Ruoka ja juoma

Kultamarja

Kommentoinnin ninja
Maalismammat 2017
Juteltaisko tässä syömisistä ja juomisista. Eli ruokarajoituksista ja suosituksista.
 
Muokattu viimeksi:
Aiotteko juoda säännöllisesti kahvia tai teetä? Eli päivittäin?

Luin tuolta thl:n ruokasuosituksista, että kofeiinin saannissa 200mg päivässä olisi turvallinen raja, ja että se on joko 2 kuppia kahvia tai litra teetä. Mutta siinä alempana suositellaan, että kofeiinipitoisia juomia juotaisiin vain satunnaisesti huomioiden vrk-saannin rajoite. Eli ymmärtääkseni olisi hyvä jos ei joisi sitä 200mg joka päivä.

Kahvia en itse juo, mutta tekisi mieli juoda teetä päivittäin se 3-5 mukillista. En oo vielä päättänyt, mitä tekisin sen suhteen... joisiko vain töissä eli 4 päivänä viikossa... harrastan teejuttuja, enkä haluais sen takia lopettaa :/ Pääosin kylläkin vihreää teetä, siinä on hiukan vähemmän kofeiinia kuin mustassa, mutta ero ei ole kovin suuri.
 
Mulla mennyt tähän mennessä aika hurjasti kahvia päivässä mutta nyt kroppa onkin tehnyt sen ettei niin maistu enää. Otan kyllä mutta jotenkin ei tule nykyään juotua koko kuppia eikä myöskään santsattua. Nyt on mennyt sellaista 1-3 kuppia päivässä.
En ollut ajatellut siis vähentäväni mutta näin siinä vain automaattisesti kävi.

Teetä otin tänään kun kävin syömässä seisovassa pöydässä.. tajusin vasta pöydässä mitä tuli otettua enkä normaalisti lähes ikinä teetä juo. Eli oikeasti kroppa kertoo tällaista signaalia automaattisesti.
 
Apua, niinhän se tosiaan pitää alkaa taas miettiä mitä saa syödä ja mitä ei! Plussasin tänään enkä ole ehtinyt vielä edes ajatella koko asiaa, edellisestä raskaudesta on 3,5 vuotta niin pitää vähän palauttaa mieleen asioita :)

Juon yleensä kahvia 2-3 kuppia päivässä, mutta varmaan nyt raskausaikana yritän juoda vain aamukahvin.

Mitä muuta pitää rajoittaa tai ei saa syödä?
 
Syömisistä ja juomisista sen verran että rupesin entistä tarkemmin välttämään täysin kaikki makeutusaineet ja tuthan sokerinkin.
Oon tähänkin asti kartellut makeutusaineita mutta nyt vedin totaalikiellon.
Karkit ja muut vastaavat turhat sokerit yritän pitää minimissä. En titaalikieltäydy mutten sekoa niitä mässään. Sama rasvan kanssa.
 
Täällä syödään miltei entiseen malliin, kahvia tai teetä ei oo kulunut muutenkaan juuri, joten suurta muutosta ei tapahdu. Kylässä kun käydään, niin siellä se puolesta kupista kupilliseen tulee kahvia hörpättyä. Syömisissä oon kiinnittänyt vain erityisesti huomiota tuorejuustoihin, salaattijuustoihin tms. joita on nyt olklut paljon tarjolla kyläpaikoissa. Makeaa ei juuri tällä hetkellä tee mieli, joten sokerista en jaksa kantaa vielä huolta :) Liikunta oisi se tärkeä asia johon pitäis kiinnittää eritoten huomiota. Väsy vie herkästi sängyn pohjalle.
 
Itse juon ehkä kupillisen kahvia päivittäin, mutta teetä tulee kyllä juotua useita mukeja/pvä. Ehkä pitäisi rajoittaa... Esikoisen odotusaikana en juonut kahvia ollenkaan...
Onko muita joiden erityisesti tekee nyt mieli jotain kiellettyä? Olen aina ollut salmiakin ystävä ja nyt kun sitä ei enää saisi syödä ollenkaan (esikon aikana vielä 50mg/pvä) niin hirveät salmiakki/lakuhimot... Höh... Olen kyllä välillä pari pastillia ottanut tai yhden lakupötkön syönyt....Toivotaan ettei maailmaa kaada...
 
En pitänyt salmiakista ennen esikoista ollenkaan. Esikoisen syntymän jälkeen iski himot salmiakkia kohtaan ja nyt sitä sit tässä on himoittu kans. Oisko se se raikkaampi maku? :grin
 
Mutta eikö se oo niin, että verenpaineiden vuoksi ainakaan lakritsia ei saisi hirveästi syödä? Itellä on nuo verenpaineet kyllä sen verran hyvät, etten usko pienen määrän lakritsia olevan haitaksi. Tosin lakritsia ei oo kyllä tehnyt nyt ollenkaan mieli :wideyed: :grin
 
Täällä syödään miltei entiseen malliin, kahvia tai teetä ei oo kulunut muutenkaan juuri, joten suurta muutosta ei tapahdu. Kylässä kun käydään, niin siellä se puolesta kupista kupilliseen tulee kahvia hörpättyä. Syömisissä oon kiinnittänyt vain erityisesti huomiota tuorejuustoihin, salaattijuustoihin tms. joita on nyt olklut paljon tarjolla kyläpaikoissa. Makeaa ei juuri tällä hetkellä tee mieli, joten sokerista en jaksa kantaa vielä huolta :) Liikunta oisi se tärkeä asia johon pitäis kiinnittää eritoten huomiota. Väsy vie herkästi sängyn pohjalle.

Onko tuorejuustojen tai salaattijuustojen osalta jotain suosituksia/rajotuksia?
 
Täälläki syödään miltei entiseen malliin,toki tässä ny yrittäny laittaa ton ruokavalion taas raiteilleen(ku o omat ohjeet)
Kahvia menee edelleen ihan liikaa:sad001 vaik kui yrittää vähentää nii koht taas huomaa olevasa kahvikuppi kourassa:/ niinku kohta,aamukahviaaaa!!!
 
Täällä sama kahvin kans, tuntuu että koko ajan kuppi kädessä. Yleensä syön miten sattuu ja aamusin en ikinä syö mutta nyt olen yrittänyt alkaa syömään puuroa aamulla, ja tuntuu että pakkoki syödä kun heräämisestä noin tunti niin alkaa kyllä niin etomaan, hyih
 
Täällä on alkanut pikkuhiljaa kahvi tökkiä. Ennen saatoin juoda helposti puol litraa kahvia aamulla ja pari kuppia päivällä. Nyt menee hätäseen pieni kuppi aamulla. Jos ei maistu, niin eipä siinä, mielellään jätän juomatta. Alkoholin suhteen mulla on tiukka linja ja tietysti ruokarajoituksia tarkoitus myös noudattaa, mutta kuitenkin maalaisjärki mukana. Sen verran pitää yrittää katsoa mitä suuhunsa laittaa, ettei ihan hirveesti keräis ylimääräisiä kiloja. Hulluna en tätä ala vahtimaan, mutta jos jonkun järjen muistais herkkujen kanssa.
 
Mulla esikoisesta tuli kauhea makeanhimo ja tyyliin kaksin käsin väänsin herkkuja :D kiloja tuli silti vaan 4,5kg . Jospa tässä kattois vähän tarkemmin mitä suuhun laittaa ja alkoholi on kyllä totaalisesti kiellossa.
 
Olisko vinkkejä mikä olis täyttävää, suht. terveellistä, KYLMÄÄ ja helposti oksennettavaa ruokaa? :laughing002
Täällä kärsitään 24/7 pahoinvoinnista. Pystyn pitään ruoat noin tunnin sisällä ennenkö tulee ylös..
 
Joo! Se onkin hyvä idea, kiitos saa90. Mutta jos muitakin vinkkejä tulee mieleen niin arvostan :) luultavasti tää pahoinvointi jatkuu kauan, niin ois kiva syödä jotain muutakin kun smoothieta joka päivä :D
 
Sosekeitot kans helppo vetää muttei varmaa kylmänä kovin hyviä :D kaikenlaisia marjajäädykkeitä tietty voi tehä yms...
 
Oon yrittäny pinaatti-ja kasvissosekeittoja syödä, mutta ne tökkii sen lämmön takia just.
 
Takaisin
Top