Sähköpumppu vs. käsipumppu

  • Ketjun aloittaja V.A.T.
  • Aloituspäivämäärä
V

V.A.T.

Vieras
Kysäisempä täällä teidän ryhmässä, kun asia on vähän tuoreempi. Oma vauva täyttää pian 4 kk, mutta asia mietityttää yhä - onko maidon pumppausmäärässä eroa, pumppaako käsikäyttöisellä rintapumpulla vai sähköpumpulla? Tuttavani, joka imettää osa-aikaisesti, pumppaa valtavia määriä sähkökäyttöisellä (kun yksi imetyskerta jää välistä, tulee kuulemma lähes 200 ml), kun itse imetyksen jälkeen pumppaan enää vain n. 20-40 ml yhteensä, ainakin näillä kesähelteillä. Vauvani on täysimetyksellä. Voisiko siis olla mahdollista, että sähkökäyttöisellä rintapumpulla saisi pumpattua enemmän maitoa, kuin käsikäyttöisellä? En osaa sanoa, minkälaisia määriä minulta tulee maitoa kullakin imetyskerralla, eli en tiedä, paljonko vauva syö tissistä. Pullosta hän syö 60-90 ml kerrallaan, mutta vaikeaa uskoa, että söisi tissistä niin paljon! Hän syö n. 2 tunnin välein hereilläoloaikana.
 
Mä ainakin sain sairaalan sähkökäyttöisellä pumpulla herumaan paremmin maitoa, kuin nyt kotona käsikäyttöisellä (philips Avent manuaali). Ja monethan ei välttämättä heru ollenkaan millekään pumpulle, mutta silti vauva saa kyllä maitoa imettyä.

Jos pumppaa imetyksen jälkeen saman rinnan, niin eihän sitä maitoa kuulukaan paljoa tulla, vaan ns. sopivasti vauvan tarpeisiin. Jos maitoa tulis kauheesti vielä imetyksen jälkeenkin, niin sehän olis ns. ylituotantoa.

Mä siis nykyään pumppailen vaan sillon tällön syötön jälkeen, tai sit jos ollut pitkä imetysväli / syöttö jäänyt välistä. Sit jos pumppaan rinnan jos joku syöttö on jäänyt välistä, niin kyllä sieltä tulis varmaan aika paljon mut pumppaan vaan sen verran että vähän helpottaa, en siis täysin tyhjäksi.
 
Imetän siis aina vain tosesta rinnasta yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta. Eli tästä imetetystä rinnasta tulee n. 10 ml, minkä ymmärrän täysin, mutta toisesta rinnasta, jonka ns. vuoro on seuraavaksi, tulee vain sen n. 20-30 ml, eli yhteensä tuon 40 ml tai alle. Kuvittelisin, että jos sieltä rinnasta olisi tulossa seuraavalla imetyksellä esim. 90 ml, pitäisi tuossa vaiheessa olla jo kertyneenä enemmän? No, tiedä tuosta sitten.

Eli onko näin, että maitoa oletettavasti tulee enemmän vauvalle, kuin pumpulle joka tapauksessa, eli minun tilanteessani ei olisi merkitystä, millaista pumppua käyttää?
 
Jos vauva vaikuttaa perus tyytyväiseltä imetyksen jälkeen ja paino nousee normaalisti, niin mä näkisin sen niin että sä et sitten vaan yksinkertaisesti saa pumpulle herumaan niin hyvin, mutta vauva saa kuitenkin tarpeeksi imettyä maitoa. Mutta voisitko esim. lainata tuttavaltasi sitä sähkökäyttöistä pumppua, jos haluat kokeilla saisitko sen kanssa paremmin herumaan?
 
Paino nousee kilon luokkaa kuukaudessa. Joku sanoi joskus, että kannattaisi kokeilla sähkökäyttöistä, että maitoa tulee paljon enemmän, mutta epäilen nyt kyllä, onko laitteella lopulta mitään merkitystä.. Toisaalta en hygieniasyistä kehtaa pyytää lainallekaan, ja ilman parempaa tietoa, en viitsisi lähteä ostoksillekaan.
 
^ Joo ei ostaa välttämättä kannata kun ei tiedä auttaisko sen paremmin asiaan, sähkökäyttäiset on aika arvokkaita. Mutta hyvin voisit kysyä lainaksi, kyllähän pumppu on helppo tiskata ja keittää, on ihan hygieenistä :) Kyllähän niitä muutenkin paljon myydään ja ostetaan käytettyinä.
 
Takaisin
Top