Ruokailu

Mulla on viimepäivinä ollut kauhea himo perunamuusiin ja maitoon :grin
Lisäksi menisi karkkia joka päivä.. Vaikka aiemmin en ole juurikaan karkkia syönyt. Mistähän tämäkin johtuu..
 
Mä voisin syödä vaan omenaa ja kurkkua, vaalea leipäkin tuntuu syrjäyttäneen ruisleivän - ennen kun en muuta leipää syönytkään. Mutta en mielestäni kovin epäterveellisesti syö. Koko ajan pitää syödä, yritän välipaloina vetää hedelmiä tai jotain elovenan välipalakeksejä. Viime viikolla oksensin ja etova olo oli koko ajan, tämän viikon ajan ei ole tuntunut oikein mitenkään erityiseltä.
 
Kiva lukea eriaisia kokemuksia raskausajan ruokavalioon liittyen.
Minulla on ainakin alkuraskauden ajan maustuneet pääasiassa kasvikset
yms. kohtuullisen kevyet ruoat, jotka eivät ennen raskautta niin maistuneet.
Makuaisti on varmaankin herkistynyt ja kiinnitän enemmän huomiota maustamiseen,
kuin normaalisti.
Makeat, suklaa yms taas ei nyt maistu päinvastoin kuin ennen raskautta.
Pahoinvointia olen pitänyt taka-alalla välipaloilla, mm. hedelmillä.
Nyt ihan viimepäivinä pahoinvointi on alkanut helpottamaan.
 
Kiitos vastavirrassa :) en tiennytkään tuota, kun neuvolassa sanottiin aikaisemmissa odotuksissa, että aurajuustoa ei saa syödä, muuten kuin kuumennettuna :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kyllä mulle sanottiin tässäkin raskaudessa, että aurajuustoa ei tulisi syödä kuin kuumennettuna.. Tosin, eipä sillä väliä, kun en siitä muutenkaan pidä!
Jugurttia, appelsiinia ja paahtoleipää (kilo kurkkua päälle), niillä voisin elää! Jauheliha saa puistatuksen aikaan ,ihan sama onko kastikkeena vai pihvinä ,paitsi hampurilaisessa :grin
Ihan ensimmäisten viikkojen aikaan jugu ja banaani oli ainoat mitkä uppos, oli niin huono olo koko ajan.

Mulle suositeltiin raskausajan vitamiineja, täytynee käydä apteekissa tutkimassa valikoimaa! Rautaa toivottavasti en tule tarviimaan, maha ei kestä ja niitä vatsaystävällisiä litkuja ei saa alas...
 
Syökös muuten muut lisävitamiineja purkista?

Itse aloitin raskaus & imetys -monivitamiinin syömisen jo ennen raskautta, kun olen kuullut, että esimerkiksi foolihappolisä edistää raskaaksi tulemisen mahdollisuutta. Siispä sitä samaa vitamiinia popsin edelleen, välillä olen ottanut C-vitamiinia lisäksikin ja välillä myös kalkki+D -valmistetta. D:tä en ole uskaltanut ottaa reilummin (monivitamiinissa sitä on 10mikrog) ennen kuin saan vahvistusta neuvolasta sille, ettei ylimääräisestä D:stä ole haittaa. Ennen raskautta olen kyllä kannattanut D-vitamiinin "yliannostusta" talviaikaan, nyt mennään vielä ainakin suositusten mukaisilla.
 
Foolihappo ehkäisee myös epämuodostumia, jotka voisi muutoin olla vakaviakin! Ensimmäisessä raskaudessa en käyttänyt mitään vitamiinilisiä, saa nähä aloitanko nyt kuitenkin..
 
Täällä syödään vuorokaudessa seuraavat määrät vitamiineja: 1000mg C-vitamiinia, 100-150mg D-vitamiinia, 3mg foolihappoa (viikon päästä annostus vaihtuu 1mg:aan), magnesiumia ja sinkkiä vaihtelevasti. Kalkkia en syö purkista, sillä saan sitä riittävästi ravinnosta.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Alotin vähän ennen plussaa foolihapon ja viime viikolla kävin ostamassa raskausvitamiinia :) aiemmissa raskauksissa oon kans syöny raskausvitaa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Käytän myös vitamiinilisiä, mutta pahoinvoinnin takia niitä tulee otettua epätasaisesti :sad001 D-vitamiinia päivässä 17,5-50 mg, foolihappoa 400-800 mg ja nyt olen alkanut syödä kalaöljyä lusikallisen päivässä.

En varmasti saa riittävästi vitamiineja ravinnosta. Tänään lounaalla yritin syödä kanaa ja perunaa, eihän siitä taaskaan mitään tullut vaan piti jättää puolikas lautanen pöydälle. Sitten hakemaan Mars-patukkaa, että jaksaa työpäivän loppuun. Vähän patonkia salaattilisukkeilla, ja ah, taas on oksennus suussa.

Kumma vaan se ettei se Magnum-jäätelö ja Raider-patukka siihen Mars-patukan kylkeen oksettanut yhtään. Alan jo väsyä tähän pahoinvointiin, voiko raskaudesta ruveta lakkoon. :smiley-angry017

Pahoinvoinnista huolimatta, salilla nousee rauta kuin vettä vaan! Olin ihan huuli pyöreänä kun kuntosalilla sai pistää reilusti lisää painoa viime viikkoon. Muskelit kyllä kasvaa kovaa vauhtia, vaikka on oksennus suussa muuten.:confused013
 
Kyfi, mulla katoaa kans paha olo kun lähtee treenaamaan. Ohjaan siis erilaisia jumppia työkseni. Paha olo onneks katoaa siinä, mutta väsymys painaa päälle niin kovin ettei millään jaksa samalla tavalla kun viime syksynä/ihan alkuvuodesta..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Söin ennen raskautta tavis monivitamiinia ja foolihappolisän, nyt heti raskauden alussa (vko 4?) aloitin raskaus- ja imetys monivitamiinin. Siinä on kuulemma kaikki mitä pieni tarvitsee sanoi meidän neuvolatätsy, jo puhelimessa kun varasin ekaa neuvola-aikaa :)
 
Täällä on pahoinvointi vaivannut jo yli kolme viikkoa..melko rankkaa. Pahan olon vuoksi (vähän näköjään muusta porukasta poiketen) alas on mennyt vain hedelmät, tomaatit, mansikat, hedelmäpiltit ja jugurtit. Hassua miten erilaisia pahoinvointejakin sitten on kun lueskelin ettei monilla mene alas kuin "epäterveelliset" ruuat. Minulla ajatuskin suklaasta tai muista herkuista saa puistatuksen aikaan.

Jostain lueskelin että suola voi auttaa pahaanoloon ja kokeilin koska asiaa tarkemmin miettiessäni tajusin että ruokavaliostani puuttuu suola kokonaan. Kuinka ollakkaan, suolasta oli hieman apua..paha olo ei loppunut mutta laantui kyllä. Uskomatonta, kun olen kuvitellut että suola on raskauden aikana ainoastaan pahasta. :D

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Taalla mina naureskelen naiden Afrikkalaisten uskomuksille...
Mieheni yritti kieltaa kananmunan syomisen kun taalla uskotaan etta jos raskaana oleva tai lapsi syo kananmunia niin siita lapsesta tulee tyhma. Ja maidon kanssa sama asia.
Ruokavalio taalla kun on proteiini koyhaa joten jostain pitaisi sitakin saada ja kananmuna olisi se helppo ja nopea tapa...
Ruoan paaraakaaine taalla kun on riisi,siihen sitten oljy,sipuli,mausteet,tomaatti tai tomaattimurska,kala/kana/liha (maarat ei kummoisia) ja jos kaalia/kassavaa/perunaa niin ne on vain sattumia kastikkeessa.
Isanta kauhuissaan katseli kun ostin rice krispiseja ja maitoa(ja kohta on murot syoty,) ja kyseli etta tahallaniko teen muksusta tyhmaa...
Ja se suola...Suolakurkkuvoileipa on jotain mika taalla kuumuudessa on nyt in. Vetta/sokeritonta mehua/jaateeta ja voikkari on nyt ne milla pidetaan pahoinvointi kurissa ja nestetasapainoa yritetaan pitaa kohillaan. Eilen 11 aikaan kun oli jo +30 varjossa niin hiukan on sovellettava noita ruoka-aikoja (virallisen lounaan/paivallisen syon vasta sitten illalla n.7-8 aikaan kun rupeaa viilenemaan)
 
Mä sain heti ekalla lekurikäynnillä vitamiini+mineraali-tabletteja, omega 3/6/9-tabletteja sekä veteen sekoitettavaa magnesium-jauhetta. Seuraavalla kerralla olivat saaneet testitulokset ja hemppa oli niin alhainen (kuten aina, en tiedä mitä mun pitäis syödä että se nousis kun se on AINA alhaalla) että antoivat vielä 2 x pv 10ml otettavaa yrttijuuri"mehua" - tästä olin positiivisesti yllättynyt, ei mitään lääkkeitä, vaan ihan tuollaista luonnon omaa kamaa! :) Vielä kun muistaisi vaan ottaa nuo kaikki kun yksi pitää ennen ruokaa, yksi sen kanssa ja blabla, ei tällä muistilla! Olis kyllä helpompi jos olis vain joku yksi kuten sulla Liia, oon kade! :grin
 
Autumnia: Siinä lapussa, jonka mä sain neuvolasta, oli toi kalaöljy kielletty. Luulisin, että samasta syystä miks tiettyjä kaloja ei suositella kauheesti syömään, mut en oo varma.
 
Mäkin muistan jostain bonganneeni, että kalaöljyjä ei pitäisi käyttää. Tosin taas omega3 olisi kai sitten parasta vauvalle (ja eikös sitä ole reilusti juuri kalaöljyissä...?). Ota näistä nyt sitten selvää... Mutta tietyt kalat ovat käsittääkseni vältettäviä/rajoitettavia raskasmetallijäämien ja muiden epäpuhtauksien vuoksi. Sen takia kasvatetut ja isojen merien kalat ovat puhtaampia kuin järvikalat ja Itämeren kalat.
 
Mä oon kanssa pihalla tuosta omega/kalaöljy asiasta? Tietääkö joku tästä oikeasti?
Siis, olen myös lukenut, että kalaöljyä ei missään nimessä saisi syödä raskaana ollessaan, mutta toisaalla lukee päinvastoin ja moni täällä tuntuu sitä syövän. Hmmmm??
Onko olemassa jotain omegavalmistetta, mitä kannattaisi syödä ilman että se olisi kalapohjainen`? :rolleyes:

THL:n ohje sanoo:
"Monivitamiini- ja kivennäisainevalmisteet
Tarvittaessa voi käyttää yksipuolisen tai rajoitetun ruokavalion tukena. Päällekkäisiä tai A-vitamiinia sisältäviä valmisteita ja kalanmaksaöljyjä ei tule käyttää."
 
Miulle neuvolatäti sanoi että jos syöt vitamiinia missä omegaa niin muista vain lopettaa kuukautta ennen laskettua aikaa, et silloin ei saa enää syödä. Syytä en kysynyt lun en sellaisia syö :D

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app
 
Eilen luin oikein maratonin terveellisestä ruokavaliosta raskauden aikana. Tämä asia todellakin kiinnostaa minua. Siinä tuli vastaan myös superfoodit ja aika outoja ruoka-aineita. Tuntuu että jotkut luomuihmiset on kuin uskoon tulleita ja heille on ihan normaalia arkea syödä seuraavia juttuja: phytoplankton, maca, tocotrienols jne. Itse en ollut koskaan sellaisista kuullutkaan. Tässä yksi mm artikkeli erikoisluomuruokavaliosta raskauden aikana: http://www.raikasweb.com/tag/raskaus

Tietty ymmärrän sen että jos ihmisellä on sairauksia ja ongelmia normaalin ruuan kanssa tai on vegaani niin silloin on löydettävä korvaavia vaihtoehtoja. Silti tuntuu hurjalta alkaa syödä jotain viidakkojuttuja:) Minusta on kiva syödä sellaista mikä on tuttua ja turvallista etenkin kun on raskaana.

Siltikin innostuin käymään nurkan takana olevassa Bio Company kaupassa. Saksassa nämä biokaupat on aivan todella hyvin varusteltuja ja sieltä löytyy ihan mitä vain. Menin siis ihmettelemään sinne lukemiani juttuja ja innostuin lopulta ostamaan Chia siemeniä. Kokeilin niitä ensimmäisen kerran eilen. Ne pitää liottaa ensin n. 15 minuuttia vedessä ja niistä tulee sitten geelimäistä ja sammakonkudun näköistä.
Otin nyt kokeeksi 1 teelusikallisen eilen ja tänään ja säilöin loput jääkaappiin. Innostuin chia siemenistä koska tsekkasin monesta paikasta että ne on turvallisia myös raskaana olevalle. Niistä saa myös paljon omega-3 rasvahappoja. Moni nainen on huolissaan kalan syönnistä kalan elohopean takia, jonka takia onkin hyvä olla vaihtoehto kuten chia siemenet. Mutta aion siltikin syödä kalaa. En oikein vain tiedä mikä pakkaus käy että onko ne kaikki ilmapakattuja ja olen ostanut vaan pakastettua lohta tähän mennessä.

http://www.vitamiinisuositukset.com/chia-siemenet-kaytto-kokemuksia/
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top