Sairaslomalla/äitiyslomalle...

Mamma-79

Satasella mukana keskusteluissa
Ajattelin josko voisi kerätä tietoja miten ollaan aloitettu äitiyslomat tai sitä ennen sairaslomat. Keskusteluakin...
Itsellä tämä viikko töitä ja ensi viikko talvilomaa. Sen jälkeen 9.3 olisi lääkärineuvola rv 30+0 silloin. Silloin pyydän sairasloman alkavaksi, sen verran jo raskaaksi käynyt elo töissä. Ilman supisteluja ei päivää pärjää :/ Mutta hyvillä mielin mennään. Neuvolasta pariin otteeseen jo lomaa vihjaillut otettavaksi, mutta itse vasta nyt siihen koen tarvetta!
 
Moi Mamma-79:)

Mulla alkaa äitiysloma noin kk-päästä...Olen ajatellut olla töissä loppuun asti, jollei sitten tule jotain. Saan jossain vaiheessa sijaisen opetettavaksi, mutta tuntuu, että aika loppuu kesken, kun työnantaja ei tahdo löytää sopivaa henkilöä:sad001

En usko, että olisin sairaslomalla ennen äitiyslomaa. Ulkolenkit olen lyhentänyt, sillä nyt kävely ottaa lantioon, eikä muutenkaan pääse enää, kuten ennen. Muutoin mennyt hyvin, enkä usko, että saisinkaan sairaslomaa, jos pyytäisin, kun ei ole mitään selkeää vaivaa...

Meillähän on LA:t aika lähekkäin, sulla oliko viikkoa ennen mua -jännää! :grin
 
täällä ollaan oltu jostai 24-25 viikoilta sairaslomalla :/ liitoskivut syypäänä. Äitiyslomalle jään varhennettuna, sain onneksi työnantajan ja kelan kanssa sovittua että voin jäädä varhennetulle siitä huolimatta, että olen alunperin hakenut äitisloman alkavaksi 30pv ennen laskettua aikaa. Tämä järjestely helpottaa tosi paljo ennen kaikkea minua mutta myös työnantajaa ja samoin kelan resursseja kun tuo sairaslomailu päivärahan osalta vaatii joka päätöksestä erikseen hirveästi selvittelyjä. jään siis 5.3. jo äitiyslomille :O hui sehän on jo aivan pian :P
 
Mä pääsen äippälomalle vasta 19.4 jos ei saikkua sitä ennen tule. Onneksi ensi viikolla on polilla lääkärikäynti ja ultra (28+1) johon pääsen korkean iän takia niin selviääpähän samalla missä kunnossa paikat on.
 
Mä tavallaan en oo äitiyslomalla mut kotona oon. Mun muut luokkalaiset on harjoittelussa ja mä päätin etten mee nyt, saan sit paremmin harkasta irti ku en oo raskaana. Joten mulla on huhtikuun loppuun asti vapaata ja sit pari koulupäivää ja sit saankin luvan synnyttää :D virallisesti mulla alkaa äitiysloma 26.3.
 
Mä pääsen äippälomalle vasta 19.4 jos ei saikkua sitä ennen tule. Onneksi ensi viikolla on polilla lääkärikäynti ja ultra (28+1) johon pääsen korkean iän takia niin selviääpähän samalla missä kunnossa paikat on.

Miten sait ultran, vai menetkö omakustanteisesti yksityiselle?:rolleyes:
 
Miten sait ultran, vai menetkö omakustanteisesti yksityiselle?:rolleyes:

Meillä kuuluu ihan äitiyspolin palveluihin että yli 40 vuotiaat pääsee 28-30 viikoilla lääkärintarkastukseen ja ultraan (+ensi kertalaiset myös synnytystapa-arvioon sitten myöhäisemmillä viikoilla). Tämä korvaa neuvolalääkärikäynnin. Tosin ultra on vaan sellainen pikavilkaisu tällä kertaa, että kaikki on kunnossa. Ei siis mikään tarkka syyni.
Joudun siis käymään lääkärissä/synnyttämässä Kotkassa vaikka asun Kouvolassa. Eli noin 40-50 min ajomatkan päässä mikä ei ole kivaa. Meillä on kyllä sairaala Kouvolassa mutta valitettavasti sieltä lopetettiin synnytysosasto ja kaikki synnytykset ym polikäynnit on Kymenlaaksossa keskitetty vain Kotkaan. Nevoloissa ei ole Kouvolassa edes ultralaitteita. :sad001
 
Moi Mamma-79:)

Mulla alkaa äitiysloma noin kk-päästä...Olen ajatellut olla töissä loppuun asti, jollei sitten tule jotain. Saan jossain vaiheessa sijaisen opetettavaksi, mutta tuntuu, että aika loppuu kesken, kun työnantaja ei tahdo löytää sopivaa henkilöä:sad001

En usko, että olisin sairaslomalla ennen äitiyslomaa. Ulkolenkit olen lyhentänyt, sillä nyt kävely ottaa lantioon, eikä muutenkaan pääse enää, kuten ennen. Muutoin mennyt hyvin, enkä usko, että saisinkaan sairaslomaa, jos pyytäisin, kun ei ole mitään selkeää vaivaa...

Meillähän on LA:t aika lähekkäin, sulla oliko viikkoa ennen mua -jännää! :grin

Moikka Tähti-73
Mulla la on 18.5.
Hienoa, että olet päässyt vaivoitta eteenpäin. Minulla tuo lantio alkaa vaivaamaan ja lähinnä nuo supistelut. Viikot olen töissä ja viikonloput lähinnä levännyt, että taas jaksanut. Pidemmälle olen onneksi jaksanut kuin ensimmäisestä :hello2
 
Virallinen äippäloma alkaa siis 12.4 ja jos lääkäri kirjoittaa niin jään saikulle 10.3, kun ensi viikko on lomaa minulla muuten niin en saikkua tarvitse...
 
Heip! Onko kukaan muu eritysäitiysrahalla?
Ite olen ollu jo lokakuusta lähtien pois töistä eli tuolla erityisäitiysrahalla.
 
15.4 asti olisi tarkotus olla töissä, muutaman päivän otan varhennusta ja jään siis jo perjantaina enkä mee alottaan vajaata työviikkoa. Toivottavasti jaksaa tonne asti. Nyt on tosin muutaman viikon liikuntatunteihin pyydettävä höllennystä, selkään ja vatsaan sattuu niin paljon sitoa luistimia lapsille.
 
Mulla pitäis olla viimeinen työpäivä 15.4., sitä ennen pitää pitää neljä lomapäivää pois. Toistaiseksi vointi niin hyvä, että jos tällaisena jatkuu, ei mitään syytä jäädä aiemmin pois. Eikä toiv. pidäkään jäädä, koska viimeiselle työviikolle muutama sellanen työtehtävä, jota kukaan muu ei voi hoitaa. :D
 
Mulla alkais virallisesti äitiysloma 12.4., mutta meinaan olla siitä vielä puolitoista viikkoa koulussa kunnes muut lähtee harjoitteluun. Saa koko kevätkauden sitten käytyä harkkaa lukuunottamatta pois alta :) toivottavasti jaksaa ja kestää sinne asti!
 
Siirryn mahdollisen vuosilomalain muutoksen takia varhennetulle äitiysvapaalle jo 31.3 (muuten alkaisi 8.4) ja teen siihen asti puolittain etätöitä.
 
Äitiysloma alkaa 8.4, mutta jo rv19 eteenpäin olen ollut sairaslomalla, eli 21.12 alkaen. Syynä on selkävaivat ja seisomatyötä tein jossa ei ollut mahdollisuutta vaihtaa työnkuvaa niin että olisi päässyt välillä istumaan tai lepäämään
 
Siirryn mahdollisen vuosilomalain muutoksen takia varhennetulle äitiysvapaalle jo 31.3 (muuten alkaisi 8.4) ja teen siihen asti puolittain etätöitä.
Mä vielä odottelen tuon lakiehdotuksen päätöstä, mutta sama ajatus myös minulla oli. Äippäloman pitäis alkaa oikeasti 11.4. mutta katotaan jäänkö jo 31.3. varhennetulla pois töistä. En oo siis vieläkään laittanu kelaan papereita siitä millon jään pois. Mitä luulet Peek-a-boo, milloinkahan tuo päätös olisi selvillä?
 
Mä en kyllä jaksa uskoa että lakimuutos tulisi voimaan 1.4. alkaen. Kohta alkaa jo maaliskuu eikä siitä ole juurikaan mediassa puhuttu että se olisi edennyt mihinkään.
 
Mä vielä odottelen tuon lakiehdotuksen päätöstä, mutta sama ajatus myös minulla oli. Äippäloman pitäis alkaa oikeasti 11.4. mutta katotaan jäänkö jo 31.3. varhennetulla pois töistä. En oo siis vieläkään laittanu kelaan papereita siitä millon jään pois. Mitä luulet Peek-a-boo, milloinkahan tuo päätös olisi selvillä?

Eos, viimeksi muutos oli mennyt läpi perustuslakivaliokunnassa kun kiinnitin asiaan huomiota. Mielestäni koko lakimuutoksesta on puhuttu yllättävän vähän ottaen huomioon, että se vaikuttaa naisten tilanteeseen aika olennaisesti. Laki haluttaisiin voimaan 1.4 lähtien, koska lomanmääräytymisvuosi alkaa silloin. Kannattaa seurailla uutisia.
 
Tällä päivämäärällä jäin nyt sairaslomalle. Lääkärin aika aikaistu viikolla. Th ja lääkäri molemmat sitä mieltä, että nyt on aika lopettaa. Toki samaa mieltä myös itse. Tämän päivän urakka oli mennä lääkäriin ja kävin sen jälkeen syömässä ja kirpparilla. Nyt aivan naatti, pakko oli päästä pötkölleen.
 
Takaisin
Top