Saako vauvan nukuttaa tissille?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Muistan lukeneeni jostain että vauvaa ei saisi nukuttaa tissille. Mitä mieltä te olette asiasta?

Me ei varsinaisesti nukutettu vauvaa tissille, mutta hän ihan auttamatta nukahti siihen usein. Jos tissin yritti ottaa pois jos vauva nukahtaa hän vain halusi sen takaisin suuhun ja jatkoi syömistä. Ei poika siitä pilalle näy myöskään menneen, osaa nukahtaakin ihan itsekseen.
 
Ei ehkä saisi, sen ovat viisaat aikuiset päättäneet. Kaikki vauvat eivät kuitenkaan nukahda ilman tissiä, ei meidänkään poika. Ehtii siitä opetella pois myöhemminkin, joten ei huolta. Rinnalle vaan on niin lämmintä ja turvallista nukahtaa, suotakoon se vauvoille. :)
 
Meillä kyllä poika vauvavuotena nukahti ihan ehdottomasti eniten tissille. Siinä syödä natusti ja tosi nopeasti oli unten mailla. Syömiseen ei mennyt kauaa, oli oikea imukone. Massu täyteen ja sitten nukuttiin. Mikäs siinä, en näe mitään ongelmaa :grin Ei myöskään silti missään kohtaa ollut muualle nukahtamisen ongelmaa. Jos heilutteli vaunuja, nukahti. Tai lenkille. Tai autoon... Myöhemmin omassa sängyssäkin mennyt varsin hyvin.
 
En ymmärrä tuota ettei "saisi" nukuttaa tissille. Mitäköhän siinä pelätään - ettei vauva "itsenäisty" ajoissa ja opi nukkumaan yksin? Miksi pienen ihmisen edes pitäisi osata nukkua yksin? Meillä nukahdetaan joskus tissille, joskus ei, mutta en ajatellut siitä mitenkään lähteä vieroittamaan. Tissin lutkutus loppuu kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, esim esikoinen lopetti ihan omasta halustaan 1v8kk iässä. Ei ole sen jälkeen(kään) ollut nukahtamiset ongelmana. Tätä vauvaa nukutan iloisesti tissille kunnes toisin toivoo - nukkuu myös heijaten syliin, vaunuihin, autoon... jos väsyttää. Rintamaidossa on myös luontaisesti melatoniinia joka auttaa nukahtamaan, meillä on yöt nukuttu hyvin alusta asti. Evolutiivisestikin katsoen tissille nukuttaminen on perusteltua.

Kaikki tyylillään mutta rinta ei ole vain ravintoa, vaan myös lohtua varten. Se monesti unohtuu näiltä "viisailta aikuisilta".
 
Hui, en ollut ennen tuollaista kuullutkaan, ettei vauvaa saisi nukuttaa tissille :eek: Aina olen niin tehnyt, ja teen edelleen! Tosin poika oli jo pienenä vauvana sellainen, että tuppasi heräämään, kun otin tissin pois suusta, ja jos ei siihen herännyt, niin todella usein noin viiden minuutin päästä siitä kun olin lähtenyt vierestä pois. Toki kyllä nukkui sitten normaalistikin, eli ei herännyt ennen kuin parin tunnin päästä, vaikka tissi lähtikin suusta ja äiti vierestä. Joskus taas olkkarin sohvalla kun imetin, niin poika nukahti syliin ja saattoi nukkua siinä tyytyväisenä pitkät tovit, joskus jopa toista tuntia. Yleensä kyllä laskin pojan sohvalle viereeni ja hän jatkoi tyytyväisenä unia siinä. Tämä tietysti loppui siinä vaiheessa, kun poika alkoi liikkua itse, sen jälkeen pinnis oli se ainoa nukkumapaikka.

Nyt vanhempana poika monesti havahtuu johonkin jo iltatissillä ollessaan, vaikka nukahtaakin siihen hyvin. Viimeistään havahtuu siihen, kun nostan hänet pinnikseen. Joskus ei havahdu kunnolla siihenkään, vaan jatkaa sujuvasti uniaan sängyssään. Poika osaa kyllä nukahtaa itsenäisestikin siellä sitten, jos herää enemmänkin siinä siirrossa. Nukahtaminen tosin saattaa kestää, ja aika vaativa poika osaa välillä olla, että mun pitää olla näkösällä siinä vieressä. Se taas saattaa liittyä nyt vallalla olevaan lievään eroahdistukseen, joka ilmenee muillakin tavoilla arjessa.

En ole vielä mitenkään poikaa erityisesti opettanut nukahtamaan itse, hän on aivan itse oppinut tilanteiden mukaan. Toki olen aina tukena ja turvana siinä pinniksen vieressä niin kauan, että poika nukahtaa oikeasti, en siis ole vieläkään jättänyt poikaa nukahtamaan täysin itsekseen. Siitä en nyt ole kyllä aivan varma, onko se ollenkaan hyvä asia. Mutta aika näyttää senkin, mitä tapahtuu. Eiköhän poika opi ajan kanssa senkin, etten olekaan vieressä kun hän nukahtaa. Kun poika kasvaa ja oppii ymmärtämään asioita enemmän, ja oppii puhumaan, niin asioista on tietenkin helpompi keskustella pojan kanssa ja pojan maailmankuvan laajeneminen ja muuttuminenkin varmasti auttaa asiaa.
 
Tottakai saa. Tosin äidin on huolehdittava siitä, että homma menee turvallisesti, ettei äiti nukahda ja vauva sitten putoa sängyltä, tms.
 
Ehkä siinä on se ajatus, että vauvan on hyvä osata nukahtaa ilman tissiäkin. Vauvat usein nukahtavat tissille, mitä järkeä olisi siinä ruveta herättämään.
 
Miksi ei saisi? Meidän tyttö ainakin nukahti pitkään tissille niin yöunille kuin päiväunillekin. Nykyisin olisin iloinen jos nukahtaisi tissille niin olisi helpompi nukuttaa.
 
Jaa, täälläkin nukahdetaan parhaiten tissille ja jos ottaa liian aikaisin sen pois suusta, alkaa välitön hätätila, kun huomataan että tissi on hävinnyt. Tutin ostin tätä helpottamaan, kun saa aika kauan olla muuten tuttina itse, mutta se ei kelpaa. Nukahtaa kyllä syliin heijaamalla myös. Ei ollu tullu ees mieleen, että ei sais tissille nukuttaa. Läheisyyttähän vauva sieltä hakee, ei siinä mitään ihmeellistä pitäisi olla. Luotan siihen, että ajan kanssa uni tulee muutoinkin.
 
Saa nukuttaa. Itse ainakin antanut nukahtaa. Ja itsestään ovat myös oppineet nukkumaan ilman tissiä. Tuntuu ihan luonnolliselta että vauva siihen nukahtaa parhaiten :)
 
Takaisin
Top