Ruokarajoitukset ja terveysjutut

Minäkin olen unohtanut varmaan kaikki mitä ei saa syödä tai käyttää raskausaikana :D Kuitenkaan en itse syö ollenkaan äyriäisiä enkä raakaa kalaa niin se ei tuota ongelmaa. Lääkkeistä käytän parasetamolia särkyyn ja vaikka olen myös migreeni-ihmisiä niin mulla ei ole migreeniin mitään vahvaa lääkitystä, panadol usein auttaa ja joskus olen ottanut sitä buranan kanssa mutta burana on multa ainakin aiemmin kielletty raskausaikana.

Clue: laitoitko jotain ruoka-ainelistaa kielletyistä asioista?
 
Onko täällä muita joilla on refluksitauti? Huomaa, että ihan tässä alkuraskaudessa närästää tosi helposti! Kahvista en haluaisi luopua, se yksi kuppi on saatava aamulla ja joskus juon kotona vielä toisen kupillisen. Refluksiin mulla Omeprazol lääkitys, mutta lisäksi pitää litkiä Gavisconia sitten kun oikein pahasti närästää ja kuplii ruokatorvessa. Itse kun ei osaa röyhtäistä, niin sammakko kurnii ruokatorvessa kivasti :D
 
Onko täällä muita joilla on refluksitauti? Huomaa, että ihan tässä alkuraskaudessa närästää tosi helposti! Kahvista en haluaisi luopua, se yksi kuppi on saatava aamulla ja joskus juon kotona vielä toisen kupillisen. Refluksiin mulla Omeprazol lääkitys, mutta lisäksi pitää litkiä Gavisconia sitten kun oikein pahasti närästää ja kuplii ruokatorvessa. Itse kun ei osaa röyhtäistä, niin sammakko kurnii ruokatorvessa kivasti :D

Itselläni on ärtyneensuolenoireyhtymä ja lisäksi lievää refluksia. Käytössä myös omeprazol-lääkitys sekä lisäksi tarvittaessa renniee. Asiaa ei tietysti helpota yhtään voimakas raskauspahoinvointi, joka tosin tuntuu hieman alkaneen helpottaa [emoji120] toisaalta taas närästys on niin voimakasta, että se aiheuttaa pahoinvointia. Mukava kehä siis :D Saattaa kuulemma helpottaa tai sitten ei, monesti kuitenkin kuulemma loppuraskaudessa erityisesti kiusana. Saa nähdä kuinka käy! :eek:
 
Mullakin ollut litalginia käytössä imetyksen aikana. Lääkärin ohjeistuksen mukaan 24tuntia pitäs oottaa mutta soitin sinne öö mikä se paikka nyt onkaan mistä saa vähän paremmin tietoa niin niiden ohjeen mukaan 7tuntia lääkkeenotosta sai imettää. Raskausaikana saa ottaa vaan tosi tosi tukalassa tilanteessa. Viimeraskaudessa ei onneksi tullut sappikivikohtauksia. Toivottavasti ei nytkään :)
 
Ei oo refluxia (tietääkseni) mut omeprazol jatkuvassa käytössä. Silti tuppaa närästää mä raskausaikana.
 
Joo närästys ei oo yhtään kiva tän pahoinvoinnin kanssa! Kahvia juon niin kauan kun pystyn. Muistan et esikoisen kohdalla raskauden puolivälissä piti jättää kahvi pois kun tuli kamala polttava tunne refluksi lääkkeestä huolimatta.
 
Mä en ole mitään ruoka-ainerajoituslistaa tehnyt Pitikö mun[emoji85]?

Mulla on vaikea refluksi. Oon kans käyttänyt Omeprazolia ja Gavisconia, jopa yhtä aikaa. Nyt oon onneksi pystynyt vähentään kuitenkin käyttöä. Se voi heikentää kalkin ja b12 -vitamiinin imeytymistä niin siksi. Gavisconia oon ottanut yötöissä kun alkaa korventaa.
 
Mulla kans refluksia ja omeprazolit käyttössä. Nyt raskaus aikana on närästänyt lääkkeistä huolimatta. Viime raskaudessa (ei ollu vielä refluksia) alko närästys heti plussaata ja paheni ihanhirveeks. Vasta puolessa välissä suostuttiin kirjottaan lääkkeet. Ihme sadistit!
 
Clue: saatoin jostain jotain lukea mut taisi joku muukin mainita tekevänsä listaa, mutta löytyyhän se toki eviran sivuiltakin :D
 
Mulla kans ärtynyt suoli ja kamala närästys nyt raskaana ollessa.. oon ottanut välillä somac-lääkettä.. mahtaako se olla kielletty? Salmiakkia oon myös himoinnut, auttaa töissä. Enpä tiennyt et ois kielletty :eek:
 
Minulle lääkäri suositteli ja kirjoitti omeprazolia, kuulemma turvallisempi raskaana ollessa. Olen itse syönyt myös aiemmin somacia. En tiedä kylläkään onko se täysin kielletty!?
 
Mikään muu ei tuota ongelmaa pitää ruokavaliosta pois kun tuo salmiakki (ja lakukin)! Siis mun kroppa suorastaan huutaa salmiakkia, eikös sitä väitetä että raskaana kroppa tietää mitä tarvitsee.... jotenkin minunkin tosi vaikea uskoa että salmiakin kohtuukäytöllä olisi aikuisten oikeasti merkitystä lapsen terveydelle, joku alkoholi ja rööki ovat sitten ihan omassa kategoriassaan. Mutta salmiakki... jota äidit ovat Suomessa varmasti syöneet sikana! Oma käyttöni on helposti sen 50g päivässä, ei nyt sentään sen enempää. Pitänee kysyä neuvolasta ....
 
Munkkiposso, mutta Suomessa on myös paljon lapsia, joilla on niitä oireita, joita salmiakin käytöstä on raportoitu koituvan. Ei se kroppa kuitenkaan oikeesti voi tietää mitä tarvitsee, ehkä sullakin on vaan suolan tarvetta? Mun kroppa huusi suklaata viime raskaudessa, ei sekään terveellistä ole. Itse en riskeeraisi tuollaisten määrien kanssa, kun jo monta vuotta on saatu näitä tutkimustuloksia, joissa on voitu osoittaa glykyrritsiinin yhteys lapsen kehitykseen.
 
Vaikea sitä on näköjään välttääkään. En minä ainakaan syynää näin tarkkaan tuoteseloisteita eikä sitä näköjään ole pakko ilmoittaakaan.
 
Joo omassa tapauksessa varmasti onkin kyse ihan yleisestä suolan himosta mikä ohjautuu salmiakkiin! Mikähän muu ajais saman asian ?? Sipsi nyt lähinnä tulee mieleen js se uppoaakin aina, mutta terveellisyysaspekti on vähän niin ja näin ....
 
Takaisin
Top