ruokavalio ja syöminen

neliapila

Silmät suurina ihmettelijä
Mua kiinnostaisi luulla teidän ns. ruokapäiväkirjaa.. mitä aamuisin, päivälliseksi, lounaaksi ja iltapalaksi.. mitä syötte kun tekee mieli napostella? Mitä juomia suositte?

Oon AINA OLLUT tosi huono syömään ja nyt oon joutunut opettelemaan syömään jo ihan aamupalasta lähtien (ennen mun aam6pala oli berocca ja maito kahvi, lounaaksi joku kaupan mikrossa lämmitettävä ja iltapalaa söin, jos jotaki jaksoin tehdä..) 3 vuotta tosiaan yritettiin lasta ja nyt vihdoin tärppäs niin pakko vaa opetella syömään..

appelssiinia yms.. hedelmiä syön jos makeaa tekee mieli, et koitan kaiken epäterveellisen jättää pois
riisikakkuja tai jotai banaania syön jos iskee kauhee nälän tunne

vähän aiheesta poikkee mut jouduin lopettaa rakkaan harrastukseni(kamppailulajit) miten tuutte liikkumaan arjessa?

Eli ruoka-liikunta päiväkirjaa kaipailisin teiltä... kiitos jo etukäteen :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Syön normaalisti(ennen raskautta) säännöllisesti ja pääsääntöisen terveellisesti. Teen itse ruokaa ja vältän eineksiä. Mutta nyt kun tää raskauspahoinvointi on niin kuvottavaa, syön sitä mikä menee alas. Eli eilen ranskiksia, hodari, mehujää ja 1leipä. Ei vaan pysty syömään tällä hetkellä, tai pystyy mutta kuvotus pahenee. Lääkärikin sanoi, että syö mitä tahansa pystyt kun on pahaolo, kyllä se mahatyyppi ottaa tarvitsemansa. Toivon, että saan ruokavalioni taas kuntoon kunhan tää pahaolo hellittää..
 
Syön ja liikun aika samalla tavalla kuin aiemmin.
- Aamulla jugurttia ja leipää, tai puuroa ja pari juustoviipaletta, ja juomana mehu (D-vit ja foolihappo)
- Päivällä lämmin ateria tai salaatti
- Iltapäivällä lämmin ateria
- Välipaloiksi smoothie tai voileipiä ...tai jotain makeaa :p

Suurimpana muutoksena mun ruokavalioon on tullut, että syön enemmän hedelmiä. Ne on ainoa asia, mitä tekee mieli, jos oksettaa. Eli välillä joku ateria korvautuu päärynällä tai smoothiella. Viime yönä näin unta eltaantuneista sipseistä ja heräsin kauheaan kuvotukseen. Suolaiset roskaruuat ei enää maistu toisin kuin ennen, mut hirveä sokerihiiri oon silti edelleen...

En ole syönyt punaista lihaa yli kymmeneen vuoteen ja nyt mua on alkanut ällöttämään myös kana, eli sekin saattaa jäädä vähemmälle raskausaikana.

Liikuttajina mulla on kaksi koiraa.
 
Mul on kans vaikeuttanut aamupahoinvoinnit ja nyt löysin omenan :Heartred vedän joku neljä omenaa aamupalaks ja sit yritän pakottaa suklaa muroja.. mäki toivon että tää pian tasaantuis, tää ruokavalio...

Uu.. noi hodarit vois kuulostaa hyvältä, kun sais itse laitettua salaatit ja vihannekset väliin, niin vois toimia

ja Piiemm, mullakin on koira joka pakottaa tonne raittiiseen ilmaan! mulle on iso kynnys lähteä, mut sit ku seisoo tuolla metässä ja vain hengittää niin paha olokin lähtee.. Voisin myös itsekin kokeilla jotakin noita smootheja,

onko mitään reseptiä heittää tänne?
 
Banaani tai omena on hyvä pohja kaikille smoothieille mun mielestä. Omenasta tulee vähän "rakeisempi" ja raikkaampi ja banaanista samettisen pehmeä. Banskun kanssa voi käyttää voimakkaampiakin makuja, pehmentää kivasti mustaviinimarjojen happamuutta. Mansikat sopii myös tosi kivasti melkein kaikkien hedelmien kanssa. Joskus laitan jogurttia ja spelttiä myös sekaan. Oma suosikki on banaani-mango-mansikka. Mehua, vettä tai maitoa sekaan, jos on liian paksua.

On se hyvä, että on koiria! En mäkään varmaan muuten vain sais aikaiseksi lähtee ulos.
 
Mä oon ollu nyt suorastaan vähän fanaattinen ton syömisen suhteen... Paino ei sais oikein nousta ja sokereiden pitäis pysyä tasasina, joten olen merkkaillut syömisiä kiloklubiin ja yrittänyt välttää kaloripommeja ja kaikkea makeaa ja rasvaista. Pahoinvointia ei onneksi ole pahemmin ollut, hienoista etomista ainoastaan, niin pystyy syömään vielä monenlaista. Syön ainakin sen 5 kertaa päivässä, mutta joskus joudun syömään hedelmän tms. lisävälipalana aamupäivällä, iltapäivällä tai illalla. En ole napostellut.

Aika samanlaiselta kuulostaa mun ruokapäiväkirja, kun piiemmillä, smoothieita on tosin tullut vähän hintsusesti tehtyä, kun niihin pitäisi luultavasti lisätä jotain vähemmän hedelmäsokeria sisältäviä juttuja, niinku kurkkua tai salaattia... Oon tosi huono keksimään hyviä sekotuksia ja juon niitä sit liian suuren määrän. Parempi, ku syön välipalaks ihan omenan ja jugurtin, ni pääsee helpommalla.
 
Täällä on pahoinvoinnin takia ruokailut vähentynyt kun enään ei syöminenkään auta pahaan oloon..
Nyt passitin miehen hakee sokerikorppuja aamupalaks abc:ltä :D

Eilen kans kokeilin tota smoothieta! Laitoin kaks jotai hedelmäpilttiä sinne (oisko ollu persikka banaani tjms)
abt. 2,5dl vattuja jäisenä, 5dl mansikoita jäisenä, banaani vai peräti kaksi.. sitten sursur ja nam nam. eivaan taisin mä lurauttaa sinne tilkan maitoa joukkoon. oli hyvää! mutta litra oli aivan liian vähän ku joutu jakamaan tuon herkkusuu neidin kanssa :wink

Mutta kylmä ja tuo smoothien rakenne helpotti häjyä oloa hetkeksi.


Muuten täällä on menty n.8 kpl hapankorppua päivässä meiningillä... sit vedetään jotain jos keksii jotain syömäkelvollista..
 
Mä syön samalla tapaa, kun ennen raskautta eli viisi ateriaa päivässä ja suht terveellisesti :)

aamupala: kaurapuuro maitoon tehtynä, kotimaisia marjoja ja lasi vettä/maitoa
välipala: leipää & viili/hedelmä
lounas: lämmin ateria salaatilla + maito
päivällinen: lämmin ateria salaatilla + maito + leipä/näkkäri
iltapala: maustamaton jogurtti/leipä/tattarimuroja/rahkaa....riippuu mielentilasta :)

Vältän eineksiä ja teen ruoat itse. Raskauden aikana oon syönyt enemmän leipää kun on koko ajan jäätävä nälkä! onko muilla?!? Mä kyllä liikun 4krt/vko (juoksu, toiminnallinen, kahvakuula, pyöräily...jne) et kyllä kulutustakin on :D
 
On nälkä! Ihan karsea nälkä melkein koko ajan. Liikun kyllä pari tuntia päivässä ja pyöräilen kaikki matkat kesät talvet.

9+6
 
Mä syön tosi terveellisesti yleensä, kasvis-kalaruokavalio ja luomupainotteisesti..
Nyt oon tosiaan mättänyt hamppareita, kokistakin pari kertaa ja jopa karkkia (tänään oli pakko saada kirpeitä hedelmäkarkkeja ja salmiakkia!). Oon vähän ruoka"hysteerikko" eli vältän lisäaineita ja väriaineita, sokeria, makeutusaineita ja teollista ruokaa. Siksi kai ahdistaakin kun nyt sitten mätän kaikkee epäterveellistä.. Tajuan että on turhaa murehtia jotain pientä määrää lisäaineita, mutta kai mulla vähän "viiraa" tää ruokavalioasia. Eli mulla ei suoranaisesti ole syömishäiriötä, mutta kuitenkin vähän pakonomaisuutta ja ylimääräistä ruokavalion tarkkailua.
En tiedä saako kukaan kiinni tästä mitä yritän selittää, mutta tälläistä :D
 
Serene, ymmärrän täysin. Minulla itselläni on erittäin tiukka ruokavalio ja jos syön siitä poikkeavasti, ahdistun ihan hirveästi. Mulla tämä ilmenee erilaisena ruokavaliona kuin sinulla, mutta perusongelma on sama. Sanon ongelma, että minulle ainakin tämä tiukkuus on kunnon ongelma.
 
Mulla alkoi ihan lupaavasti.. söin puuroo aamupalaks, lämpimän päivällisen ja lounaat ja iltapalat mut sit alko hurjat pahoinvoinnit ja kaikki kuvotti.. ainoita mikä meni oli mäkkärin tuplajuusto hamppari kokiksella ja omena pussi.. pakotin sit leipää ja hullusti leivän päälle kaikkii proteiinei..nyt pahaolot loppu niin koitan taas päästä mun terveellisyyskierteeseen.. mut mullakin on nyt toi JATKUVA NÄLKÄ ..mieskin kattoo silmöt pyöreinä vieressä ku pystyn kiskoo ruokaa ihan pohjattomasti.. ja oon suht pieni kokonen tyttö ;D
 
Mä olen aina ollut kova kokkaamaan ja käytän paljon kasviksia ruoanlaitossa. Huono puoli onkin se että olen tottunut syömään yhden aterian päivässä. Kyllä. Yhden. Ei aamupalaa tai välipaloja tai iltapalaa. Yks lämmin ruoka. Taistelua ollut tuon ruokavalion lisääminen. Oon opetellu "maistelemaan" kaikkea pitkin päivää, peräti leivoinkin tuossa toissapäivänä mokkapaloja, mut tulos mihin oon päässy konkreettisesti: pari tuc keksiä aamupalaks ja PALJON tuoremehua, lämmin ruoka joskus neljän aikaan ja iltapalaksi leipä kasviksilla.
Kaikkea tekee mieli mutta mikään ei taho laskea muuta ku "maistelemalla"
 
Mitääääh!! Miten sä voit pärjää noin vähällä ruoalla! Hassua :D
Mun on pakko syödä vähän väliä, noin kahden tunnein välein muuten tulee tosi heikko olo. Mut sama ollut jo ennen raskautta, syön säännöllisesti ja monipuolisesti niin helppo ollut jatkaa samaa nyt :)
 
Jep :D no siis mitä syötte aamupalaks? Puuro ei maistu eikä maitopuuroja jaksais heti aamusta. Mitä välipaloina? Leipä tuntuu jotenki nii kuivalta ja tönköltä, iltapalaa nyt keskellä päivää? :D
 
Mä syön aamulla yleensä ruisleipää ja paljon hedelmiä :) Välipalana yleensä kans hedelmiä, jogurttia tai leipää :) Mä tykkään kauheasti ruisleivästä enkä varmaan ikinä kyllästy siihe :D
 
Mulla on tapahtunu joku mahalaukun pienentyminen :D Jaksan tuskin syödä puolta siitä määrästä, mitä ennen raskautta. Siis kerralla. Ruoka kyllä sulaa nopeasti ja jo tunnin päästä voisin syödä taas. Paino on tippunut noin viisi kiloa, mutta tuskin ruoan vähyydestä, sen verran hyvin oon kuitenkin syönyt ja herkkuja ja roskaruokaakin :D
 
Vilijonkk4, mulla on kanssa samanlainen mahalaukun pienentyminen tapahtunu. Ja mulla kanssa sama, että pystyn syömään hädin tuskin puolet siitä mitä ennen ja siitäkin tulee hirveä ähky olo... En tiedä miten tää tästä kehittyy kun edellisellä kerralla muistan, että tämmöinen tapahtui vasta raskauden loppuvaiheessa kun maha oli iso ja oli ihan ymmärrettävää, että ei ruoalle ollu tilaa.
Jos pienentyminen jatkuu, niin kohtahan tässä pärjää muutamalla lusikallisella ruokaa päivässä :)
 
Täälläkin havaittavissa mahalaukun pienentymistä! Näillä ruokailutottumuksilla voi alkaa tiukkaa tekemään riittävä ravinnonsaanti, jos ei ala ruoka uppoamaan entiseen malliin...

Omien vatsaongelmien vuoksi ruokavalio mennyt melko vähähiilariseksi vuosien aikana, tuntuu olevan ainut hoito refluksiin ja jatkuviin kipuihin... On tutkittukin ongelmaa jonkin verran, mutta suurin hyöty ollut kun itse muokannut ruokavalion sopivaksi.

Alkuraskaudesta pahoinvointi oli aivan kamala! Teki mieli vaan kaikkea hiilaripitoista ja sekös vasta oloa pahensi... Parin viikon ajan alas meni vaan turkkilainen jukurtti ja maito, mitä vaan muuta yritti, niin alkoi kamala polte, oksennus poltti kurkun ja rintakehän useaksi päiväksi. Nyt onneks alkaa uppoamaan normaalimpi ruoka, normaalein rajoittein.

Raskausajan meinasin syödä samalla tavalla kun normaalistikin, eli kolmesti päivässä. Aamulla "pirtelöä" (turkkilaista jukurttia, jäisiä marjoja, täysmaitoa ja kuohukermaa blenderillä sekaisin) ja maitokahvia, lounaalla ja päivällisellä sitten vaihtelevasti puoli lautasellista salaattia majoneesilla, lämpimiä kasviksia voilla ja jotain lihaa joko kastikeena tai muuten valmistettuna, juomaksi piimää tai täysmaitoa. Kesällä voi olla, ettei lämmin ruoka oikeen uppoa kenellekään, niin salaateilla mennään, onneksi niihin saa vaihtelua helposti hieman aineksia ja kastikkeita vaihtelemalla. Tai sitten tulee vaan grillailtua ja seuraksi salaattia ja grillikasviksia.

Meillä yritetään syödä mahdollisimman luonnollista ruokaa ilman lisäaineita. Naturelleja lihoja, täysrasvaisia tuotteita ja luomua mahdollisuuksien mukaan. Omat rajoitteet refluksin ja suolisto-oireiden vuoksi, sekä miehen ykköstyypin diabetes huomioon ottaen vähähiilarinen ja runsasrasvainen ruokavalio tuntuu olevan helpoin toteuttaa koko perheelle. Että näillä mennään täällä :)
 
Musta tuntuu, että mulla on koko ajan nälkä. Jos en syö heti kun se tulee, alkaa jo ihan vatsaan sattua ja tulee huono olo. Syön ihan normi sekaruokaa, paljon viiliä, maustamatonta jugurttia, ruisleipää, puuroa jne. Ainoa miinus on kasvikset. Olen aina ollut tosi huono syömään niitä, koska olen allerginen melkein kaikille raaoille kasviksille. Laiskuus iskee, kun ne pitäisi keittää tai laittaa uuniin. Salaatti ja kurkku on ainoat mitkä menee osittain raakana kun kurkun kuorii.. Nyt ollaan yritetty muistaa aina ruuan sekaan heitellä enemmän kasviksia, että tulisi jotain syötyä. Olen miettinyt mehustimen hankkimista, jos sen kautta vois vaikka hedelmä/vihannes mehuja syödä.

Jos jollain on hyviä (kypsennettyjä) kasvisruokareseptejä antaa mulle niin laittakaa tulemaan:) Ainoa kasvisruokaresepti mikä on oikeasti todettu hyväksi on paprika,tomaatti,linssikeitto. :D muttei sitä aina jaksaisi syödä.
 
Takaisin
Top