Ruokarajoitukset ja vitamiinit

Mä ajattelin joulupöydäsdä vältellä kalat, pehmeet juustot ja maksalaatikon. Kaksi ekaa tulee olemaan helppoja, koska niitä ei tarjoillakaan yleensä, ellen mä itse tuo. :D

Sen sijaan jouduin tänään valitsemaan erääseen työpaikan tapahtumaan reilun kuukauden päähän ruokani. Vaihtoehdot oli sisäfilepihvi tai vuohenjuusto"torttu". :/ Eli ylikypsää pihviä vai toivoa että tuossa juustoannoksessa juusto on kypsytetty erittäin hyvin? Riskillä valitsin jälkimmäisen.
 
Mulla on helppoa kun en välitä jouluruuista. Mutta pyrin orjallisesti noudattamaan ruokavaliota 100% (muutama vahinko/unohdus on kuitenkin sattunut ja jälkeenpäin harmittanut). Vitamiineja olen tankannut jo ajalta ennen raskautta.
 
Vakuumipakattu graavilohi on ainoa, jota suosittelisin ehdottomasti välttelemään. Niistä saatuihin listeriabakteereihin kuolee mummoja joka vuosi. Noin alkuraskaudessa listeriabakteeri voi aiheuttaa herkästi keskenmenon. Itsetehtyä graaviahan muuten voi syödä. Mutta kyllä mä melko huoletta olen syönyt Valion Aurajuustoa, kypsentämättömänäkin...
Maksalaatikkoakin voi pienen nokareen syödä, ne riskirajat (sekä A-vitamiinin maksimi kerta-annos että päivittäinen saanti) ovat tosi korkeita, (aiempaa keskustelusta löytyy) joten pienellä yksittäisellä maistelulla ei niitä saa mitenkään ylitettyä.

Jos viinistä kieltäytyminen on ongelma, niin voihan viiniä ottaa lasiin ja olla juovinaan. Sitten vaivihkaa nakata viini viemäristä alas tai laittaa vaikka mies juomaan. :wink Yleensä ihmiset ei kyllä kyttää muiden juomisia, ellei niistä itse tee numeroa. Ellei sitten ole syytä epäillä jotain... :wink

Me nähdään perheitä niin harvoin, että nyt kun näin jouluna kokoonnutaan, niin aikaisista viikoista huolimatta kerrotaan uutiset. :Heartred

Tsemppiä kaikille joulupöytään!
 
Noh silti pidän hyvin epätodennäköisenä saada Suomessa listeriaa perusterveenä ihmisenä, jos tapauksia on vuodessa max 50 ja nekin kaikki sellaisia joilla immuunipuolustusta haittaava lääkitys tai sairaus. Prosentuaalinen todennäköisyys on siis mielestäni hyvin olematon. Raskaana olevien listeriatartunnat on 0-5 tapausta vuodessa.
 
Ruttu: kyllähän se näin on, että listeriatartunta+sairastuminen on todella epätodennäköinen Suomessa. Listeriatapauksia on raskaanaolevilla senkin takia hyvin vähän, kun neuvolavalistus on mennyt perille. Mutta raskaanaoleva on kuitenkin riskiryhmää: "Tautiin sairastuvat tavallisimmin vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt, vanhukset, raskaana olevat naiset ja vastasyntyneet." Lähde THL. Noissa vakuumipakatuissa raakakalatuotteissa sitä listeriaa vaan esiintyy laajalti ja bakteerit kalassa ovat herkkiä pilaantumaan väärässä lämpötilassa, siksi välttäisin. On helposti mahdollista ettei se osu omalle kohdalle ja todella huonoa tuuria että se osuisi. Mutta varsinkin näin alkuraskaudessa en haluaisi raskautta riskeerata, koska riski on kuitenkin huomattavasti suurempi kuin muissa tuotteissa. Itsetehtyä graavilohta (joka on käsitelty ja säilytetty asianmukaisesti) söisin huoletta.

Uutinen tältä keväältä: http://www.hs.fi/kotimaa/a1399512342637
 
Nyt iski paniikki söin äsken kokkikartanon lohikeiton ja kuumensin mikrossa vain 1 minuutin.. Oksetti ja oli pakko syödä nopeasti jotain mikä maistuu.... Lusteriabakteeri ei kyllä kuollut siinä ajassa, mikäköhän riski on saada listeria valmiista lohikeitosta!?
 
Listeriaa voi olla raa'assa lihassa/kalassa, siina keitossa oleva kala on kypsennettya, joten veikkaisin etta riski on noin nolla.
 
Ei siinä kypsässä kalakeitossa listeriaa ole. Jos olisit säilyttänyt sitä avattuna jääkaapissa, niin olis voinut kontaminoitua niin kuin kaikki muukin jääkaapin sisältö. Varmaan lämmitit sen syöntilämpöön heti avattuasi paketin, niin samaa sanon kuin edellinen :)
 
Huh kiitos vastauksista helpotti! :) tosiaan onhan se kala jo kerran kypsennettyä eikä siis raakaa. thl:n sivuilla listerian välttämisestä todetaan että valmisruuat kuumennettava höyryävän kuumaksi . Minuuttilämmitys jätti ruuan vielä haalean lämpöiseksi mutta eiköhän tästä nyt selvitä kun kyseessä onneksi kotimainen tuote ja elintarvikekontrolli suomessa on hyvä. Eikä annos ollut jääkaapissa kontaminoitunut. Ihan hirveetä miten stressiherkäksi raskaus on minut tehnyt :O onneksi nämä sivut on olemassa :)
 
No superfoodithan on kiellettyjen listalla, koska niitä ei oo tutkittu. Oon siitä huolimatta nyt syönyt esimerkiksi chia-siemeniä smoothien ja puuron seassa. Jo näin alkuraskaudesta mulla meni vatsa tosi kovalle ja noi chia-siemenet ratkaisi koko ongelman :)
 
mä olin eilen vitamiiniostoksilla ja huvikseni katsoin sellaisen raskausvitamiinit A-Ö sisällön. Ensimmäisenä listassa komeili A-vitamiini! Ei tarvinne sanoa että jätin hyllyyn. (Nyt ei kandee panikoida, ei ollut Suomessa) Mä oon muutenkin saanut vähän lyhyemmän listan siitä mitä kannattaa välttää, esim. maksasta ei puhuttu mitään, ohjenuora oli että kaikki lihat, kalat, munat läpikypsänä, ei raakamaitoa, ei alkoholia, tupakkaa tai huumeita.
 
Takaisin
Top