Saunominen raskausaikana

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Oletko tykännyt saunoa odotusaikana? Tuntuiko se mielestäsi jollain lailla erilaiselta kuin muulloin?

Itse en kauheasti tykännyt saunomisesta raskausaikana. Ensin oli kaikki alkuraskauden pahoinvoinnit ja keskiraskauden päänsäryt, ja sitten loppuraskaudessa oli jo niin tukala olo, ettei kuumassa saunassa istuminen hirveästi houkuttanut. Kävin kyllä satunnaisesti löylyissä, mutta melko pikaisesti. Toisinaan makoilin lauteilla heittämättä löylyä ollenkaan.

Meillä on myös tuore artikkeli saunomisesta raskausaikana.
 
Muokattu viimeksi:
Ei tuntunut erilaiselta. Kävin joka ilta saunassa, kuten muulloinkin. Meillä on kylmä alakerta, joten ilman saunan lämmittämistä ei tarkene pelkässä suihkussa käydä. Tulee käytyä samalla aina saunassa, kun sen on jo lämmittänyt joka tapauksessa.
 
Minä olen tykännyt saunomisesta, kun se rentouttaa. Kovin pitkään ei ole vain pystynyt löylyissä olemaan, eikä kuumissa, kun on tullut sen verran heikko olo. Lisäksi loppukaudesta saunominen aiheutti niin kipeitä supistuksia jälkeen päin, että piti vähän senkin takia harventaa..
 
Mä en oo huomannu eroa saunomisessa raskaana ollessa, lähinnä tulee ehkä otettua miedommat löylyt "varalta" ettei tuu mitenkään huono olo, kun raskausaikana on enemmän huimausta yms. Mulle saunominen on aina sellanen tosi tärkiä oman ajan hetki, ku saa rauhottua sinne löylyihin ihan yksin joku kasvonaamio naamalla :)

Synnytyksen jälkeen meni toista kuukautta, etten mennyt saunaan eikä se heti taida olla suositeltavaakaan jos on tikkejä yms.
 
Mulla on aina raskaana ollessa tullut pää kipeäksi saunassa. Ei tarvi kun astua saunan puolelle lämpöön niin heti alkaa päätä jomottamaan ja tulee huono olo. Tykkäisin kyllä saunoa kovasti, koska se rentouttaa, mutta raskaana ollessa siitä on aina luovuttava.
 
Alkuraskaudessa tuli herkästi huono olo saunassa, mutta sen mentyä ohi saunon mielelläni. :happy: en ihan niin pitkään jaksa saunoa nyt, mutta en silti vierasta kuumiakaan löylyjä!
 
Mä en oikeastaan oo ikinä ollu kova saunomaan, ainoastaan esikoista odottaessa kävin saunassa ja silloinkin loppuraskauden aikana. Oli tukala olo muutenkin niin ei tuntunut saunominen hyvältä, ja saunomisen jälkeen iski huono olo.
 
Kävin loppuun asti saunassa, parilla vikalla kerralla mut tosin joutui kiskomaan ylälauteelle. :smiley-ashamed004 Huomasin, että vauva aina rauhoittui saunan lämmössä. Nykyäänkin tuo usein nukahtaa, kun imetän saunassa. Sektion jälkeen jäi yksi saunakerta väliin, sitten taas jatkui.
 
Alkuraskaudessa saunasta poistuessa nipistää kovasti. Ehkä se saunominen ei sitten ole hyväksi.
 
Ei ole tuntunut erilaiselta. Viimeinen kolmannes alkaa pian, katsotaan mitä se tuo tullessaan. Olen nauttinut saunomisesta aina, myös raskausaikana.
 
Mulla on aina raskaana ollessa tullut pää kipeäksi saunassa. Ei tarvi kun astua saunan puolelle lämpöön niin heti alkaa päätä jomottamaan ja tulee huono olo. Tykkäisin kyllä saunoa kovasti, koska se rentouttaa, mutta raskaana ollessa siitä on aina luovuttava.

Mullakin tulee aina pää kipeäksi saunassa. Olen vasta ensimmäisellä kolmanneksella ja mietin mahtaako tämä oire helpottaa ollenkaan raskausaikana. :depressed:
 
Mua on alkanut molemmissa raskauksissa hengästyttää tosi helposti saunassa, joten saunominen on selvästi vähentynyt normaaliin verrattuna.
 
Ei oo raskaus muuttanut saunomistahtia. Se rentouttaa hyvin ja tuntuu, että aineenvaihduntaakin parantaa. Ehkä aavistuksen on kuitenkin saunomiskunto heikentynyt. Ei lämmitetä enää yhtä kuumaksi. Parhaiten jaksaa, kun on saunapäivänä juonut paljon ja syönyt kevyesti. Ihan turhaa on juuri syönnin jälkeen lähtee koittamaan :grin Kylmää juomaa mukaan saunaan ja välillä kylmään suihkuun tai jäähylle. Lauteilla on kiva makoillakin.
 
Mulla oli alku-keskiraskaudessa silleen, että saunasta tullessa meinas lähtee helposti taju. Saunassa olessa ei mitään ongelmaa. Jatkoin tottakai saunomista, piti vaan aina olla nopea suihkussa ja sit painella suoraan pötköttään hetkeksi :D nyt ei moneen moneen viikkoon oo ollut mitään tuntemuksia. Varsinkin uimahallissa kun tunnin uinnin jälkeen istahtaa saunaan, tulee kyllä niin käsittämättömän rento olo (paitsi mahan puolella jossa puolestaan aloitetaan uinti) :Heartred nyt 29+4.
 
Molemmissa pitemmälle alkua edenneissä raskauksissa saunassa käyminen on tehnyt huonon olon ja huimausta.
 
Kävin saunassa mutta menin jo silloin kun lämpöä oli vasta 40 astetta. Se oli hyvä. Yleensä kyllä tykkään kovista löylyistä, mutta raskausaikana lempeämmistä.
 
Mun normi saunomislämpötila on semmonen 70-80 astetta eikä hirveesti löylyn heittoo. Sillon jakselee olla ehkä puolisen tuntia ja sit pesulle. Raskauden aikana puotin jossain väiheessa lämpötilan 60-70 asteeseen ja oon saunassa sen aikaa, ku tuntuu hyvältä, mut selkeesti vähemmän aikaa, ku ennen.
 
Sauna tuntuu hyvälle. Väsyttää vaan nyt 3/kolmanneksella niin paljon, että pitää hyvin motivoida itsensä että jaksaa mennä sinne saunaan. :grin Tulipa mieleen, että 2/kolmanneksella olin poreammeessa, ja auttoi todella hyvin liitoskipuihin! Sitten googlettelin vainoharhaisena seuraavana päivänä, että onko jotain haittaa lapselle. Ainut mitä löytyi, niin joku nainen oli sanonut, ettei todellakaan saisi mennä poreammeeseen, kun kropan lämpötila nousee liikaa. Mutta saunassahan nousee myös lämpö, niin ehkäpä ei ollut taaskaan mietitty loppuun sitä mielipidettä. :rolleyes: Loppupuolella toivon, että sauna saisi synnytyksen käynnistymään lapsivesillä. :) Siitä voisi lähteä lihakset lämmeneinnä, ja rentoutuneena synnärille. Ja vielä pesun jälkeen. :happy: Oman tuurin tuntien lähtee kyllä kauheilla supistuksilla, tai sitten kaupan jonossa vedet. :grin:grin:grin
 
Saunominen (ja muutenkin kuuma) on aiheuttanut päänsärkyä alkuraskaudesta asti. Istun keskilauteella pyyhe päässä ja peitän toisella kasvoja. Nautin silti saunomisesta kun se on meillä ainoa tapa peseytyä kun suihkua ei ole käytössä ja vesi lämmitetään samalla kun sauna lämpenee. Jos päätä ei särkisi saunassa niin nauttisin siitä varmasti loppuun asti. :smug:
 
Takaisin
Top