Rokotuksista

hildamaija

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mua kiinnostaa kovasti mitä rokotteita Suomessa annetaan tällä hetkellä, ja milloin? Ja meinaatteko ottaa kaikki rokotteet vai onko joukossa joku jota ette ota ja miksi? Täällä ruotsissa ei mun käsittääkseni anneta yhtä paljon rokotteita kun suomessa, siksi kyselen! Esikoisen kohdalla kaksi vuotta sitten oltiin kyllä kriittisiä ja mietittiin rokotteista otettiin - vaikka otettiinkin sit lopulta niistä kaikki. Kolmen,viiden ja 12 kuukauden iässä tuli ekat piikit (kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä, hemophilus influenssa, polio ja pneumokokki) ja puolitoistavuotiaana rokotettiin tuhkarokko, sikotauti ja vihurirokko. Tuberkuloosirokote pyydettiin vielä erikseen ja sitä meidän neuvolantätikin suositteli.Tällä kertaa meille suositeltiin ostettavaksi ekstrana rota, varsinkin kun on toinen lapsi kyseessä ja esikoinen on päiväkodissa. Aika kallis paukku, 2x800kr, mutta kai meidän se kannattaa ottaa kun ei sairaalareissut enää houkuta. Se saadaan kai vasta tammikuussa. Miten suomessa tehdään rotan kanssa,annetaanko automaattisesti? Ja hei, millaiset rokotemeiningit on Espanjassa ja muualla maailmassa?
 
Meille annettiin rotarokote ihan automaattisesti, siitä kai täällä lähdetään että kaikki rokotteet annetaan mitä ohjelmaan kuuluu. Joku rokote on, mitä ei anneta kuin paljon matkustaville vai mitenhän se oli.. Itse olen sen rokotteen aikanaan saanut, nykyään ei anneta enää automaattisesti kaikille. Olikohan se tuberkuloosi vai mikähän, nyt ei kyllä leikkaa.
Katselin neuvolan rokotusohjelmasta, niin tammikuussa meidän seuraavalla käynnillä (3kk) tulee sitten useampi piikki.
 
Salme, ihan oikein muistit, tuberkuloosi on se, mitä ei anneta enää automaattisesti. Rokotevalmisteen nimi on muistaakseni calmet. Multa terkkari kysyi asiasta ihan ekassa äitiysneuvolassa viime maaliskuussa, täytyy sanoa, että siinä kohtaa olin vähän hämmentynyt, asia ei tuntunut erityisen ajankohtaiselta :laughing002 mutta ei otettu tuberkuloosipiikkiä mekään.

Influenssarokote jää myös ainakin tänä vuonna ottamatta, se annettaisiin kai vasta puolivuotiaalle, joten flunssakausi on jo loppunut, kun poika siihen ikään tulee. Muutenkin influenssarokotteiden kanssa on tuntunut olevan niin paljon säätöä viime vuosina (milloin narkolepsiauhkaa ja milloin mitäkin muuta), että väliin jää myös äidiltä. Loppuraskaudesta sitä mulle tarjottiinkin ja olisi ehkä suojannut myös lasta silloin, mutta en halunnut ottaa, ei olisi ollut kiva lähteä synnyttämään jos rokotteesta olisi puskenut joku kuumeilu päälle :eek:
 
Täältä näkee Suomessa annettavat rokotukset:
http://www.thl.fi/fi_FI/web/rokottajankasikirja-fi/lapset-ja-nuoret

MPR on vanha rokote, joten sitä tuskin moni jättää väliin, samoin viitosrokote tehosteineen. Nämä on ihan yleisesti eri maiden rokotusohjelmissa ja suurin piirtein ne annetaan samoihin aikoihin, joten luulen, että Ruotsissa on ihan samat.

Pneumokokkikonjugaatti on aika uudehko, joten siitä on erilaisia mielipiteitä.

Influenssan moni jättää väliin.

Tuberkuloosi annetaan vain tarpeeseen. Se rokote muuttui taannoin ja tällä uudella on enemmän sivuvaikutuksia kuin mitä sillä vanhalla oli. Siitä syystä se annetaan vain riskiryhmään kuuluville (läheinen kontakti tubi-maihin tai sieltä tulleisiin henkilöihin), eikä kaikille kuten ennen. Jos vauva ei kuulu riskiryhmään, tubia ei monesti edes anneta, vaikka vanhemmat sitä haluasivatkin.

Rotaa jotkut ottavat vain kerran, jos on ensimmäisestä kerrasta tullut todella pahat oireet. Yksikin rokotekerta pitäisi auttaa edes jonkin verran, jos vauva tuon ripulin saa. Sehän on kaikkein vaarallisinta pienillä vauvoilla, koska he kuivuvat nopeasti.

Kaiken tämän olen oppinut ihan netistä, en ole ammattilainen. Meillä on myös otettava huomioon kahden maan rokotusohjelmat (Suomi ja yksi Afrikan kehitysmaa), joten olen käyttänyt tunteja niitä verratessa ja etsiessäni tietoa suomalaisesta systeemistä.
Espanjan rokotteista en tiedä, mutta tuo Afrikassa oleva kehitysmaa on nykyisin hyvinkin hallussa. Siellä rokotusohjelmassa on kaksi osaa (pakolliset ja suositeltavat). Siellähän kaikki rokotukset maksetaan itse. Nuo molemmat yhdistettäessä saa rokotukset ihan samoja tauteja vastaan kuin Suomessakin (+ hepatiitti B, kuuluu niihin pakollisiin). Ainoa ero on että polio on suun kautta annettava, eikä piikkinä kuten meillä ja että niitä rokotuskertoja on ihan pienellä (alle 8 kk) vauvalla monta enemmän.

Uskosin että Espanjassa saa ihan samat rokotukset kuin meilläkin sekä sen hepatitti B:n. Jos on Espanjaan menossa, niin kannataa muistaa, että Hepatiitti A annetaan vain 1 v täyttäneille. Sen saa helpoiten (ruoan välityksellä), mutta siitä parantuu toisin kuin muista hepatiiteista.

Kun uudestaan luin alkuperäisen viestin, niin Ruotsissa ja Suomessa näyttää olevan ihan samat rokotukset, paitsi rota on meillä ohjelmassa (ilmainen) ja se annetaan 3 kertaa. MPR suositellaan annetavaksi ensimmäisen kerran vuoden iässä, mutta sen antamisen koko aikaväli on 12-18 kk, mihin tuo Ruotsissakin 1,5 vuotiaana annettu rokotus kuuluu.
 
Muokattu viimeksi:
Ok, hyvä tietää!

Meidän neuvolatäti antoi nimittäin viime lapsen kohdalla ymmärtää että Suomessa olisi jotenkin megalomaanisen paljon mittavampi rokotusohjelma kuin täällä, siksi kiinnosti!

Ja kun kysyin calmet-rokotteesta,että kannattaako ottaa,sanoi että ehdottomasti koska maahanmuuttajien mukana aina välillä KUULEMMA tulee tuberkuloosia. Tiedä sitten miten paljon sitä ihan oikeasti esiintyy...otettiin se kuitenkin kun joku muukin sitä suositteli.

Mutta itse vierastan varsinkin influensarokotteita ja tottakai sitä on vähän varpaillaan kaikkien sivuvaikutusriskien kanssa,varsinkin kun lukee just noista narkolepsiaan sairastuneista sikainfluenssarokotteen jälkeen....
 
Meillä täällä Espanjassa annetaan:

Vastasyntynyt: hepatiitti B
2kk: kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä, influenssa B, polio, hep B, aivokalvontulehdus
4kk: kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä, inf B, polio, aivokalvontulehdus
6kk: kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä, inf B, polio, hep B
12kk: sarampion, vihurirokko, parotiditis
15kk: varicela, aivokalvontulehdus
18kk: kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä, inf B, polio
4v: sarampion, vihurirokko, parotiditis
6v: kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä
12v: varicela
14v: jäykkäkouristus, kurkkumätä, hinkuyskä, HPV (tytöille)

Näin lukee meidän neuvolakirjassa, en tiedä miten käytännössä.. Käännän nuo nimet paremmalla ajalla. :)
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon ite tosi kriittinen rokotteita kohtaan, ja kauhistuttaa jo valmiiksi sittenku pikkunen tulee siihen ikään, että pitää alkaa päättää mitä hälle antaa ja mitä ei. Eksyin äskön lukemaan netistä kauhujuttuja just tuosta pneumosta.. Entä jos tuliski joku aivokalvontulehdus sen takia ku ei oo rokottanu, mutta uskaltaako ottaa riskiä ja rokotuttaa?? :sad001
 
Aika samalta näyttää kuin siinä Afrikan kehitysmaassa tuo Espanjan meno! Tubi tosin annetaan heti ja hepatitti B ekaa kertaa vasta 2 kk ikäisenä.

Sophie82 kirjoitti:

Vastasyntynyt: hepatiitti B
2kk: kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä, influenssa B, polio, hep B, aivokalvontulehdus
4kk: kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä, inf B, polio, aivokalvontulehdus
6kk: kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä, inf B, polio, hep B
12kk: sarampion, vihurirokko, parotiditis
15kk: varicela, aivokalvontulehdus
18kk: kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä, inf B, polio
4v: sarampion, vihurirokko, parotiditis
6v: kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä
12v: varicela
14v: jäykkäkouristus, kurkkumätä, hinkuyskä, HPV (tytöille)


Varicela on vesirokko, jota ei välttämättä tarvitse antaa kuin vasta teini-iässä, jos sitä ei ole sairastanut. Yksikin kerta riitänee.
Sarampion on tuhkarokko. Eli 12 kk ja 4 v. rokotus on MPR - sama kuin Suomessa.
2 kk on siis viitosrokote, hepatiitti B sekä pneumokokki - samat kuin suomessa 3 kk ja 5 kk iässä + se hepatiitti B.

Eli käytännössä aivan samat rokotukset kuin Suomessa ja lisänä hepatitti B. Erona on että aluksi annetaan enemmän tehosteita viitosrokotteessa.

Perusrokotukset ovat todella kansainvälisiä. Suurimpana erona on juuri tuo hepatiitti B, joka annetaan lapsille suurimassa osassa maailmaa, mutta ei Suomessa. Olen tässä juuri seurannut yhden maksasairaan menoa ja hieman hirvittää, kun mitään parannuskeinoa ei ole. On hyvin todennäköistä, että juuri tuo hepatiitti B on sen maksan vaurioittanut vuosien kuluessa.
 
Sophie, meilla taysin samat rokotteet (ei mitaan rokotetta enempaa tai vahempaa mita tuossa sun listassa). Itse asiassa meidan neuvolakirjassa ne ovat ihan taysin identtiset aina 6 kk saakka, sitten siita seuraava meilla on 15 kk, 3v, 6v, 12v ja 14v. Eli kaksi kertaa vahemman. Tosin laakari viime kerralla mainitsi, etta naiden lisaksi on sitten joitain erikseen apteekista ostettavia rokotteita, mutta minulle ei oikein selvinnyt mita ne ovat... Mutta se selvinnee ensi kerralla! :)
Meilla seuraava aika 18.12., jolloin annetaan nuo 2kk:n rokotteet. Pitanee silloin kysya niista muistakin ja pitanee ottaa talla kertaa isi mukaan, jotta saa pidella ressukkaa sylissa, kun sita pistellaan... :sad001
 
voi sitä huudon määrää kun tuli kumpaankin jalkaan piikit.. Pahaa teki katsoa vierestä, kun toista sattuu ja itse vielä sallii sen.. huoh..
 
Muokattu viimeksi:
Onko tullut rotarokotteesta oireita? Meillä on toista päivää kovin väsynyt ja itkuinen lapsi. Täytyy muistaa tämä seuraavalla kerralla, ei parane sopia mitään menoja samalle päivälle. Sylittelyä vaan, eiköhän tämä ohi mene. Vielä ei ole vatsavaivoja ilmennyt, niitä odotellessa.
 
Meidän neitiä on hieman huudattanut, mutta en ole varma johtuuko rotarokotteesta kun tuota on jatkunut jo viime viikosta. Mahavaivoja en ole huomannut tai osannut huomata..
 
Syyskuisten puolella muutama äiti arveli rotarokotteeseen oireilun kestäneen lähes viikon. Itsekin odotan sitä kauhunsekaisin tuntein. Meillä tulee 6 vkoa täyteen aatonaattona, mutta toivottavasti pistäminen on vasta joulun jälkeen. Voipi myös olla, että mies saa hoitaa rokotusneuvolat; en ole yhtään rokotus/piikkikammoinen mitä itseeni tulee, mutta meilläkin synnytyssairaalan lastenosastovisiitti kanyyli- ja verikoehässäköineen teki sen, että kestän aika huonosti nähdä poikasta enää pisteltävän, vaikka onkin omaksi parhaakseen :sad001
 
Rotarokote annetaan nesteenä suuhun. Toinen osa rotaa tulee kuukauden kuluttua, siihen vielä kaksi pistosta kaupan päälle, saattaa olla iloinen päivä edessä! Neuvoivat antamaan särkylääkettä jo etukäteen.
 
Good to know, kiitos Alisa! Saatan ehkä just ja just kestää nesteenä suuhun -meiningin :)
 
Mulle on myös jäänyt kammo kaikista toimenpiteistä mitä pojalle tehtiin ekoina päivinä... kanyylin laitto, vatsahuuhtelu jne... se on ihan varma että meikäläinen itkee kun poikaa taas pistetään :sad001 Ei mullakaan ole piikkikammoa, mua saa pistellä ja tökkiä ihan niin paljon kun haluaa, mutta ei mun pikkuista :sad001 Pitää vaan yrittää pitää mielessä että ennemmin antaa sen yhden piikin kun kymmeniä jos rokotusta ei ota ja poika sairastuu vakavasti.
 
Meillä tuli tosi inhottavat vatsavaivat rotarokotteesta! :/ alkoi vasta 3 päivää rokotteesta. Onneks yöt menee iha hyvin, mutta päivällä piru pääsee irti! :D mikää ei meinaa auttaa ku itkeskelee vatsaa, sit on yliväsyny ku ei tuu uni. :/ tänään ollu jo hiukan parempi, joten toivoa on että menossa ohi. Neuvolassa sanottii että n. Viikon se virus pysyy suolistossa. Nyt mietin otetaanko ollenkaa sitä 3 kk kohdalla vaan sit 5 kk kohdalla. Eile illalla annoin panadol supon ja hiukan ehkä autto saamaan unen päästä kiinni.
 
Takaisin
Top