Saako lapsen kuvia julkaista sosiaalisessa mediassa?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä mieltä olette lapsen kuvien julkaisusta somessa? Julkaisetteko itse lapsestanne tunnistettavia kuvia?

Minulla on lapsestani kuvia somessa, mutta kuvani näkyvät vain kavereille. Äitini julkaisee myös lapsemme kuvia, nekin näkyvät vain kavereille. Miehelläni taitaa olla lapsesta muutama julkinen kuva. Suhtaudun melko neutraalisti, en koe maailmanloppuna jos lapsestamme on jokin kuva julkisena, kunhan se ei ole esim. kylpykuva. Omat julkaisuni ovat muutenkin näkymättömissä, niin lapsen kuvat sitten samalla. Olen kyllä miettinyt, kun olen nähnyt muiden kuvia, joissa on lapsen kasvojen eteen muokattu esim. hymynaama ja kun tiedän perheitä, jotka eivät julkaise lapsestaan ollenkaan kuvia someen, että pitäisikö minunkin.. että olisiko se reilumpaa lapselle jos hänestä ei olisi ollenkaan julkaisuja? En tiedä.
 
Mielestäni asia on jokaisen perheen oman harkinnan varassa. Itse julkaisen tunnistettavia kuvia lapsistani Facebookissa, jossa julkaisut näkyvät vain kavereille. Mitään alastonkuvia en tietenkään julkaise. Instatilini on julkinen, ja siellä julkaisen lapsista vain sellaisia kuvia, joista heitä ei voi tunnistaa.
 
Vauvakuvia tuli julkaistua muutama, mutta sen jälkeen vain sellaisia kuvia, joissa kasvot eivät näy selvästi eikä tilanne ole kenenkään mielestä nolo tai hassu.
 
En ole julkaissut tai julkaisemassa somessa kuvia lapsestani. En toisaalta myöskään pidä maailmanloppuna sitä kun tiedän ainakin isäni julkaisseen kuvia joissa lapseni näkyy.
 
Julkaisen lapsistani kuvia fb ja ig mutta tilini ovat yksityiset ja otan kavereiksi/seuraajiksi vain tuttuja, läheisiä ihmisiä!
 
Suljetuissa ryhmissä on julkaistu kuvia, mutta muuten kuvat kuvat sellaisia, etteivät lapset ole tunnistettavissa. Kukaan tuttu ei julkaise kuvia kysymättä meiltä ensin lupaa ja nekin kuvat ovat tunnistamattomia. Meillä puhutaankin facebookkuvista.. :D
 
Ig-tilillä on joitain vauvakuvia, mutta nyt kun poika alkaa olla tunnistettavampi, niin en julkaise enää kasvokuvia. Ig-tilini ei ole julkinen, mutta seuraajina on paljon muitakin kuin kavereitani. Tarinat näkyvät vain muutamille ihmisille, siellä julkaisen enemmän kuvia. Facebookiin on mennyt maku jo vuosia sitten, joten siellä ei ole mitään.

Mielestäni on hyvä käyttää harkintaa kuvien julkaisemisessa, mutta en näe syytä hätävarjelun liioitteluun. Koulua tai päiväkotia tai kotitaloa ei tietenkään pidä julkisesti mainostaa.
 
Meillä ei ole mitään kuvia kenestäkään julkisena (ei lapsista eikä aikuisista), mutta kavereille kyllä näkyy kuvia kaikista. Kuvat hyvän maun mukaan. Minun puolestani päiväkoti saa ihan vapaasti vaikkapa julkaista tunnistettavia kuvia lapsestani promomateriaaleihinsa, kunhan nimiä ei ole mainittu, joten lasta ei pysty kuviin yhdistämäänkään.
 
Meille tulossa esikoinen ja miehen kanssa ollaan samalla linjalla, että lapsesta ei kuvia someen laiteta. Ainakaan missä näkyy kasvot tai olisi muuten hyvin tunnistettava. En ikinä julkaisisi kenestäkään ystävästäni kuvaa somessa ilman heidän suostumustaan, joten miksi lapsi olisi eri asia?
 
Jokainen elää tyylillään, mutta meidän perheessä ei myöskään olla julkaistu lapsista kasvokuvia, joitain kuvia missä selän puolelta kuvattu on laitettu. Läheisille voidaan sit jakaa muuten kuvia lapsista, mutta someen ei vaikka julkaisut onkin rajattu vain kaveripiirille. Lapset päättäkööt itse sitten kun ovat siihen kykeneviä.
 
Olen julkaissut lapseni kuvia facebookissa. Kuvat näkyy vain kavereille ja lapsi on vasta vuoden niin häntä tuskin niistä tunnistaa kun hän on isompi. Mitään noloja tai alastonkuvia ei julkaista.
 
Takaisin
Top