Saako lapsi päättää hiuksistaan?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Saako teillä lapsi päättää itse hiustensa pituuden tai mallin? Tai (vanhempien lasten kohdalla) värin?

Meillä esikoinen, tyttö nyt 6v on aina halunnut tähkäpäätukan, joten ei olla leikattu. Otsahiukset tuli leikattua koronan aikaan, kun tukka silmillä ja koko ajan niitä haroi, äitini sai kuningasidean leikata otsiksen, ilman lupaa..
Nyt on paristi esittänyt toiveen, että haluaisi yhtä lyhyen mustan tukan kuin eräällä hahmolla Lego Ninjagossa ja päiväkodissaan olevalla pojalla. Tässä seurailen, että onko lyhyt tukka varmasti se mitä haluaa, jos on, niin leikataan kyllä. Värjätä ei noin pienen hiuksia.
 
Meillä kaksi poikaa, jotka saavat kyllä sanoa mielipiteensä hiuksistaan. Nuorempi 5v. haluaa pitää hyvin lyhyenä, 7v. on halunnut päältä vähän pidempää, ehkä 5-7cm. Nyt kesän aluksi halusi kaikki pois, kesätukan. Itse olen toistaiseksi leikannut heidän hiuksensa.
 
Lapset on saaneet päättää hiusten mallista, jonkun verran oon saattanut ainakin yrittää vaikuttaa, jos on ollut mun mielestä joku hurjempi idea. 😁 Mutta mitä isommaksi ovat kasvaneet niin sitä enemmän päätäntävaltaa ovat saaneet. Hiuksia ei olla vielä värjäilty, esikoinen alkaa olla sen ikäinen, että hänelle voisi luvan antaa, jos haluaisi värjätä. Onneksi nykyään kampaamoissa on ikäraja värjäyksiin yms. niin ollaan pidetty sitä sopivana ikärajana.
 
Meillä 9-v esikoinen unohtaa usein hoitaa hiuksiaan ( harjaaminen, hoitoaineet) , mutta leikatakkaan ei saa. Vielä en antaisi värjätä vaikka haluaisi. Perus maantienväriset hiukset on.

Nuoremmalla, 3-vuotiaalla, on vaaleat enkelikiharat, jollaiset isompikin haluaisi.
 
Lapset 2v ja 8v saavat itse päättää hiuksistaan. Kuopuksen kohdalla tarkoittaa käytännössä sitä ettei viedä väkisin parturiin tai leikata hiuksia kun sitä vastustaa. Vaikka voi olla, että vastustaa enemmän koska jännittää tilannetta/pelkää sen sattuvan kuin pitääkseen pitkät hiuksensa. Väriä ei ole esikoinen halunnutkaan, mutta en usko että tässä iässä vielä antaisin, jos haluaisi
 
Esikoisella (poika) on vyötärölle asti ulottuva tukka, aina välillä kyselen, haluaisiko hän, että se leikataan lyhyemmäksi, ja hän kieltäytyy aina heti. Nuorempana tuli välillä riitaa tukan harjauksesta ja pesusta, ja totesin, että jos tukkaa haluaa kasvattaa pitkäksi, pitää siitä harjata takut pois ja se pitää pitää puhtaana, ja jos tämä ei onnistu, pitää tukka leikata lyhyemmäksi. Sen jälkeen ei ole ollut näiden tehtävien kanssa ongelmia.

Kampaajalla ei siis ole juurikaan käyty ja isommat kemikaalilotraukset kuten värjäys tai permanentti eivät tule kyseeseen vielä tämän ikäiselle.
 
Takaisin
Top