olikin painoa tullut tosi vähän, joten saatiin ohjeeksi ruveta antamaan lisämaitoa.

enää maitoa ei sitten tullutkaan pojan ollessa 4,5kk ikäinen. vaikka toisaalta oli haikea lopettaa imetys, mutta olin niin helpottunut kun sain jättää sen kivuliaan imetyksen "hyvällä omallatunnolla" pois. ihanaa, kun pystyi laittamaan rintaliivit päälle ilman että se sattui. tai kuivaamaan suihkun jälkeen pyyhkeellä ilman että sattui. tai pukemaan saunatakin päälle ilman että sattui.

loppujen lopuksi neuvolan täti sanoi, että esikoisella oli niin lyhyt kielijänne, että se haittasi imetystä. hän sanoi tästä kielijänteestä jo ensimmäisellä kotikäynnillä, että pojalla on aivan sydämen mallinen kieli, mutta ei kuitenkaan mitään että sillä olisi imetykseen vaikutusta. ja seuraavan kohdalla meinattiin, että käsken jo sairaalassa lääkärin katsoa, tarviiko sitä heti leikata.

kakkosella ei ollut lyhyt kielijänne, mutta hänenkin kohdalla imetys sattui. ja nyt ajattelin, että en kärvistele, koska saahan sitä maitoa kaupastakin ja lopetin imettämisen, kun kakkonen oli 2,5kk. samat rasvat, liivinsuojat, rintakumit yms kokeilin hänenkin kohdallaan, mutta imetys sattui ja nännit olivat auki.

koitin neuvolassa sanoa, että mulla on muutenkin tosi kuiva ja herkkä iho ja nännit ovat aika matalat, että kai niilläkin voi olla vaikutusta tähän kivuliaaseen imettämiseen. mutta eipä hän oikein mitään tuumannut asiaan. siitä imettämisestä jäi huono mieli, ja ajattelin että jos kolmas meille tulee, niin hänen kanssaan jätän imettämisen heti pois, jos vain yhtään tuntuu siltä. en halua, enkä edes tykkää imettää!

niinpä kolmonen kun syntyi, niin ajattelin, että imetän niin kauan/niin vähän aikaa kuin imetän. nänneistä valui veri, koitin pari viikkoa pumpata maitoa ja antaa sen tuttipullolla. pumppaamallakin kun vetaisin ekan kerran, näkyi kuinka iho alkoi revetä ja verta valua... mutta sain nännit "kuntoon", että niistä ei veri enää valunut ja uskaltauduin kokeilemaan imettämistä rintakumeilla. huomasin, että maitoa ei enää tule paljoa, kun poika oli vähän väliä syömässä ja yölläkin heräili tiheämmin syömään. kovasti se otti luonnolle, kun maitoa ei itseltä tullutkaan tarpeeksi, vaikka en siitä imettämisestä välittänyt...
kokeilin sitten jättää rintakumit pois, jos se lisäisi maidon tuloa. pari ensimmäistä päivää oli kivuliasta ja meinasin jo ottaa ne kumit takaisin käyttöön. mutta kuitenkin imettäminen onnistui kerrankin ilman niitä rintakumeja, eikä edes sattunut! mikä kumma tunne!
vaikka imetys onnistui ilman niitä kumeja, niin silti reilun viikon päästä näytti, ettei maitoa tule enää juuri ollenkaan. aluksi annoin illalla ennen yöunille menoa lisämaitoa, mutta pikku hiljaa jouduin antamaan sitä jokaisen tissin jälkeen... sitten kun poika oli 2kk, niin maito ei vain enää noussut, eikä poika enää koittanut edes imeä rintaa. joten jouduin ruveta antamaan vain pullolla maitoa.

nyt vähän harmitti, kun imetys kerrankin onnistui ja ei sattunut. mutta en kuitenkaan tykännyt siitä imettämisestä, ennemmin annan sen maidon pullosta, niin tiedän että vauva on varmasti saanut mahansa täyteen.

inhotti, kun kerhossa otin tuttipullon esille ja kävin mikrossa lämmittämässä korviketta 4-5kk ikäiselle vauvalleni, niin äiti jolla oli muutaman viikon ikäinen vauva mukana kerhossa, niin katsoi mua ja kovaan ääneen rupesi höpöttämään, että mitenkähän kauan hän tätä kolmatta lastaan nyt imettäisi, kun edellisiäkin on imettänyt 1,5 vuotiaaksi...
oli sellainen olo, että mun pitäisi kaikille sanoa, että minä olen kyllä yrittänyt imettää, mutta imetys ei ole oikein onnistunut kenenkään kanssa ja nyt maitoa ei vain tule! jopa kaupan kassalla mun piti tutulle myyjälle sanoa, kun ostin korviketta, että multa ei tule maitoa...

saa nähdä miten tämän nelosen kanssa käy! mutta nyt koitan oikeasti olla ottamatta asiasta stressiä.

ja painoon tällä imettämisellä ei ainakaan mun kohdalla ole ollut mitään vaikutusta. toki olen imettänyt vain niin vähän aikaa, että senkään takia sillä ei ole varmasti ollut vaikutusta...
 
Ninetsu: Totta puhut, että ei näitä kaikkia asioita voi etukäteen noin vain "päättää". Musta olisikin tärkeää, että näitä pohtii, mutta sitten jos todellisuus ei mene niin kuin Strömsössä, niin pitää osata myös pyörtää päätöksensä tai kokeilla muita vaihtoehtoja rohkeasti. Ja myös pitää niistä hyviksi havaituista omista keinoista ja tavoista kiinni, vaikka joku niitä arvostelisikin. (Tietty turvallisuusasiat ym huomioiden..)

Musta on aivan upeaa, kuinka olet noin sinnikkäästi yrittänyt imettää! Peukku siitä ehdottomasti! Imetys ei tosiaan ole niin helppoa kuin etukäteen saattaisi luulla, eikä pelkästään päätöksen ja yrittämisen asia. Mun mielestä imetyksessä tärkeintä onkin se, että edes yrittäisi - joskaan en kyllä ikinä tohtisi ääneen arvostella sellaistakaan äitiä, joka ei lähtökohtaisesti halua edes yrittää. Mistäs minä kaikkia hänen asioitaan ja päätökseensä vaikuttavia tekijöitä tietäisin...

Ja hei, vaikka itse sainkin imetettyä hieman pidempään, niin ei sillä to-del-la-kaan ollut mitään myönteistä vaikutusta munkaan painoon! :D On mulla eräs äitiystävä, joka liki kuihtui imetyksen ansiosta/vuoksi, mutta mulla ei kyllä imetys hivuttanut grammaakaan painoa alaspäin, vaikka se suotavaa olisi ollutkin. :wink
 
Ja sama pätee toisaalta muihinkin tässä mainittuihin "päätöksiin":

Kaikki vauvat eivät vain suostu syömään äidin väkertämiä luomusoseita, vaikka kuinka äiti haluaisi vältellä kaupan purkkisoseita. Tai kaikille vauvoille eivät kestovaipat/kertisvaipat vain yksinkertaisesti sovi, esim. herkän ihon vuoksi. Onhan näitä... :rolleyes:

Harmi kun ei voi etukäteen tietää, millainen tyyppi on syntymässä, niin osaisi jo ennakkoon varautua juuri hänen mieltymyksiinsä. :wink
 
Nämä on tosiaan asioita, mitä ei voi kunnolla päättää etukäteen. Ei voi välttämättä toimia niinkuin edellisten lasten kanssa. Jokainen vauva kun on yksilö. Voi olla myös asioita, jotka esim. vaikuttavat imettämiseen.

Imetys: Toivomus olisi imettää. Esikoisen kohdalla imetys onnistui 4kk. En oikeastaan tiedä tarkalleen mikä sen stoppas. Siihen aikaan mulla/meillä oli ns. monta rautaa tulessa, ja neuvolan veikkauskin silloin oli että mahdollinen stressi sai aikaan tämän. Tiedä sitten, mutta hienosti neiti kasvoi korvikkeellakin! Kuopusta täysimetin 6kk ja imetys lopetettiin neidin ollessa 1v1kk. Olin tyytyväinen kun sillä kertaa tunsin onnistuneeni. Imetyksen alkuhan se on aika kauheeta kun rinnat on aluksi niin kipeät. Siinä ei kannata lannistua. Niin nautin niistä imetyshetkestä kun vauva oli lähellä. Toisaalta tunsin olevani Todella kiinni neidissä, kun pulloa tms. ei huolinut. Jatkuvasti oli myös rinnalla kiinni, joten lenkilläkin sain silloin käydä lähialueilla. Mies soitti takaisin kotiin, kun siellä oli kova huuto. Olihan se toisaalta raskastakin aikaa, mutta nyt jälkeenpäin kun miettii niin ei sitä kuitenkaan älyttömän kauan kestä. Ja ei oo minulta imetys kiloja vienyt, että kateellinen olen ollut niille joilla näin tapahtuu.

Soseet: Esikoiselle ei aikoinaan kelvannut itse tehdyt soseet. En jaksanut sitten alkaa kauheena yrittämään ja tyydyttiin kaupan soseisiin. Kuopukselle tuli tehtyä paljon itse, mutta ostettiin myös kaupasta. Ja meidän perheessä kyllä edelleen syödään hedelmäsoseita. Lisäksi tytöt joskus haluavat syödä niitä isoja purkkeja :grin

Vaipat: Oon sen verran laiska äiti, että kertiksillä ollaan menty kahden kanssa ja niin taidetaan mennä myös tämän kolmannen. Nykyään kai taitaa olla pakkauksen mukana yks kestovaippa? Eihän sitä tiedä vaikka innostuiskin siitä kokeilemaan enemmän.
 
Mun poika syntyi keskosena, eikä jaksanut imeä rintaa tai tuttia. Aikanaan voimistui ja oppi syömään pullosta, kun nenämahaletkun jälkeen oli itse opeteltava syömään. Rinnasta hän ei koskaan jaksanut syödä; oppi tietysti, että pullosta saa helpommin. Mikäs siinä, eihän vauvat tyhmiä ole. 3kk pumppasin maitoa, mut sit siirryttiin korvikkeille. Hyvin on kasvanut, nyt 9kk.
 
Toivon, että saisin imetettyä. Kestovaippoja en aio edes kokeilla, kerttikset on vaan niin helppoja. Tai kai ne kestotkin olis mut oon niin laiska luonteeltani etten jaksa. :D soseista voin ostaa hedelmäsoseita mutta syötän ruuat kyllä kaikki omatekemiä, oksettaa jo pelkkä haju niissä kaupan valmis ruokasoseissa.. saa vauvalle kelvata mun soosit. Silloin tällöin voisin harkita käyttäväni kaupan ruokasoseita mutta niin vähän kuin suinkin voin.
 
Haluan imettää jos vaan onnistuu. Luovuttaa en aio helpolla, lähipiirissä vauva joka oppi vasta 1,5kk iässä syömään rinnalla ja silti pääs täysimetykselle! Toki siinä vaadittiin tosi paljon sinnikkyyttä äidiltä.

Kertakäyttövaipat ehdottomasti, on huomattavasti helpompaa ja meillä noi pesukoneet yms. Autotallissa niin ylipäätään kestovaippojen huuhtelut yms olis vaikea toteuttaa.

Ollaan ruoka-harrastajia miehen kanssa ja aiotaan tehdä soseet itse. Tehdään sit isompi satsi pakkaseen kerralla niin sieltä on helppo ottaa. Muutenkin pyritään siihen että sit kun lapsi saa alkaa syödä "kunnon" ruokaa niin meillä söus kaikki samaa jotta tottuisi mahdolllisimman paljon eri makuihin yms. :)
 
Imettää haluan myös ainakin muutaman ensimmäisen kuukauden, jos vain suinkin onnistuu. Kaupan soseita varmasti annetaan alkuun ainakin enemmän ja välillä kyllä soseutetaan omaa kunnon ruokaa.
Kestovaippoja oon nyt kolmannen kohdalla ajatellut, että vois ainakin kokeilla.
 
Ihanan tuttuja kokemuksia! Hyvissäkin päätöksissä on se hyvä puoli, että ne voi pyörtää kun tekee paremman päätöksen!
"Tottakai imetän ainakin vuoden"-päätös peruuntui puolessa. Imetys onnistui ensimmäisen kansa 3.5kk, sitten alkoi minulta tulemaan maitoa aivan liian suurella paineella... ei aavistustakaan miksi näin kävi. Poika imi tyytyväisenä, mutta muutamassa minuutissa sai kupunsa niin täyteen, että puklasi kaiken pihalle ja sitä oli sitten paljon! Kohta oli taas nälkä, kun oli maha tyhjä. Imu, puklu, nälkä, jne. Puolen tunnin välein... Pumppaamalla tuli järkyttävällä paineella vähän ja sit ei mitään vaikka mitä poppakonsteja olisi keksinyt. Pullosta sain kuitenkin pojalle annettua sopivan määrän ja maito pysyi sisällä. 4kk kohtalla ilmestyi neljä hammasta ja yhteistoimintamme heikkeni entisestään. Pelkällä pumpulla en saanut tarpeeksi tulemaan ja jouduin korvikkeeseen siirtymään viiden kkn kohdalla.

"Kestovaipat on loistava ja ekologinen ajatus! Ehdottomasti!" no ehkä kaksi viikkoa jaksoin, kunnes totesin, että ei ole mun juttu! Olen muutenkin fanaattinen vaatteiden pesijä, sama paita ei voi olla kahta päivää päällä, joten pyykkiä on ihan riittävästi ja kestot oli liikaa.

"Peruna- ja porkkanasoseita itse teen pakkaseen ja tietysti jauhelihaa!" No teinhän minä, mutta kun kukaan ei syönyt, paitti naapurin koira... Tosin poika on erittäin ronkeli edelleen ja kunnon sihtikurkku. Lusikallistakaan kaurapuuroa ei ole sen lapsen kurkusta alas mennyt! Oksentaa kun kaurapuuro osuu kurkkuun... Pienenä keräsi kaikki sattumat ruuasta kielen takaosaan ja kun kertymää oli riittävästi, oksensi kaiken syömänsä... hidastaa kummasti äidin intoa sattumallisten ruokien tarjoamiseen. Nyt vihdoinkin syö jopa perunaa!! Ja se on tuon nirson kansa luksusta! Kaikilla aikuisten ruokailuilla on mukana ja maistaa kaikkea mitä me syödään, mutta peruna on ainoa, mitä voi ateriaksi sanoa noin määrän perusteella. Herkkuja ollut pienestä asti: oliivit, ilmakuivattu kinkku, pepperoni-makkara, halloumi-juusto (ensimmäinen sana äidin ja isän jälkeen), grilli-makkara, ruisleipä, kaikki taikinat ja tietysti marjat, hedelmät yms. Ehdottomia inhokkeja: kaurapuuro, päärynä ja mustikka.

Tulevan kanssa teen samat päätökset, paitsi tuon kestoilun jätän ihan suosiolla väliin! Kuuntelen itseäni ja lastani ja teen niin kuin sillä hetkellä meille on parasta.
Toivottavasti imetys onnistuu vaikka sen vuoden, jos vaikka veisi muutaman kilonkin :)
Toivottavasti tulokas on parempi syömään kuin isoveljensä, tosin se ei kyllä paljoa vaadi.
 
Hyviä päätöksiä voi aina tehdä uusiksi :)

Joo, aika monta juttua itsekin joutunut miettimään uusiksi, ja ymmärtänyt ettei ole vain yhtä oikeaa tapaa. Paitsi ehkä se "siitä mistä aita on itselle sopivin".

Molempien kohdalla imetys on onnistunut ihan ok, ja ollut kyllä helppoa. Haittapuolensa silläkin, että on sit ollut ihan kiinni suunnilleen ekan vuoden, kun kumpikaan ei ole pulloa huolinut ikinä. Oma aika, hah...

Ja se miten imetys vaikuttaa, on mulla ollut kaksi erilaista kokemusta. Kun esikko söi paljon ja reilun vuoden, niin minä en siitä kutistunut lainkaan. Kuopus söi myös paljon, mut aloitti myös kiinteät jo 4kk ikäisenä ja kokonaan lopetin kun hän oli 10kk. Silti painoa tippui vajaa 40 kg ekan puolen vuoden aikana (siis synnytyspainosta katsottuna) ja itse olin pelkkä haamu itsestäni. Josko tämä kolmonen imetys aikaansaisi jotain tästä välistä.

Kestot ei ole olleet vaihtoehtona, kertikset on meidän valinta vaivattomuuden vuoksi.

Ja ruokasoseet varmasti suurimmaksi osin itse, mut kaupasta varmaan nuo hedelmät tulee taas hankittua. Näissä kun oon ajatellut, että en haluisi syöttää mitään mitä en itse voisi maistaa ja nuo purkkiruoat vaan ällöttää. Kyllä ne ravintoarvoiltaan varmasti on ihan riittäviä, ja niissäkin on paljon luomua tarjolla, joten pitis löytyä kaikille sopivia.
 
Takaisin
Top